2014. márc. 17.

Janus Pannonius: Búcsú Váradtól, Mikor a táborban megbetegedett, Mars istenhez békességért



Forrás: mek.oszk

I.       Janus Pannonius élete
II.
a)      Búcsú Váradtól
b)      Mikor a táborban megbetegedett
c)      Mar istenhez békességért
III.    Janus Pannonius jelentősége

A Janus Pannonius felvett név. Eredeti neve Csezmiczei János. 1434-ben született Csezmicén, Horvátországban. Neveltetéséről nagybátyja, Vitéz János, esztergomi érsek gondoskodott. Hét évet töltött Ferrarában, ahol a humanista műveltséggel ismerkedik, tanul, fordít, verseket ír. Hazatérve nagyváradi kanonok, majd pécsi püspök lett. Részt vett a király hadjárataiban, később azonban szembefordult politikájával. 1472-ben a horvátországi Medve várában tüdőbajban meghalt. Olaszországból hozott gazdag könyvtáranyaggal gazdagította Mátyás könyvtárát.

A Búcsú Váradtól című műve egy korai verse. 1451 elején Ferrarából vakációra tért haza, s szabadsága egy részét Nagyváradon töltötte. Innen hívta nagybátyja Budára, ekkor írta ezt az elégikus hangvételű verset.

A búcsúzás mindit összetett érzés: visszatartó kedves emlékek és várható élmények keverednek. A hazalátogató Janus Pannonius verse a humanista reneszánsz otthonaként mutatja be Szent László városát, Nagyváradot.

A középkori monda szerint, mikor a székelyek élethalálharcot vívtak a tatárokkal, egy hatalmas alak jelent meg köztük kezében csatabárddal, s eldöntötte a küzdelmet a magyarok javára. Utána László király bebalzsamozott testét verejtékben fürödve találták koporsójában, a nagyváradi székesegyházban.

A vers szerkezete hét egyformán felépülő versszakból áll, melyeket a motívumok és az értékek ellentéte jellemez. Mindegyik versszak hatsoros és 11 szótagból áll. A költő egy-egy versszakban búcsúzik a Nagyvárad környéki téli tájtól. Az utazást a hó, a ködös fagy nehezíti meg. Később feloldódik a szorongó, tétova hangulat. A negyedik versszakban a város visszahúzó elemei jelennek meg. Búcsúzik a hőforrástól, Vitéz János humanista könyvtárától, a híres királyszobroktól.

Janus Pannonius Szent László pártfogó segítségét kéri az utazás alatt.

„Hajrá, fogyjon az út, társak, siessünk!”

A refrén, a versszakok végén ismétlődő útrahívás a vers erőteljes dinamikáját adja. A Budára siető izgatott költő lelkivilágát tárják fel ezek a sorok. Maradna: mert ideköti a táj, a város szeretete, a humanizmus eszményképe: Vitéz János könyvtára, a híres királyszobrok, a város történelmi emlékei, a szent király tisztelete, de sietnie kell Budára. A téli táj bemutatásán a költő belső lelkivilágának hangulata tükröződik. Ez a búcsúvers a magyar humanista líra hazai tájon fogant első remekműve. A türelmetlen tettvágy, a feszült várakozás, vágyódás a múlt szép élményei után és a jövő iránti bizakodás érzése hatja át a költőt.

Életrajzából tudjuk, hogy ezt az utat valóban megtette. Az elégia tehát valóságos élményeken alapszik. A vers érzelemvilága, kifejezésmódja ezért is ennyire hiteles. A költő személyesen érezhette át az útnak minden gyönyörűségét és gyötrelmét. A vers zártsága és a lírai én zaklatottsága között ellentét feszül, mint ahogyan a megjelenített képek, jelenetek nyugalmát a refrén dinamikus ereje ellenpontozza.

A versszakok a búcsúzásnak egy-egy motívumát szólaltatják meg. A téli táj képei növelik a költő szorongását, de tudata minden versszak végén azt erősíti benne, hogy menjen, siessen, mert Budán a király várja őt. A kedves emlékek feletti nosztalgiázás és ezzel szemben a minduntalan parancsoló kötelességtudat a humanista ember értékrendjét mutatják.

Janus Pannonius 1464-ben részt vett a Zvornik várát ostromló hadjáratban. A költő szervezete nem bírta a tábori életet, és hamar megbetegedett. Ekkor írta a Mikor a táborban megbetegedett című versét, mely 60 disztichonból áll. A forró láz eszébe juttatja Prométheuszt. A Prométheuszt átkozó sorok között feleleveníti a régi aranykort, azt a kort, amikor még nem volt szenvedés. A versben a különböző érzelmek váltakozása, hullámzása jelenik meg. Majd az ironikus önjellemzés és a késő bánat hangjait hallhatjuk. Barátai hiába intették, nem hallgatott az okos szóra, most pedig bűnének következményét, a betegségét kénytelen elviselni. A verssorok rettenettel és halálfélelemmel teltek meg. A költő perbe száll a sorssal, a könyörtelen istenekkel. Nem akar meghalni, de hiába fél, érzi, hogy itt a vég. Ettől kezdve búcsúzássá válik a vers. De nemcsak a fiatal férfi búcsúzik, hanem a költő is, akinek halálával a neve is elvész.

Janus Pannonius szembefordult mindenfajta háborúval. Humanista szemében pedig az egyik legfontosabb érték az élet, a béke. Mikor már megundorodott mindennemű háborútól, akkor írta a Mars istenhez békességért című versét. Mars emberellenes isteni tevékenysége ellen szólal meg. Az első 14 sor megszólítások halmozása. Az első 7 sorban istenfélő magatartást tanúsít, majd a második 7 sorban elutasító gyűlölete kap hangot. Az utolsó sorban egy elcsendesülő könyörgést rebeg: „Atyánk, kíméld megfáradt pannon népemet!” Ebben a mondatban csupán a megfáradt nép iránti aggodalomból szólal meg.

Janus Pannonius a humanizmus korának egyetlen jelentős magyar költője volt, aki méltán mondhatta: „Szellemem egyre dicsőbb, s általa híres e föld”.

Forrás: Házi dolgozatok könyve 1. – A kezdetektől a felvilágosodás irodalmáig – Szerkesztette: Maczák Edit – ITEM Könyvkiadó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése