2019. máj. 14.

Eckhardtné Huszár Irén: Mécs László



Mécs Lászlóról ma igen nehéz íjat írni. Bár alig hat esztendeje, hogy első verses kötete megjelent (Hajnali Harangszó), mégis benn él neve a magyar irodalmi köztudatban, egyre-másra jelennek meg róla ismertetések és tanulmányok, egyik-másik verse már az iskolai olvasókönyvbe is belekerül, sőt költészete körül irodalmi vita támad.

Bármennyire ismerik azonban Mécs László költészetét, még sincs róla kialakult közvélemény. Kivéve azt a megállapítást, hogy tehetséges költő, minden kritikus mást lát benne és gyakran homlokegyenest ellenkező vélemények hangzanak el róla. Amikor Bodor Aladár* (Debreceni Szemle 1928) már első kötetében a teljesen kész, érett költőt találja meg, Brisits Frigyes* (Élet 1925) szerint nem lehet még róla elmondani, hogy teljesen készen van. Császár Elemér* (Budapesti Szemle 1929) ezt írja: „Ismeretes, hogy Mécs László irodalmi szereplését az ún. emigráns írók között kezdte, forradalmi és pacifista szellemben.” Nem sokkal e sorok megjelenése előtt pedig Avasi Sándor* (Prágai Magyar Hírlap 1929. febr. 3.) megállapítja, hogy „Mécs nem forradalmár, de a forradalmi költészet bátor hangján beszél.” S míg Császár Elemér* (Budapesti Szemle 1925) azt találja, hogy Mécs mindig eredeti és „mindig újszerű, amit énekel”, addig Komlós Aladár* (Nyugat 1926. II. kötet) azt hirdeti, hogy „Versei osztódással szaporodnak. Lelkébe nem kerül új versnemző megindulás, egy-egy régi élményről csingilingiz újra meg újra.” Említhetnők még egyszer Bodor Aladárt, aki Mécs verseiben szigorú logikájú szerkesztést talál és Rédey Tivadart* (Napkelet 1924), ki a konstrukcióhiányt rója meg bennük, és idézhetnénk még több véleményt, melyek Mécs Lászlóval kapcsolatban sajátságosan ellentmondanak egymásnak.

Miért oszlanak meg ennyire a vélemények? Ha Mécs László valami meghatározott irodalmi párthoz szegődött volna, mint ahogy annak idején Ady eljegyezkedett a Nyugattal, akkor mindez érthető volna. De Mécs irodalmilag teljesen független egyéniség, versei a legkülönbözőbb folyóiratokban jelennek meg. Külső okok tehát nem magyarázzák meg ezt a jelenséget, s így okát a költő egyéniségében kell keresnünk.

És itt meg is találjuk. Mécs László lelki kettőssége ez az ok. Felismerte ezt már a kritikusok egy része, de maga a költő is. Két különböző gyökérből táplálkozik költészete. Az egyik: az életet a könnyebbik oldaláról nézni, „pacsirtadalos”-ként élni, a másik: másokért élni és velük szenvedni. Innen verseiben harmónia és diszharmónia különös váltakozása, innen költészetének ellentétes értékelése.

Nem akarjuk mások után újra idézni azon sorait, melyekben arcának kettősségéről beszél. De lehetetlen nem idézni remek versét, ahol két nagybátyja képében önmagát szimbolizálja. Az egyik nagybácsi:

Bájos, gézengúz, vén bohém gavallér,
ki megmaradt csodának még e korban,
amelyben vér foly és sátáni tallér.

A másik, a pap:

Az öccse nem tud ily kacagva élni:
Kigyót rejt néki álmok rózsabokra
s fájdalmas volna útját újra mérni.

A költő szíve „hintáz köztük… újra s újra” , s ha hangulata szomorú,

… lelkembe toppan tréfa-készen
az arszlán, súg gáláns históriákat
s pipaccsal tarkul mélaság-vetésem.
-        -        -        -        -        -
Máskor, ha kedvem lakziban bokázgat,
-        -        -        -        - megjelen
másik nagybátyám és fülembe súgja,
hogy meghalok tán még ez éjjelen…
(Az elvarázsolt kertnek nincs kiútja…)
(Két nagybátyám)

*

Mécs László lelki kettőssége mindenekelőtt a fiatalos, szinte gyermekes életörömben nyilvánul meg, amellyel szemben áll a magára kényszerített felelősségteljes, öreges póz. Gyermekes kedvteléseiről kedves képet rajzol egy levele. Ezt írja benne: „… én szeretek diákosan elbújni, lézengeni az emberáradatban, gyerekesen végigkóstolni a vurstli, angolpark gyerekességeit, szóval kószálni a „lopott pillanatok parkjában”, jelentéktelen, de emberi dolgokkal színezni a lelket, lesni az emberarcot ezer apró öröm és szenvedés tükrében”.

De nem élvezheti felelőtlen fiatalságát:

Vénít az, hogy mindég komoly szemek néznek
nem nomádként: magvetőként, komolyként idéznek.
(Egy bújdosó szegénylegény)

És ha lakodalomba megy, míg mások mulatnak, táncolnak, neki gyermekarccal a vének padkáján van a helye, mert ő a falu plébánosa, a tisztesség így kívánja. Iparkodik korához „minden reggel hozzáhazudni néhány évet”, de a szívét hiába próbálja véníteni. Kínos vergődés ez, hiszen ereiben még bolondos álomkergető április van s szeretne lenni „gyöngyös kacagás kicsi lányok örömpiros ajkán”, s hetyke virág „duhajok suta, félrecsapott garázda kalapján” (Megint barátkozom a holddal). Nem lehet, mert férfi lett.

kinek a lába-léptét megvigyázzák,
kinek híres barátok paroláját
elküldi minden táj.
(Vége a fiatalságnak)

Megirigyli az öreg papokat, kiknek véréből már kiégette az Úristen a vágyakat és vétkeket s a szívük „nagy, csöndes békesség-virág” (Öreg papok). A maga számára is alig várja, hogy elérkezzék az élet tele, amely „csonttá lagyaszt szerelmet, álmokat… s acélossá keményíti a sziveket” (Téli rapszódia)! Milyen lelki harcokat árul el ez az elégikus vágyakozás az öregség után! Pedig azt írják róla, hogy Mécsnek lenni jó!

Egy másik fejezete Mécs László lelki kettősségének a pap és a legényember problémája. A pap Isten szolgája, akihez nem illik a földi gyönyörök vágya, a legény-ember pedig szabad, mindenütt nyílik virág számára. Ez a probléma már más katolikus papköltőknél is felvetődött, példa rá Harsányi Lajos nem egy verse. Mécs László egy úton halad Harsányival: mind a ketten tudják, hogy katolikus pap számára nincs szerelem a Krisztusén kívül. Mécs így énekel:

A nagy Kísértő szerelem-rögöt
dobál belém, ha lát és azt hiszi,
hogy tűzvészt gyújthat kék szemem mögött…

Álom-tengernek partján egy hegyen
halászik.. horgán asszony-báj cselez,
hogy férfit fogjon kis arany legyen..

pedig én már a Jézus könnyeit
kutatgatom a szegények szemén
s iszom a jóság harmat-gyöngyeit…
(Öreg papok)

Ha egy pillanatra szeretne megfeledkezni magáról, a szíve mindjárt meakulpát kongat. Nem olyan nagyon virágos út ez a lemondás útja. A költő sokáig ténfergett a „habozások hídján”, s csak kemény tusa után borult Jézus szívére. És éppen, mert látjuk, a papköltő nemes erőfeszítését, azért hat kissé disszonánsan az itt-ott felcsapó Ady-hangú duhaj legénypóz:

Hej, ti vándor vén legények,
sorsosim, víg agglegények!
Hejehujjás cigányélet
a mi sorsunk: dáridó,
vérző szivet ámító.
(Az anyák)

Szoros összefüggésben van a most tárgyalt problémával egy másik: Mécs nagyon szereti a gyermeket, de neki, a katolikus papnak nem lehet gyermeke soha: „… sohse lesz gyümölcsöm…” énekli  bánatosan. Innen van költészetében az agglegénykedés szomorúsága.

Ez az út az agglegények bánatkövével rakott útja:
jégre dobban lábam lépte s mindörökre nyoma vész.
Két oldalt a dermedt vágyak, vetélt célok, holt remények
soha-nyíló akácfákként állnak, állnak feketén…
Bimbók helyett könnyek gyöngye gömbölyül az ágak végén.
(Siratnak engem a fák)

Gyermekszeretete egészen sajátosan közvetlen hangú, új-romantikus zamatú versekben szólal meg. Megremeg, mikor a kandi gyermek kérdéseivel ostromolja, mert primitív ösztönnel a legmélyebb titkok körül jár a világot felfedező gyermek kíváncsisága:

Gyermekkezecske bal kezemben. búcsúra megyünk;
„Mécs bácsi, miért van búcsú?
Miért mennek a felhők az égen?
Miért vannak koldusok?
Jézuska miért van a kereszten?”
Ezer Miért! Ezer száj nyílik a hajszálgyökéren!
Ezer szájon át szívja az őstavasz tejét.
Bársonyló bőrén átüt az őstavasz teje:
világít apukának, mamukának, nagymamának.
Aki hozzányúl: beléborzong egy lüktetés,
egy kacagás, egy álom az őstavaszból…
(Palika)

Mécs Lászlót mindenki az emberszeretet poétalelkű apostolának ismeri. Azt azonban kevesen veszik észre, hogy a szeretet prófétája is nagy harcot vív az önzéssel, míg eljut a prófétai magaslatra. Ember leszek az emberekkel című versében azt írja, hogy önzésében eleinte ő is épp úgy menekült a szomorúság elől, mint a vadludak az ősz elől; hiszen:

Embernek is van vadlúd-vágya:
álmodni örököröm-ágyba,
lakodalomból lakziba,
virágos rétről más felé,
egyik tavaszból más felé
repülni, mint a vadliba…
(Ember leszek az emberekkel)

de a szenvedések katarzisán át ember lett az emberekkel: szomorúságuk most már az ő szomorúsága, örömük az ő öröme.

Nem önként választotta a részvét útját, a kor testvérisége őt „megverte”, írja egyik versében (Üzenet milói Vénusnak).

Nem akartam fáklya lenni, Jákob-létra, alagút
élni, mint a többi testvér: nagy hajókat hordó tenger,
ember-tenger csöppje lenni, játékos hab, szürke hab,
de az Úrnak akaratja kipányvázott önmagának…
(Siratnak engem a fák)

Az Úr akaratából hajtja valami csodálatos kényszer az emberi szenvedés felé. A természetes önzés hiába lázad fel benne: a belső kényszer nagyobb nála.

Mécs szeretete elsősorban az élet hajótörötteinek szól: a háború rokkantjainak, öreg nyugdíjasoknak, a föld félrelököttjeinek, a koldusoknak s a mindenféle proletároknak. És itt kényes ponthoz érünk. Mécs Lászlót az a vád illette, hogy „bizonyos szociáldemokrata mellékzönge csendül ki verseiből”* (*Császár Elemér, Budapesti Szemle 1925.) És tényleg, ha a harminc évig hűségesen szolgáló kivénült bérest az úr koldussorsra löki és nem szánakozik rajta sem a püspök, sem a gróf, ha halljuk a gúnyos megjegyzést, hogy a szegény asszony temetésén

ujságírók nem tolongtak följegyezni mennyi évet
élt és mennyi volt a gróf és mennyi csillár csillogott –
(Temettünk egy öreg asszonyt)

és mikor a földet proletárvér trágyázza és a vadárvácska világproletár lesz, s a vörös földrengéskor „a kegyelmesek és patkánylyukba bújtak”, - ha mindezt halljuk: érezzük, hogy Mécs László nem főúri káplán, hanem a „szegények papja”. De mindez korántsem „szociáldemokrácia”, vagy pláne marxizmus, hanem a földhöz ragadt szegénység közelségében élő falusi pap keserűsége, mely nem doktrinér világnézetből, hanem krisztusi szánalomból ered. A Jövőbe zengő ének-ben különben nyílt hitvallást tett arról, hogy ő nem osztályharcot, hanem keresztény szeretetet hirdet. A vezérségükből kicsöppent vezérek vádolják Istent, hogy farkasoknak prédájául hagyta juhait, holott ők a hibásak: az ő bűneik súlyától billent meg a földgolyó. Mert nem szerették a szegényeket s hagyták őket botorkálni a Sátán tarlóin:

-        -        -        -        -        -        -
Bíborágyon kéjelgett a Bujaság,
mámorok borától ájuldoztak a kevesek,
míg kint a menyboltot öklözve
vonított a milliótorkú Nyomor!

De most tettre ébredtek a milliók s döngetik a nyomor Jerichofalait. A megváltozott világ vezéreihez így szól a költő szózata:

Szárítsátok ki a multak mocsarát,
töltsétek be a korgó gyomrokat,
állítsátok el a könnyek patakját,
-        -        -        -        -        -
egyengessétek az Úr útját,
viruljanak ki körülötte
az áhítat, szeretet szelídkék virágai
s jöjjön el az ő országa…
(Jövőbe zengő ének)

A nyomort épp oly rikító színben látja, mint a szocialisták, sőt ábrázolására nem egyszer átveszi a szocialista frazeológiát. Nem teszi azonban magáévá a szocialista ideológiát. A szocialistákkal ellentétben a nyomor megszüntetésére nem az osztályharcot akarja, hanem a Krisztus uralmát. (Ugyanaz a gondolat ez, melyet XI. Pius pápa Krisztus királyságának ünneplésével kíván a lelkekbe beleégetni.) Hol van az áhítat szeretet szelídkék virágaival illatozó Krisztus országától a szocializmus gyűlölködő mentalitása! Mécs László a krisztusi emberszeretet ifjú hevű apostola…


Újabb verseit különben még kevésbé érhetné a szocializmus vádja. az ifjú titán hamarosan meghiggadt, az élet realitása kinyitotta szemét s látva, hogy legtisztább szándékait is félremagyarázzák, verseiből lassan eltűnnek az erősebb szólamok a félreértett „proletár” szóval együtt.

Nem éppen a véletlen játéka, hogy az elszakított Felvidék reprezentáns költője a testvéri szeretet apostola. Ennek az agyonnyomorított országnak szüksége van a szeretet vigasztalására. A felvidéki irodalom hivatása éppen ennek az egymillió magyart összefogó szeretetnek a szétsugárzása. Köztudomású, hogy a Felvidéknek a régi Magyarországban nem volt sem sajátos költészete* (* Könyvbarátok lapja 1928. Alapy Gy.: Szlovenszkó irod. élete.) sem jellegzetes politikai élete.* (* Magyar Szemle 1928. IV. kötet. Flachbart: Magyarság cseh uralom alatt.) A politikai téren való szervezetlenséget most is sínyli a tót és rutén Felföld magyarsága, míg az irodalom nem csekély részben Mécs László hatása alatt kezd már határozott jelleget ölteni. Az egymásra utaltság és a „szeressük egymást!” a fő motívumai ennek az irodalomnak, amely most legfőbb összetartó kapcsa a felvidéki magyarságnak. Teljesen osztjuk Bodor Aladár véleményét, aki Mécs Lászlót mint modern költőt mutatja be, mert kora haladó követelményeinek lép elébe. A változott viszonyok folytán most csak tengődő magyar Felvidék lelki követelményeit tényleg semmi sem tudja jobban kielégíteni, mint Mécs László evangéliumi szeretetet hirdető költészete. Így nem is csoda az a határtalan lelkesedés, amellyel felvidéki előadó esetéin a költőt körülrajongják. (Ugyan a rajongás nemcsak a költőnek szólt, hanem a szavalóművésznek is.) A Prágai Magyar Hírlap Mécsnek az idén télen tartott losonci előadóestjéről a következőket írja: „Mécs László ennek az összefoglaló világnézetnek a tolmácsa s az estély hallgatósága, amely valóban faji, felekezeti és osztályhelyzetre való tekintet nélkül verbuválódott, nem akarta leengedni a pódiumról a költőt.”

Mécs László lelki kettősségének egy újabb formája a költő emberszeretetének és magyarságának problémája. A Széphalom olvasói előtt ismeretes az az irodalmi vita, amely Császár Elemér és Farkas Gyula között részben e lap hasábjain e témáról lefolyt.* (* V. ö. Széphalom 1929.) A vitához nem óhajtunk hozzászólni, csak néhány sort idézünk Mécs László egy újabb verséből a kérdéses probléma helyes megvilágításához:

Igaz,
álmodozom a Minden Ember Tornyáról, véres maltert hordok rá,
de dinamitot tudnék alátenni, hogy anyagom legyen,
hogy tetőt építsek a viharban didergő Magyarság fölé,
mert az Emberiség csak álom s a Magyarság most vérző valóság.
(Vitatkozás a hírharanggal)

Azt hisszük, ennél világosabban nem fogalmazhatta volna meg hazafias és humánus érzelmeinek viszonyát! Másutt ő ítéli el a nádlelkeket:

Akinek nincs könnye testvére számára,
aki kufár-zsidó s maga hazájára
is kész csapni vásárt, hogyha akad ára:
bunkósbottal küldjük Halál határára.
(Vigasztaló önmagamnak)

Császár Elemér szerint Mécs László ideálja a vörös zászlón a fehér kereszt, melyről Császár megállapítja, hogy „nem kell nekünk, mert a magyarság a saját vérén vásárolta meg azt a tanulságot, hogy ez a két szimbólum, a kommunisták vörös zászlója s kereszténység fehér keresztje, nem fér össze”. Kommunista vörös zászlóval csakugyan nem fér meg a fehér kereszt, de az idézett versben Mécs László „Krisztusvérrel festett vörös zászlót fehér kereszttel” emleget. Ez ugyebár másképp hangzik?

*

Aki annyira tudatában van önmaga lelki kettősségének, mint Mécs László, az az életben is mindig észreveszi az ellentéteket. Ezért látja meg a hősi megmozdulásra képtelen város és az „Istenszomjas, búcsús, friss emberek” közt a nagy ellentétet (Búcsúsok a városban); a harmadosztályú vasúti kocsi együttnevető parasztközönsége közt a maga és a vele szemben ülő zsidó kiközösített árvaságát (Két árva), a bálterem forró kábulatában keringő démon-anya mellett a keservesen felzokogó gyermeksírást: „Anya kell, anya kell!” (Anya kell); ezért érzi az élet olyan pillanataiban is, mikor az osztálykülönbségek eltűnnek, hogy „Jön egy pici földrengés és szétfolyik a szeretet” (Egyszerű találkozás); ezért látja meg azt az űrt is, amely jóságos anyák nyílt egyszerűsége és kulturált fiaik gőgös zárkózottsága közt tátong:

… Kinn álldogált két méla férfi,
diszkréten egymást egy se kérdi,
mi fáj, mi bántja és mi vérzi.
Hazug század két elneveltje…

Bent azalatt a fülke mélyén,
tán a meghalt férjről beszélvén
két öreg asszony könnye csordul
a nagy, közös, szent szánalomtul.
(Ej, azok az öreg asszonyok)

Bántja, ha az emberek kedveznek neki, mert mindig a sors kitagadottjaira gondol ilyenkor.

Nekem vadkacsát hoznak néha a vadászok.
Pedig húsz kacsa hápog az udvaromon.
- Adott-e valaha valaki vadkacsát a szegénynek?
Pedig de jó volna asztalon látni a vándor őszi vágyakat.
(Dunába vizet öntenek)

És ha az élet örömeit, mámorát kínálja, Istenhez menekül előle, mert ez az ő sorsa:

Engem násszal kínál a Szépség,
násszal kínál a Mámor és Dicsőség
Nász-éjszakákról szököm Szent Elekként
rongyokba rejtve szűz fiatalságom
az Isten-vár felvonó hídja mellett
szép nászaimat tovább álmodom
(Maradok örök vőlegénynek)

Különös szeretettel fordul a gyermekek, a kamaszok és a fiatal lányok felé. Fiatal gondtalanságuk mellet már látja bennük a későbbi életgondok hordozóit. Pompás képben rajzolja meg, mint ér a gátat nem ismerő, hajrás, forgószeles, villámparipás, fölényes kamaszok vére is partos mederbe egyszer s egy szép napon.

Az erdőirtást átveszik, a hídépítést átveszik,
hajók kormányát átveszik, az ekét, malmot átveszik,
a régi Fáklyát átveszik, az Istent megsüvegelik,
mert ők lettek a Rend, Család, a Miatyánk s a Hiszekegy:
(Kamaszok)

(Ugyanennek a gondolatnak más variánsa az: Ifjú ököl.)

A kamaszok felé Mécs szelíd humorral fordul, a fiatal lányok felé azonban féltő gyöngédséggel (Nebántsvirág), meleg részvéttel. Végtelenül kedves, harmatos verse az, melyet Lilike húgához írt, ki

Még álmodik tizenhat éve
tündöklő Mese-erdejében…

de majd egyszer tüzet fog az ő szíve is s akkor, énekli a költő féltő gyöngédséggel:

Az igazi királyfi jöjjön,
ki csókesővel tüzet oltson…
Hófehérkének nézze őt,
ha fekszik majd a nászi gyolcson
s a Mese-erdőn újra nőjön…
(Hófehérke cipellőjére)

A lány sorsa a férjhez menés, aztán az anyaság. Ez az anyaság Mécs szemében szent mártírium ugyan, de mégis csak mártírum (Csak menj! Egy szomorú fiatal asszony). Ezért a szent mártírságért szereti olyan szenvedélyes rajongással az édesanyját, öt gyermeknek szülőjét, s örökíti meg képét szebbnél szebb verseiben (A királyfi három bánata, Az anya, Egy asszony dicsérete).

*

Az eddigiekben iparkodtunk kiemelni azokat az ellentéteket, amelyek Mécs László lelki adottságában, vagy a költő egyénisége és életkörülményei közt fennállnak. Csodálatos, hogy ezek nagy száma mellett sem a diszharmónia a főbenyomásunk Mécs László olvasásakor. Romantikus lelke, mely ellentétekben fogja fel a világot, nem áll meg töprengve felettük, mint Victor Hugo. Oka ennek nagyon mélyről feltörő vallásossága, melynek segítségével a diszharmóniákat egyetlen mindent átfogó harmonikába tudja feloldani, s ez az Isten akaratában való megnyugvás. Mindenre, ami fáj neki, ez az egyetlen orvossága. Nagyon jellemzőnek találjuk a Magyarság évkönyve (1926) számára írt önvallomásából a következő sorokat: „Az én életemet úgy lehetne jellemezni, hogy az: egy felsőbb Akarat állandó tevékenysége egy gyenge akaratú, ambíciótlan, terv nélkül élő emberben, aki ma sem sejti egészen, hogy végeredményben mit céloz, mit óhajt elérni az az Akarat”. Egyszer próbált igazán akarni. Matura után Pestre jött filozopternek s meg akart nősülni. Nem sikerült. Jászóra ment premontreinek, akart csendes tanáréletet élni; nem sikerült. „Az Akarat úgy intézkedett, hogy kaszárnya lett a rozsnyói gimnáziumunkból, a kassaiból cseh reálgimnázium, s a nagyváradi becsukassék s hogy én plébános legyek Nagykaposon, ami legtávolabbi álmaimban sem szerepelt. Akaratom és vergődéseim ellenére, így hozott az Akarat a primitív élethez, a barázdához, a paraszthoz, a szegényekhez, a hétköznapiakhoz, a szürkékhez, akik között úgy éreztem magam, mint egy inkognitó királyfi a harmadosztályú váróteremben… Az a felsőbb Akarat húrokat feszít ki időnként arra a nagyon hitvány fából faragott hegedűre, a lelkemre, hogy ha véget ér a versírás, megint leszedje, nehogy a hitvány hegedű azt higgye, hogy ő volt a dal oka. Minden versemet úgy kell kiimádkoznom… Csak akkor írok, ha Ő akarja…”

*

Mécs László evangéliumhirdetése nemcsak a katolikusoknak szól, akárcsak annak idején Prohászka püspök prédikációi, melyeket a másfelekezetűek is hallgattak. Mind a ketten a léleknek a szeretetben való megtisztulását hirdetik s a tiszta lelkek önzéstől mentes szeretetével akarják visszahozni a mosolyt a földre. Prohászka ezt mondta egyik konferenciabeszédében: „Én úgy akarok élni, hogy legalább másokat ne szomorítsak, hogy az életet ne tegyem nehezebbé. Én szeretném az életet könnyíteni.” Mécs László programja pedig „Ami szenvedést ember okoz embernek, azt redukálni a minimumra”. Vallásossága azonban nem színtelen felekezetnéküliség, ahogy azt Semetkay József* (* Semetkay József: Mécs László. Salgótarjáni Reálgimnáziumi Értesítő 1928-29.) nemrégiben megjelent Mécs-tanulmányában Bodor Aladárral szemben nagyon világosan kimutatja. Költészetében határozott kifejezésre jut a katolikum. A katolikus papot talán nem érezzük benne annyira, mint Sík Sándorban, vagy Harsányi Lajosban, de a katolikus hívó minden sorából kicseng.


*

Nagy költő Mécs László, mert az életet és önmagát ilyen szerencsés szintézisben tudja kifejezni, de nagy költő azért is, mert az ige áldása néki is megadatott. Sík Sándor szerint Mécs „tehetségének irányát két dolog jellemzi: nagylélegzetű sodró pátosz, és csilingelő ösztönösen dallamos formakedv.” Ez a pátosz a Mécs Lászlóból hatalmas áradatban hömpölygő szavak ritmikus folyásában lüktet. Többnyire szabad verseinek hosszú soraiban tör magának utat, de a hosszú sorok ellenére sem nehéz Mécs mondatainak áttekintése, mert legtöbb esetben rövid mellérendelt mondatokba tömöríti mondanivalóját. Az öreg béres

E földbe szórta ifjúságát!.. Kitették, hogy kútját kimérték
Most koldul. Míg vak felesége mocsárba áll be minden reggel.
Lábára másznak a piócák, eladják s így vesznek kenyérkét
Komor kíváncsiságtól égve a láphoz mentem az öreggel.
(A nyomor balladája)

A csilingelő, dallamos formakedv pedig a szólampárhuzamokban és a rímek játékában nyilvánul meg. Ilyen szólampárhuzamok:

Ritkul már a mesejárás, / csillagvárás az ég táján.
(Fohász Jókaihoz)

vagy:

Minden fának más a lombja,
máskép hullat / szirmot, álmot,
máskép ringat / madárfészket
s máskép nevet
a tavaszi vigalomba.
(A magyar fa télen)

Nagyon szereti a középrímeket; néha három rím is kerül egy sorra:

Az eső megeredt, a felhőkönny meleg, a könnyem is pereg,
ülök, mint jó gyerek, kit vertek más helyett. Bántottak emberek.
(Ők)

(Egy kis Arany-reminiscencia: V. László.) Arany Jánoshoz hasonlóan nagy kedvét találja a rímjátékokban:

A kis hintára lendül, a jávor összerezdül
s rajongva ring a hinta, rajongva hull a hinta,
a szép tündéri-minta süldő kacagva hint a
sétányra szirmot szivén, száján, szemén keresztül.
(Hinta a parkban)

Eben az egyetlen strófában megtaláljuk a középrímet, a szólampárhuzamot, a rímjátékot és az alliterációt!

Mécs fantáziája az egyszerű falusi ember és a rafinált kultúrájú városi ember világszemléletének szintézise. A hinta, mézeskalács, pipacs, méhesről vett képei mellett ott vannak az injekciós fecskendő, a púder, bubifrizura és a fascizmus. A modern beszélt nyelv mondhatni teljes szókincsét használja verseiben a divat- és műszavakkal együtt s a balektól és a szenzációtól a kabaréig és a tangóig minden előfordul nyelvében. A hétköznapi élet egyszerű énekese akar lenni. Fantáziája mindent színben lát. Első verseskötetében szinte hemzsegnek a színjelzők:

Az összesítő szeretet arany oltárú templomában, melynek
az ég azurló boltja adja kék mosolyú kupoláját
(Vasárnap délután)

E néhány sorban egész színskála ragyog:

Már az izmom mind kilátszik, ritmust játszik, már fehérlő
bőrömön kopog az esső és a szivem átpiroslik
bőrömön, mint bíboros nap tajtékködnek lágy opálján
Március van és a fűzek: szende szűzek halványsárga
fátyolokban rámfigyelnek, szégyenkeznek, ám titokban
ágaskodnak, azt hiszik, hogy erre jár a Tavaszisten
meztelen fehérlőbőrű, napos szivű Tavaszisten…
Sóhajtoznak, hosszú szőke hajzatuk lebeg a szélben…
(A szeretet ösvényén)

A modern lírában a jelzőknek nem kell mindig logikus értelmet keresni, mert akkor ugyan mi értelme lenne a piros rigónak, a bíbor förgetegnek, az ibolyaszínű méheknek, a ribizkeszínű holdnak és a vörös bánatlavináknak! E jelzőknek nem logikai, hanem hangulatai és hangzási értékük van. Ez magyarázza a kellemes trochaeus lejtés és ünnepélyes hangulatot keltő bíbor szónak olyan sűrű előfordulását.

Feltűnő jelenség Mécs költészetében – főleg pályája kezdetén – a sok főnévből képzett ige: rászivárványoz, lámpásolt, nullázza, kutyulhat, édesült, fellilállolt, ásózott stb. Itt vagy az expresszionizmus egy jelenségével állunk szemben, mely mindent a maga teljességében, mozgó, aktív állapotában ábrázol, tehát a nyugalmi helyzetet kifejező főnevet igésíteni kell, vagy az ifjú óriás gátat nem ismerő mindenhatósága tör benne utat magának s a jó ízléssel nem törődve hajszolja a kifejezés új formáit. Kritikusai* (*Sík Sándor: Katholikus szemle 1923, Rédey Tivadar: Napkelet 1924.) ezt kifogásolták is, s talán az ő szavuknak is volt valami szerepe abban, hogy második és harmadik kötetében már sokkal tisztultabb nyelvvel találkozunk.

Mécsnek nincsenek olyan leíró, sőt legtöbbször elbeszélő költeményei sem, melyekben önmagáért lenne a leírás, vagy elbeszélés. Nála minden vagy szimbólummá válik (Szélkakas, Kuvik), vagy arra jó, hogy életfilozófiájához keretet szolgáltasson (A szűz, fehér halálos hó alatt, Búcsúsok a városban, Anya kell!). Ezért bár barátjának, Semetkay Józsefnek tanúsága szerint költeményeinek nagy része tényleges külső élményen alapul, a lényeget nem maga a történet, a külső élmény, adja meg, hanem az, amit a költő beleérez (A nyomor balladája, Vadócba rózsát oltok, hogy szebb legyen a föld, Temettünk egy öreg asszonyt, Hinta a parkban). Másképpen így is lehetne mondani: Mécs László vérbeli lírikus, mert csak szubjektíve tud leírni vagy elbeszélni.

*

Csodálkozva hallgatjuk a költő lelkének bő testvéri zengését: elárvult, saját gyenge erejükre utalt felvidéki testvéreink mohón isszák ajkáról a vigasztaló igék áradatát. Ők tudják, mi nekünk Mécs László s talán minálunk is, a kiszáradt lelkek földjén, számos lélek megrendül ihletett énekén. Az a szerény kommentár is, melyet itt papírra vetettünk, csak a költő-apostol további útját akarja egyengetni.
(Budapest)

Forrás: Széphalom, (4). pp. 22-24. (1930), - Széphalom, (4). pp. 92-99. (1930)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése