(A kép forrása: http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Berzsenyi_Morelli.jpg)
Életének hatvan éve
alatt a magyar társadalom rendkívüli változásokat ért meg és bár az életforma
külső szintjén ezt nem sok minden mutatta, Berzsenyi Dániel e változások legnagyobb
művészi kifejezőjévé lett. A gazdálkodási erényeire büszke birtokos nemesről
csak jó sokára, részben pedig véletlenül derült ki a legszűkebb köréhez tartozó
Kis János számára, hogy verseket is ír. E felfedezéstől újabb öt év telik el,
míg kéziratos kötetét elküldi költő barátjának, az meg Kazinczynak, és még
újabb öt év, mire ez a kötet 1813-ban meg is jelenik. Igaz, ekkor nagy sikert
arat, 1816-ban már a második kiadásra is sor kerül. Köztudomású viszont hogy
Kölcsey Ferenc szigorú bírálata szinte beteggé teszi a költőt, aki ettől kezdve
alig ír verset, esztétikai tanulmányokat folytat. Másrészt országosan
elismertté válik, 1830-ban az Akadémiának is tagja lesz. Széchenyi István
rendszeresen hivatkozik rá írásaiban, A
magyarokhoz írott ódát le is fordítja felesége számára.
A múlt századi
utókor többnyire a kissé poros klasszicista költőt látta benne, majd csak e
század elejének írói fedezik fel igazán Berzsenyi nagyszerűségét és
modernségét. Mindemögött – Petőfiék irányzatának elsöprő sikere mellett – az
lehetett, hogy Berzsenyi egy tipikusan átmeneti kor alkotója, a határhelyzetek
tökéletes érzékeltetője és kifejezője. A tudást és a haladáseszményt szinte
abszolutizál 19. század pedig nem kívánt kell mértékben szembenézni a
kételyekkel. Csak az 1910-es évek ismét felbolyduló Európája teszi elődeinket
igazán fogékonnyá arra a Berzsenyi-költészetre, amelyben nemcsak a
klasszicizmus és romantika ütközése meg egyidejűsége mutatkozik nagy erővel,
hanem a nemesé és polgáré is, a feudális szemléleté és felvilágosodottságé is.
Ugyanígy kerül szembe az antik minták követése és a kortárs irodalom újító
ágának – Rousseau-nak, Schillernek és másoknak – szemléleti, formai elfogadása,
majd a kiegyensúlyozottság, a megelégedettség normájának hirdetése s a belső bizonytalanság,
a riadtság palástolni sem akart ténye, továbbá az óda és az elégia műfajának,
hangnemének alkalmazása, nem utolsósorban pedig a gazdálkodó nemes és a művész
sorsképlete.
Az ellentétek
keresztezési pontjáról az idő árjára lehetett rálátni, ha kellően érzékeny volt
a szemlélő. A kornak s a bontakozó romantikának elementáris élménye a
történetiség és vele összefüggésben az idő felfedezése: Csokonai Vitéz Mihály
mellett ennek legszebb művészi kifejeződését Berzsenyi Dániel költészetében
lelhetjük fel. Jelentős alkotásai között szinte egyetlen sincsen, amelyben ne
szembesítené a történeti és/vagy személyes idő különböző szakaszait, síkjait.
Sokakat félrevezetett, hogy eközben rendre antik mintákra hivatkozott, és antik
versritmusokat alkalmazott. Mert igaz ugyan, hogy a magyar „deákos” iskolának
minden kezdeményezése és részeredménye az ő lírájában nyeri el valódi értelmét,
s ő teszi megfellebbezhetetlenül magyarrá az időmértékes ritmusokat, de igaz az
is, hogy pályája során előre is néz, és már a romantika szemléletét előlegező
alkotásokat hoz létre. Csokonainál és nála válik a költészet egzisztenciális
üggyé – nem abban az értelemben, hogy a költészet szent hivatásának áldozza
életét, hanem abban, hogy a személyiség egzisztenciális megérintettségét ragadja
meg. Ezért láthatjuk őt ma is modern költőnek.
BUCSUZÁS
KEMENES-ALJÁTÓL
Messze setétedik már a Ság teteje,
Ezentúl elrejti a Bakony erdeje,
Szülőföldem, képedet:
Megállok még egyszer, s reád visszanézek.
Ti kékellő halmok! gyönyörű vidékek!
Vegyétek bús könnyemet.
Ti láttátok az én bölcsőmnek ringását,
S ácsorgó* ajakam első mosolygását
Szülém forró kebelén;
Ti láttátok a víg gyermek játékait,
A serdülő ifjú örömit, gondjait,
Éltem vidám reggelén.
Mélyen illetődve búcsúzom tőletek;
Elmégyek: de szívem ott marad véletek
A szerelem láncain.
Hímezze bár útam thessali** virulmány,
Koszorúzza fejem legdicsőbb ragyogvány
A szerencse karjain;
Bánatos érzéssel nézek vissza rátok,
Ti szelíd szerelmek s vidám nyájasságok
Örömmel tölt órái!
Nem ád vissza nékem már semmi titeket!
Evezzem bár körűl a mély tengereket,
Mint Magellán gályái.
Oh, gyakran a szívnek édes ösztöneit
S tárgyaihoz vonzó rózsaköteleit
Egy tündér kép elvágja!
A szilaj vágyások gigászi harcait,
E bujdosó csillag ezer orkánjait
Bévont szemünk nem látja.
Hív szívünk csendesebb intésit nem halljuk,
Az előttünk nyíló rózsát letapodjuk,
Messzebb járnak szemeink;
Bámulva kergetjük álmunk tarka képét,
Örökre elvesztjük gyakran éltünk szépét,
S későn hullnak könnyeink.
*) ácsorgó:
valami után kívánkozik, vágyakozik
**) Thesszália:
termékeny síkság Hellász északi részén
A Kis Jánoshoz
1808-ban elküldött kötetkéziratban szereplő művek közül a Bucsuzás Kemenes-Aljától életrajzi hátterét ismerjük a legjobban, s
ugyanakkor az egész életműben ez tartalmazza a legtöbb életrajzi adalékot.
Berzsenyi 1799-ben házasságkötése után Sömjénbe költözik, s anyai örökségén
gazdálkodik. Házassága másod-unokatestvérével, Dukai Takács Zsuzsannával
részben érdekből történhetett: apjának felügyeletétől is meg kívánt szabadulni,
s az asszonynak is volt sömjéni birtoka. Sömjén ugyanúgy Kemenesalján
található, mint a szülőfalu, Hetye, csak innen észak helyett délnek látható az
ugyancsak néhány kilométerre magasodó Ság. Ettől a szülőföldtől búcsúzik el
végleg 1804-nek feltehetően őszi hónapjaiban a költő. hosszas előkészületek
után: már 1813-ban örökös csereszerződést köt egyik rokonával, s így szerzi meg
a niklai birtokot. A költözés okait illetően feltételezésekre vagyunk utalva.
Szerepet játszhattak gazdasági megfontolások, egy igen valószínű titkos
szerelmi kapcsolat lelepleződésének veszélye s 1803-tól költő volta
kiderülésének vegyes visszhangja is. Mint előbb apjától, most talán a Dukai
Takács családtól szeretett volna megszabadulni. Ez sikerült is, de minő áron!
Nikla évek során a száműzetés színhelye lett, s a költő megkapta a „niklai
remete” minősítést.
E versben, amely
nyilván már Niklán keletkezett, és feltehetően szintén hosszasan csiszolódott
ismertté válásáig, Nikláról még szó sincs. És arról sincs, hogy miféle balsors
vár a búcsúzó személyre. Mégis, a vers olvasatához kitörölhetetlenül hozzátartozik
a még bele nem foglalt személyiségtörténet már csak azért is okkal, mert maga a
mű utal arra a lehetőségre, amely végül bekövetkezett. Nem életrajziasan, hanem
a sorsképlet felvillantásával. De itt még nem a jövő fáj igazán a költőnek,
hanem az elszakadás véglegessége és végzetessége.
A mű tájversként
indul, konkrétat és általánost szerencsésen vegyítve. A korábbi költészet
allegorikus és sematizált tájai után a felvilágosodás alkotói fedezik fel a
konkrét tájat, az egyéni arculatot. Berzsenyi művének tájképe ma is
ellenőrizhető pontosságú: a Sümeg és Keszthely közötti országúton, a Börceháton
emléktábla jelöli, hogy innen láthatta a költő utoljára Kemenesalját. E táj
személyiségéhez kötötten fontos az alkotó számára. mint a 2-4. szakaszból megtudjuk,
boldogságának tanúja, tehát számára az ideális táj. Más igazi ismerője a teljes
Berzsenyi-személyiségnek ugyanis eddig nem lehetett: rejtőzködő alkata –
feltehetően értetlenkedő környezete miatt is – nem kívánta, hogy igazán
megismerhessék. Házassága, növekvő létszámú családja miatt szerelmét is
titkolnia kellett. E szerelem – ha plátói módon is – csak valóságos lehetett,
különben nem lenne elképzelhető az ennyire fájdalmas búcsú.
A tájversbe már az
első szakaszban életrajzi vers illeszkedik: ez a vidék a szülőföld. A 2-3.
szakasz részletezi az életrajzot, de nem a tények, hanem az érzelmek síkján. A
gyerekkor és a serdülés ideje a szeretet, az ifjúkor a szerelmet állítja a
középpontba, s mindegyik az örömöt. A
tájat és az életrajzot a búcsú kényszerű alaalma rétegzi egymásra, s így támad
alkalom a számvetésre. A búcsú a tájra, az ifjúkorra, a boldog szerelemre
egyaránt vonatkozik, de olyan embertől származik, akivel még sok minden
megtörténhet: sorsa még – a most elveszített értékektől eltekintve – bármit
megadhat számára, mint azt a 3. szakasz második fele tanúsítja. A lírai ént
azonban nem az elképzelhető lehetőségek foglalkoztatják, hanem a veszteség
véglegessége. Emiatt kell a számvetésnek önkritikává változnia, s elégikus
tónusban egy olyan életfilozófiát kiteljesítenie, amelyet az elhibázott élet
rezignáltsága hat át.
Ennek a 4.
szakaszban előkészített s z 5-6. szakaszban kibontott életfilozófiának az
alapja a reális és az álomszerű megkülönböztetése, ellentétessége, s ehhez
kötődik a szív és a lélek, a múlt és a jelen, a nem cselekvés (a szerelem nem
vállalása) és a cselekvés (elutazás) ütköztetése. Berzsenyi egzisztenciális
konfliktusainak költői megvallása teszi naggyá e verset. A kétféle életnorma
közül az egyik a családért és a gazdálkodásért való, a másik a szerelemért és a
költészetér. Csak az egyiket nem vállalhatja, s így egyikben sem lehet igazán
otthonos. Az elszakadáshoz kapcsolódó másik két vers, a Bucsuzás és a Barátomhoz
csak megerősíti ezt az elementáris egzisztenciális érintettséget. A barátnétól
való búcsú meghatározó gondolata: „Jaj! sem a sérült szerelem nyögése, / Sem
kegyességem, sem az ég hatalma / Téged énnékem soha vissza több, / Vissza nem
adnak.” S a Barátomhoz is – Káldi Pálhoz volt az eredeti címe –
inkább a szerelemtől búcsúzik: „Elmarad tőlünk szeretett barátnénk, / Itt
hagyunk mindent, valamit szerettünk, / Semmi nem kísér szomorú koporsónk / Néma
ölébe.”
A vers
érzelmesnek-szentimentálisnak, olykor érzelgősnek is nevezhető hangulatisággal
indul, de igen szerencsésen egyensúlyoz érzelgős és természetes érzelmesség,
fennköltség és népies egyszerűség között. A mű második fele hatalmasan kitágul;
a kemenesalji tájtól a kozmoszig jutunk el: a Föld körülhajózásáig és a bujdosó csillagig. Magellán gályái s a vállalkozás monumentalitása azt példázza, hogy
az ember sok mindenre képes, a lírai én számára még sincs visszatérés a
boldogság állapotához. S ezért lehet nemcsak a búcsúzó személy, de a Föld is
bujdosó. A műből nem tudhatjuk meg, hogy a távozás mennyire volt szükségszerű,
de azt igen, hogy ez a cselekedet nem csupán értékelhagyás, hanem értékrombolás
is. Nem gonoszságból vagyunk ilyenek, hanem azért, mert gyakran vak és süket az ember, nem lát a szemétől, nem ismeri fel a
követendő sorsképletet, az emberi lét általában való és személyre szabott
lényegét.
Reális és álomszerű
színjátéka kápráztat el bennünket, s amiként a szülőföld képét „elrejti a Bakony erdeje”, „a szívnek édes
ösztöneit” „egy tündér kép elvágja”. A tündér itt tünékenyt és varázslatost
egyaránt jelenthet, de a tündér kép
kifejezés visszautalhat a Bakony erdejére
is, amely vizuálisan szakít el a szerelem éltető tájától. Nyomatékosabban utal
azonban előre, a belső tájra, szemléletre. Ezt erősíti a talányosan többértelmű
bévont szemünk kifejezés is. A szemet
bévonhatja a könnyek fátyola is, a rengeteg képe is, de még inkább az
álomvilág, amely a lehetetlenre törekszik, s amely Berzsenyi korai
költészetében a hősi életben és a szerelemben egyaránt a teljesség vágyát és a
tökéletesség ideáját jelentette. Mindennek egy jelentékeny költészet adhatott
volna esztétikai maradandóságot. A fiatalember egyszerre kívánt volna mindent,
ezért kergette az álmok tarka képét, s ezért kell a keserű tanulságot levonnia
„Örökre elvesztjük gyakran éltünk szépét.”
Berzsenyi búcsúja
egyedi eset, tanulságát mégis általánosnak tartja, s okkal. Távol áll tőle,
hogy a korabeli költészet szokványos tanító jellegével éljen. Példának tekinti
a maga sorsát, de nem példálódzni akar. Az emberi sorsnak olyan általános
törvényszerűségét fedezi fel, amely alól kivonni magunkat nincsen elég
bölcsesség. Az egyéni sorsot bemutató, személyes jellegű költemény ezért vált
át a két utolsó szakaszban mindannyiunkra vonatkozóvá, általánosítóvá. A
didaxist igen egyszerű technikai megoldással kerüli el a költő: előadásmódja
egyes szám első személyről többes szám elsőre vált át. Ezzel önmagát továbbra
is benne tartja a vers legbelső körében, ugyanakkor mindannyiunkat érdekeltté
tesz önnön sorsképletében.
Lehetséges azonban a
zár szakasznak olyan – az eddigieket kiegészítő és részben módosító –
értelmezése is, amely visszautalva a versindításra, a „Hív szívünk csendesebb
intésit” nem az elhagyott barátnéra, hanem a feleségre vonatkoztatja. Ez
esetben a tündér kép elsősorban a barátnéra utal, majd a reál és álom
kettőssége a házastársra és a szeretőre, aki elérhetetlenné vált. azért is
lehetséges ez, mert az 1. és a 6. versszakban más párhuzamosság is van. az
előbbi egy tájképet szemlél, s attól búcsúzik könnyesen, az utóbbi a
„messzé”-től még „messzebb” járatja szemeinket, „álmunk tarka képét” kergetve,
s megint csak utólag könnyezve meg az elveszítettet.
A versindító jelent
múlt, jelen, lehetséges jövő váltakozva követi, míg eljutunk a biztos jövőig,
amelynek az érték elveszítése a lényege, előbb egyetlen személyre vonatkoztatva
a 4. szakasz második felében, majd a gyakoriság kétszeres hangoztatásával az
5-6. szakaszban. Kilépve a személyes és a történelmi időből is egy időtlen
jelenbe a lét idejébe jutunk, amelyben az értékek fel nem ismerése s így az
értékelhagyás és értékrombolás a tipikus. A „gyönyörű vidékek”-et és „éltünk
szépét” egyaránt „örökre elvesztjük”.
Talán a táj magyar
jellegével is összefügg, hogy a költemény ütemhangsúlyos ritmusban
íródott. Két négyütemű, felező
tizenkettest egy kétütemű hetes követ, s e három sor duplázása ad ki egy
szakaszt. A rövidebb sor változatosabbá teszi a vers építkezését, s erősíti
kijelentéseinek végérvényességét – főként a 4-6. szakaszokban – az egybecseng
rímekkel is. Ugyanakkor ez a vibrálóbb strófaépítkezés a mű elégikus jellegét
is szolgálja. A búcsú természetes hangoltsága az elégikusság, de még inkább így
lehet ez, ha szülőföldtől, ifjúságtól, szerelemtől, a teljesnek vélt élettől
egyszerre kell elszakadni, s a megéltnek vélt örökre elérhetetlennek mutatkozik.
A
KÖZELÍTŐ TÉL
Hervad már ligetünk, s díszei hullanak,
Tarlott bokrai közt sárga levél zörög.
Nincs rózsás labyrinth, s balzsamos illatok
Közt nem lengedez a Zephyr1.
Nincs már xymphonia2, s zöld lugasok között
nem búg gerlice, és a füzes ernyein3
A csermely violás völgye nem illatoz,
S tükrét durva csalét4 fedi.
A hegy boltozatin néma homály borong.
Bíbor thyrsusain5 nem mosolyog gerezd.
itt nemrég az öröm víg dala harsogott:
S most minden szomorú s kiholt.
oh, a szárnyas idő hirtelen elrepül,
S minden míve tünő szárnya körül lebeg!
Minden csak jelenés; minden az ég alatt,
Mint a kis nefelejcs, enyész.
Lassanként koszorúm bimbaja elvirít,
Itt hágy szép tavaszom: még alig ízleli
Nektárját ajakam, még alig illetem
Egy-két zsenge virágait.
Itt hágy, s vissza se tér majd gyönyörű korom.
Nem hozhatja fel azt több kikelet soha!
Sem béhúnyt szememet fel nem igézheti
Lollim barna szemöldöke!
1) Zephyr (zefír): enyhe
nyugati szél
2) symphonia (szimfónia):
régen összhangzás, zengés értelemben is használták
3) ernye (ernyő): régies,
költői hasznáaltban: árnyékot adó lombsátor
4) csalét: lehullott száraz
levél (tájszó)
5) thyrsus (tirzusz):
szőlővessző
Berzsenyi alkotásai
közül manapság talán ez a mű a legismertebb. Azért is,m ert sem történelmi, sem
klasszika-filológiai ismeretek nem angyon kellenek teljesebb befogadásához, ám
elsősorban mégiscsak azért, mert bárki által átélhető léthelyzetet ragad meg. A
szöveg ugyan magán viseli keletkezési korának stílusjegyeit és szemléletét, de
át is lép rajtuk, és nyelvi, stiláris archaizmusai nem eltávolítanak, hanem ma
is közelebb vezetnek a teljesebb megértéshez.
A vers Niklán
keletkezett, 1805 és 1808 között, és tudjuk azt, hogy jelenlegi címét Kazinczy
javaslatára kapa az Ősz helyett.
Berzsenyi csak módjával fogadta meg a széphalmi mester javaslatait, ez esetben
feltehetően maga is ráérzett arra, hogy a közhelyes cím helyett A közelítő tél nemcsak p, hanem
szimbolikusabb erővel is fejezi ki mondanivalóját. A mű ugyanis nem általában
az ősz képével indít, hanem annak kései szakaszát állítja a középpontba. A
harminc év körüli, életereje teljében lévő férfi alkotása nem a Szeptember
végén tájrajzi helyzetéből indít, hanem októbert végének, november elejének
időszakáéból. Azaz a mű tájleírásainak szintjén nem a még pompázó természetben
érzi meg az elmúlás jeleit, hanem a drasztikusan téliesre váló tájba képzeli
bele a márciustól októberig tartó virágzást és életteljességet.
Egy pozitív és egy
negatív táj kerül egymással ellentétesen, egymást nem kiegészítve, hanem
tagadva kapcsolatba: a van és a nincs, az élet és a halottság tája. A
„közönyös” természet számára magától értetődő lehet az évszakok rendje, hiszen
az mindig meghozza a megújulását is, a körforgás alapján a télre mindig tavasz
következik. Az emberi nem belefejlődött, az egyén beleszületik ebbe a rendbe, s
éppen ez a ciklikus körforgás képes megnyugtatni, ha a halál tudatával
birkózik: a nemzedékek láncolatában is megjelenik ugyanez a rend. Az egyén
azonban olyan tudatos lény, aki nem képes konfliktusmentesen tudomásul venni önmaga
megszűnését, azt a tényt tehát, hogy ő maga ki fog hullani ebből a
körforgásból. Berzsenyi költeménye ezt a konfliktust állítja középpontba, s
tárgyalását csak elmélyíti, hogy nem egy életút alkonyán, hanem delelőjén néz
szembe a véggel. Ekkor mutatkozik ugyanis a leginkább természetellenesnek az
elmúlás.
Közvetve vagy
közvetlenül a műnek szinte minden eleme ezt a létfilozófiai konfliktust
bontakoztatja ki. A szimbolikussá vált cím után legátfogóbban a szerkezet. Az
első három szakasz tájfestésében tartalmi, képi és mondattani szinten is minden
a kifosztottságot hangsúlyozza, s ugyanakkor elő is készíti a negyedik szakasz
általánosítását. Már a nyitó képbe belép az időtényező, s kétféle értelemben is
nyomatékossá válik. Előbb egy megállíthatatlan pusztulási folyamat legutolsó
szakaszának leszünk tanúi. Minden hervad,
hull, zörög, borong, „minden szomorú s kiholt”. Ugyanakkor a szemlélő
emlékezik a természet megelőző, a mostanival ellentétes állapotára, arra, ami „nincs már”. A pusztulási folyamat végponthoz
közeledését kiélezi tehát az ellentétes állapot érzékletes rajza, az
életteljesség választékos sokszínűsége. S bármily nyomatékos a nem, a nincs már, ez a felidézés lenyűgöző erejű, szinte elnyomja a
közelítő tél képzetét, de mindenesetre vitatkozik vele.
Többen rámutattak
már, hogy e mű hangulatfestő ereje, zeneisége elementáris. Horváth János
negatív festésnek nevezte az első három szakasz eljárásmódját, szemléletesen,
de némileg talán félrevezetően, hiszen nem a festés negatív, hanem a pozitívként
lefestett táj hiánya. A zeneiség egyrészt tartalmi elemként jelenik meg: a
pompáz természet „dalolt” (symphonia, gerlice búgása, öröm víg dala), míg a
télies néma, s ha hangot ad is, zörög, tehát zeneietlen.
Erőteljesen zenei a
ritmus is, amely a hazai szakirodalomban elsőnek nevezett aszklepiadészi
versszaké. Ez három aszklepiadészi sorból és egy rövidebb glükoniból áll, s a
12 szótagos hosszabb sorok közepén erős cezúra található. A sorok ereszkedőek,
s ez is, a felező tizenkettősre emlékeztető sorhossz és metszet is közelebb
hozza a magyar versérzék számára az időmértékes ritmust. De jelen van a
zeneiség a hangok szintjén is. A levelek zörgése például hanghatásában ritkán
nevezhető szépnek, a „Tarlott bokrai közt sárga levél zörög” sor viszont ritmusában
és hanghatásaiban is feltűnően zenei. A költő egy elillant tájat fest tudatosan
megválogatott szavakkal és azok hanganyagával, és mintha a leghíresebb
szimbolistákat előlegezné meg, „valami titkos és mély egység tengerén” itt is
„egymásba csendül a szín és hang s az illat” (Baudelaire, Szabó Lőrinc
fordításában). Nem összekeveri, nem felcseréli az egyes érzékleteket, csak egy
időben és igen szuggesztíven felmutatja őket, ezzel is megidézve az eltűnő
világ teljességét.
Az első három
szakasz ellentétességet egymás mellé rajzoló tájképe még megengedhetne olyan
folytatást, amelyben a természet ciklikussága is helyet kap. A 4. versszak
azonban oly módon általánosítja az egyediesnek, szinte életrajziasnak mutatkozó
tájrajzot, hogy az újjászületés képzete teljesen kiiktatódik. Az idő egyirányú
folyamatnak mutatkozik,m ind természeti, mind történelmi értelemben: minden
műre, élőre és élettelenre egyaránt vonatkozik az, hogy „csak jelenés; minden
az ég alatt, / Mint a kis nefelejcs, enyész”. Az életnek nem a körforgása,
hanem egyedi és egyszeri, megismételhetetlen volta lesz a leglényegesebb
ismére. E felismerést alkalmazza az 5-6. szakaszokban önmaga sorsképletére a
kötő, vagy talán pontosabb lenne úgy fogalmazni, hogy e felismeréséhez hívta
segítségül a kopárrá váló késő őszi tájat, a közelítő telet. Hiszen a vers
teljes értelmét e záró szakaszokkal nyeri el. A van és a nincs az általánosító
4. szakasznak is központi ellentéte volt: az elrepülés, az elenyészés, a lét
szétfoszlása, a természettörvényeknek való alárendeltség fensége és
melankóliája egyszerre mitikus és racionális képben fogalmazódik meg: „Oh, a
szárnyas idő hirtelen elrepül, / S minden míve tünő szárnya körül lebeg!” Az
eltűnő körüli lebegés a lírai énnek is léthelyzete. Nem is életének nyarában, de
még tavaszában jár, azt is „még alig ízleli”, de mindez elmúlik tőle, s a
teljességgel egyenértékű ifjúságot nem hozhatja semmiféle új kikelet vissza. E miatt az emberi sorsra
vonatkozó tény miatt nem kerülhet be a műbe a ciklikusság szemlélete, s az
emberi léthez hasonlóan a természet is „egynyárivá” változik. A tájrajz festi,
készíti elő a lélekét, de a lélek rajza határozza meg a tájrajz hangsúlyait,
minősítését.
A negatív festés, a
tagadások nagy száma is itt nyeri el igazi értelmét. A nem, a nincs, a sem, a se, a soha , a kifosztódást kifejező igék, melléknevek, idő-, hely- és
állapothatározók mind a döbbenetszerű felismerés érzékeltetésére irányulnak:
még éppen csak örülni kezd az ember a maga életének, s máris közel a vég. A
természet rendjében jöhet még tavasz, bármily csodálatos kikelet, a tudat már
nem feledheti a felismerést. A nyitott szem láthat még szépséget, a „béhúnyt szem” már semmi által fel nem
igézhető, a legkedvesebb szerelem sem rejtheti el a létről való leglényegesebb
tudást. A közelítő tél ennek a
tudásnak válik jelképévé, vibrálóan emgőrizve lét és élet, behunyt és nyitott
szem kettősségét.
Az a liget, az a
kert, amely a vers első felében megjelenik, lehet akár a niklai kert is, de
ugyanúgy kötődhet hetyei vagy sömjéni korábbi emlékekhez. Annál is inkább, mert
ifjúságának tája az volt, oda kötődik az a „gyönyörű kor”, amely „Itt hágy, s
vissza se tér majd”. S a niklai dombocskáknál inkább illik a Sághoz, a Somlóhoz
„A hegy boltozatin néma homály borong” sor is. Beláthatjuk azonban, hogy e
kertnek nem a konkrét tájhoz kötöttsége a lényeges. Az igen régi gyökerű s a
felvilágosodás korában meglehetősen általános kertmotívum az ekkori
természetszemlélet egyik leggyakoribb kifejezője. Vörös Imre négy jellegzetes
megjelenési formáját különböztette meg. Lehet mulatókert, a szerelem kertje, a
sztoikus megnyugvás kertje és sorskert (élet- és halálkert). A közelítő télben mind a négy
motívumtípus megjelenik. A meghatározó a sorskerté, de éppen ennek érzékletes
rajzához van szükség a mulatókert motívumára a természetben is és az emberi
sorsban is. A szerelem kertjének varázsa lehetne a legnagyobb ellenerő, de a
sorsot az sem akaszthatja meg. Mindazonáltal a sors még nem befejezett. A
természet ugyan – átmenetileg – „szomorú s kiholt”, de az emberi életben még
„csak” sejtelem, hogy „Lassanként koszorúm bimbaja elvirít”. Azaz tovább tart
az élet – e sejtéssel-tudással terhelten. Mindezt a sztoikus megnyugvás teheti
normálisan elviselhetővé: ez a sorskert így a sztoicizmus kertje is, amely már
nem adhatja meg az idill felhőtlen örömét sem a mulatókertben, sem a szerelem
kertjében. Az idill a most már elérhetetlen, az egyszerű (mert haláltudat
nélküli) szépség világa. Az egyszerűé és egyszerié, de nem az együgyűé; ezért
az elvesztése miatt a rezignált fájdalom, ezért az elégia műfaja. Az elvesztés
azonban a jövő idő ténye lesz, „majd” egyszer fog bekövetkezni, s ezért lehet
oly erőteljes az ifjúság idilljének, előbb meg a természetének a rajza. A
természetben a volt és a van között robban a feszítő ellentét, az emberi
sorsban a van és a leendő között. A tél a tájat szemlélve szinte látvány, az
emberi sorsban a képzelet előrevetítése. Az időnek ez a kettőssége,
mozdulatlansága és határolt dinamikája nemcsak beleilleszti, hanem el is
különíti az embert a természettől: sorsának korlátozottsága ellenére is – az
időélmény birtokbavételével – a végtelen lét polgárává is teszi. Nem a levelek
zörgése, hanem a béhúnyt szem az
emberi lét metaforája.
A
MAGYAROKHOZ
Romlásnak indult hajdan erős magyar!
Nem látod, Árpád vére miként fajúl?
Nem látod a bosszús egeknek
Ostorait nyomorúlt hazádon?
Nyolc századoknak vérzivatarja közt
Rongált Budának tornyai állanak,
Ámbár ezerszer vak tüzedben
Véreidet, magadat tiportad.
Elszórja, hidd el, mostani veszni tér
Erkölcsöd: undok viperafajzatok
Dúlják fel e várt, melly sok ádáz
Ostromokat mosolyogva nézett.
Nem ronthatott el tégedet egykoron
A vad tatár khán xerxesi tábora
S világot ostromló töröknek
Napkeletet lever hatalma;
Nem fojthatott meg Zápolya öldöklő
Századja s titkos gyilkosaid keze,
A szent rokonvérbe ferösztő
Visszavonás tüze közt megálltál:
Mert régi erkölcs s spártai férjfikar
Küzdött s vezérlett fergetegid között;
Birkózva győztél, s Herculesként
Ércbuzogány rezegett kezedben.
Most lassu méreg, lassu halál emészt.
Nézd: a kevély tölgy, mellyet az éjszaki
Szélvész le nem dönt, benne termő
Férgek erős gyökerit megőrlik,
S egy gyenge széltől földre teríttetik!
Így minden ország támasza, talpköve
A tiszta erkölcs, melly ha megvész:
Róma ledűl, s rabigába görbed.
Mi a magyar most? – Rút sybarita1 váz.
Letépte fényes nemzeti bélyegét,
S hazája feldult védfalából
Rak palotát heverőhelyének.
Elődjeinknek bajnoki köntösét
S nyelvét megúnván, rút idegent cserélt,
A nemzet őrlelkét tapodja,
Gyermeki báb puha szíve tárgya. –
Oh! más magyar kar mennyköve villogott
Attila véres harcai közt, midőn
A fél világgal szembeszállott
Nemzeteket tapodó haragja.
Más néppel ontott bajnoki vért hazánk
Szerzője, Árpád
a Duna partjain.
Oh! más magyarral verte vissza
Nagy Hunyadink
Mahomet hatalmát!
De jaj! csak így jár minden az ég alatt!
Forgó viszontság járma alatt nyögünk,
Tündér szerencsénk kéne hány, vet,
játszva emel, s mosolyogva ver le.
Felforgat a nagy századok érckeze
Mindent: ledűlt már a nemes Ilion,
A büszke Karthágó hatalma,
Róma s erős Babylon leomlott.
1) sybarita (szibarita):
semmittevő, elpuhult ember, Sybaris ókori város jóléttől ilyenné vált lakói
után
Kevés mű van a
magyar költészet történetében, amelyik oly mértékben hagyományteremtő erejűvé
vált volna, s ugyanakkor annyiféle hagyományhoz kötődött volna, mint A magyarokhoz címzett óda. A végleges
szövegével 1810-re datálható és a költő első, 1813-as kötetében megjelenő
alkotás kimondva és kimondatlanul is ott lebegett a korai és kései reformkor
közéleti emberei előtt. És hatott később is, már iskolai tananyaggá válva, mint
első nagy erejű megfogalmazása a dicső nemzeti múlt és a sivár jelen
szembeállításának, az ebből következő veszedelmeknek s köztük is a
legsúlyosabbiknak: a nemzethalál lehetőségének. Kölcsey, Vörösmarty és huszadik
századi utódaik, mindenekelőtt Ady és Illyés mindegyre szembesülni
kényszerültek a „romlásnak indult” magyarsággal, amelyet „lassu méreg, lassu
halál emészt”. A szembesüléseknek ez a sorozata leverő s ugyanakkor felemelő is
lehetett: évtizedek, évszázadok múltak, de még mindig nem következett be
tartósan sem a nemzet pusztulása, sem felemelkedése. Ezt a kettősséget nemcsak
az utóbbi kétszáz év történelme rejti magába, hanem Berzsenyi költeménye is.
Elsősorban talán nem azért, mert profetikus látnok volt, hanem azért, mert az ő
életidejének Magyarországa is hasonlóan kettős, ellentmondásos képet mutatott.
Nem Berzsenyi volt az első, aki rádöbbent a nemzet sorsának elementáris
gondjaira. A felvilágosodás korának szorgos írói közül többen érintették A magyarokhoz világát, gondolatkörét.
Rájnis József, Baróti Szabó Dávid szinte szövegszerűen is hathatott a költőre,
ám az eszmekör szinte írói közhely volt, máskülönben nem válhatott volna a
nemzeti felemelkedés programjának alapjává. Nem hagyhatjuk említetlenül az
antik mintát sem, Horatiusnak A
rómaiakhoz címzett ódáját (Énekek
III.6.), amelynek alapgondolata a római nép elkorcsosulása. A római költő a
magyar klasszicizmus korában szinte nemzeti költővé vált, sokan bibliaként
forgatták. Akadt, aki Berzsenyit is Horatius követőjének látta csak, pedig A magyarokhoz a kimutatható minta
ellenére is teljesen önálló alkotás.
Ez az óda Berzsenyi
költői pályáját is szinte végigköveti. Kivételesen több kézirata,
szövegváltozata ismert, s tudjuk, hogy első fogalmazása még 1796 körül
keletkezett. Mintegy másfél évtizedig csiszolja, formálja szemléletileg is e
művét, elsőként számon tartott ódáját, s amikor Kis János három verset elküld
Kazinczynak, ez is közöttük van. Maga a költő is fontos, meghatározó alkotásnak
tartotta, s ezt az utókor ítélete csak megerősítette. Az első változatban még a
húszéves, sok mindenben tájékozatlan, ámde zseniális fiatalember szólalt meg, a
végsőben az érett költő.
Kihez szól ez az
óda? Miféle magyarokhoz? Nem is olyan egyszerű a válasz, mert a mű folytonosan
váltogatja, egymásra vetíti a múlt és a jelen síkját. Mindjárt az indító
megszólításban is: „Romlásnak indult hajdan erős magyar!” Kulcssor ez az
intonáció, olyan erőteljesen felrázó ereje van, hogy azt inkább csak mélyítheti,
de nem fokozhatja a vers egésze. E megszólítás egy folyamatra mutat rá, amelyet
aztán részletezően ki is bont az óda. Olyan értékpusztulásra, amely talán
megállítható, s ha meg nem is fordítható, üteme csökkenthető. Sehol nem állítja
azt a költő, hogy a dicső múlt fénye visszahozható, azt inkább lezártként,
befejezettként mutatja, mégis a mű egészének nem a változtathatatlanság a
sugallata, hanem az, hogy a romlás megállítható. A költőnek nemzetnevelő célja
van, s mint egyik levelében megvallja: „emberekhez szeretnék szólni, mint
Horác; ezeket pedig vagy újjá kell teremtenünk, vagy meg kell elégednünk a
középszerűséggel”.
E nevelő szándék
központi fogalma az erkölcs. A „régi erkölcs” és a „mostani veszni tért
erkölcs” kerül szembe egymással, s a réginek legfőbb vonása az a virtus, amely
minden veszedelem ellenére megőrzi az országot. Mert amúgy a régi magyarság sem
volt makulátlan. „Nyolc századoknak vérzivatagja” nemcsak a külső ellenséget,
tatárt, törököt jelenti, hanem a belső gondokat is: „ezerszer vak tüzedben /
Véreidet, magadat tiportad”, s ezt részletezi az ötödik szakasz. Mindennek
ellenére helyt tudott állani a magyarság. Nem ezt mutatja a jelen, amelyben már
nincsenek meg az erőteljes pozitív tendenciák, s így eluralkodhat a bomlási
folyamat. Nem egyszerűen egy pozitív múlt és egy negatív jelen állítódik
szembe, hanem a tragikus helyzeteken is felülemelkedni képes múlt és az erre
képtelen jelen. Így a költő nem esik a túlzott idealizálás hibájába, ugyanakkor
gazdagabban rétegzetté teszi művét: az
értékszembesítés nemcsak különböző idősíkok között zajlik, hanem egyazon síkon
belül is.
Közismert, hogy
Berzsenyi egy konzervatívabb módon értékőrző nemesi szemlélettől jutott el a
polgáriasodó felvilágosultságig. A „hajdan erős magyar”-okon természetesen a
nemesi nemzetet kell érteni, ez azonban nem konzervativizmus önmagában, hiszen
polgárságunk még nyomokban se nagyon lelhető fel ekkor. Így a nemzet „támasza,
talpköve” csak az a nemesség lehet, amelynek eleve ez volna a hivatása.
Berzsenyi tehát a nemességet vissza kívánja vezetni eredeti feladatköréhez, s
éppen azért nevezi „rút sybarita váz”-nak, mert odahagyta ezt. Viszont amiként
polgáriasult a 19. századi Magyarország, tágult a költemény címzettjeinek köre,
s vált mindenkire vonatkozóvá a mű.
A kezdő sorba
kiugratott ellentét szervezi meg az egész művet. A 14 versszak hullámmozgása
végig múltat és jelent állít egymással szembe. S nagyon célszerű szerkezeti
megoldással. Az 1. szakasz sűrítetten szembesíti az idősíkokat, a 2. és 3. a
múltat és a jelent Buda várának jelképes, az egész országot példázó képében
állítja szembe. A 4-6. szakasz a múlt helytállását rajzolja, míg a 7-10.
szakasz a híres tölgyhasonlatból kiindulva a jelen szomorú képét. A 11-12.
szakasz ismét a múlt lényegi másságát vallja meg. A két záró strófa, a 13. és
14. több elemzőt meghökkentő fordulattal nem a jelenbeli változás lehetséges
voltáról szól, hanem a történelem könyörtelen, körforgásszerű menetéről. A
magyar történelem rajzát már a 8. szakasz általánosítása beemelte a világtörténelembe
és a történetfilozófiába. S míg a múlt képei eddig az országot védő küzdelmeket
idézték meg, a továbbiakban döntőbb szerepet kap az európai történelemben betöltött
szerepünk: Attila, Árpád, Hunyadi nyomatékos kiemelésével. A 11-12. szakaszban
már nincsenek jelen a múlt negatív vonásai, itt a dicsőség a meghatározó, s
ezáltal még élesebbé válik az ellentét a megelőző szakaszok (9-10) sivár
jelenéve. A 8. szakasz történetfilozófiai általánosítását kiélezetten példázza
a 9-10. és a 11-12. szakaszok ellentétessége. Mindezek után az 1800 körüli
magyarság számára kínálkozott és adódott is rengeteg nagyszerű feladat, a költő
azonban már nem feledhette a megtalált történetfilozófiai nézőpontot, hiszen –
mint később kifejti: „A lyrai főgondolatok és érzelmek nem egyebek, mint az
emberiség legfőbb, azaz leguniverzálisabb gondolatai és érzelmei.” Így
szükségszerűnek kell tekintenünk a verset lezáró szakaszpárt egy olyan
szemlélet tükreként, amely túllép a francia forradalom utáni évek magyar és
európai történésein, és tudomásul veszi a népcsoportok, nemzetek felbomlását
is, a klasszikus műveltség legismertebb példáira hivatkozva. Ezt a tényekkel
alátámasztott érvelést lehetne tragikus hangnemben előadni, Berzsenyi azonban
itt elégikussá válik: az ember által megváltoztathatatlan törvényt tudomásul
veszi. Amibe nem hajlandó beletörődni, az az ember által formálható: a nemzet
erkölcsi állapota. Ez nemcsak „Tündér szerencsénk kényé”-től függ, hanem tőlünk
magunktól is. A történetfilozófiai távlat tehát ugyanúgy nem kétségbeejtő, reménytelenséget hirdető, mint más műveknek
az egyéni lét szükségszerű bevégződését tételező létfilozófiai távlata. Igaz,
közgondolkodásunkra inkább fejlődéselvű filozófiák és életelvek hatottak, de
éppen A magyarokhoz, Az ember tragédiája
típusú művek viszonylag kis száma is növelte gondolatkörük jelentőségét.
A közel kétszáz éves
versszöveg csak enyhén vált archaikussá, régiessége inkább költői erejét
növeli. Ugyanezt tapasztalhatjuk szokatlan szórendi megoldásait, energikus
mondatépítkezését vizsgálva. Mondatszerkezet és időmértékes ritmus szinte eggyé
válik: az alkaioszi versszak nemcsak az óda gyakori formája, hanem különböző
típusú, sőt emelkedő és ereszkedő ritmusú soraival verstanilag is kifelezni
képes a Berzsenyi-óda tartalmi-hangulati hullámzását. S alighanem a szakaszzáró
sorok daktilusos lejtése is előkészíti a költemény történetfilozófiai
végkicsengését.
Költői kifejezőerő
és gondolati igényesség nemcsak a szándék, hanem a megvalósulás szintjén is
együtt jár Berzsenyi legszebb alkotásaiban. Ezért válhatott A magyarokhoz egy
nemzet tudatát formáló, felelősségre és reális ön- és történelemszemléletre is
figyelmeztető alkotássá. Olyan művé, amelynek időszerűsége csupán a magyar
nyelv létéhez kötött.
(Forrás: 99 híres magyar vers 93-110. old.
– Könyvkiadó, 1995.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése