2013. aug. 1.

Németh László (1901-1975): ISZONY, ÉGETŐ ESZTER






 Forrás: www.mek.oszk.hu

Regény, dráma- és esszéíró, a huszadik századi magyar irodalom egyik legsúlyosabb, legsokoldalúbb alakja, az egyik legjelentősebb életmű megteremtője. Apja tanár, Nagybányáról rövid szolnoki tartózkodás után Budapestre költöztek. Bölcsészeti tanulmányokba kezdett, majd az orvosi egyetemen szerzett diplomát és külön fogorvosi szakképesítést. A Nyugat pályázatán a Horváthné meghal című novellával 1925-ben első díjat nyer. Pályájának első szakaszában elsősorban mint kritikus és tanulmányíró hívja fel magára a figyelmet, bár már első regényét is megírja (Emberi színjáték, 198-29). Tanulmányaiban a régi magyar irodalom és a Nyugat-nemzedék legnagyobbjainak művei mellett az európai irodalom szellemóriásai (Pirandello, Gide, Freud, Ortega) felé fordul. 1932-ben indítja el egyszemélyes folyóiratát, a Tanú-t, amely a század magyar irodalmának egyik legjelentősebb gondolkodói-esszéírói teljesítménye. Négy és fél éven keresztül az irodalom, a tudomány, a történeti múlt és az európai művelődés kérdéseit vizsgálja benne. Ekkor lesz nemzedékének egyik szellemi összefogója, ekkor indítja a magyar sorskérdésekről szóló nagy hatású írásait, amelyeket majd a „minőség forradalma” címmel foglal össze. A korszak politikai jobbszárnya és dogmatikus balszárnya között a „minőségszocializmus+ eszméit hirdeti meg, mint sajátos nemzeti változatot. Ebből a gondolatvilágból nő ki a harmincas években a harmadik oldal gondolata, amelyhez mindvégig hű marad, s amivel a népi irodalom eszmerendszerét segít megalapozni.

A harmincas évek elejétől a legnagyobb hatású írók közé tartozik. A Tanú utáni korszakban sem hagy fel a tanulmányírással. A hazai és európai irodalom, társadalom, történelem dilemmáit elemző esszéivel párhuzamosan jelennek meg regényei (Gyász, 1935; Bűn, 1936), kerülnek színre drámái (közülük a legjelentősebb a Villámfénynél (1936) és a VII. Gergely (1937). A harmincas évek végétől a második világháború árnyékában és tobzódásának idején figyelmeztet a hitleri fasizmus veszélyeire, majd az általa is megjósolt háborús vereség nyomán elkerülhetetlennek érzett veszélyekre. Nagy vihart kavar a Kisebbségben (1939) című írása, mert benne a magyar irodalom értékrendjét és a magyarságvédelmet hibás faji érvekre alapozza. Ebben a korszakban sem hagy föl azzal a tervével, hogy az értelmiség hivatásaként a gondolkodó egyik legfőbb feladatául a szomszéd népekkel való összefogást jelölje meg. Ez időből való a tájék kis nemzeteinek barátságát meghirdető „tejtestvérek” metaforája, amelyhez mindvégig hű marad.

1943-ban a Második szárszói beszéd-del vállalja a vitát a népi irodalomnak a konferencián jelen lévő balszárnyával. 1945 tavaszától támadások érik. Pályájának magányos hódmezővásárhelyi szakaszában (ebbe a városba vonul vissza) nagy művek születnek. Gimnáziumi tanárként dolgozik 1948-ig, közben megírja újabb nagy történeti, pedagógiai, európai kultúra helyzetével foglalkozó műveit, a „megmentett gondolatokat”.

Az Iszony-t Móricz Zsigmond hatására 1942-ben kezdte folytatásokban írni a Kelet Népébe, s 1947-ben fejezi be. A Gyász után az iszony ismét tudatregény, amelyben Kárász Nelli tudatvilágán át ábrázol lelki folyamatokat, az emberidegenség állapotrajzát. Az Iszony stílusával, zárt belső világával egyik – Németh részéről a továbbiakban nem folytatott – stílus-előfutára a modern magyar regénynek. A három részre tagolt regény első részét (Az esküvőig címmel) közölte a Kelet Népében Németh László. A második és a harmadik részt (A házasság története A történet vége) hosszabb szünet után, hat évvel később fejezte be. Az esztétikai minőség egyik bizonyítéka a részek közötti teljes nyelvi, hangulati egység. A Nelli visszaemlékezéseiben megjelenő tudatfolyam sem törik meg sehol.

Az Égető Eszter-be is belekezd, de ez a műve majd csak hét évvel később, 1956-ban jelenhet meg. Ezt a regényt is áthatja Német műveinek alapeszméje: az élet vállalkozás. Főhősét, Esztert is behálózza, lehúzza a magyar vidékiség, ő azonban nem az elzárkózást, behúzódást választja, hanem az elvegyülést. Életén, csalódásain keresztül mond ítéletet az elposványodott, mindent kisszerűvé süllyesztő világról.

1949-től csak mint műfordító publikálhat (kiemelkedő fordítása Tolsztoj Anna Kareniná-ja). Gazdag ennek az időszaknak a drámai termése. Magányába szorítva írja színműveit, közöttük a legjelentősebb a Mathiász-panzió (1943-46), a Sámson (1945), a Husz János (1946), majd a két kiemelkedő mű: Az áruló (1954) és a Galilei (1954).

1956-ban újságcikkekben áll ki a forradalom mellett. Ezekben az írásokban újra képviseli a marxi szocializmussal szemben a minőség szocializmusának eszméit. Újabb pályaszakaszának legjellemzőbb műveit sajkódi magányában írja (Sajkódi esték, 1961). A történetfilozófiai bölcseleti összegezés jellemzi ezeket a munkáit, a történelem értelméről és értelmetlenségéről fejti ki gondolatait, érdeklődéssel fordul Gandhi eszmerendszeréhez. Megírja ajánlatait a magyar művelődés érdekében (Ha én lennék miniszter), de írása csak negyedszázaddal később jelenhet meg; megírja utolsó regényét (Irgalom, 1964). Drámái közül a legjelentősebbek: A két Bolyai (1961), a Gandhi halála (1963), a Csapda (1966) és az Írás ördöge (1969). Munkáit végigkísérik azon a gondolatok, amelyeket pályakezdésétől magyar sorskérdésekben hirdetett meg. Néhány igazolhatatlan és hibás tételét a harmincas-negyvenes évek fordulójáról élete további nagy műveinek humanitásával, az európai kultúrkincshez való hűségével, a történelem folyamatainak bölcseleti elemzésével múlta felül. Tanulmányírói, regény- és drámaírói munkásságát mindvégig egységben tartva, hatalmas tárházát adta a század magyar életének, történetének, problémahalmazának. Esszéit, utópiáit serkentésnek szánta, olyan inspirációnak, amely a magyar kultúra múltját és századunkat a „minőség forradalmának” szellemében kapcsolja össze. Élete utolsó éveiben betegség nyomasztotta. 1975. januárjában halt meg.

 ***

ISZONY



Kárász Nelli emlékein átszűrve idézi fel a történéseket. „Még emlékszem a délelőttre, melyen a Takaró fiúk új évet köszönteni kijöttek hozzánk.” Első pillanatban meg sem ismerte Sanyit és az öccsét, Imrét, amikor megjelentek a pusztán. A bálban ismerkedtek meg, de Nelli már el is felejtette, hogy Takaró Sanyi látogatást ígért. Idegenkedve fogadja. A fiú mindent megtesz, hogy megkedveltesse magát a lány és Nelli apja előtt.

A faluban is híre terjedt a látogatásnak, erről Terus, Nelli barátnője számol be.

Sanyi elutazik – mezőgazdasági géptant tanul -, rendszeresen ír leveleket. A családban egyre több szó esik róla, Nelli azonban idegenkedve hallgatja ezeket a beszélgetéseket. Édesapja rosszul lesz, és kéri Nellit, ne vegyen erről tudomást, de abból, amit még mond, a lány megérti, hogy az apja támaszt lát számára Takaró Sanyiban. Attól kezdve Nelli válaszolgat a fiú leveleire. Sanyi újból látogatóba érkezik, a család már vőjelöltként fogadja. Nelli nincs tisztában az érzéseivel, végül úgy dönt, hogy beszélnie kell a fiúval, és „szakítani, mielőtt mindketten egészen belebonyolódunk”.

Nelli édesapja meghal. Sanyi ott segédkezik a családnál, velük marad, egyre erősebb hallgatólagos megállapodásnak tűnik kettőjük és a család előtt is a házasságuk. Nelli azonban még a temetés után sem szánja el magát. Mindvégig viaskodik benne a vonzás és taszítás. Ez a kettős tudati és lelki folyamat zajlik le Nellinek a Takaró-házban tett első látogatásán is. Mindkélt család mint jövendőbeli házasokat figyeli őket. Nelli tisztában van vele, hogy családi érdek fűződik az ő férjhezmeneteléhez, de még mindig nem tudja legyőzni az idegenkedését. Ám, gondolja, „ha meg kell lennie, legyen meg minél előbb”. Az esküvő után nászútra mennek. A budapesti szállodásban sem enged föl Nelli idegenkedése. Megközelíthetetlenséget imitál, s így az egész nászút úgy telik el, hogy lelkileg-testileg továbbra is távol marad a férjétől.

Az idegenségérzet a házasságban sem szűnik meg. A falak a kétféle természet között hol gyöngülnek, hol erősödnek. Nelli édesanyja nehezen viseli ezt a légkört, sorozatos ellentétek után elköltözik a nővéreihez. Nellinek kislánya születik. A következő fél esztendőre Zsuzsi születésétől apósa haláláig úgy emlékezik vissza, mint élete leginkább szélcsendes korszakára. Bár az anyaság sem hoz a számára boldogságot, de az életét megváltoztatja. Takaró Sanyi büszke a lányára, és azt reméli, hogy most már Nelli is felenged az ő irányába. De Nelli nem képes többre, mint némi sajnálatra és gyengédségre.

Apósa halála újabb fordulatot hoz. Férje veszi át a birtokot, s bár Nelli tiltakozik, mégis beköltöznek a faluba, a Takaró-házba. Az emberidegenség, ami Nellit eddig a férjétől eltávolította, most már anyósával és új környezetével is szembeállítja. Az őj szokásokat, amelyeket el kell fogadnia, mint egy vértanú éli át. Anyósa is elhúzódik tőlük, beköltözik a nagy ház kisszobájába.

Az ellenséges csönddel szemben némi enyhületet jelent, hogy a Takaró-házban társasági élet zajlik. Nelli magányosságában szövetségeseket keres. Imre sógora is sűrűbben látogatja őket feleségével, Rózsával. Imrétől hallja azt a véleményt, hogy neki jobb volt a pusztán, s ez egész élete boldogtalanságát megvilágítja előtte. Ráébred természete hiányaira, egyre tudatosabb benne az érzés: mindennek az oka az, hogy ő nem képes az emberek társaságában elkeveredni. Úgy érzi, hogy új vendégei közül Jókúti doktor kiszemelte őt magának; meggyűlöli a férfit.

Visszahúzódik a társaságtól, egyre feszültebb a viszonya férjével. Anyósával is összecsap, végül már nincs maradása a Takaró-házban, Cencre menekül anyja után, annak családjához.

De itt sem talál megbékélést. Munkába temetkezik. Anyja anyagi gondjai szaporodnak, menekülését rossz szemmel nézik a családtagok is. Nelli új életet próbál kezdeni, munkát keres, dolgozik. Sanyi leveleire nem reagál, kislányát rá és anyósára hagyja. Egy napon betoppan Jókúti doktor, érezteti vonzódását s azt, hogy szívesen kélrné válása után feleségül. Nelli fölháborodva adja ki az útját.

Bezárkózásában, visszavonultságában váratlanul megérkezik Cencre a férje azzal a hírrel, hogy Nelli anyósa a halálán van, és még látni szeretné őt. Nellit megrendíti Takaró Sándor állapota, visszatér vele, anyósa mellett tölti az éjszakáit. A temetés után férje mellett marad, megtudja, hogy a Takaró-birtok lezüllött. A viták felújulnak közöttük, Nelli a kisszobába húzódik. A hitelezők szaporodnak, Sanyi züllése megállíthatatlan. Megbetegszik, Nelli ápolja. Lélekben lázad sorsa ellen, de már teljesen bénult, emberidegensége iszonnyá növekszik. Egy éjszakán a beteg férfi szerelmeskedni akar vele, de ő undorában eltaszítja, s védekezés közben egy párnát szorítva a férfi arcára, akaratlanul is a halálát okozza.

Nelli Jókúti doktort hívja. Jókúti úgy tesz, aki nem vesz tudomást arról, hogy mi történt, és a halált a betegség következményének állítja be. Nelli irtózik ettől a cinkosságtól, de elfogadja. Később azonban, mikor a doktor zsarolja, kiadja az útját. Hiszen tudnia kell, gondolja, hogy mi történt, hogy neki egy gyilkossághoz ereje sem lett volna, a véletlen hozott magával mindent. Mégis tudja, hogy lelkében küszködnie kell. De azt is érzi, hogy az ő „büntetése”, a természete idegensége már előbb kezdődött, s addig tart majd, amíg él. Gyűlöletessé lesz számára a falu.

Visszamegy Cencre anyjához és nénjéhez. Életcélnak egyelőre elég számára a két öreg és a kis Zsuzsi gyámolítása. Később a ferences nővérek kórházába megy ápolónak. Ebben a visszavonultságban jut el élete felismeréséhez: mindenre alkalmas volt, amire más ember, a teste is, a szelleme is. De a lelke nem tudott elegyedni a világgal. Akik pedig ilyenek, azokat nem szabad arra késztetni, hogy a természetük ellen forduljanak, mert mindenáron, a legtorzabb módon is kitépik magukat a rájuk parancsolt körülmények bilincséből a lelkük szabadságába. S amikor az idő megenyhítő távolságával ezt a szabadságot megtalálja, önmagával is megbékél. Lányával múltja, férje emléke is közel kerül hozzá, s a regényt záró, híressé lett mondat szerint úgy neveli, figyeli Zsuzsikát, mint aki a számára nem más, mint: „egy darab rám bízott, szegény emberiség”.


***

ÉGETŐ ESZTER



Esztike a nagyszüleinél, Tunyogi „tatánál és nagymamájánál tölti gyermekévei nagy részét. Anyját tüdőbetegsége ágyhoz köti. Apja, Égető Lőrinc életét tervei, vállalkozásai, elképzelései kötik le, modern gazdálkodást akar bevezetni Csomorkányon, nyomdát alapít, újságot indít. Eszter szülei nem élnek jól, a kislányt a nagyszülők nevelik. Égető és apósa között is rossz a viszony. Miután Eszter anyja meghal, Égető Lőrinc másodszor is megnősül. Eperjesre költözik, hamarosan elválik, és visszatér Csomorkányra, ügyvédként dolgozik. Eszter rendszeresen látogatja, de a nagyszülőknél lakik továbbra is. Egy alkalommal a Balázs-cukrászdában meghitt beszélgetésre kerül sor Eszter és Égető Lőrinc között. Eszterre nagy hatással vannak apja várost megváltani akaró tervei, az eddig alig ismert, elnyomott szeretetérzés is felébred benne. Szeretné apját és nagyapját megbékíteni. Megtudja, hogy a régi ellentét oka nemcsak a két férfi, a konzervatív és az újítani akaró életszemlélete közötti különbség, de az is, hogy amikor apja egyszer csődbe jutott, nagyapja nem újította meg a lánya által aláírt váltót.

Eszter szabad idejét barátnői, a Wiesmayer lányok társaságában tölti. Ott ünneplik meg az ő születésnapját is. De az igazi öröm, hogy a „két férfi”, apja és nagyapja végre együtt töltik az estét a nagyszülői házban. A kibékülésükbe vetett reménye azonban nem válik valóra. A két ellentétes szemléletű férfi nem tud közelíteni egymáshoz. Eszter harmóniakeresése kudarcot vall.

Közeledik, majd kitör az első világháború. A nagypapa betegeskedik. Kijár magányosan a tanyájára. Eszter is magába húzódik. A Wiesmayer-házban érzi magát a legjobban, barátnői között. Fiúk is verődnek köréjük. Megismerkedik Máté Józsival, aki mint gyógyszerészhallgató a szanitéceknél szolgál, és éppen szabadságon van. érdeklődik Eszter után. Később is küld leveleket, lassan olyan légkör alakul ki körülöttük, mintha ők ketten egymás jövendőbelijei lennének. Józsi hazaérkezik, megmondja Eszternek, hogy vele akarja az életét leélni, de a lány nem érez különösebb vonzódást iránta, inkább megértést és barátságot. Tudja, hogy ennyi kevés egy házassághoz. Találkozik apjával, óvatosan beavatja élete kérdésébe. Apja kissé korainak tartja a házasságát, de nem beszéli le róla. Újra a várost megváltó terveivel hódítja meg lánya képzeletét.

Esküvő után Lajosfalvára költöznek. Józsit nem elégíti ki a patikájuk, fúr-farag, technomániáját akarja kiélni. Kialakul körülöttük a „helyi társadalom”, amelyik nem sokban különbözik a kisszerű, posványos csomorkányi környezettől. Kisfiuk születik. Józsi szeretné, ha Eszter az időközben elhalt nagyanyja örökségét az ő vállalkozásaiba invesztálná, s mikor erre nincs lehetőség, Esztert értetlenséggel vádolja. A nagymama után aztán nagyapja is meghal. Eszternek csak apja marad már a régi családból. Szirmai doktor udvarlása sincs rá hatással, mikor szerelmet vall, megkéri, ne látogassa többé a házukat.

Józsi az örökségre alapozza terveit, Szeghátra költöznek, gazdag villát építtet. Eszter lélekben egyre magányosabb, régi barátnőivel, a Wiesmayer lányokkal beszélgeti ki magát néha. A kis Józsika betegsége is nagyon megviseli, de a fiával való kapcsolat segít neki, amikor megtudja, hogy a férje megcsalja. Józsi fel akar hagyni a szegháti élettel és kalanddal. Eladja a patikát, a házat, visszaköltöznek Csomorkányra. Eszter apja egyre több időt tölt velük. Magányos lett, megöregedett, hozzájuk költözik. Nem hagy fel világmegváltó terveivel, és foglalkozik Eszter fiával, a növekedő Józsikát latinra tanítja. Eszter körül, akinek még két gyermeke születik, újra kialakul a társaság, amelynek tagjai együttesen azt a „csomorkányizmust” testesítik meg, amely a regény nyomán mint a sivár, posványos, korabeli magyar vidékiség metaforája vált ismertté az irodalomban. Égető Lőrinc a lelki kiüresedést bírálja vejében, Máté Józsi az utópiahajlamot, a felhőjárást apósában.

Józsi Eszter tudta nélkül eladja a házukat. Eszter apja segítségével rendezi férje adósságait, s rendszeresen ellenőrzi a patika könyvelését. Az egyezkedések, a viták egyre jobban fölmorzsolják, a férj nem akarja elviselni, hogy Eszter látja a gyengeségeit.

Kitágul Eszter környezete, sorsa: a csomorkányi környezetben megjelennek a harmincas évek népi mozgalmának jellegzetes alakjai. Eszter apja nemzedékének tagjaiban megismerte az álmodozókat, akik utópiájuk melengetésénél nem jutottak tovább, most, Józsi felnövekvő fia mellett találkozik a népet megváltani akaró mozgalmiság újabb képviselőivel. A falura került fiatal tanár, Szilágyi internátust szervez a tanyasi gyerekek számára. Eszter és az ifjabb Józsi részt vesznek a munkában. Megjelenik a népzenéért rajongó Gulácsi doktor alakja; fölvonulnak a jellegzetes típusok: Gyenes, aki európai tájékozottsága ellenére sem akar kiszakadni a „csomorkányizmusból”, Bozsó, a lakatosból lett tanár.

Józsi szervezésében írókat hívnak meg. Józsi tájékozott a népi mozgalomról, a harmincas évek végének írópöreiről, a Népfront szerveződésről. Nagy viták után sor kerül az estre. (A két íróvendég közül az egyik Móricz Zsigmond modellje alapján jelenik meg. A másikban – Méhes Zoltánban – Németh László némiképpen önmagát rajzolta meg a regényben.) Napirendre kerül egy népfőiskolai terv. Méhes megismerteti velük a népi mozgalommal, a németek elleni ellenállással kapcsolatos eszméit. Eszterben időközben feltámad az érdeklődés Szilágyi iránt, de elfojtja magában. Az ifjabb Józsi angliai cserkész-összejövetelre készül. Égető Lőrinc betegeskedik, és Eszter gondos ápolása ellenére meghal.

Kitör a második világháború. Eszter két fia két útra lép. Józsi mind szegedi gyógyszerészhallgató a németellenes mozgalomhoz kerül közel, Lőrinc jelentkezni akar az SS-be, de anyja kérlelésére eláll elképzelésétől. A háború, a fasiszta Németországgal való szövetség egyre mélyebbre taszítja az országot. Méhesnek is bujkálnia kell. A Máté-házban húzza meg magát. A háború szele egyre jobban érződik Csomorkányban is. A zsidókat deportálják. Eszter apja orvosának, Klein doktornak a sorsát látva döbben rá a zsidóság végzetes tragédiájára és arra, hogy mint gondolja: „A gyilkosok aratásán az ártatlanok is cinkosokká válnak.” Máté József két kisebb gyerekével, Lőrinccel és Eszterkével Nyugatra megy. Eszter nem mozdul, egyedül marad a patikával. 1945 januárjában hírt kap József fiáról, aki szembefordult a fasizmussal, ellenálló csoportba került, de még jó idő telik el, amíg az ostrom utáni Budapest kavargásában összetalálkoznak.

A háborúban szétszóródott családért Eszter egy új, nagyobb családdal próbálja kárpótolni magát. Régi ismerősök veszik körül Csomorkányon. Megérkezik Méhes Zoltán is. Józsi beleveti magát a politikai életbe, az ő ösztönzésére lesz Méhes Eszter vendége, a helyi iskolában tanít, pedagógiai, nemzetépítő terveit szövögeti. Sűrűn beszélgetnek a nemzet jövőjéről, a nép felemelkedésének útjairól, művészetről, irodalomról. Józsi megnősül, hazaköltözik. Eszter azt tervezi, hogy félbemaradt tanulmányait a dolgozók iskolájában fejezi be.

Az Epilógushoz közeledve egyre gyorsul a regény tempója. Szinte egymásba csúsznak a fölvázolt események. Józsi részt vesz a politikai életben, Méhes úgy érzi, hogy egy koncepciós perként kezelt összeesküvési perben méltatlan gyanú árnyéka esik rá, idegei fölmondják a szolgálatot, és öngyilkos lesz. Hamis vádakkal letartóztatják Józsit. Eszter menye közben gyermeket vár. Ő minden idejét velük tölti. Józsit hamis vádak alapján másfél évre ítélik. Felesége, Anikó Pesten dolgozik, Eszter kettesben marad kisunokájával. Fia kiszabadul, férjétől levél érkezik, Caracasban él a másik két gyerekkel. A történet Eszter magányával zárul. És felismeréseivel. Kritika ez az életében megismert emberek eszméiről és rögeszméiről. De az emberi természetről is, amely nem volt képes egymáshoz rendezni a szétágazó sorsokat. Szintézis nincs, csak a magány, amit a feladat tesz elviselhetővé: unokájának felnevelése. S hogy mire neveli föl? – gondolja. Majd elválik, hogy az a világ milyen lesz, azt már majd a kicsi tudja meg.

Sándor Iván

(Forrás: 66 híres magyar regény 397-405 old. – Móra Könyvkiadó 1995.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése