Csodálatos
varázsereje van a költészetnek. Nincsen oly magas fokon álló művészi zene,
amely oly mély hatással lehetne az emberi lélekre, mint a költészet. Nem is
lehet el az ember e nélkül. Ami a testnek a mindennapi kenyér, az a élekre
nézve a költészet. Mondhatni, lelkünknek lelkesítő itala az, mely nélkül
valóban puszta, sivár és kietlen volna ez az élet. Különösen elmondhatjuk ezt a
vallásos költészetről, mely nemcsak gyönyörködtet és tanít, de szívünket
megnemesíti és bánatinkban megvigasztal.
Egy
vallásos lelkületű költő éppen itt, a vigasztalás és megnyugtatás terén
emelkedik fel hivatásának valódi magaslatára. Mennél nagyobb a szenvedés,
mentől mélyebb a fájdalom, annál csodálatosabb bűverővel hat a vallásos
költészet. A szenvedő embernek egész belső
világát ragadja meg; s nemcsak megnyugtatja, hanem varázserejével fölemeli és
megújítja.
A
magyar költészetben minden korban jelentős volt a vallásos elem. Középkorban,
reformáció időszakában a vallás volt a költészete uralkodó eleme. A kurucz
költészetben is fontos szerepök van a vallásos érzelmeknek. Csak a XVIII.
században halványul meg költészetünkben a vallásos vonás, hogy a XIX-ikben
annál erőteljesebben domboruljon ki.
Az
elmúlt század költői közül azonban egyiknek költészetében sem található fel
annyi vallásos vonás, mint Tompa és Arany költeményeiben. A Szász Károly és
Lévay költészetében is sok vallásos érzés és erő nyilatkozik meg. Ezeknél is
megvan a hitnek ama boldogító fénysugara, mely a lelket Istenhez emeli; de
állíthatjuk, hogy Tompa és Arany költeményeinek általánosabb vonása a vallásos
jelleg.
Tompával
nem foglalkozunk e rövid közleményben. Avatott toll, mint a dr. Székely Györgyé és S. Szabó Józsefé hosszasan és alaposan
méltatták már, e folyóirat hasábjain is a pap-költőt. Mi jelenleg csak Arany
vallásos költeményeiből domborítjuk ki azokat a vallásos motívumokat, melyek őt
előttünk itt is halhatatlanná teszik.
Arany
költészetével sok oldalról és sokan foglalkoztak már irodalmunkban. Ismertetői
főként aesthetikai oldalát emelték költeményeinek és világították meg előttünk.
Se előtte, se utána olyan mesteri kézzel nem rajzolta még le a magyar
népelemnek minden jellemző tulajdonságait, mint éppen ő. Maga a nagy gondolkodó
bölcsész és író,Eötvös, mikor „Toldi”-ja megjelent, úgy nyilatkozott e korszakalkotó
műről, hogy ezen egyetlen műért mindazt odaadná, amit csak életében valaha írt.
Az azonban szinte érthetetlen és meglepő, hogy a magyar irodalom annyi hivatott
munkása közt nem akadt senki, aki
Arany költeményeinek vallásos tartalmával közelebbről foglalkozott volna; s aki
e szép és örökbecsű költeményeket elemezve, külön
is kiemelte volna a vallásos
gondolatoknak amaz eszmei, fönséges és magasztos tartalmát, mely Arany műveiben
oly bőven található fel. Nem akadt hivatásos író, aki figyelmünket
ráirányította volna ama mélységes hit áldásos forrására is, mely e
költeményekből, itt és ott, felfakad.
A
közművelődés igen sok nagy és kimagasló alakjánál tapasztalhatjuk azt, hogy
egyszerű polgári családból származván, lelkök első táplálékát, műveltségök kezdetleges elemeit: a Bibliából merítik. Arany kimagasló
példa lehet e tekintetben előttünk. A nagyszalontai egyszerű földmívelő
családnak puritán becsületessége, tiszta vallásos érzületök, mint amilyen
tiszta és üde volt az a légkör, melyben éltek, a gyermek kedélyére is
kitörölhetetlen benyomást tesznek; és azt a vallásos érzést, melyet ő a szülői
háznál gyermekkorában nyert, a férfi és agg költő szívéből sem irthatják ki
később sem soha többé az életnek
sokféle súlyos viharai és megpróbáltatásai, mert ezek végigkísérik a mi
Aranyunkat életpályáján a bölcsőtől a koporsóig. A költő életének minden
fázisában, bánatban, mint örömben egyaránt, ott találhatjuk ama mély vallásos
érzést, mint irányító tényezőt, mely őt el nem hagyja soha!
A
görög nép dicsekedve említé fele, hogy neki csak egy Homerosa volt, a magyar nép is büszkeséggel gondolhat arra,
hogy neki is csak egy Aranyja volt.
Az a nagy és nemes lélek, amely nála megnyilatkozik, mindig karöltve jár a
költő ismeretes szerénységével és mély vallásosságával. Az ő világa valóban a
lélek és kedély világa volt. Magas röptű és nemes lelke soha alá nem száll a
föld porába, hanem mindig csak fenn, magasabb régiókban repül. Nemesen érző
ideális lelke folyton ott lebeg a tisztultabb légkörben, a természet remek
templomában, hol szívében áhítat kél, hol ő aztán leborulva imádkozik. Nála a
vallás soha nem külső dekorum, hanem
valóságos belső életszükséglet.
Arany
költészetének a vallásos érzelem adja meg azt a ragyogó fényt, mely a költő
egész lelkivilágát áthatja és megnemesíti. Egyszerű, zajtalan élete egészen
költészetével forrt egybe. Már maga az a tiszta légkör, melyben született és
felneveltetett, mintegy vallásossá praedestinálta őt. Igen találóan és
jellemzően mondja egy tartalmas és érdekes székfoglaló beszédben Biró Sándor vallástanár* (* Lásd: A Székelyudvarhelyi ref. Kollégium
Értesítője 1906-1907. 48. l.): „Mint hajdan Achillest a Stix folyóban
Thetis, úgy förösztötte őt is naponként kegyes édes anyja abban a vízben, mely
a Szentírásban csörgedez s mely a lelket sérthetetlenné teszi”. Arany is fel
van vértezve mindazon lelki fegyverekkel, melyek őt naggyá és csodálttá teszik;
magyar fajának minden dicsősége ott lebeg már lelki szemei előtt… álmai megvalósulását
látja… reményei egészen föl a magasba érnek s lelke egész szent meggyőződésével
tör utána; s midőn már-már mindent beteljesülni gondolt és remélt, akkor jön a
fájó csalódás és kiábrándulás is s látnia kell:
Hogy üres kép, játszi sugárt,
Mit olykor szeme lát;
Nem híd, mely összekötné
Földdel a menny kapuját.”
Mint
az arany a tűzben edződik meg és ott tűnik ki e nemes fém értéke, úgy a mi nagy
költőnk zaklatott lelke is sokszor átéli és átszenvedi az élet keserves
küzdelmeinek és gyötrelmes lelki harczainak sokféle
tűzpróbáját. Mint szalontai korrektor és jegyző igen szűkös anyagi
viszonyok között élvén, neki is többször éreznie kellett ama paizsos férfiúnak
vas hatalmát, melynek szomorú neve szegénység. Az isteni gondviselés által
rábocsátott csapásokkal sokszor nehéz harcra kél. Életének zaklatott hajója nem
mindig csendes hullámokon halad; de azért soha kétségbe nem esik; s a
legnehezebb megpróbáltatások közt, a legválságosabb pillanatokban is, bánatos
lelkét megragadta ama felemelő és megnyugtató tudat:
„Hogy övéit el nem hagyja,
Ki mindnyájunk édes Atyja”
Arany
már gyermekkorában azt tanulta az öreg családi Bibliából, hogy Isten az övéit,
kik benne bíznak, nem hagyja el soha és hogy a csapások is csak arra valók,
hogy a szenvedő lelkek, a kísértések és megpróbáltatások izzó tüzében
megtisztulva, felemelt fővel járhassanak az élet tövises és rögös utain. Hiszen
az arany is csak egyszerű, értéktelen kőnek látszik, midőn a földből kiemelik;
de „tűzzel és pöröllyel addig gyötrik”, míg nemes fém, tiszta, értékes arany lesz
belőle. Nem az a boldog ember, ki soha nem szenvedett és mindig csak rózsákkal
hintett utakon járogatott, hanem boldog igazán csak az lehet, ki a csapások
alatt sem roskad össze, hanem az ő istenében bízik. Arany vallásos lelke mindig
bízott az isteni gondviselésben. Szegény költőnek jelzi magát, ki fiának örökül
nem sokat, legfölebb mocsoktalan nevet hágy. Ő már saját tapasztalásából tudja
azt, hogy ez ugyan „a tömegnél magában véve csak hitvány érdem”, de gyermekének
szívébe már korán beplántálja a vallást,
ezt a drága gyémántkövet, mely a lelket megacélozza és felvértezi azzal, amire
majd legnagyobb szüksége lesz a földi lét küzdelmei közt:
„Mert szegénynek drága kincs a hit,
Tűrni és remélni
megtanít:
S néki, míg a sír rá nem lehel,
Mindig tűrni és remélni kell!”
Ez
a mélabús, mindig fájó, a külső világ eseményeiben mindig csak dissonantiát
találó érzés akaratlanul is odavezeti a költőt az ember belső énjéhez, amelyben
a vallás, a hit honol.
Mint
a búvár, leszáll a tenger mélyére, hogy onnan értékes kincset, drága gyöngyöket
hozzon fel, úgy Arany is leszáll a szívek mélyébe, hogy onnan hozza fel a
legmagasztosabb gondolatokat és érzelmeket. És ezek az érzelmek fölemelik az ő
csüggeteg lelkét; s azt a szép költeményt, melyet a „földi kín” lefestésével kezd
meg, megnyugvással zárja be s fiának meghatóan mondja:
„Lelj vigasztalást a szent igében:
Bujdosunk a földi téreken.
Kis kacsóid összetéve szépen
imádkozzál édes gyermekem.”
Csakis
olyan melegszívű családapa, ki az ő kis fiát annyira odaadó szeretettel becézte,
mint Arany, akinek kezében nemcsak a lant, hanem a Biblia is sokszor
megfordult, kinél, mint hű kísérőtárs, a vallásos érzés és gondolat mindig ott
van a családi élet minden eseményei között, biztathatja azt, midőn mondja:
„Óh remélj, remélj egy jobb hazát!
Benne az erény diadalát;
Mert különben sorsod és e föld
isten ellen zúgolódni költ.”
A
mi Aranyunk nem is zúgolódik. Lelke nem háborgó tenger, mely kavarog, de
csendes sima tó, melyen nem szántanak többé fenyegető barázdákat az életnek
viharzó hullámai. Fel van már fegyverkezve eléggé
egy viharban megedzett léleknek minden vértjével, midőn harcra kél. Fajának
dicsősége, szeretett nemzetének boldogabb jövője lebeg szemei előtt; fut utána,
mint balga gyermek a csalékony délibáb után. Tudja, hogy veszélyes út áll
előtte, de azért nem ijed meg, lábait szúró tövisek vérzik, de ő rá sem néz
ezekre, hanem néz a jövőbe, fel egyenesen
a magasba és halad tovább… tovább. Reményei már majdnem egészen az égig érnek,
de hirtelen jó rá a kiábrándulás. S ekkor látja csak:
„Hogy üres kép, játszi sugár,
Mit olykor szeme lát,
Nem híd, mely összekötné,
Földdel a menny kapuját.”
Ezt
az összekötő hidat találtatja meg a
költő László királlyal, midőn az országban dühöngő pestit gyilkoló hatása alatt
a nép háborogva követeli tőle, hogy állítsa vissza a pogány vallást, amely
ellen nagyot vétett a nép s ezért szakadt rá a fenyegető veszély. A király
ekkor felkönyörög az igaz Istenhez,
hogy ne vonja el a néptől lelkének világát: „inkább orvosolja elméik vakságát”.
A könyörgés buzgó szava az egy igaz Isten által meghallgatva lőn, s a
veszedelem elmúltával a király kimegy a néphez és hirdeti annak.
„Örvendj népem, örvendj; adj hálát uradnak!
Adj hálát az élő, egy,
igaz Istennek:
Mert megadta végét a veszedelemnek.”
A
magyar szabadságharc évében egész pesszimisztikus fájdalommal néz szét a költő lelke
„széles e hazában”, látja a fajirtó fegyvert, égő falvakat, romba
dőlt lakásokat, meztelen ínséget, jajkiáltásokat; itt és ott a vadonban elszórt
temetetlen tetemeket, „mikre éhes keselyűk, hollók gyülekeztek”. Lelke
legörnyed a kínzó fájdalom alatt; a küzdésben hitét már-már a kétségbeesés
ostromolja; de ím, megint ahhoz fohászkodik, akiről hiszi, hogy a nemzetet nem
engedi elveszni, kihez így kiált fel:
„Istenem, Istenem, mily jó volna ennyi,
Gyötrelmes valóból szebb álomra kelni.”
A
szabadságharc utáni szomorú időkben szólaltatja meg a költő a csonkabonka
honvédet a „Koldus-ének”ben. Mily
mélységes fájdalom és mennyi keserűség beszél e költeményben! A béna harcfi, ki
jobb kezét veszté dúló csatákban el s baljában most mankót hord, házról-házra
járva a könyörült alamizsnájáért esd a boldogabb lelkekhez. Szívrázóan kéri
őket, hogy ne uszítsák rá ebeiket, mert, mint:
„Szegény harczfi jövök, kérni egy falatot
- Adjatok, adjatok, a mit Isten adott.”
Egy
mély fájdalom diktálta szomorú elégia ez, mely a szegény koldus honvédet, ki
pedig egykor dicsőségről, egy nemzetnek örök dicsőségéről álmodozott, most a
mindennapi betevő falatot ilyen lealázó módon megkeresni kényszeríti. Nem is
kér ő egyebet, csak egy keveset
abból, amit Isten másoknak bőven adott.
Meghatóbb
költeményt még nem írt emberi toll, mint a költő, midőn a „hajótörött” kínjait
festi le. Az élet bizonytalan voltának szemlélete fáj hangokat fakaszt a
hajótöröttnek ajkán. Keserűen panaszkodik, hogy az irigy habok összetörik
könnyen hajóját s elrabolják tőle az utolsó deszkaszálat is. A milliók ura –
pár perc alatt – koldussá lesz. Azonban ekkor is csendes rezignálással és
vallásos hittel beismeri:
„Veszendő a világi jó
A holnapig sem biztosit
Tömött szekrény, rakott hajó.”
Nem
vagyunk tényezők ama nagy számvető számadásában. A mi számításunk semmi Azzal
szemben, akire figyelmünket ráirányítja a szegény hajótörött is, midőn mondja:
„Féljétek Istent, emberek!
Az élet számvetése csal,
Reménybukott szív halni vágy,
Koldus marad, meg még se’ hal.”
A
bibliás költő vallásos lelke nyilatkozik meg „Domokos-napra” írt szép költeményében. Vonzóbban a szülék iránti
tiszteletet ecsetelni, mint e költeményben kifejezve van, aligha tudná bárki
is. (Lásd Máté XV. 4.) Alapgondolata e költeménynek az, hogy nehéz küzdéssel
teljes az életpálya, melyen:”az erőtlen csügged, az erős megállja.” Csak akarat kell az ifjú ereibe, mely
előbb-utóbb „borostyánt arat”. De a célhoz jutva, ne feledje el ám senki, hogy
az áldás, a szülei szeretet melege mellett, onnan felülről jő. Ezért mondja a
küzdő ifjúnak a költő:
„Áldjad a jó istent, ki megálda téged,
Adván őreidül szerető szüléket,
Adván eszközöket, elhárítni pályád’
Annyi más futónak nehéz – akadályát.
Áldjad Istent, hanem óvakodj, a mivel
Ő álda meg, saját érdemül róni fel.”
A
túlvilági jutalomról és büntetésről is teljesen meg van győződve a költő. hiszi
és vallja, hogy: „Isten megfizet kinek-kinek cselekedetei szerint”. Olyan
erkölcsi világrend ez, amely kérlelhetetlenül mindenki felett uralkodik. De jól
is van ez így! Hadd lássa az ember az isteni világkormányzásnak kikerülhetetlen
következményeit. A „Vén Márkus” is
érzi ezt, kinek testét, hamis esküvésért, a föld is kidobja, lelkét az ég be
nem fogadja, mert – vétkezett!
Mindent
el lehet ravasz fogásokkal csitítgatni, csak a lelkiismeret vádló szavát nem lehet elnémítani. Felébred az sötét
éjjeleken is és hallatja kárhoztató szavát. Megdöbbentően hirdeti ezt arany
Éduárdnál a „walesi bárdok”-ban. A
gonosz király mindenkit szeretne
örökre elnémítani, hogy senki ne
kiálthassa, aki él: „király, te tetted ezt!” Hasztalan azonban a sok vérontás.
Ott, ott a szív mélyén szólal meg az elcsitított lelkiismeret. Nemcsak a
királyi palotában, az éj csendjében hallatja ez kárhoztató szavát, de a
lakomákon is, hol pedig mutatni és feledni akar Eduárd. Ott is fülébe cseng az
ártatlanul máglyára hurcoltak siralmi éneke, s
„Ötszáz énekli hangosan
A vértanuk dalát.”
A
vallásnak éppen az a nemes hivatása és magasztos feladata, hogy felébressze a
lelkiismeret szavát. Az angol költőknél Shakespeare és Milton, a németeknél
Herder és Goethe, nálunk pedig Arany valóban mesterileg végzik ezt. Arany
balladái utolérhetetlenek e tekintetben. Ott mered elénk „Ágnes asszony” tragikus története. A nő kedvesével megöleti saját
férjét. És az a vér, melyet a bűnös nő „akkor éjjel” kiszökellni látott, nem
hagyja őt nappal sem nyugodni soha! Tiszta vizű patakot keres, hogy annak fehér
habjaiban azt a vérfoltot örökre lemoshassa. Virradatkor késő estig mindig
mossa, de hiába. Azt nem moshatja le soha, mert az nemcsak vérfolt ott a fehér lepedőn, hanem bűnfolt is, mely oda van tapadva a lelkiismerethez. Ez a tudat
utoljára is őrületbe hajtja a szerencsétlen asszonyt, akit bírái is útjára
bocsátanak, hogy hadd mossa hát, ha tudja, tisztára azt a foltot:
„Ered haza. Isten
adjon
Erőt ahhoz és kegyelmet.”
A
folt azonban nem tisztul, a vergődő lélek kínja pedig meg-megújul eme panaszos
felkiáltásban:
„Óh irgalom Atyja, ne hagyj el!”
A
bibliás költő szólaltatja meg a két szép kisdedét elvesztett Rachelt is
panaszos énekében. Ennél a két
költeménynél szebbet és szívrehatóbbat emberi elme még nem alkotott. Örök
dicsősége ez nemcsak Aranynak, de a magyar géniusznak is. Az édes anyai
megmérhetetlen bánat plasztikus leírása, a gondolattartalom gazdagsága s az
érzés közvetlensége teszi ezt a két költeményt – a maga nemében – páratlanná.
Milyen megragadóan van ezekben ecsetelve az édes anyának szívfájdalma, kinek
csecsemőit, a többiekkel együtt,
öleti le a gyilkos Heródes, hogy ezekkel együtt kiirthassa azt is, akitől félt és a kiről jól tudja, hogy életben maradása az
ő uralmának végét jelenti. Szegény Rachel! Hiába ébresztgeti magzatait;
hasztalan nyújtja oda azoknak emlőit… azok fel nem ébrednek többé! A fájdalom
kínja közt is van valami azonban, ami elcsitítgatja az anya keservét, az a
tudat, hogy: … megnyílt a jövendő. És
„Kiről annyi jósnak zenge ihlett szája,
Megszületett, érzem, Júdának királya,
Kicsiny Bethlehemben!”
A
vérszopó Heródes zsarnoki uralmának ezzel vége szakad. Az isteni gondviselés
nemcsak előhívta az idők méhéből, de a gyiloktól meg is óvta azt, aki most már
utat fog törni a szegény zsidó népnek a szolgaság szomorú fogságából a
szabadság dicső templomába. szegény Rachel mélységes fájdalmát is ez a tudat
enyhíti némileg, midőn fennhangon kiáltja oda a gyilkos koronás főnek:
„És kitől rettegsz, nem féli fegyverid Ő,
Az Ige, az eszme.”
A
vallás Arany szerit az emberi szív mélyén rejlik. A legtisztább és
legmagasztosabb érzelem ez, mely bennünket ama felsőbb lényhez fűz, akinek kezébe van letéve életünknek sorsa és
akitől függ boldogságunk is. E csodálatos szellem előtt még a költő is elejti „hitvány
koszorúját”.
„És mintha lábait szentegyházba tenné,
Imádva borul le, mert az Istent sejti.”
Az
embernek különben is nem az a hivatása, hogy fürkéssze az isteni titkoknak
megmérhetetlen mélységét, hanem az a kötelessége
„Hogy a hitlen ember imádja tanulja
A köd oszlopában rejlő Istenséget.”
(V. ö. I. Kor. X, 1-2. v.)
A
bűnös ember lelkének vádló szava nyilatkozik meg az „Első lopás” című költői elbeszélésben. A munkához nem szokott ifjú,
hogy megélhessen, a nyomor nyomasztó hatása alatt bűnre vetemedik. Éjnek sötét
leple alatt indul el, hogy elorozza szomszédjának jószágát. Mikor már saját
udvarában volt ezzel:
„Nagy lélekzetet vőn, neki bátoroda,
Szája pedig ráment egy hála-isten-re:
Csak midőn kiejté az Isten
szót ajka,
Akkor ütődött meg, gondolkozván rajta.”
„Érzi, hogy csömör van az ő udvarában,
Akárhogy, akármint, ki kell annak menni!
„Még nem volna késő – gondolja magában –
Megbánással a bűnt jóvá lehet tenni.”
Úgy
is történt, amint elgondolta. A vádló lelkiismeret kényszeríti a tolvajt arra,
hogy az eltulajdonított jószágot tulajdonosának visszahajtsa. hajtja is már; de
bezzeg megjárta; megfogják a tetten s hiába védekezik, hazudozik, hogy a
jószágot „bitangjába lelte ’ gazdájához hajtja” – nem hisznek neki, a bírák
törvényt ülnek felette s fogságba vetik.
Most
következik már el rá nézve a megbánásnak keserű, megpróbáltatásokkal teljes, de
végeredményében örvendetes esztendeje. Az elkövetett bűnnek szomorú kísértete
sokszor felkeresi őt börtönében. Gyógyíthatatlan kórként rágódik ott annak
emléke az ő életén. Lelkében fel-felsóhajt, hogy ám hadd maradjon hát tolvaj a
világ szemében, csak a lelke ne vádolja őt és bízik is abban, aki a szíveket
vizsgálja, hogy:
„Ha gonoszul tettem, igazán megbántam,
A megtérő juhot befogadja nyája.”
Úgy
is lett, amint óhajtotta. Mikor börtönéből kiszabadult, ami addig teljesen
ismeretlen volt előtte, hozzáfogott a munkához és a becsületes munkán megvolt
az Isten áldása.
„Jó gazdának tarták az egész környéken,
Isten háza mellett volt egy szép új háza,
Mind a két hajlékra holtig ő vigyáza.”
A
gondatlan és eltévedt ifjúból később istenes vén ember lett, aki mellé
gyülekezve: „gyermeki, szomszédi” el-elmondogatá nekik e tanulságos történetet,
melyet Arany megható szavakban írván le, remek költeményét, erkölcsi tanulságképpen, e szép bibliai
beszéddel vezeti be:
„Ki ruházta fel a mezők liliomát?
Ki visel hű gondot az égi madárra?
Útlan bujdosónak ki vezérli nyomát?
Kit nevez atyjának az atyátlan árva?
Él még a jó Isten! Ő engem is szeret.
Megadja, ha kérem, a mai kenyeret?”
A
vallásos ember nem is aggódhatik (Máté VI. 25. 26) testének táplálásáról, mert
az Úr gondot visel arról. Az Isten intézkedésében megnyugvó ember ugyanis
egészen más szemmel nézi a világot.
Jönnek rá csapások, melyek ellen magát megvédeni nincs elég ereje; szívtépő
fájdalmak lepik meg, melyek alatt már-már összeroskad a reményt vesztett emberi
lélek; ráborulnak a súlyos lelki és testi szenvedések, melyek porig sújtják
őtet; de a keresztyén ember mindezekben
nem a felsőbb hatalom büntetését nézi, hanem magasabb és tisztultabb légkörbe
felemelkedve, egy mennyei jó édes atyának nevelő
eszközeit látja. A vallásos ihletű költő itt is megnyugtatja a sors
csapásai közt vergődő lelket:
„Kél és száll a szív viharja
Mint a tenger vésze,
Fájdalom a boldogságnak
Egyik alkatrésze;
Az örömnek levegőjét
Megtisztítja bánat,
Szép szivárvány támad.”
Nincs
olyan hosszú éjszaka, melynek sötétségét a reggeli napnak sugára ne oszlatná
el. Nincsen olyan síró ínség, hogy abban a hívő szív magának legalább egy
tenyérnyi zöld oázist ne lelhetne. Hiszen éppen a szenvedés sötét árnyából és a remény biztató derűjéből alakul ki a vallásos ember
képe. A vészes hullám sem ragadja magával szívhajónkat örökké:
„Ha nehéz bú és nehéz gond
Rossz napokat szerze,
Kárpótolja a nyugalom
Enyhületes percze.”
A
szenvedő ember evangeliuma ez a vers, mely a szívet olyan tisztultabb légkörbe
emeli, hol az élet ösvényei gyenge sajkánkat nem sodorhatják el és ahol a sors
csapásai nekünk semmit nem árthatnak.
Szegény, szánandó ember az, ki azt mondja, hogy nincsen isteni gondviselés!
Hiszen a végetlen, abszolút hatalom nemcsak porig sújt és megaláz, de a
kiállott szenvedésekért bőven
kárpótol egykor bennünket.
**
Arany
vallásos költeményeiből közölhetnénk még többet is, melyek mind élénk világot
vetnek az ő keresztyén lelkületére. Nála különben is ezekben nemcsak a páratlan
aesthetikus nyilatkozik meg, de az az erkölcsnemesítő hatás is, mely
akaratlanul a legfőbb Valósághoz emeli az emberi szívet. Találóbban még
egyetlenegy író sem fejezte ki azt a mélységes hatást, melyet e költő saját
fajára gyakorolt, mint a kritikusok mestere, Gyulai Pál, midőn mondja: „Aranyból fogja meríteni a férfiú az élet
küzdelmeinek eszméit, érzéseit, fájdalmát és vigaszát is. Örök szépségű
rajzaiban mindig fennmaradnak fajunk szellemi törekvései, nemzeti vágyai,
jellemző sajátságai, hogy az újabb
nemzedéket mintegy megóvják az elfajulástól”.
Mi
is hisszük és állítjuk, hogy Aranynak költészete bámulatos varázserővel viszi
be nemcsak a magyar nemzeti, de a vallásos érzést is mindazok szívébe, akik ezt
olvasgatják. Soha nagyobb szükség nem volt arra, hogy ezt az érzést – ilyen úton is – bevigyük a társadalom
minden rétegébe. Azt az általános, egyetemes műveltséget, melyre ma már mindenkinek szüksége van, a
költészet, a vallással együtt kezet fogva, adhatja meg. Mélyen érző szívek s
gondolkodó fők is rámutattak már a költészet ily irányú, magasztos hivatására.*
(* Lásd: Uralkodó eszmék a magyar
irodalom korszakaiban Arany Jánosig. Prot. Szemlében Albert Józseftől. XIV.
évf., 18 lap.) Maga a görög bölcsész, Aristoteles, megmondta azt, hogy a
költészet igazabb, mint a történelem Arany ezt az igazságot tárja fel előttünk
örök szépségű vallásos költeményeiben. Vigyük be ezeket már korán a gyermeki
világba. Azok a vallástanárok pedig, kik az ifjúság valláserkölcsi nevelésével,
ez igazán szép és nemes feladattal foglalkoznak, a morál és dogma mellett, ne
hagyják el az Arany vallásos költészetének interpretálását sem. Annak a
nemzedéknek, mely a mi nyomainkba lép, ha mi elköltözünk innen; s az egyháznak
és társadalomnak tesznek ezzel becses és hasznos szolgálatot.
Dr. Márk Ferencz
Forrás: Protestáns
Szemle 19. évf. (1907.) 7. füzet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése