Kedves gyerekek,
most
ültök itt első ízben, ábécésorrendben vagy nagyság szerint, ezekben a kemény
padokban, és remélhetőleg csak az évszak okozza, hogy valamennyien szárítás
céljából felfűzött szőke és barna vargányagombákra emlékeztettek, nem pedig
vidám kis kucsmagombákra, ami voltaképpen helyénvaló volna. Néhányan
nyugtalanul fészkelődtök a helyeteken, mintha forró tűzhely lapján ülnétek.
Mások meg úgy gubbasztanak, mintha oda lennének enyvezve. Egyesek ostobán
vihognak, és az a vöröshajú ott a harmadik padban olyan rémülten mered a
táblára, mintha a sötét jövendőt olvasná le róla.
Tele
vagytok szorongással, aggodalommal, és nem mondhatom, hogy semmi okotok erre.
Úgy bizony, gyermekeim, ütött az órátok Családotok vonakodva idehozott, és
feláldoz titeket az Állam oltárán. Életeteket ezentúl az órák mutatói
irányítják, és az igazi életnek ezzel vége. Benneteket is körülfon már a
számlapokból és paragrafusokból, rangsorolásból és tanrendből egyre szorosabbra
szövődő háló. Amióta ezekben a padokban ültök, egy bizonyos osztályhoz
tartoztok. Méghozzá a legalsóbbhoz. Előttetek az osztályharc és a vizsgák évei.
Apró zöld almácskák vagytok, és kerteteket szegélyező, glédában álló fák
gyümölcsévé kell válnotok! Mind a mai napig a ti kedvetekért főztek, mától
kezdve pedig titeket főznek be! Úgy, ahogy bennünket annak idején. Az élet
fájáról a civilizáció konzervgyárába – rátok is ez az út vár. Nem csoda hát,
hogy elfogódottságotok nagyobb a kíváncsiságotoknál.
Ne engedjétek, hogy
kiűzzék belőletek a gyermekséget! Tudjátok, a legtöbb ember egyszerűen leveti a
gyermekkorát, akár valami ócska kalapot. elfelejtik, mint egy telefonszámot,
amely már nem érvényes. Az életüket szárazkolbásznak tekintik, amelyet
lassanként fölfalnak, és amit fölfalt az ember, az már nem létezik. Arra
kényszerültök, hogy az iskola alsó fokozatáról a középsőn keresztül serényen
feljussatok a legfelső fokra. És amikor végre odafent álltok, és egyensúlyban
tartjátok magatokat, lefűrészelik alólatok a „felesleges” lépcsőfokokat, és
többé nem tudtok visszajönni! De vajon nem az lenne jó, ha az ember fel és le
járhatna az életében, akárcsak a lépcsőházban? Ugyan mit ér a legszebb első
emelet, ha nincs illatos gyümölcsökkel körülrakott pince, ha nincs földszint,
csikorgó kapuval és éles hangú csengővel? Nos – a legtöbben így élnek! Odafent
állnak a legmagasabb fokon, alattuk se lépcső, se ház, és fontoskodnak. Azelőtt
gyerekek voltak, aztán felnőttek lettek, de most ugyan micsodák, Ember csak az,
aki felnőtt korában is gyerek marad! Vajon értitek-e, amit mondok? Az egyszerű
dolgokat olyan nehéz megérteni. No jól van, nézzünk akkor valami nehezebbet,
azt talán könnyebben megértitek. Például:
Ne tartsátok a katedrát
se trónnak, se szószéknek! A tanító nem azért ül magasabban, hogy imádjátok, hanem,
hogy jobban lássátok egymást. A tanító nem őrmester, és nem jóisten. Nem tud
mindent, és nem is tudhat mindent. Ha mégis mindentudó módján viselkedik,
nézzétek el, de ne higgyétek el neki! Ha azonban elismeri, hogy nem tud
mindent, akkor szeressétek! Mert akkor megérdemli a szereteteteket. És minthogy
egyébként nem keres annyit, amennyit megérdemel, szíve mélyéből örülni fog a
vonzódástoknak. és még valamit: A tanító nem varázsló, hanem kertész. Gondozni
és ápolni tud, és fog is benneteket. Növekedni azonban magatoknak kell!
Legyetek tekintettel
azokra, akik rátok tekintettel vannak! Ez nem is olyan magától értetődő, mint
amilyennek látszik. És közben szörnyű nehéz. Az én osztályomba járt egy fiú, az
apjának halkereskedése volt. A szegény fickóból, Breuernek hívták, olyan erős
halszag áradt, hogy minket, többieket már rosszullét környékezett, mikor a
sarkon befordult. Halszagú volt a haja és a ruhája, hiába mosta, kefélte.
Mindenki kerülte szegényt, pedig nem tehetett róla. Mindenki gúnyolta, mindenki
távol tartotta magát tőle, s ő olyan magányosan gubbasztott a padjában, mintha
bubópestises lett volna. Mélységesen szégyenkezett a halszagáért, de hasztalan.
Még ma, negyvenöt év után is undor fog el a Breuer név hallatára. Hát ilyen
nehéz néha másokra tekintettel lennünk. és nem is mindig sikerül. Persze azért
újra meg újra meg kell próbálnunk.
Ne legyetek túl
szorgalmasak! A
lustáknak nem kell meghallaniuk ezt a tanácsot. Csak a szorgalmasoknak szól, de
az ő számukra igen fontos tanács. Az élet nem csupa iskolai feladat. Az ember
tanuljon, magolnia csak az ökörnek kell. Ezt is tapasztalatból mondom.
Kisiskolás koromban a legjobb úton voltam ahhoz, hogy ökör legyen belőlem. És
még ma is csodálkozom, hogy – bár minden megtörtént ennek érdekében – nem
lettem az. Nem a fej az egyetlen testrésze az embernek. Aki ezt állítja,
hazudik. És aki ezt a hazugságot elhiszi, alaposan megjárja, hiába vizsgázik
minden tárgyból ragyogóan. Az embernek ugyanis ugrálni, táncolni, tornászni és
énekelni is kell tudnia, különben tudományokkal teli vízfejével együtt is korcs
marad, semmi egyéb.
Ne
nevessétek ki a butákat! Nem saját elhatározásukból buták, és nem is
azért, hogy titeket szórakoztassanak. És ne üssetek meg senkit, aki nálatok
gyengébb és kisebb! Aki ezt behatóbb magyarázat nélkül meg nem érti, ahhoz
semmi közöm. Csak éppen óvni szeretném egy kicsit. Nincs a világon olyan okos
vagy olyan erős ember, akinél okosabb vagy erősebb ne lenne. Jó lesz hát vigyáznia.
Másokhoz viszonyítva ő is gyenge és ostoba.
Ne
bízzatok mindig a tankönyvekben! Nem a Sinai-hegyen×
keletkeztek, de többnyire még csak nem is értelmes úton-módon, hanem régi
tankönyvekből, amelyeket régi tankönyvekből csináltak, amelyeket még régebbi
tankönyvekből csináltak, amelyeket még sokkal régebbi tankönyvekből csináltak.
(× A Szuezi-csatorna és az Akabai-öböl
között elterülő hegység; a bibliai hagyomány szerint Mózes itt véste kőtáblákra
a tízparancsolatot) Ezt nevezik hagyománynak. Csakhogy a hagyomány valami
egészen más. A háborút például manapság nem úgy vívják, mint ahogy az
olvasókönyvekben, nem kivont karddal és nem is csillogó mellvértben, lebegő
tollforgókkal. Némely tankönyvünk azonban még nem vett erről tudomást. Ne
higgyetek azoknak a történeteknek sem, amelyekben az ember mindig jó, és a
rettenthetetlen hős a nap minden órájában rettenthetetlen. Kérlek benneteket,
ne higgyétek ezt el, és ne tanuljátok meg, különben később, ha kiléptek az
életbe, nagyon el fogtok csodálkozni. És még egyet: a kamatoskamat-számítást
sem kell megtanulnotok, noha még szerepel a tantervben. Amikor én kisfiú
voltam, ki kellett számítanunk, mekkora összegre növekedett volna 1925-re az
egytalléros, amelyest valamelyik ősünk Állhatatos János uralkodása alatt – anno
1525 – betett volna a takarékba. Igen bonyolult számítás volt. De megérte.
Tanítónk bebizonyította, hogy a tallér a kamatokkal és a kamatos kamatokkal
együtt a világ legnagyobb vagyonává növekedett! Igen ám, csakhogy aztán jött az
infláció, és a világ legnagyobb vagyona az egész takarékpénztárral együtt
annyit sem ért 1925-ben, mint egy tallér. A kamatoskamat-számítás azonban
vidáman élt tovább a számtankönyvekben. Azután jött a pénzreform, és megint
befellegzett a takarékosságnak és a takarékosságnak és a takarékpénztáraknak. A
számtankönyvek erről megint csak nem vettek tudomást. De eljön az idő, amikor
fogtok egy piros ceruzát, és vastagon áthúzzátok vele a „kamatoskamat-számítás”
című fejezetet. Eljárt már felette az idő. Éppúgy mint a kivont kard és a
csillogó mellvért, Zeppelin léghajója és sok minden más felett.
Itt ültök hát, ábécé vagy
nagyság szerint elrendezve, és haza szeretnétek menni. Menjetek haza, kedves
gyerekek! Ha valamit nem értettetek volna meg, kérdezzétek csak meg a
szüleiteket! És önök, kedves szülők, ha valamit nem értenének, kérdezzék meg a
gyermekeiket!
(Ford.:
Gergely Erzsébet)
(Forrás: Csillagszóró – Mesék, versek, történetek – Móra Könyvkiadó Bp., 1966., 45-48. old.)
(Forrás: Csillagszóró – Mesék, versek, történetek – Móra Könyvkiadó Bp., 1966., 45-48. old.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése