Christoph Martin Wieland (1733-1813) német költő és író
A
hat német klasszikus egyike volt – és talán őt felejtették el leginkább. Pedig
egy időben úgy látszott, hogy maradandóan divatban marad és amikor a korabeli
lányok szülői ellenőrzéssel, tanári tilalommal dacolva, titokban olvasták „az
erkölcstelen Wieland” könyveit, senki sem gondolta volna, hogy a népszerűség
ilyen mulandó.
OLLÓVAL ÉS ENYVVEL ÍRT
REGÉNYEK
Az
erkölcstelen Wieland: ez nem csak irodalmilag hangzott súlyos vádként. Apja
lelkész volt Biberachban és a tiszteletes úr igazán nem ambicionálta, hogy fia
„az” erotikus költőnek számítson szerte az országban. Hiszen egészen más
nevelésben részesült: eleinte jogot hallgatott, azután Bodmer és Gottsched hatása
alatt ismerkedett meg az irodalommal. Ez az iskola nem volt túlságosan jó,
minden esetre azonban konzervatívabb már nem is lehetett volna. Mindkét név
viselője komoly tekintély volt azokban az években és a jobb ízlésűek csak
titokban merték megmondani véleményüket Gottschedről, aki regényeit „ollóval és
enyvvel írta”. Wieland jó érzékére és ízlésére vall, hogy hamar átlátott a
szitán, függetlenítette is magát az irodalmi pápák befolyása alól és hamarosan
„rossz társaságba” keveredett. A korabeli fiatal írók társasága volt ez, de
Wieland a Svájcban töltött hét esztendeje során is szabadabb hanghoz szokott és
ezt a hangot magával hozta, amikor otthon Biberachban egzisztenciát teremtettek
számára.
Tekintet
nélkül tehát a komoly társadalmi pozícióra, amely várta, könnyed, pikáns írásai
gyors egymásutánban kerültek ki tolla alól – őszinte megbotránkozására a
kisváros úgynevezett jó családjának, ahol fejcsóválva emlegették ezt az új
almát, amely olyan messze esett a fájától. Mai szemmel olvasva ezeket a
kisebb-nagyobb írásokat, persze már nemigen tudjuk megállapítani, voltaképpen miért
is háborodtak fel annak idején a város szebb lelkű hölgyei és urai, hiszen
Wieland úgynevezett erotikája valóban nem egyéb, mint ókori klasszikusok
többé-kevésbé halvány utánérzése. Tartalmilag – valljuk be – gyenge alkotások
voltak ezek, fő művétől az Oberontól
és Die Abderiten c. szatirikus
regényétől eltekintve, de ennek ellenére is a legkomolyabb írói tehetségek közé
számított abban az időben. Mindenekelőtt azért, mert kitűnő stiliszta volt és a
francia könnyedséggel akkoriban senki sem tudta nála tökéletesebben a németbe
átültetni, másrészt pedig szkeptikus, de erős humora mondanivalóját egészen
különös egyéni ízzel szőtte át.
VESSZEN AZ ERKÖLCSTELEN
IRODALOM
A
kortársak azonban kevés fogékonyságot mutattak a lelkész fiának irodalmi
kiválóságai iránt, aminek legvilágosabb bizonyítéka, hogy a göttingeni diákság
a város főterén hatalmas máglyát rakott és azon összehordta a költőnek addig
megjelent írásait csakúgy, mint Voltaire és a többi hasonló destruktív író
könyveit és azokat „vesszen az erkölcstelen irodalom” felkiáltással rendkívül
gondosan előkészített szertartások közepette adta át a lángoknak. Persze: amint
ez már általában az effajta könyvégetéseknél történni szokott, a vélemények
meglehetősen megoszlottak és voltak, akik számára a nagy autodefé még a vonzó
reklám jellegével is hatott. Biberach városában azonban a nagy szégyen miatt
napokig lesütött szemmel járkáltak az emberek…
Wieland,
a költ tehát az erotikusok közé került, Wieland, az ember azonban egészen más
természet volt. A nők már gyermekkorában is nagyon érdekelték, de az az
érdeklődés mindig csak amolyan romantikus fellángolás volt. Első szerelmei két
unokahúga felé vonzották, az egyiket el is jegyezte, hogy azután hamarosan
felbontsák az eljegyzést és a leány máshoz menjen feleségül. Wieland azután
Svájcba ment, ott is lebonyolította a maga kisebb szerelmeit, jelentősége
egyiknek sem volt. A nők gyors egymásutánban tűntek fel és tűntek ismét le
Wieland oldalán, a találkozás nagy fellángolással járt mindig együtt, a búcsú
elviselhetetlennek látszó melankóliával, - ez azonban csak addig tartott, amíg
a látóhatáron meg nem jelent a soron következő nő. Ekkor azután kezdődött
minden elölről.
AZ IGAZI SZERELEM: A
KÉZCSÓK
Csodálatos,
hogy a frivolnak elkönyvelt költő milyen ügyefogyottan harcol egész életében a
szerelemmel. Csodálatos ez. Aki azonban mélyebben néz a dolgok mögé,
megtalálhatja a magyarázatot. Wieland már 19 éves korában részletesen kifejti a
szerelemről alkotott felfogását és ennek az elméletnek a legklasszikusabb
mondata az, amelyben megállapítja: akinek kívánságai túlmennek egy kézcsókon,
az nem szeret igazán. Ehhez a teóriájához később is hű marad, legalábbis erre
vallanak azok a beismerő szavak, amelyeket munkáiban lépten-nyomon
felfedezhetünk. az egyik helyen kifejti, hogy valamelyik szerelmének véget
kellett vetnie, mert rájött arra, hogy ideájának „nincs érzéke a szerelemhez:
nem azt akarta, hogy szerelmes legyek beléje, hanem azt, hogy a barátja
legyek”. Egy másik helyen pedig őszintén bevallja: tíz esztendő alatt legalább
egy tucat gyönyörű nőt szeretett. Istennőként imádta őket és velük szemben
egészen a hősiességig fokozta a plátói szerelmet. Mégis elhagytak,- teszi hozzá
mélységes melankóliával és alighanem egy pillanatig sem gondol arra, hogy talán
épen emiatt a hősiességig fokozott plátói szerelem miatt hagyták ott őt feltűnő
egyértelműséggel asszonyok, leányok egyaránt…
A LELKI PATIKA
Azután
mégis megnősült. Első szerelmének, unokahúgának egyik rokonát vette feleségül
és a látszat szerint nyugodt, békés éveket töltöttek egymás oldalán.
Választásával a költő is meg volt elégedve és baráti körben ismételten
hangoztatta, milyen nagyszerű „lelki patikára” tett szert felesége személyében.
A lelki patika azonban más irányban is megállta a helyét; mint feleség gyors
egymásutánban tizennégy gyermeket hozott a világra, akik között szép számmal
voltak lányok is és Wieland következetesen végrehajtotta azt az elvét, hogy
könyveit nem adta leányai kezébe. A házasság azonban úgy látszik, mégsem
lehetett túlságosan szerencsés. Lehet, hogy az asszony megunta a lelki patikai
beosztást, lehet, hogy más oka volt a dolognak, elég az hozzá, hogy röviddel
később Wieland már komor figyelmeztetést indít útnak nősülendő barátja címére: Kérlek és könyörgök neked, soha se jusson
eszedbe, hogy megházasodj. A tudós embernek és a múzsák barátjának nem szabad
magát lekötnie. Bizonyos, hogy én is szabad maradok, ha a körülményekkel
szemben eléggé erősnek bizonyultam volna.
Nyolcvan
éves volt, amikor meghalt, 1813 januárius huszadikán, most százhuszonöt
esztendeje. utolsó napjainak egyikén meglátogatta Schiller özvegye. Jókedvűen
fogadta a vendéget, udvarolt neki, táncolt is vele. Estére azután rosszul lett
és pár nap múlva meghalt. Halálos ágyánál két asszony virrasztott. Egyik a
felesége volt, a másik Brentanónak, a költőnek húga, Wieland ama bizonyos első
szerelmének unokája.
A
kortársak megbecsülték élete utolsó pillanatáig. Megbecsülték, tisztelték, de –
nem olvasták. Wieland túlélte önmagát. Mire elindult utolsó útjára, plátói
szerelmeinek emléke éppúgy feledésbe merült, mint a máglya, amelyen könyveit
halomba rakták a göttingeni diákok.
Kemény István
Forrás: Literatura -
Beszámoló a Szellemi Életről, 13. évf. Bp., 1938. februárius 1.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése