2018. dec. 16.

Váradi Antal: Egy régi ház




Mikor félszáz esztendővel ezelőtt Pestre jöttem, egy új ismerősöm azzal rémített meg, hogy Pesten van egy ház, amely minden órában egy aranyat jövedelmez.

Teremtő Isten! Valami tyúkról én is olvastam, amely aranytojásokat tojt, úgy, hogy a gazdának csak a kalapját kellett alátartani, hogy meggazdagodjék, - de ház? Régente a házak jövedelmezősége csekély volt, s én úgy képzeltem a dolgot, hogy a háziúr ott sétál az udvaron, és minden órában kinyújtja a kezét, melybe az alázatos házmester belepottyantja az aranyat. Szép foglalkozás.

Pesten hát érdemes háziúrnak lenni.

Én később megpróbáltam, és voltam háziúr három esztendeig, de keservesen megbántam, mert minden lakómmal a büntető törvényszék előtt végeztem. Igaz, hogy nagyobbára olyanok is voltak, - beszélhetett volna róla Splényi Ödön kedves barátom, aki akkor detektívfőnök volt, és aki nem győzött csudálkozni, hogy miféle gyűjteményt szedtem én össze a Hársfa utcai házamban? Volt ott gutmorgenvünser, sipis, vásári tolvaj, a legelegánsabb lakó – a ház elit-lakója -, egy betörő-haramia volt, akinek a földszinti lakása egész múzeuma volta kor színvonalán álló feszítő, álkulcs- és betörőszerszámoknak. Később kivándorolt Romániába, ahol, mint mondják, az efféle talentumos emberek egész a miniszterségig felviszik.

Az a régi ház, amelyről én írok, nem a Hársfa utcában feküdt, hanem a Király utca sarkán. Ismeri Pesten minden gyerek. Általánosan ismert neve: az Orczy-ház. És sokféle nevezetessége vagyon, amennyiben részint benne volt az első zsinagóga, részint ott kezdték fúrni Pesten az első artézi kutat, de beletörvén a fúró, abbahagyták, s a kút sohasem készült el.

A ház urainak, az Orczy-famíliának története első Ferdinándig nyúl vissza. Orczy Péter, a tizenhetedik század hőse törökverő nemes úr, hatvan hajdújával nekivágott volna magának a pokolnak is. Egy zordon téli napon vakmerően átront a befagyott Balaton jegén, rátámad az ott nyugodtan bóbiskoló Ibrahim pasára, embereit szétugrasztja, őt magát elfogja. Ezt jegyezték föl az Orczyak első haditette gyanánt a tizenhetedik században.

Utóda, György báró (az Orczy-családban sűrűn fordul elő a György név) Buda ostromakor a fehérvári kaput döngette, de egy török petárda ott robban fel előtte, s oly súlyosan megsérti a lábát, hogy egész életében arról sántít. István báró Savoyai Jenő seregében szolgál – ő a harmadik György fia -, aki a Bánátban harambasáskodó Péró nevű rác haramia seregére támadt, s dacára emberei csekély számának, a csaknem ezer főből álló rác hadat szétverte, amely hőstettéért a jászkunok kapitányává választották. Ezt a tisztet huszonkét esztendeig viselte, miközben Károly király – a harmadik – királyi tanácsossá tette, sőt bárói rangra is emelte.


Ez 1756 július ötödiki dátummal történt. Egyik különössége a bárónak, hogy a megszólamlásig hasonlított második Rákóczi Ferenchez. Fiatal korában el is fogták Rákóczi helyett. Nemsokára kiszabadult, - de egész életén át emlegették ezt a kázust. Felesége, Petrovay Zsuzsánna nagyon gazdag volt. Az ő vagyona és az István báró által gyűjtött nagy kincsek teszik alapját a család nagy gazdagságának. Kettőjük fia: Orczy Lőrinc báró, a generális, a költő, akinek két fia volt: József és László.

Józsefnek István nevű fia a szabadságharcban esett el. A másik testvér, László, az osztrák seregben kapitányi rangig viszi. Ennek a fia Bódog, aki később a Nemzeti Színház intendánsa lesz. Tömérdek megtámadtatásnak volt kitéve intendantúrája alatt. Magam is ismertem, sajnálattal láttam távozását, mert tehetséges, erélyes ember volt, aki aztán Londonban telepedett le, s mint kitűnő zenész, karmester végezte életét.

Első Györgytől a költő Orczyig egyenes vonalban megy a leszármazás. De már Lőrincz unokái – József, Lőrincz, László és György – négy új vonal alapítói. Lőrincz családjából csupa leány született, - a másik három ág tovább él és virul. Köztük Andor, főrendiházi tag, kamarás és képviselő, Béla báró curiai bíró, később miniszter (a szabadságharcban is részt vett). Számos rendjele között a máltai lovagrend keresztjét is viselte. Az egyetem díszdoktorrá választotta, s irodalmi munkássága is számottevő.

László bárót Budapest, mint jótevőjét tiszteli. Ő ajándékozta Pest városának a ma is nevét viselő kertet. Abban volt a híres Éliás-kút, Pestnek akkortájt egyetlen kitűnő ivóvíz. A szerb lakossága szentnek ünnepén valóságos  zarándoklást vitt végbe a kúthoz, és ott tanyáztak a napestig, közben vígan és szorgalmasan itták a kút vizét – s estére kelve fáradtan, de józanon tértek vissza belvárosi lakásaikra.

Elmúlt százharminc esztendeje, hogy az Orczyak fölépítették a Király utca és a nagy országút sarkán rengeteg házukat, mely már akkor, mint mondám, arról volt nevezetes, hogy házbére a legnagyobb volt Pesten, - egy arany óránkint, hogy már a régi anekdota szavai mellett maradjak. A ház előtt reggelente nagy vásárt csaptak a benne lakó zsidó kereskedők, - akiket a rendőrség emiatt sokszor zaklatott.

Tudnunk kell, hogy akkortájt csak két zsidónak volt megengedve a Pesten lakás. Abelsberger Salamon volt az egyik, Liebner Áron a másik. Nekik nem kellett a vásárok alkalmával külön taksát fizetniök, mint hitsorsosaiknak, akik, ha a hatóságtól egy éjszakára maradási engedelmet tudtak kapni, azért huszonnégy krajcárokat kellett fizetniök. Vasárnap pedig tilos vala zsidónak az utcán mutatkozni.

A mai Koronaherceg utcában már kétszáz esztendő előtt épült egy Orczy-ház, amely ma is áll. Körülbelül száznegyven éve, hogy a másodikat elkezdték építeni. Akkoron nagyobbára zsidóság foglalta el emeleteit – már föloldatván a régi tilalom -, s nyitottak benne templomot is, - az elsőt Budapesten, sőt iskolát is. A várban már réges-rég volt zsinagógájuk, tudjuk, hogy Zsigmond királyunk alatt már külön utcájuk volt, s nagyobbára aranyművesek vagy posztókereskedők valának.

1790-ben találom nyomát annak, hogy tekintettel a Pesten átutazó vagy itt kereskedő zsidókra, a magisztrátus megengedi egy rituális vendéglő nyitását, amelyben az átutazó kereskedők étkezhetnek. A hitközség – illetve a zsidóság egyeteme – tartozott azonban ezért évente kétezer és ötven forintot fizetni a város kasszájába. Az első iskolát 1814-ben nyitották az Orczy-házban, hatósági engedelemmel. November ötödikén kezdődött benne a tanítás. Ugyanez idő tájt nyílik meg az első zsidó kórház, melynek vezető orvosa Jakobovits doktor. Külön férfi és külön női osztály van benne.

Ekkor már öt zsinagóga van Pesten. Az első az Orczy-házbeli, a második ugyancsak a Király utcában volt, a többi nagyobbára magánházakban. Külön templomba jártak a hazai, másba az úgynevezett „frank” zsidók. Az askenász és szefardista zsidókat kell alattuk érteni.

A régi Pest krónikása azt írja róluk, hogy: versenyeznek keresztény polgártársaikkal abban, hogy az államnak kitűnő munkásai s jó hazafiak legyenek, s ez a verseny a honfiúi erények és társadalmi haladás legszebb gyümölcseit fogja megteremteni.

Az Orczy-házban lakott a rabbi, a tanító s a hitközségi elöljárók egy része. Ezek között a három nyelven író poétának, Bernstein Károlynak, írói nevén Hugó Károlynak a szülei is.

Apja még nyolcvan esztendős korában is naponta megtette a három emelet útját, hogy lemenjen a kávéházba, melynek asztalainál üzleteket bonyolítottak le, kártyáztak és beszélgettek. Micsoda nagy feltűnést kelthetett annak idején, mikor az orosz harctérről hazatérő fiatal Hugo Károly megjelent a kávéházban apjával, fényes katonaorvosi uniformisban, mellén a Szent Anna-rend keresztjével!?

Ezt a szép kitüntetést – akkorában párját ritkító dísz egy zsidó fiatalember mellém – Hugo orosz fogságban kapta. Mikor elment a lengyel szabadságharcba, az első csaták egyikében elfogták, s minden ceremónia nélkül Szibériába készültek deportálni. Még akkor Szibéria nem volt olyan előkelő hely, ahová cárokat liferáltak, - tehát Hugo nem volt valami nagyon meghatva a kitüntetés által, s kézzel-lábbal iparkodott itthon maradni. Segítségére jött a sors egy hatalmas epidémia alakjában, mely az orosz hadsorok között kezdett pusztítani. Amennyi orvost összeszedhettek, vitték a kórházakba, sőt még a foglyokat is megkérdezték: nem akad-e köztük orvos? Hugo persze rögtön jelentkezett, s olyan buzgóságot fejtett ki orosz ellenségeinek orvoslásában, hogy jutalma szabadságán kívül a Szent Anna-rend keresztje lőn.

Az utca felőli fronton az Orczy-házban a gazdagabb zsidóság lakott, az udvarban a szegényebbek, s az „átmenők”. Értem alatta a Galíciából, Felső-Magyarországról vásárokra, üzletek kötésére leutazott hitsorsosaikat, akik rendesen itt bújtak meg, mert a második József rendelete előtt nem volt szabad még az éjszakát sem a városban tölteniök.

Ezek aztán kora hajnalban a ház előtti téren ütöttek vásárt, és a vásárnál nagyobb lármát, úgy, hogy a városi levéltárban őrzött akta szerint egyik Orczy siralmas panasszal járul a magisztrátus elé. tiltaná el ezeket a zsidó vásárokat, melyek hajnaltól délelőttig tartanak, és pogány ármával járnak. A város eleinte drabantot rendelt ki,d e az még jobban kurjongatott,m int az izraeliták, s így végre is betiltották a mai zsibárustérnek megfelelő piacon a rögtönzött nadrágbörzéket és egyéb gavalléroktól levetett áruk adás-vevését.

Száz év előtt Pestnek – egy kútfő szerint – 48-50 ezer lakosa volt. A halandóság négy–egész hat százalékra rúgott. Elenyésző csekély a zsidó halottak száma. Ekkor azonban már volt külön zsidó temető, mely később az Újpest felé vezető út keleti oldalán terült el, - nemrégen szüntették meg ezen, a régi váci temető szomszédságában feküdt sírkert használatát, ma kopasz tér a helye, s jelöltek ki a Kerepesi temető mellett külön részt, mely ma is a legszebb sírkertje Izraelnek.

Ez a nagy Orczy-ház volt a pesti zsidóság egész világa száz év előtt. Szombaton ünnepeltek benne, péntek este kigyúltak az ablakokban a menyasszonyt váró ünnep gyertyái, Hanuka-ünnepkor fényárban úszott a Makkabeus győzelmét ünneplő hitközség minden szobája. Hány bar miczva, hány esküvő és hány csöndes temetés ment végbe udvarain, És hányszor tárták ki Izrael vénei dörgő viharban és szakadó zápor suhogása között az ablakokat, várván az eljövendő Messiást!? És hányszor zengett az engesztelés napján a Kolnidre szomorú éneke, és hányszor sírtak a Maszkér alatt a kis zsinagógában ülő férfiak, asszonyok? Hány ezerszer hívták fel a község oszlopait a Thora elé, s hányszor szaggatta meg köntösét és hajtotta le gyászolva fejét benne a síró Izrael?

Ha a háború ki nem üt: tán már lebontotta volna a pusztító csákány az egész rengeteg molest. De így áll és él tovább, ősi tanyája, menedéke a régi zsidóságnak, ma valóságos kereskedelmi telep, amelynek száz boltja és száz raktára között csak az tájékozódhatik, aki járatos az Orczy-ház labirintusában. És ha valamikor mégis por és hamu lesz a régi házból, mennyi emlék, mennyi keserűség, mennyi öröm, - lakodalom és temetés emléke lészen porrá és törmelékké a lehordott falakkal együtt?

Izrael történetének sivatagában oázis volt az a ház, - azért nem feledhetik egykönnyen. A templomot leronthatják, - de Adonai örökkön él.

Forrás: Az Ujság XVI. évf. 141. sz., Bp. 1918. jún. 15. szombat

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése