2012. máj. 8.

Victor Hugo (1802-1885): A jövendő

 
Oidipusz fiai, és Ábel és te Káin!
Hány vérpad lett vörös a múlt testvér-vitáit!
Csaták! - ó, fekete lobogók! szemfedők!
Ó, síroknak sötét nyílta idő előtt!
Mikor fogjuk, agy ég! a halált látni halva?
Ó, szent béke kora!
A háború, e szajha,
a véletlen ágyán gyalázatos rima.
A kontár Tamerlán s a barbár Attila
a szeretői; únt, ocsmány, kegyet nekik vet:
tömegsírt készítget minden reményeinknek,
ledöfi a tavaszt, tapos az örömön,
s mert ő a gyűlölet, nagy ég! hogy gyűlölöm!
Benned bízom, kit rejt a sötétség nagy odva,
Jövendő!
Különös rejtelmekkel vívódva,
vak labirintusunk mélyén száz oldalon
veszély és csapda vár, váratlan borzalom;
de a titkos fonál mindig kezünkbe lesz, és
bár vad párbajt vívott Atreusz és Thüesztész,
bár Behemót felett győzött Leviatán, -
én hiszem: jő a perc, s nyitva lesz a talány.
Nem hullhat örök árny az emberek szívére.
Nem! az emberiség nem arra van ítélve,
hogy tehetetlenül üljön a  sír fagyos
szélén, mint Ombosban a zordos Jeroos,
vagy mint Argoszban a jajveszéklő Elektra.
 
Egy nap, én, aki nem adok a fantomokra,
megnéztem Waterloo oroszlánját. A sík
mezők között az út egy vízmosásba vitt;
körül a szürkület utáni fény derengett;
csak mentem egyenest az árnyakfedte hegynek.
Zaklatott szívvel, mert a vér, kard és halál
diadala nekem mindig új borzadály.
A néma sík fölé kiugrott az oroszlán;
lentről merengtem el homályló magas ormán;
moccanatlan dacolt a végtelen fölött;
s úgy éreztem, hogy ott, egekbe száműzött
magányában, a kék, gőggéfagyott magasban
az emlék iszonyát hordozza lankadatlan.
A szégyen tanuja itt állt merőn s vadon.
S míg mentem, nőttön nőtt árnyéka arcomon.
S roppant talpáig így nehezen elvergődve,
szóltam: azt várja csak, hogy álom száll a földre,
de hajthatatlan; és, mikor leszáll a nap,
e bronzból biztosan rekedt bőgés riad;
s az emberek e rém-látástól menekülve,
nem tudják, hogy a szörny, vagy tán a menny üvölt-e.
Lassan, óvatosan így mentem közel én...
Villámot vártam és - egy dal csendült felém.
E szörnyű szájból egy lágy hang csengett szerényen.
Valami rémítő, irdatlan üregében
egy vörösbegy rakott fészket; e sugaras
kis jövevény, akit megáldott a tavasz,
s ez érc-ajkak közé, e tátott fogsorokba
rakta tojásait, cseppet meg nem riadva;
s a komoly kis madár így énekelgetett.
A tragikus orom, akár egy szirt, meredt
 a hajdan annyi könny- és véráztatta síkra;
s ahogy tűnődtem ott, figyelmem nem lazítva,
éreztem, hogy fölém egy mély szellem hajol,
s megértettem, hogy - ó, népek! - mi ott dalol,
az a remény - a volt kétségbeesés szívébe;
s a háború veszett szörny-torkában - a béke.
 
(Ford.: Somlyó György)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése