Forrás: www.wikipedia.org
Kármán József Losoncon
született, apja református lelkész volt. 1785-ben a pesti egyetemen kezdi jogi
tanulmányait, majd 1788 őszén a bécsi egyetemre iratkozik be.
1791-ben az ügyvédi
vizsga után Pesten telepszik le. Apja révén kapcsolatba kerül a gazdag Ráday
családdal. Ráday Pál egy ideig az első magyar színjátszó társulat igazgatója, s
ebben a hivatalában sokszor helyettesíti őt Kármán József. Elkészíti a társulat
alapszabályait, sőt Mária, a magyarok
királynéja címmel öt felvonásos szomorújátékot is ír, amelynek kézirata nem
maradt meg az utókornak.
1792-ben felvételét kéri
A nagylelkűség nevű szabadkőműves-páholyba.
Ebben az időben ez a szervezet a nemesség művelt tagjain kívül egyesítette a
nemesi és nem nemesi származású értelmiségieket, s a szabadabb gondolkodás
központja volt. A pesti páholynak gyakori vendége Martinovics Ignác, de tagjai
sorában ott találjuk Kazinczy Ferencet is.
A fiatal, tehetséges
Kármán megismerkedik kora íróival, tudósaival és – rajtuk keresztül – a haladó
gondolkodással.
1794-ben Kármán József,
Schédius Lajos és Pajor Gáspár – nagybirtokos barátaik támogatásával – megindítják
az Uránia című szépirodalmi folyóiratot. Ez a magyar felvilágosodás kiemelkedő
vállalkozásai közé tartozik, amely a magyar nők művelődését tűzi ki célul.
Mindenképpen újszerű és nemes elhatározás ez, hiszen a nők művelődésével vajmi
keveset törődtek akkoriban. A nemesi családok lányai is csak otthon tanultak, a
tehetősebbek magyar könyvek és folyóiratok híján német és francia regényeket
olvastak.
Az 1795 tavaszáig
megjelenő három kötet tartalmazza Kármán József valamennyi jelentős művét. Amit
azon felül írt, az kézirat formájában elveszett.
Az író életének utolsó
időszakáról keveset tudunk, ami adat fennmaradt, az javarészt a folyóirat
története. A szabadkőműves-páholy jegyzőkönyve 1795. május 5-én feljegyzi, hogy
Kármán Losoncra utazott. Valószínűleg apja halála miatt sietett haza, ám többet
nem tért vissza Pestre. A családi hagyományok szerint az író 1795. június 3-án
halt meg. Más feltételezések szerint köze volt a Martinovics-féle
összeesküvéshez. Annyi bizonyos, hogy Kármán József azok közé a felvilágosult
gondolkodók közé tartozott, akik a francia forradalom példáján fellelkesülve, a
polgári átalakulást szorgalmazták Magyarországon.
Kármán minden alkotása,
amely az utókor számára fennmaradt, egyazon évből, 1794-ből való. Két fő műve: A nemzet csinosodása és a Fanni hagyományai. Az előbbiben a
szerző az egységes nemzeti kultúra létrehozása mellett szól, s annak hátráltat
tényezőit az elmaradott társadalmi viszonyokban látja.
A Fanni hagyományai mérföldkövet jelent a magyar széppróza
történetében. Az írói szándék csakúgy, mint másik fő művében: a korabeli magyar
társadalmat akarja ábrázolni, felvillantani a feudális rend elmaradott
vonásait. Társadalomkritikája itt a főhősnő és környezete ellentétbe
állításában fogalmazódik meg. Az író elégedetlenségét még jobban kifejezi
azáltal, hogy regényének főhőséül egy nőt választ, egy nőt, akinek helyzete
legtökéletesebben példázza a korabeli társadalomban az elnyomás, a
kiszolgáltatottság mértékét.
A regényben az író nem
csupán Fanni alakját rajzolja meg árnyaltan, hanem nagyon szemléletesen
bemutatja környezetét is. Sokszor néhány vonással, jelzővel képes egy-egy
epizódnak eleven atmoszférát teremteni. Ez a tömörség az egyik nagy erénye a
műnek. Talán a regény egyetlen hiányossága a férfi főszereplő, T-ai Józsi alakjának
elnagyolt ábrázolása – szemben Fanni jellemének, érzelmi életének igen pontos,
élethű megjelenítésével.
A Fanni hagyományai – az európai szentimentalista regényekhez
hasonlóan – énregény, amelyben a főhős egyes szám első személyben meséi el
saját sorsát. Erre a regényfajtára jellemző a napló, illetve a levél forma, s
az író gyakran csak ezeknek a „dokumentumoknak” a kiadójaként szerepel. Ezt
Kármán József olyan tökéletesen elhitette olvasóival, sőt a tudós
irodalmárokkal is, hogy csaknem egy évszázadon át azt hitték, valóban egy
tehetséges ifjú hölgy írását olvassák, amelyeken a gondos szerkesztő legföljebb
csak apró simításokat végzett.
Kármán József korszakot
nyitó, korán messze túlmutató munkássága az író rövid élete során nem talált
megértésre, visszhangra – jelentőségére és nagyságára csak az utókor derített
fényt.
***
Egy ismeretlen férfi
elküldi az Uránia folyóirat szerkesztőségébe egy fiatalon elhunyt nemeslány,
Fanni naplójának részleteit és barátnőjének írott leveleit. Meleg hangú kísérő
ajánlásban röviden bemutatja Fanni kisasszonyt, és leírja szomorú életének
utolsó óráit. Megtudjuk, hogy a lány még kisgyermek korában elvesztette
édesanyját. Apja újra megnősült, saját gyermekét kemény szigorral nevelte.
Fanni szenvedéseit csak tetézte, hogy mostohaanyjától sem várhatott megértést,
becézések helyett csak kiszolgálhatta annak lányait. Szegény Fanni úgy nőtt
fel, hogy „soha jó szót nem hallott… aki mindennek jó szót adott.”
Emberi nagysága,
méltósága még a halálos ágyán sem hagyta cserben. Csendes szenvedéssel tűrte
betegségét. S amikor apjában megszólalt a lelkiismeret szava, amiért leányával
olyan ridegen bánt, egyszeriben szorgalmas ápolással akarta jóvátenni a szülői
mulasztást. A szelíd lelkű Fanni pedig egyetlen szóval sem panaszkodott, nehogy
elszomorítsa aggódó édesapját.
E kerettörténet után
kezdődtek a „napi jegyzések és levelek”. A szeretetlenség dermesztő légköréből
Fanni el-elmenekül néhány percre a veteményeskert ajtaja mögötti lugasba, ahol
végre kedvére kisírhatja, naplójának kipanaszkodhatja magát.
Szomorú és egyhangú
életében az első vigaszt hozó változást az jelenti, amikor megismerkedik a falu
zsellérkunyhójába költöző özvegyasszonnyal és két szép gyermekével. Az asszony
maga is nemesi származású leányként ment feleségül egy báróhoz, akinek azonban
királyi tisztsége nem volt elégséges, hogy családjának uras megélhetést
biztosítson. A férj ráadásul fiatalon meghalt, s a nemes asszonynak mindenét
pénzzé kellett tennie, hogy a hitelezőket kifizethesse. A „külső fényhez hozzászokott”
szíve azonban nem viselhette „a szegénység pirulását a városban”, ezért
húzódott meg egy faluban, ahol legalább senki sem ismerte.
Fanni szoros barátságba
kerül báró L.-nével, s barátnője egyben tanítónője is lesz. A lány igyekszik
segíteni a szegény családon, ahol csak tud, éjjel lopva még ruhát is varr a két
kicsi árvának. Az apja azonban még ezt a barátságot is kifogásolja, és számon
kéri Fannitól, amiért ilyen ismeretlen koldusnéppel érintkezik, ahelyett, hogy
a hozzá való „csinos társasággal” barátkozna.
Egyszer Fanni
meglátogatja gyermekkori játszótársait, mert azt reméli, hogy a gyermekkor
ártatlan álmait tovább szőheti. De mélységesen csalódik: régi játszópajtásai
helyett csupa idegen embert talál, akiknek élete pompás ugyan, ám a szívük
üres, csak a hiú külsőségek iránt fogékony.
Pedig ki ne vágyna
jobban az emberek társaságára és megértő szeretetére, mint Fanni? Hiszen
magától is tudja, ösztönösen érzi, hogy „szükséges az embernek az ember”.
Barátnője beszél neki legelőször a szerelemről, s ellátja jó tanácsokkal az
életre. Arra ösztökéli Fannit, hogy keresse a társaságot, mert „a
magányosságban összeszorul a szív, és megakaratosodik”.
S valóban, nemsokára az
egész család vendégségbe hivatalos a szomszéd nemesi kúriába. Fanni, a kis Hamupipőke
segít felékesíteni testvéreit, magára már nem marad ideje. Ám egyszer fehér
ruhájában, hajában egy szál rózsával, szebb, mint cicomás társnői. Ekkor
találkozik egy ifjúval, T-ai Józsival, s a két fiatal az első látásra egymásba
szeret.
A fiú gyakori vendége
Fanniék házának, s hamarosan a család kedvence lesz. Udvarias, finom modorú,
művelt ifjú, noha csak annyit tudunk meg róla, hogy egy kapitány fia, vagyona
minden bizonnyal nincsen, és még nem döntött,
hogy milyen pályát válasszon.
Aztán néhány boldog hét
következik Fanni életében: Teréz, a szomszéd nemesúr lánya újra meghívja a
társaságot, töltsenek együtt vidámságban hosszabb időt. Nagy unszolásra Fannit
is elengedi az édesapja. S ekkor ismét találkozik T-ai Józsival, s szerelmük
csillapíthatatlanul lobot.
Boldogságuk azonban nem
tart sokáig. Az irigy nyelvek suttogni kezdenek róluk, s a pletyka eljut Fanni
apjának fülébe is aki késlekedés nélkül elmegy a lányáért. Számon kéri
Fannitól, hogyan süllyedhetett odáig, hogy egy nincstelen, mihaszna
ingyenélővel adja össze magát! Mert a vidéki nemesúrnak csak a jószág, a vagyon
a fontos, amellett eltörpül a két ifjú igazi, tiszta szerelme.
Teréznek nagy nehezen
sikerül rávennie Fanni apját, hogy még két hétig ne vigye el a lányát. A
zavartalan napoknak azonban vége: Fanni minden nap elteltével kedvesét siratja.
Közben betoppan gróf
É.-né, s nagyon megkedveli Fannit. Sokat beszélgetnek, s egy ilyen alkalommal a
lány elmeséli neki barátnőjének, báró L.-nének szomorú történetét. Ekkor
kiderül, hogy a grófné ismeri a bárónét, azonnal egy kocsit küld érte, s
magához eszi a városba. Fanni tehát egyetlen barátnőjét is elveszíti.
És eljön a válás napja.
Fanni a kíntól aléltan esik össze. A kíváncsi szemek persze követik minden
lépését, s egyre sűrűbben suttogják megrovólag: nem szabadna ennyire kimutatnia
az érzelmeit. Otthon aztán még kevésbé lesz nyugta, mindenki a szerelem
betegének csúfolja. S ahogy a tavaszi természet zsendül, új erőre kap, úgy fogy
Fanni életereje.
Egyszer hosszas unszolásra
elkíséri családját egy társaságba. De bárcsak ne tette volna! Mert amikor két
fiatal lánnyal szóba elegyedik, azonnal ott terem az anyjuk, és elparancsolja
őket Fanni mellől. Ez a szörnyű megszégyenítés döbbeneti rá Fannit, hogy hírbe
hozták T-ai Józsival. A lány elborzadva hallgatja mostohaanyja szemrehányásait.
Úgy érzi, minden elveszett, minden este csak azért imádkozik, bárcsak ne érné
meg a reggelt. Egyetlen sétája a temetőkertbe vezet, s epedve vágyik a halottak
síri birodalmába.
Szíve lassan
megnyugszik, mert érzi, tudja, hogy vágya hamarosan beteljesül. Ágynak esik, s
szép csendben meghal.
Feljegyzéseit, leveleit
lepecsételve annak hagyja hátra, akiért oly sokat szenvedett, akivel majd a
másvilágon bátran szerethetik egymást.
Dornbach Mária
(Forrás:
66 híres magyar regény 21-25. old. –
Móra Könyvkiadó 1995.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése