I. Moliére drámáinak jellemzői
II.
a) Cselekmény
b) Felépítés
c) A dráma fő kérdése
d) Orgon – Tartuffe
e) Csodás végkifejlet
f) A rezonőr szerepe
g) Verselés
III. Összegzés
A
francia dráma legfényesebb alakjai közé tartozik Moliére, a vígjáték
nagymestere, Shakespeare mellett a modern európai színház megteremtője. Moliére
vígjátékaiban követi a klasszicista szabályrendszert, műveiben tartja magát a
hármas egységhez: egy nap alatt lejátszódó cselekmény, egy helyszín, egy nagy
konfliktus. Öt felvonásból álló
darabjaiban az első három az
előkészítés (expozíció), a negyedik a tetőpont (összeütközés), az ötödik a megoldás. Bár
vígjátékai erősen kötődnek saját korához, mégis típusteremtő ereje, nagyszerű
stílusa és csodálatos humora miatt ma is sikerdarabok. Kedvelt eszköze a
túlzás: szereplőinek jelleme mindig eltér a köznapitól, a természetestől, az
értelmestől.
A
Tartuffe Moliére egyik legismertebb
darabja, tipikus klasszicista vígjáték. Már az első felvonásban mindent tudunk
Tartuffe-ről, pedig még nem is láttuk, nem hallottuk, elég a véleményeket
hallanunk róla, amit a szereplők a harmadik felvonásig elmondanak.
Az
a ház, ahová Tartuffe befészkelte magát, Orgon jóhiszemű családjáé. A család
jobbik fele tisztában van Tartuffe személyével. Látják képmutatását, álszent
törtetését, ahogyan hatalmat akar szerezni a házban, ahogy végül be akarja
kebelezni az egész családot. Csak egy valaki nem látja ezt: Orgon, a családfő
és az anyja, Pernelle anyó.
Tartuffe
ügyes és ravasz. Jogilag bűnt nem követ el, csak elhiteti magáról, hogy
másfajta ember, mint a valóságban. Puritánnak, vakbuzgó vallásosnak adja ki
magát. Már szinte papi személyiségeket megszégyenítő szenteskedéssel
viselkedik, és ez tetszik meg Orgonnak. Ez a „tisztaság”, ez a „jóság”, ez
szinte elcsábítja őt és az anyját. Nem csalja ki a pénzét, nem akarja
megszöktetni a lányát. Mindezt Orgon önként adja neki. Tartuffe azonban nem elég
intelligens. Elbízza magát, azt hiszi, már mindent megtehet, és ekkor elhibázza
a lépést. Szerelmével kezdi üldözi a ház asszonyát, Orgon fiatal feleségét,
Elmírát. Annyira biztos magában, hogy nem veszi észre, lépre csalják. Mivel
Orgon nem hisz el feleségének és fiának Tartuffe otromba szerelmi rohamait, már
csak egyetlen eszköz marad, leleplezni őt úgy, hogy Orgon saját szemével és
fülével győződjön meg róla. Ekkor jön a híres
asztal-jelenet: Elmíra elbújtatja férjét az asztal alá, és találkozót kér Tartuffe-től,
aki meg is jelenik, és vadul lerohanja az asszonyt. Közben saját erkölcsi
felfogását is leleplezi. A látszólag aggodalmaskodó Elmírának, hogy meggyőzze,
azt mondja: „Ki titkon vétkezik, annak nincs is vétke”. Tartuffe teljesen
lenézi Orgont, azért hiszi magát biztonságban. Az események hevületében annyira
elborítja a testi vágy, hogy azt sem veszi észre, hogy gondosan felépített
szerepét túllépte. Ebben a pillanatban szembesül az előbújó Orgonnal, aki kérdőre
vonja őt, és kiutasítja a házból. Tartuffe többé már nem az a Tartuffe, akit
Orgon tisztelt. A vígjáték tetőpontján előbújik valódi énje: Orgon a házból már
nem kergetheti el, hiszen övé a ház, korábban ráírattatta jövendőbeli vejére.
Így Tartuffe lakoltatja ki az egész családot, sőt, Orgont még politikai bajba
is keveri a királynál. Tartuffe könyörtelen és kapzsi, s ez lesz a végzete.
Kiderül róla, hogy körözött szélhámos s előző bűneiért börtönbe kerül.
Az
ilyen jellemű Tartuffe-ök nem élnének meg Orgonok nélkül. Miért tudta
elcsábítani és becsapni? Mert Orgon hajlamos volt rá.
Orgon
és anyja, mint egy sziget, úgy állnak egyedül a családban. Orgont szereti a
családja, de mindenki sokkal fiatalabb, mint ő. Második felesége, Elmíra
tisztességes, talpőraesett, életvidám asszony, akit Orgon gyerekei, Damis és
Mariane is szeret. Sőt, Damis rajong érte. Elmíra személye adja a házban a „családi
otthon melegét”, ő a ház lelke. Szereti férjét, de egy másik korosztály, sőt „szabadgondolkodó”.
Orgon,
talán koránál fogva, vagy vallása iránti vakbuzgóságból fakadóan árvának érzi
magát otthon, ezért figyel annyira arra, aki – látszólag – vele törődik, akivel
egy elvet vall. Orgon egy ideában él, abban a „csodában”, hogy felkarolta a
tiszta, szentéletű jó embert, Tartuffe-öt. Többször hangoztatja, hogy a
családjánál is több neki Tartuffe. Rögeszmésen veti bele minden bizalmát,
reményét. Moliére egyformára rajzolta jellemüket: két túlzás áll egymás
mellett. Csak Orgon egy idealista, Tartuffe pedig nagyon is józan, tudja, hogy
mit, miért és hogyan tegyen. A vakbuzgó Orgon kegyetlen, ha valaki a családból
megsérti védencét. Képes saját fiát kitagadni, megátkozni és elküldeni a
családi házból, csak azért, mert a fiú átlátott Tartuffe szándékán. De lányát
is elszakítja jövendőbelijétől, Valértól, mert ő úgy látja, hogy lánya számára
az ideális férj csakis Tartuffe lehet. Már feleségét sem szereti úgy, mint
azelőtt, hiszen a beteg Elmíra állapotát is Tartuffe kínjakélnt éli meg.
Elgondolkodtató,
hogy egy ember milyen veszélyes tud lenni olyan ember számára, akinek fejében
és szívében zűrzavar van. Márpedig Orgon fejében és szívében ugyancsak az
lehet, s mindez a mély vallásosság nevében. Azért olyan veszélyes Tartuffe, mert
nemcsak becsapja Orgont, de még a személyiségét is átváltoztatja.
Egy
boldogtalan lány, egy kitagadott fiú, egy elhanyagolt feleség és egy őrült
családfő. Ez már valóban tragédia, de legalábbis tragikomédia, ha arra
gondolunk, hogy Orgont elvakultsága vitte olyan megalázó helyzetbe, hogy az
asztal alól hallgatja végig, hogyan ostromolja Tartuffe a feleségét. Már csak
sajnálni tudjuk, amikor megcsalatottságában képtelen időben kimászni az asztal
alól, mert még akkor sem akar hinni a szemének. És még akkor sem ő a győztes,
hanem Tartuffe, aki kidobja saját házából.
Orgon
butasága majdnem végzetessé teszi a maga és családja helyzetét: a kilátástalan
ügyben csak a csoda segíthet, s ez be is következik: a rendőrtiszt az évek óta
álnéven bujkáló veszélyes csalót, Tartuffe-öt letartóztatja, s Orgonnak is
megkegyelmez a király.
A
lelki teher alól megszabadult család a király dicséretét zengi.
A
vígjáték csodás befejezésében szerepet játszik Moliére-nek a királlyal, XIV.
Lajossal szemben hangsúlyozott lojalitása is.
Moliére
darabjainak állandó szereplője a tisztán látó rezonőr. Itt Cléante, Orgon
sógora tölti be az igazmondó, megfontolt észember szerepét. Ő képviseli a
higgadt tisztánlátást, értékeli a többi szereplő viselkedését, a helyzetet.
Józan kritikus, aki azonban nem tudja befolyásolni a cselekmény menetét.
Tulajdonképpen a szerző ítéleteit, reflexióit mondja el. Moliére ily módon
akarja nevelni közönségét az éleslátásra: figyeljünk oda az álszentekre, a
csalókra, a képmutatókra, mert ők az emberi lelket rabolják el, s ez a
legnagyobb bűn.
Moliére
drámái kötött szövegűek, hangsúlyos alexandrinokból álló sorai 12 szótagúak, s
fontos szerep jut a vershangzásban az emelkedő és ereszkedő sorvégek (hímrím,
nőrím) változásának. A magyar fordítók a francia alexandrin ritmusát
időmértékkel adják vissza. Talán ez a fordítási nehézség játszott szerepet
abban, hogy a francia klasszicista drámák csak a 19. század második felétől
váltak ismertté és kedveltté Magyarországon.
Moliére
vígjátékain minden korban jól szórakozott a közönség. Különösen akkor erősödött
a kacagás, amikor éppen sírni kellett volna, hiszen a típusok alkotásának
nagymestere remekül ábrázolta az örök emberi hibákat, bűnöket.
Forrás:
Házi dolgozatok könyve 1. – A kezdetektől a felvilágosodás irodalmáig –
Szerkesztette: Maczák Edit – ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése