A
celldömölki állomásról jobbra fordult velem a kocsi és a hóban már feltűntek a
kemenesi dombok szelíd vonalai, Kemenesmihályfa tornyai, a sömjéni lankák, az a
kedvesés felejthetetlen kép, amelyet Berzsenyi Dániel ismertetett meg a magyar
művelődéssel. A kemenesi dombok már Sárvár alatt bukkannak ki és felhúzódnak
Vas-megye észak-nyugati sarkáig.
Kemenessömjén
– ahol Berzsenyi Dániel gazda lett és költő – a celli állomástól vagy 4-5
kilométerre fekszik. A község területe 2798 hold. Lakosainak száma 850. Bár
birtokviszonyai nem egészségesek, a környékhez képest mégis eléggé megoszlanak.
A legnagyobb birtokos dr. Berzsenyi Ádám – nem a költő leszármazottja – 760
holdon gazdálkodik, míg a húsz holdon felüli gazdák száma 14. A szegénység
azonban nem olyan égbekiáltó, mint másutt. Alig akad a zsellérek közt olyan,
akinek ne lenne földje, bortermő szőlődombja. A tiborci, kócos hajú jobbágy itt
szinte ismeretlen fogalom. Legalább is a cselédség nem olyan kihasznált és
hazátlan, mint ahogy azt Illyés Gyula Dunántúl többi cselédházai körül
tapasztalta.
Szelíd
fasor közt szaladt velem a kis falusi kocsi. Kísérőm – a kemenesmihályfai
segédjegyző – báli emlékeit idézgette, amelyeket előtte való este szedegetett
fel a celli Griffben. Az evangélikus iskola előtt álltunk meg és rövid idő
múlva már a tanítóval és fiatal feleségével szőtték-fonták tovább a bái mesét,
a meleg kandalló mellett.
Ezt
a kis báli intermezzót nem oktalanul említem itt fel, hiszen a Kemenesalján nem
utolsó dolog a téli bálozás. Hajdan Berzsenyi Dániel uram és gyermekasszony
felesége, Dukai Takách Zsuzsanna,
bizonyára éppen ilyen örömmel idézgették a celli – vagy akkor még nemesdömölki
– mulatságot. Hiszen Berzsenyinek erről a Sturm
und Drang-korszakáról jegyezte fel Döbrentei Gábor: „Senkivel sem
levelezett, s mint vidám világfia Kissel sem társalkodott.” Pedig Kis János abban az időben éppen dömölki
lelkész volt. Berzsenyi azonban a gondtalan fiatal gazda életét élte, aki miután katona-álmait édesapja meghiúsította –
másképpen igyekezett lelke nyugalmát – vagy ahogy ő mondaná -, harmóniáját
megkeresni.
Erre
keresve sem találhatott volna jobb helyet, mint a sömjéni dombok. Ezen a
vidéken minden feltalálható az epikureusi életörömökhöz: gazdagság, bor, s
hozzá a fiatal „tüzes magyar asszony”, akivel akkor költözött be a falu közepe
táján álló Takách-kúriába. Szőlője alig pár száz lépére feküdt a kertje
végétől. Lankáiról látta a Ság tetejét, amelynek szemléletéből fakadt egyik
legszebb és fiatal éveit leginkább jellemző költeménye:
„Zúg immár a Boreas a
Kemenes fölött.
zordon förgetegek rejtik
el a napot.
Nézd, a Ság tetejét
hófuvatok fedik.
S minden bús telelésre
tölt.
Halljad Flaccus
aranylantja mit énekel:
Gerjezd a szenelőt,
tölts poharadba bort,
Villogjon fejeden
balzsamos kenet,
Melyet Syria napja főz.
Használd a napokat, s
ami jelen vagyon
Forró szívvel öleld, s a
szerelem szelid
Érzésit ki ne zárd, míg fiatal
korod
Boldog csillaga
tündököl.
Holnappal ne törődj,
messze ne álmodozz,
Légy víg, légy te okos,
míg lehet élj s örülj,
Míg szólunk, az idő
hirtelen elrepül
Mint a nyíl, s zuhogó
patak.”
Lehetetlen
meghatódás nélkül nézni a szőlődombot, ahol a költő cseresznyefája és borháza
állt. Az elpusztult cseresznyefa helyén hatalmas, kőbe vágott márványtábla
hirdeti a költő emlékét: „E helyen állott
vén cseresznyefa árnyékában írta halhatatlan ódáit Berzsenyi Dániel 1799-17808.”
Itt,
az elpusztult gyümölcsösben szeretett tartózkodni a költő. Itt írta titokban
verseit, mert a sömjéni társaság csak a vidám gazdát ismerte benne. Sőt, még
felesége elől is elrejtette verseit, aki később tudta meg ura titkát, hogy „miért
elmél mindig csak könyvei között” és hogy miért hanyagolja el gazdaságát,
amiért a „tüzes magyar gazdasszony akkor gyakran neheztelt”.
Döbrentei
Gábor feljegyzéseiből tudjuk, hogy Berzsenyi sömjéni ideje költői gazdagságának
kiteljesedése és virágkora. Később niklai – vagy ahogy Berzsenyi írta: miklai
éveiben már a gyermek gondja, a gazdaság növő ereje – 1600 holdon
gazdálkodott – egyre jobban elvonta idejét a poézistől, ami miatt Kazinczy Ferencnek is gyakran
panaszkodott.
Pontosan
ki tudjuk mutatni, hogy a Kis János által Kazinczyhez küldött költemények közt
ott volt a „Magyarokhoz” című ódája,
amely egyik pesti útjának impresszióiból született. Sömjénben írta a „Horác” című remekszép versét, „Virághoz”, „Kishez” írt verseit, „Az ulmai ütközet”, „A fenkölt nemességhez”,
Bucsúzás Kemenesaljától” és mindenekfelett a „Közelítő tél” című halhatatlan elégiáját, amely a magyar líra
egészen kivételes értékű darabja, a „Szeptember végén” című Petőfi-, és a „Párisban
járt az ősz" című Ady-elégiák őse.
Berzsenyi
ezekben az esztendőkben pallérozta ki műveltségét, amelyet a késői
iskoláztatás, meg a kamaszos szilajkodás miatt elmulasztott ifjúkorában
megszerezni. A hosszú hallgatás ideje alatt komoly stúdiumokat végzett, és itt
érett meg lelke és lírája. Eszméje még a nemesi Magyarország volt, de igazságossága,
embersége egészen egyetemes jellegű és már akkor felül tudott emelkedni a
nemesi osztályszemlélet szűk keretein. A későbbi Berzsenyi pedig korántsem az a
zárkózott, „nemesi gőgű költő”, ahogy a Hóman-Szekfű
történetírás VII. kötete is kissé vádolóan lefestette. Elég itt az 1810 körül
írt epistoláira, és a későbbi „Magyarországi
mezőgazdasági szolgalom” című röpiratára utalnunk
Berzsenyinek
ezek a megnyilatkozásai legalább olyan értékesek és jellemzőek a költőre, mint
azok a versei, amelyek nevét az irodalmi köztudatban megörökítették és bizony,
vitézi sisakba zárták. Mert ki gondol arra, hogy ez a „nemesi költő”, ez a „földbirtokos
literátor” szinte Petőfi gondolatainak volt a szálláscsinálója? Pedig versei
közt bőségesen találunk olyan vallomásokat, amelyek egy világfordulat lázától
kapták eredetüket és fényüket.
„S hány népek élnek még
ma is körüllünk,
- Tekintsük által a föld
részeit –
Kik a baromság aklában
hevernek
És semmi Isten nem
tekint ügyükre!”
Ma
már nem áll a hajdani kúria, ahol a költő fiatal feleségével és növekedő családjával
lakolt. Jelenleg, bizony, szénáspajta lett a hajlékból, amelynek a falai még a
régi házból valók. A pajta ma is padlós, falain is látszanak a régi kúria
nyomai, a falba épített szekrények helye. Mostani tulajdonosa Szente Mihály,
aki 1913ban vette meg a házat özvegy Szűcs Istvánné, Radó Máriától. A ház,
amely ma 18. b. jelzést visel – még most is látni – az utcafronttal
párhuzamosan feküdt. Az utcára a jobbágyház ablakai néztek.
Kissé
a „nemesi vádat” igazolja az a monda, amelyet a faluban hallottam, hogy azért
építette keresztbe a házát, hogy ráláthasson a jobbágyaira. Ez a monda azonban –
minden egyébtől eltekintve – azért is téves, mert a gerendákon, Szente Mihály
közlése szerint 1745-ből való vésést találtak. Tehát a házat nem Berzsenyi
építtette, hanem valószínűleg az előbbi örökös, a Dukai Takách-família.
A
kúria megmaradt falán most galambdúc ékeskedik. Bizony a „szárnyas idő”
szétbontotta a régi kúria képét. Csak az emlékezés tudja azokat a régi-régi
dolgokat összerakni, amelyeknek a középpontjában ma is Berzsenyi Dániel „titka”
áll. Egy költő titka, aki a nemesi földek barázdáiból indult el és a „szabadság
századának” lett a megértője és hirdetője. Nagysága éppen abban áll, hogy ez a
zsíros föld sem tudta egészen magához kötni és, akarva-nem akarva azok közé
állt, akik a demokratikus Magyarország ígéretét hozták el Verbőczy országába.
Bizony,
illenék, hogy az „ódaköltő” Berzsenyi után ez az „ismeretlen Berzsenyi” is
kapjon már valahol emléktáblát. Talán épen itt, a sömjéni ház falán, ahol
legközelebb állt az ősi röghöz és hűséges sáfárjaihoz: a magyar néphez.
Bárdosi Németh János
Forrás: Literatura -
Beszámoló a Szellemi Életről, 13. évf. Bp., 1938. januárius 15.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése