2019. jún. 6.

Petőfi levelei – I. Csörföly Lajoshoz



Barátom Lajcsi!

Minthogy én Selmeczi poёta vagyok, tehát ez alkalommal Selmeczről irok Neked levelet, nem pedig Aszódról; mert ha most Aszódon volnék, tehát Aszódon volnék. No tehát, én Selmeczen vagyok, koszton (vagy is ebéden) az Alumneumban, szálláson pedig és félkoszton Nemes Proszperinyi Mihály érdemes kamarahajdú uraságnál, s Krupecz Imre is velem van. Te ezen széles tudományú derék magyar költőt nem ismered, hanem Jakubovicsiak majd megmondják: ki? és mi? Az Alumneum, édes pajtásom! engem igen, igen víggá tesz. Soha sem szomorkodom, mindig jó kedvem van; de amellett - - - - - - l…..l n… m i …n g …….k. az idevaló magyar literatúrai társaságnak,melynek elnöke Szeberinyi Lajos, rendes tagja vagyok, s épen a mult szerdán szavallottam, a jövőn pedig munkát olvasni fogok. Nálunk October 13-kán esett először hó, hanem akkor nem voltam Selmeczen; de … Penczen, Penczen!! Én, Osztroluczky s Kosztolányi mentünk oda szüretre s ott mulatánk két hétig. Azon szomorú hir volt, hogy a mi derék Bolemanunk hozzátok fog költözni, de hála az égnek, meg nem történt. A másik Professorunk ezen a héten jövend el: Lichardus. Most nálunk Német v. is német szinészek vagynak, s én ugyan szorgalmatosan látogatom a szinházat. Hétfőn egy Oratio justá-t kell hoznunk Bolemannak.

Ezzel, kedves Barátom! befejezem levelemet. Köszöntsd Jakubovicsiakat nevemben, téged barátilag csókollak s vagyok szerető

barátod

                                                                                         Irtam Novemb. 1-jén 1838. Selmeczen

Petrovich S.

          P. S. Irj vissza, mihelyt alkalom adódik, s tudósits a pozsonyi környülményekről.

         Barátom! közöld ezen dicső költeményeket Jakubovicsiakkal.

I.

Ej hajdanan volt jó idő,
Származott a penna, levegő;
De szomorún an mostanában,
Deák nincsen koszorúban,
Elvesztette s pennáját
Nem veheti hasznáját.

II.

Felkapja poharát
S dühös erkölcsével
Kitölti s barátság
S legjobb elméjével,
Nem az a barátság
Fölemelett pohár,
S megélte ő volna
A jó barátjával.
Dúrzással kiölte,
Földre szórván cseppjét,
Volt hamvai közé
Visszatette tettjét.
S megkináltam pohárral
Jó barát mohárral.

Proszperinyi Mihály.

Az elsőt dictálta, midőn egykor pennát kerestem ládámban; a másodiknak foglaltja: Kinálta Szalayt borral, Szalay fölvette a poharat s véletlenül kiöntötte a bort. Szalay szinte Poeta, s velem együtt van kvártélyon. Vale.
                                                                                                 
Forrás: Dr.Badics Ferencz: Petőfi levelei. Petőfi-Könyvtár XXIII. füzet. Bp., 1910.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése