(Athenaeum-kiadás. 332
oldal)
A
legújabb Móricz-regényben az a nagy meglepetés ér bennünket, hogy az egyébként
annyira férfias, sőt robusztusan férfias író feminin tulajdonságokkal
jelentkezik. Mert nő-íróknak szokták általában érdemükül betudni a szerelmi
téren való merész, az exhibicionizmusig menő őszinteséget, és az ilyen irányú
megnyilatkozási vágy kiélését feminin tulajdonságnak könyveli el a tudományos
lélektan, már Weininger óta Annál érdekesebb ez a mellbevágó őszinteség, mert
eddig az irodalomban, nő- és férfi-írók egyaránt, elsősorban a nő érzelmeit
boncolták és mezítelenítették le. Itt azonban olyan regényt kapunk avatott író
tollából, amely exhibicionista módon leplezi le a férfi érzés-komplexusát és
gondolatitkait egy szerelmi átélésen belül. A férfi „legmélyebb és
legkiszolgáltatottabb állapotának” nevezi Móricz a szerelmi boldogságot.
„Boldog (állapot), mert az egész testet eltölti jóérzéssel és átkozott, mert a
legfeszültebb boldogság közepén is ott lappang a férfiban, valahol a lelke mélyén,
valami tiltakozás, valami rettegés és félelmes önmegvetés, hogy ő erre képes.
Mert úgy érzi, mintha ezzel a kéjes hangulattal lemondott volna mindenről, ami
kemény és férfi és harcos benne, most egy ellágyult valami, puhány – kocsonyás
halmaz. – Mindenesetre ez az az állapot, amelyben a férfi a legmagasztosabbnak
érzi magát s mégis a legjobban szégyelli. Talán mindenki érzi, hogy ebben az
állapotban veszti el jellemét s ezt nem tudja önmagának megbocsátani. S főleg
ez az az állapot, amelyet soha semmi férfi nem mer bevallani s pláne azt, hogy
emiatt él papucskormány alatt. Mert nem maga a szexuális aktus a fontos, s nem
az az áruló aljasság: mindennek legmélyebb titka az a csöndes, főtt, boldog
állapot, amit, ha egy férfi egy nő mellett érez, akkor ő annak a nőnek oly
rabja, rabszolgája, áldozata, mint a hipnotizált madár a kígyónak”. Ilyeneket
és még megrendítőbb titkokat árul el az író, mialatt nászútjuk két hetén
végigkíséri a híres szobrászt és feleségét, a nagy színésznőt. A két hét elég
arra, hogy a férfi érzelmileg és főként értelmileg kiábránduljon a nőből, akit
– úgy tetszik előtte – csak most ismert meg, de érzéki kötöttségét egyáltalán
nem befolyásolja az, amit felfedezett. Az ember nem érdekli a nőben. A nő csak
mint erotikus alany fontos számára és amíg izzásban tudja tartani érzékeit,
addig boldog mellette. Az író felfogásával sokat lehetne vitatkozni, annál is
inkább, mert többször önmaga cáfolja meg önmagát, de a regényből igen sokat
lehet tanulni az emberi lélek rejtelmeit illetően.
Forrás: Literatura -
Beszámoló a Szellemi Életről, 13. évf. Bp., 1938. februárius 1.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése