2013. okt. 4.

Juhász Gyula: Fotografiák



      Én úgy szerettem rendezgetni őket,
      Fekete album szürke erdejében,
      mely halkan zizegett, mint csöndes őskert.

      Ó arcok, amint némán, egyre néznek,
      Örökre néznek és a végtelenbe,
      Mert ide lopta őket egy igézet.

      A földi másuk jár, kél, tova, messze,
      Tán hervad, mint a dérvert őszi rózsa,
      Vagy melegíti őt napod, szerencse.

      Így mindig maradnak mosolyogva,
      Vagy mindig mélán komolykodva néznek,
      Amíg pereg, pereg a homokóra.

      És rámköszönnek ők is, kik nem élnek.



*
      Ez itt apám, mint ifjú katona,
      Arcát pirosra festé régi mester,
      Ily virulón nem láttam én soha.
      Tán elfakult, míg annyi éve ment el,
      Hogy engemet ringathatott a térdén,
      S tovább vánszorgott nyügös életemmel.

      Ez ifjú arcon is, a szeme mélyén,
      Jövő ború felhője veti árnyát,
      S a szeme fénye bánatos lidércfény.

      A korai halál párkái várják,
      És én vagyok, sötét költő, fia,
      kin nem segít se asszony, se imádság.

      Az élet neuraszténia.


*
      Im itten egy régi daguerrotip kép:
      Petőfi a pipával Debrecenben,
      Magasztos és dicső költői ínség.

      Egy másikon széljárta köpenyegben
      Búcsúzik a szegény szülői háztól.
      E képeken oly sokszor elmerengtem.

      Boldog Petőfi, ki éhezve fázol,
      De végig melegít egy szent lidércláng,
      Egy forró hagymáz hírről és hazáról.

      S amíg mi többi, új, fájó poéták,
      Sebzett ideggel virrasztunk az éber
      Álmok vak éjén, ő győzőn lenéz ránk.

      Ki elment idején, huszonhat évvel.
    

*
      Itt távol tájkép, tóval és hegyekkel,
      Oly vadregényes és valószínűtlen,
      És rajta házaspár, sok víg gyerekkel.

      Galambok turbékolnak nyári égen,
      És a képen mindenki mosolyog,
      A talmi bárány is a talmi réten.

      Ó mosolyok, ti ódon mosolyok,
      Ti talmi örömök, mik elmulátok,
      Mi dolog ez, mi szomorú dolog?

      Ma úgy tekintek már kábulva rátok,
      Mint Andersenmesék rajzára néztem,
      Én koravén fiú, kit sújt az átok.

      Ó érzem én, hogy mindörökre végem,
      Borom kifolyt, Rózsám elhervadott,
      És csillagom megindult már az égen.

      És jaj nekem, de már bús sem vagyok.

      Juhász Gyula: Összes művei. Akadémiai, Bp., 1963. 2. kötet. 141-143. oldal


(Forrás: Budapesti Negyed 15. – 1997/1.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése