2016. nov. 1.

Féja Géza: Babits Mihály: Elza pilóta vagy a tökéletes társadalom






Babits Mihály új regénye évekkel ezelőtt „Fekete olvasó” címen jelent meg egyik napilapunk hasábjain. Azóta vajúdott és végre megszületett. Vajon mit jelent napjaink irodalmi anyakönyvében ez a születésnap?

Mindenekelőtt nem szokott, nem a legsűrűbben hallható, rafinált, vagy rafinériára törekvő, fölszabadult s kusza élményekkel terhes, furcsa idegállapotokat s érdekes és kóros belső feszültségeket feloldó Babits-hangot. Úgy érezzük, mintha valami hűvös megállapításokban edzett értekező hangot hallanánk. Furcsa, hogy mikor az író nagy emberi állásfoglalást készül adni, hangja ennyire elszíntelenedik s monoton zakatolássá válik.

Babits új könyve állásfoglalásnak készült, állítólag „az emberért”, tehát a „jövőért”, a mai ember s a benne készülő félelmetes jövendő ellen. Vádirat, jóslat, fenyegetés akar lenni, ámde a vádat, jóslatot s fenyegetést valamiképpen hitelessé kell tenni, érzékien lehetővé, hátborzongatóan ijesztővé, minden túlzó fantasztikumán keresztül reálissá, hogy megfelelő emberi hatása lehessen. Babits az eljövendő „tökéletes társadalom” rémével foglalkozik, az örök háború birodalmával, tehát könyvében a pacifista szellem veszi fel a harcot az új háborút kavargató szándékokkal. Minket irodalmi műnél csakis az a szempont érdekel, hogy miképpen oldja meg a harcot? S e „megoldás” a kétségbeejtő ebben a könyvben!

Ha az író a jövendő társadalmával foglalkozik, természetszerűen fantasztikus regényt kell írnia. E „fantasztikumot” azután sok esetben a jövendő fejlődése igazolja. Babits Mihály hivatkozik arra, hogy a technika fejlődésére vonatkozó s évekkel ezelőtt megfogalmazott jóslatait máris igazolta az idő. Ez igaz, de nem elsősorban fontos. Hiszen elsősorban az ember fejlődéséről mond jóslatokat s az emberi szellem eljövendő eltorzulásáról. Úgy gondolja, hogy az ember belenyugodhatik az örök harc, az örök rombolás gondolatába s érzéketlenné válhat megváltóinak, szentjeinek és prófétáinak minden intelmével, tanításával és áldozatával szemben. Ez az, ami hihetetlen, s olyan mértékben fantasztikus, hogy hatástalan marad. Ha a „rémséget”, a borzalmat a végtelenig fokozzuk s nem elegyítjük a valóság, a béke, a kiegyenlítődés ízeivel, ha nem elegyítjük bele ellentétének elemeit, ha nem oltunk bele ellenmérget, akkor éppen rémessége, borzalma, egyszóval emberi hatása fog megszűnni. Éppen úgy, amint a mesének mese-hatása szűnik meg, ha a merész röptű mesemadár nem csap le folyton a földre, nem üti meg szárnyait a rögben s a mese ilyenkor terhes agyafúrtsággá torzul.

Babits valami indokolatlan fölénnyel s mélységes megvetéssel néz az emberre. Talán egyéni fejlődésével függ ez össze. Talán életének beteges zártsága, élményeinek szegénysége, szellemének patologikus alapszíne az oka. Kimerült szelleme talán már csak ilyen egyéni kétségbeesésbe tud omlani. Könyve legalábbis erről tanúskodik. Az emberiség fokozatos belső elszegényesedésének tanát hirdeti, az élet céltalanságát; a Phalanszter-rendszert s e rendszerbe béklyózott embert belehelyezi az örök harc borzalmaiba. Vallomása szerint azért, hogy reánk váró borzalmaktól megóvjon. De ott a hiba, hogy könyvének nincsen ilyen ellenméregszerű hatása. A szándékot képtelen volt íróilag megvalósítani. Nem találta meg a mű s az ember közvetlen, természetes kapcsolatát. Nem találta meg a mai napok vergődő, a szentség és a gonoszság határmezsgyéjén ingadozó emberét. Realizmus s mithosz, mámor s józanság, kétségbeesés és törhetetlen hit kellene (s mindez egy költői-prófétai szintézis keretében!) ahhoz, hogy ezt az embert tisztább s boldogabb életútra vezessük. De nem a filozopter gőgje a szobatudós műfantasztikuma, nem a költői hang egyhangú koporsószeg-kopácsolása...

Babits Mihály új regénye csupán szürke könyv, a kimerült szellem könyve s nem méltó ahhoz a nemes, nagy emberi eszméhez, melyet rokonának vall.
Budapest

Forrás: Magyar írás – Kazinczy kiadás III. évf. 4. sz. 1934. április

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése