Ady Endre édesanyjával 1917.okt-nov. Fotó Székely Aladár
Léda
halott már, Csinszka halott, s most meghalt „Édes” is. „Édes”: Ady Endre
édesanyja, özvegy Ady Lőrincné,
Pásztor Dánielnek, a néhai érmindszenti kálvinista lelkipásztornak leánya,
Mária. Asszony, akin átviharzottak a legmélyebb fájdalmak, s a legégetőbb
örömök; a zseni anyja, akinek – éppen fia közel két évtized távlatából is
izgalmas zsenije miatt – hatvan esztendeig ült „bizar kontyán az átok”, az átok, ami az áldással rokon, a kereszt,
amit viselnie kellett, mert fia zseni volt és ez a zseni egész lángoló életén át
anyjához rögződött. Elválaszthatatlanabbul forrott anyjához Ady Endre, mint
Lédához, vagy Csinszkához. Lédában és Csinszkában is az anyját kereste, s ha
néha-néha megtalálta bennük, kirobbant belsejéből a kínzó, verstermő drámai
konfliktus: szerelmesemben megtaláltam az anyámat, de szabad-e az anyámat így
szeretnem? Ezért, mert minden szerelmében anyját szerette, ezért nem volt
nyugodt órája a szerelemben, ezért vad összecsapás Ady minden násza, csupa „héja-nász”, ami abban teljesedik ki,
hogy – „egymás husába belelépünk, s
lehullunk az őszi avaron”.
Milyennek
látta Ady Endre fiatal anyját? Így írja meg:
Sötét haja szikrákat szórt,
Dió-szeme lángban égett,
Csipője ringott, a
büszke,
Kreol-arca vakított.
Szeme, vágya, eper-ajka,
Szive, csókja mindig
könnyes,
Ilyen volt a legszebb
asszony,
Az én fiatal anyám.
Költők
az édesanyáról szoktak ilyen hangon írni? Szoktak írni az édesanya ringó
csípőjéről és eperajkáról? Az Ady-regény utolsó főhőse, Ady Lőrincné meghalt,
most már felelhetünk erre a kérdésre: nem.
Ezeknek a soroknak hátterében már ott kísért a súlyos probléma: a végzetes
kapcsolat, amely a fiút anyjához fűzi. De Ady nem is eszmélt rá erre. A
versben, s még sok más versben is, a tudat mélyéről az ösztönök és elnyomott
vágyak felderítetlen barlangjából törtek elő ezek a versek, amelyeket Ady nem
értett, nem tudta mi van bennük, mert nem akarta, nem merte tudni.
**
Mikor
forrott össze ilyen elválaszthatatlanul anya és fia? Illetve mikor forrott Ady
Endre ilyen elválaszthatatlanul az anyjához? Abban a másodpercben, amikor „valami szent nagy éjszakán, vad nászban
megfogant az élet” („s azóta tart a
nász örökké”), vagy akkor lettek eggyé, amikor elváltak – amikor Bandi
megszületett. (Igen: Bandi, mert az anyjáról van szó, akinek Ady egész életében
és halála után is a gyereke, a gyerek, Bandi maradt). A halhatatlan fiú
végpercéig hitte, hogy „ez az asszony
csak azért jött, hogy szülje a legbizarabb, a legszomorúbb fiut”. És hitte,
hogy ő kergette anyját korai vénségbe, talán azért, mert nem tudta megbocsátani
az „Édesnek”, hogy megszülte őt és hogy bizarrnak, szomorúnak szülte. És azt
sem tudta megbocsátani, hogy volt egy asszony, aki „ráparancsolta az életet”. (Ezért könyörgött Lédának, a másik asszonynak, akiben az elsőt
kereste: „Jöjj parancsold rám a halált, Te, másik asszony”). De vannak órái,
amikor hálás az anyjának azért, amiért a világra hozta őt. Ilyenkor nem „ráparancsolta az életet”, hanem – „ő küldött csókkal az életbe”.
Állandóan
kiütközik anyjával szemben ez az ambivalenciája. Egyszer ezt írja: „Nem jár tőle olyan távol senki, mint
torz-életével az ő szomorú fia”. Másszor meg, nemcsak lelkileg, fizikailag
is el szeretné tüntetni a kettőjük között tátongó távolságot. Csucsáról, amikor
ott betegen fekszik s felesége ápolja, táviratok özönével hívja maga mellé az
anyját. amikor az élete nagyon fáj, falura vágyik, méhkasról álmodik,
Érmindszentet, anyja közelségét áhítja. Viszont, amikor Lédával boldog és
megmutatja neki faluját, így jajdul fel:
Ez itt a falu, az én
falum,
Innen jöttem és ide
térek,
mindszentnek hívják
hasztalan,
mert minden gonosz rajta
van,
S itt, jaj átkos, forró
az élet.
Miért
átkos, miért forró Mindszenten az élet és miért tér vissza oda? Mert ott van az
anyja, Mária. És a férfikarok nemcsak
Máriától Veronikáig ívelnek, de Veronikától Máriáig is.
Kétségtelen,
hogy verseiben Mária – az anyja. Egyrészt azért,mert Mária örök anyaszimbólum.
Ady azért is választotta szívesen az „anya” szó helyettesítésére a Mária nevet,
mert tudat alatt a Szűz Mária kifejezést asszociálta, az anya szüzessége pedig
kikapcsolja, nemlétezővé teszi az örök ellenfelet, a vetélytársat, az apát. és
azért is természetes a Mária név használata, - mert Ady anyját valóban Máriának
hívták. Veronika pedig („Veronikám, asszonyom, Lédám”) az első, a sorsdöntő
férfiszerelem. És a szerelemtől elernyedt órában ezt súgja Veronikának:
- - - - -
Én most álmodni akarok.
- - - - -
Kereszt előtt, Halál
előtt most
Máriára emlékezem.
Ő küldött csókkal az
életbe…
- - - - -
Ki szült, s ki tanított
a csókra?
Asszony. S a halál
hajnalán
Altass Lédám. Hadd
álmodjam, hogy
Te vagy az anyám,l az
anyám.
És
azután, keserű kiábrándulások után, egy másik Mária-vers:
„Ma tudom, hogy csak
Mária maradt,
Szivemet most már csak
Mária lássa.”
Ilyenkor,
amikor teljes szívével az anyjához menekül, az anyjához fordul, kétségbeesetten
érzi, hogy belső fékek visszatartják. Mária hozzáférhetetlen,
megközelíthetetlen: „Mária nagy fehér
jégtorony”. Mária azért megközelíthetetlen, mert szent, mert anya: „Mária a zászlóknak szent zászlója”. És
ezért nem tehet mást – csak gondol Máriára: ha asszony ölébe hajtja „nagy, szomorú szatirfejét”, emlékezik. De örökké tudja, hogy Máriát, bár
soha el nem érheti, örökké megtartja: ha meghal – „két asszony fogja észrevenni”, az egyik az édesanyja lesz, „a másik meg egy másik asszony”. Úgy
mondja ezt: „másik asszony”, félvállról, mintha ez nem is lenne fontos neki. A
„másik asszony” csak a vágyak realizálását szolgálja. A fontos – csak az
„egyik”.
**
Ma
már tudjuk, mindez mit jelent A freudi
lélektan leleplezte az emberi lélek tudattalan rétegében rejlő
Oedipus-komplexust. Tudjuk már azt is, hogy a tudatalatti világ hajtóerői
milyen motort jelentenek az alkotóművész számára. A mai pszichológia már
tisztában van azzal, hogy az alkotás éppen a tudatalatti erők működésének
eredménye. Ami a mindennapi embernek életkonfliktust okoz, a zseniből
műalkotást vált ki. Így történt ez Adynál is. A tudatalatti működés ismeri a
cenzúra, a „felettes én” tilalmát és gátlásait. Ezért nem tűri a tudat elnyomó
erkölcsi ereje a tudatalatti vágyak realizációját. Nem realizálhat tehát a
művészetbe menekül. Ady az élet minden síkján felmerülő problémáit, amelyekben
összeütközött a tudat és a tudatalatti, a „szabad” és a „nem szabad”,
művészetében oldotta meg. Elsősorban így vezette le anya-komplexusát. Művészete
ezért a felettes én kifejezője, tehát etikus művészet.
Vannak
költeményei Ady Endrének, amelyekben közvetve fedezhetjük fel a komplexust.
Anyai nagyapja kálvinista lelkipásztor volt és ő – azonosította magát a
születése előtt elhunyt Pásztor Dániellel. Megtudta, hogy a prédikátor egy
alkalommal habozott, áttérjen-e a római katolikus vallásra. Azzal a gondolattal
foglalkozott, hogy az áttérés után a klérus szolgálatába áll. Nem szánta el
magát erre a lépésre, sőt később lelkiismeret-furdalások gyötörték, mert
csaknem „Rómához állott”. Ady Endre sohasem akart katolikus lenni, de vállalta
öregapja lelkiismeret-furdalásait, mert azonosította magát azzal a férfivel,
aki anyját nemzette:
Igéim bővek, zengők,
nagyok,
Papoknak ivadéka vagyok.
- - - - - -
Kálvin szirt-lelke
játszott velem…
- - - - -
S egyszer, életem csunya
fokán
Pap akartam lenni
Kalocsán
Rómához állott, kicsiny
hijja,
Prédikátorék pogány fia.
Ady
mindig elsősorban anyja családjához tartozónak érezte magát.
Érmindszenten,
a szülői házban, sokszor ütközött össze szangvinikus és kissé zsarnokoskodó
apjával, mert az „bántja az Édest”. Pedig nem is bántotta, csak a hangos,
erélyes Ady Lőrinc árnyékában félve hallgatott a költő anyja, a férfiak, Lőrinc
és Bandi, heves vitáit hallgatva, tágra nyitva nagy szemét, amely éppen olyan
volt, mint a fiáé. Ilyenkor ez volt a szülői ház hangulata:
Anyám hangjában
szomoruság,
Apám hangjában vad
feledés.
Ady
Lőrincné, az asszony, aki a költőt megszülte, aki boldog volt és szenvedett
vele, átélte az egész Ady-regényt. Megérte fia elmúlását, földi apoteózisát, a
másik két nőalak, Léda és Csinszka, eltemetését. Most, az ő halálával,
befejeződött az Ady-regény.
Gosztonyi Lajos
Forrás: Literatura -
Beszámoló a Szellemi Életről, 13. évf. Bp., 1938. januárius 15.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése