2019. máj. 14.

Szabolcska Mihály: Erdélyről




Pusztán születtem, ott is nevelkedtem;
A délibábok vizébe’ fürödtem.
Az Alföld minden szépségeit szépen
A lelkembe szedtem.

Szeretem most is, messzire tőle,
A szívem, lelkem egy darab belőle.
Őszinteségét, nyílt egyenességét
Onnan örökölte.

Szeretem most is a szép Tisza-mentét,
Bús fűzeseit, messzeható csendjét;
Kint a pusztákon, egyszerű pásztor,
Még tán ma is lennék!

Szép szülőföldem, tisztelet, becsület,
Szóval: rossz, aki rosszat mond felüled.
De azért van még – bocsáss meg érte! –
Egy szép hely kívüled…

… Erdők zúgása, vizek csobogása,
Teneked tudom én, mesék mondása.
Vagy hiszed, vagy sem, hogy mindez lehessen
A valóságba’!

Pedig lásd a te aranyos Erdélyed,
Én hazám, ilyen szépséges vidéked.
Ha jobban ösmernéd: te levetkeznéd
Egy nagy, régi vétked’.

Te nagy vétked, hogy tele vagy magaddal
S míg száz ékes dal csak téged magasztal:
Keveset gondolsz „Erdélyország”-gal,
Legszebb fiaddal.

Ó, mert nekem szebb az egész világnál;
Hegyet s völgyet akármerre járnál:
Küküllőnk menténél, a Maros völgyénél
Szebbet nem találnál!

Lám a föllegek, ahogy búslakodnak:
Az Alföldről mind ide szállingóznak,
S itt a hegyekben a legszívesebben
Eltáboroznak.

Villámló szemmel itt csak szerte néznek,
S úgy megszeretik ezt a gyöngy-vidéket;
Hogy kedvre gyúlnak, - amit hazulnat
Szivárványnak néztek!

Gyertek elő mind, magyarok kik vagytok,
S a multakra még ha valamit adtok.
Itt, ettől a földtől, sok nagy elődtökről
Csodákat hallhattok.

Rákóczi, Bocskay, Thököly, Bethlen
Itt voltak itthon, e sas-fészkekben.
Magyar szabadság, innen lobogtatták
Zászlóidat fennen!

- Gyertek elő mind, magyarok kik vagytok,
Erdélynek ti még adósai vagytok.
S a magyart szerette: azért teremtette
Az Isten a kardot!...

Történet nem válhat rút hazugsággá,
Se honszeretet hazaárulássá,
Magyar föld ez itten, - és él az Isten,
Hogy nem lesz mássá!

Ó fenyves erdők sok karácsonyfája, -
Magyarok Istene ha gyűjtöd alája,
Ki e földet lakja mind egy ünnepnapra,
Egyetlen családba,
Egy magyar családba?!

Forrás: Gyakorlati pedagógia 4-5. sz. 1940.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése