(Singer és Wolfner-kiadás. 398 oldal.)
Forró,
nyugtalanító atmoszférát elevenít meg ez a nagy társadalmi regény, amely
különleges egyének sorsa mellett egy társadalmi osztály képét is megrajzolja és
ráadásul a háború előtti évek egyik kultúrpolitikai hajszáját is visszaidézi. A
Piombo-kép, Szépművészeti Múzeumunk egyik büszkesége, Pulszky Károly
szerzeménye volt. akit a képvásárlás kapcsán, illetve annak ürügyén kipattant
politikai uszítás az öngyilkosságba kergetett. Csak halál után sikerült
bebizonyítani, hogy ártatlanul hurcolták
meg a zseniális embert. Ennek a kultúrbotránynak az eredeti országgyűlési
naplók alapján megírt története a regény nyitánya. A képvásárló államtitkár
figurájában nem Pulszky Károlyt – a megtörtént eset szenvedő hősét – írta meg
Berendné. Nem is az államtitkár a regény hőse, hanem a leánya, a szenzibilis
lelkű, törékeny testű Kápolnay Dolly, aki rajongó szeretettel imádja édesapját.
Elkényeztetett, boldog királykisasszonya a budai, legyező alakú, műkincsekkel
telezsúfolt palotának. Ebből a pelyhes fészekből zuhan ki a tragédia
kipattanásakor. A revolvergolyó, amely apja halántékába fúródik, az ő életét is
szétroncsolja. Kegyelemkenyéren él gazdag, szeszélyes nagynénje mellett és úgy
érzi: Kápolnay Dolli meghalt, csak a szegény Dórácska él már, akinek létezését mindig is tudta, akinek félénk, boldogtalan
lénye mindig is ott settenkedett az ünnepelt királykisasszony lelkének mélyén,
akinek létezéséért vezekelni vágyott sokszor. Ez a lelki kettősség a szociális
lelkiismeret szava volt Dollyban, akinek fejlődő értelme felismerte társadalmi
osztályának vétkeit. Magányossága, kétségbeesése már-már az öngyilkosságba
sodorja, amikor megjelenik Sarlós tanár, a fiatal, kiváló orvos, akitől annak
idején apja oly érthetetlenül eltiltotta őt, pedig ez volt az egyetlen ember,
aki mellett valahogy úgy érezte magát, mint apja mellett, akiből ugyanaz a
mágikus vonzóerő áradt feléje, mint apjából. Sarlós megkéri a kezét és
mindketten boldogan készülnek az esküvőre, amikor a férfi váratlanul rádöbben a
szörnyű tényre, hogy ők – féltestvérek. Most megérti, hogy az államtitkár –
akinek egy felelőtlen vadászkalandja a szép erdésznével az ő életét jelentette
– miért tiltotta el tőle a lányát. Borzasztó konfliktusba kerül: nem mondhatja
meg az igazat Dollynak, mert az érzékeny lelkű teremtés nem bírná elviselni a
csapást és mert nem lökheti vissza őt a cselédsorba, amiből nincs menekvése, ha
ő nem veszi feleségül. Magába zárja szörnyű titkát és rászánja magát a
házasságra. Nagyon boldogan élnek, mindaddig, amíg Dolly anyának nem érzi
magát. Sarlós nem akarja, hogy a gyermek a világra jöjjön, és egyrészt
megpecsételje a testvérházasság bűnét, másrészt esetleg nyomoréknak szülessék,
a közeli vérrokonság folytán. Dolly ragaszkodik a gyermekhez. A tragikus
súrlódások után, félőrülten, beszámíthatatlan állapotban, egy kétes hírű
orvosra bízza magát és majdnem belehal a fertőzésbe. Amikor felgyógyul, kitör a
háború és Sarlós önként jelentkezik. Keresi a halált, mert nem tud más
megoldást bonyolult problémájukra. Az özvegyen maradt Dolly négyévi gyász után,
rábeszélésre, férjhez megy régi lánykori udvarlójához, a hideg, merev vezérkari
ezredeshez, akit nem férjének, hanem mostohaapjának érez. Kifogástalan,
engedelmes feleség, de soha nem érez sem szerelmet, sem közösséget
élettársával. Még mindig Sarlóst szereti és apránként felőrlődnek az idegei, neurózisa
annyira elfajult, hogy élő embernek tartja elhalt férjét, akivel találkákra
jár… A fantomot hiszi szíve alatt fejlődő gyermeke apjának. az ezredes gyanút
fog az asszony érthetetlen viselkedése miatt és kérdőre vonja, mire Dolly azt
mondja neki, hogy a gyermeknek nem ő az apja. Elhagyja férje házát és titokban
unokanővérénél rejtőzik. Csak a gyermekágyban történt halála után derül ki a
végzetes tévedés. Az ezredes most már magáénak ismeri el a gyermeket és a maga
képére fogja nevelni azt a lelket, akit anyja arra szánt, hogy kiegyenlítse az
ellentéteket és folytassa azt az apostoli munkát, amit Sarlós megkezdett,
akiben egyetlen igaz szerelmének beteljesülését látta. Különös, megrázó írás ez
a könyv, a kitűnő lélekformáló, merész probléma-boncoló Berendné nagyszerű
íráskészségének újabb dokumentuma.
Forrás: Literatura -
Beszámoló a Szellemi Életről, 13. évf. Bp., 1938. május 1.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése