2020. jún. 16.

Illyés Gyula: Amikor a Szabadsághídra a közép részt fölszerelték


Bizony elnéztem, ahogyan a pontonon haladtam,

jobbkézt a Szabadsághidat már teljes egy darabban.

Jó volt bizony a szemnek is, nemcsak az érdek észnek:

valami újra összeállt és győztesen egész lett:

megint miénk lett, biztosan, mint anyáé a gyermek,

mint orvosé a nagy beteg, kit létre visszamentett.

Piroslott még a mínium, mint seb, amelyből vér csöpög,

de állt mankó közt is a híd a tenger roncsalék fölött.

Fájt ez a nemrég csonka tag, amely lám összeforrt megint

s fájt arrébb fönt a hulla Vár s lent szörnyűségeink

vak tanui, a házsorok, kifolyt, kormos szemükkel

és fájt megint csak az, ami az ember és az ember,

nép és nép, haza és haza közt robbant és esett szét

és nem forrt össze s áll külön romjával, győzedelmek

oszlopainál magasabb és hivalkodóbb emlékműve gyanánt a bűnnek!

 

Széttépve élek magam is. Mennyi van, mit sirassak!

És mennyi mégis, aminek – hogy elmult már – vigadjak!

Mikor lesz hidunk effölé? Mikor lesz egész újra,

mi lelkünk városában is ledöntve, összedúlva

hullákkal kövei alatt? – gondoltam, ahogy mentem

meg- és meglökve szüntelen az áradó tömegben,

mert szüntelen az új hídon járt két szemem és boldog

voltam, hogy lábbadozón is mily példásan feszült ott!

 

Forrás: Pesti Kalendárium 1947.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése