Zrínyi
Miklós költő és hadvezér fő műve a Szigeti veszedelem című eposza. Formát
bontva utolsó versszakát idézzük:
„De híremet nemcsak keresem pennámmal,
Hanem rettenetes bajvívó szablyámmal:
Míg élek harcolok az ottoman hóddal,
Vígan burittatom hazám hamujával.”
Zrínyi
Miklós költészete, különféle írásai, elsősorban hadtudományi munkái és az a
tény, hogy életének utolsó két és fél évtizedét a török elleni harcok
határozták meg, hitelesítik ezt a négysoros ars poeticát.
A
kort Európa-szerte a hódító török birodalommal szemben érzett rettegés, félelem
jellemezte. 1566-ban Szulajmán szultán a földrész legnagyobb hadseregét vezette
Szigetvár ellen, ahol kicsorbult a fegyvere, mert hősökkel találta szemben
magát, akik erkölcsi fölényük és küldetésük tudatában várták az ellenséget.
Mélyen átérezték vezérük szavait:
„Mindenfelől ránk néz az nagy keresztyénség,
Mi vitéz kezünkön van minden reménség.”
- - -
„Harcolnunk pediglen nem akármi okért
Kel, hanem keresztény szerelmes hazánkért,
Urunkért, feleségünkért, gyermekeinkért.
Magunk tisztességéért és életünkért.”
Történelmi
tény, hogy a várvédők mind egy szálig elestek, de a török ereje meggyengült,
legyőzhetetlenségébe vetett hite megingott, a szultán is ott veszett. Zrínyi
Miklós horvát bán példát mutatott hazaszeretetben, katonai erényekben,
önfeláldozásban. Ezt a hősi helytállást örökítette meg az azonos nevű dédunoka,
aki nemcsak hadvezér, de politikus, író, költő is volt.
Eposza
maradandó emléket állít az utókor számára, és klasszikus irodalmi kincsként
gyarapítja a magyar irodalom tárházát.
Zrínyi
az eposz születésének idejét az 1645-46-os évvel jelöli. Kétségtelen, hogy már
birtokában volt mindannak az ismeretnek, amivel az eposz írását elkezdhette.
A
Szigeti veszedelem nem csupán az egész Európára kiható hősies várvédelmet
örökítette meg, de határozottan, nyomatékosan utal Európa és az író korának
társadalmi viszonyaira is. A széthúzás, az önzés, az arisztokrácia életmódja
csakis anarchiát eredményezhet. A mohácsi katasztrófából nem vonták le a
tanulságot, az ország védelmi állapotának erősítésével nem törődtek.
A
formai sajátosságok ismeretében Zrínyi mesterien alkalmazza az eposzi
kellékeket; sok helyütt szinte sziporkázik a barokk stílussal színezett
ábrázolásban.
A
15 énekből álló eposz eseményfolyamatába gyakran iktat epizódokat. Ezek
általában motiválások, mintegy előkészítik, igazolják, hogy a maroknyi
védősereg ellenállhatott a hatalmas seregnek.
Az
eposzban természetes szereplők a mitikus, nem földi lények, művészi eszközökben
a jelzők, hasonlatok, metaforák, a szellemes, éles dialógusok, a túlzsúfolt
felsorolás, részletezés. Zrínyi mindenhez ért, ami a történetét a vitézi
énekek, az eposz színvonalára emeli.
Az
alkotó jól ismeri a klasszikus eposzírókat. Az előszóban, „az olvasóhoz” intézett tájékoztatóban hivatkozik rájuk.
A propozícióban megjelöli a
témát:
„Fegyvert s vitézt éneklek, török hatalmát,
Ki meg merte várni Szulimán haragját.
Ama nagy Szulimánnak hatalmas karját,
Az kinek Európa rettegte szablyáját.”
Az invokációban Zrínyi Isten anyjához,
Máriához fordul, hogy a történelmi valóságnak megfelelően írhasson.
A
múzsa a megszólításban „barokkos alakban” jelenik meg:
„Músa! te, ki nem rothadó zöld laurusbul
Viseled koszorúdat, sem gyönge ágbul;
Hanem fényes mennyei szent csillagokbul,
Van kötve koronád holdból és szép napbul;” (…)
A
propozícióban és invokációban az eposz főhősének neve még ismeretlen, de
jelleme, alakja, már plasztikusan körvonalazódik. Gazdagon rendelkezik földi
javakkal, de ő megvetette azokat a szent cél érdekében, és bátran „meg is holt”.
Kontrasztként
hat a folytatás, a cselekmény indítása.
„az nagy mindenható az földre tekinte” (…)
Megdöbbenve
észleli, hogy a magyarok nem járnak jó úton; elfordultak tőle, hálátlanok.
Pedig mennyi jót tett velük attól kezdve, hogy az őshazából idehozta őket.
Megérdemlik, hogy bosszút álljon rajtuk.
Megparancsolta
Mihály arkangyalnak, hogy szálljon le a pokolba; a haragos fúriák közül
válasszon egyet, és küldje Szulimán lelkébe. A fúria gerjessze haragra a
szultánt a magyarok ellen. Zrínyi még a kiválasztott fúriának is nevet ad:
Alecto. Az írói fantázia elrettentő szörnyeteget teremt.
„Száz lánccal van kötve, száz bilincs az kezén,
Kigyokbúl áll haja, s kötelöznek fején,
Véres mérges tajték foly ki az két szemén,
Dohos kénkűpára jön ki rút gégéjén.”
Alecto
a szultán álmában jelenik meg, Szulimán apjának szellemeként. A költő
társadalombíráló szavaival uszítja fiát a magyarok ellen.
„Ne félj, hogy segétse senki magyarokát,
Mert jól esmérem én bolond kaurokat,
Míg nem látják égni magok házokat,
Nem segéti senki meg szomszéd házokat.”
A
szultán haditanácson ismerteti álmát és egy levelet Arszlán budai basától, aki
szerint:
„Az magyarok penig leghenyélőbb népek,
Egyik a másikat gyűlölik mint ebek.”
Ő
is javasolja a magyarok elleni támadást, mivel ilyen állapotukban könnyen
legyőzhetők.
A
támadásra felkészült, megszámlálhatatlan harcosból álló török haderőt
seregszemlével (enumeráció)mutatja be az eposz írója.
A
legrátermettebb katonák közül, akikkel majd harci körülmények között is
találkozunk, többet név szerint is bemutat Zrínyi. A szultánt kiváló katonai
vezetőnek minősíti:
„… bátran azt mondhatom,
Pogányok közt soha nem volt ez földháton
Ilyen vitéz és bölcs, ki ennyi harcokon
Lett volna győzödelmes, és sok országon.”
„Vitézség s okosság egyaránt volt benne,
Hadbéli szorgosság nagy szorolt ü benne;
Ha kegyetlenség szüvében jelt nem tenne,
Talán keresztyén közt is legnagyobb lenne.”
A
külsejét is leírja a költő, ahogy „Szörnyű méltósággal kétfelé tekinget.” Előbb
azonban a szultán lovával kápráztat el. A négy versszakból idézzük az egyiket:
„Véres nagy szemei ugyan kidültenek,
Száraz fejecskéjén van helye üstöknek,
Az orra likjain lángos szellők mennek,
Szája tajtékot vér, mint vizi istennek.”
A
barokk stílus művészi megnyilvánulása a fúriának és a szultán lovának bemutatása.
Arszlán
basa, miután úgy értesült, hogy levelének hatására a szultán hadával elindult a
magyarok ellen, önálló akcióba kezdett. Dicsőséget akart szerezni magának
azzal, hogy valamelyik kővárat elfoglalja. Kiválasztotta magának Palotát. Úgy
képzelte, hogy
„lerontja bástyáját,
És elvágja vitéz Túri Györgynek nyakát.”
Hadat
gyűjt; hamarosan tízezer szablya növeli önbecsét. Megtudjuk róla, hogy „Ü
minden dolgában volt igen oktalan”. A költő szellemesen gúnyoldóik: „Valaki
köthetett oldalára szablyát.”
A
hadi vállalkozás teljes kudarccal végződik; Turi kirohan a várból kétszáz
vitézével, és a részegen alvó török tárbort iszonyú pusztítással leckézteti
meg. Arszlán vezére, Kurt aga is elpusztul. Tíz nap után a törökök tévesen
arról értesülnek, hogy magyar had közeledik, ezért elmenekülnek. A
hadtudományban jártas eposzköltő nem mulasztja el, hogy az ellenség vereségéből
is levonja a tanulságot. Egyebet közt, hogy haditervükben szó sem volt a
várbeliek esetleges ellencsapásairól, lebecsülték a védőket; nem katonai
előrelátással, megfontoltsággal történt a táborozás a vár körül, és ami a
legsúlyosabb, az erkölcsi magatartás a harc megindítása előtt.
„Az jó hadviselő bor nélkül ellégyen,
Részegítő eszközt most hozzá se végyen.”
- - -
„Kinek feje teli párával sok bortul,
Nem tudja megválasztani jót az rossztul.”
A
szultán Arszlán béget kivégeztetni. Gyönyörű jelenet, amikor az eposz főhőse a
feszület előtt imádkozik. Arra kéri Istent, hogy irgalmazzon a magyaroknak.
Cserébe életét ajánlja fel, Isten fogadja el áldozatvállalását.
Az
eposz szerkezeti részei szervesen kapcsolódnak egymáshoz. Hogy a védők győzelme
Szigetvárnál hősi haláluk ellenére is nyilvánvaló legyen, az író megismertet az
ellenség harci felfogásával, harcaival Palotánál, Siklósnál, az Almás-pataknál.
Már ezekben az előharcokban is rettenthetetlen katonák kerülnek egymással
szembe; Zrínyit stratégaként egyre jobban megismerjük, emberi tulajdonságai is
kidomborodnak. A fia haláláért bosszút lihegő Mehmet basa Zrínyi kezétől
pusztul el, de a „pogány ebek” egyik kiváló harcosának lovagiasan meghagyja
életét. A törökök futnak Zrínyiék elől:
„De ihon jün gyalog kegyetlen olaj-bég,
Nem akar elfutni, de akar halni még.”
„Sisaknak csak az fele vagyon fejében,
A többi mind eltörött sok ütközetben,
Szablyája eltörött, csak fele kezében,
Maga lustos porban és keresztény vérben.”
- - -
„De mihent Zrínyi Miklós eztet meglátá,
Lovon gyorsasággal oda szágultata,
Vitéz oláh-béget bántani nem adta,
Mert nagy vitézségét maga is csudálta.”
Még
egy vereség tépázza meg a török nimbuszát; mielőtt a sereg főereje Szigetvárra
érne. Zrínyi elébük megy, s alig néhány száz vitézével súlyos csapást mér az
ellenségre:
„Háromezer lovas vesztett ebben harcban,
Ötszáz jancsár hever az Almás patakban.”
Zrínyi
a haditanácson pontos helyzetismertetéssel szól a Szigetvár ellen hamarosan
meginduló török támadásról. Hangsúlyozza, hogy mérhetetlen nagyságú támadókkal
szemben a katonai sikerek után erkölcsi fölényük tudatában vehetik fel a
küzdelmet.
A
költő a török seregszemléjéhez hasonlóan a maroknyi várvédők csapatát is
bemutatja. Előzőleg még párviadalokról, a török tábor zülléséről, a harci
szellem romlásáról értesül az olvasó.
Zrínyi
levelet küld a királynak. De hiába kaszabol utat magának a két hírvivő, az
üzenet nem jut el a királyhoz. Mint ahogy később, a gigászi harcok közepette
kibocsátott postagalamb sem, mert elfogja a török. A megtépázott, megrendült,
egymásra acsarkodó támadókból álló török sereg megszégyenülten már el akar
vonulni a vár alól, amikor az „áruló madár” levelét elolvassák.
Visszafordulnak. A pokol mélyéből megidézett rémisztő szellemek is részt
vesznek az apokaliptikus támadásban. Az agyonágyúzott, lángban álló várban egy
talpalatnyi hely sincs, amit a védők vére ne borítana; ezért Zrínyi ötszáz vitézével
kiront a támadókra.
A
bán megjelenése döbbenetet, félelmet kelt a törökök között. A legkegyetlenebb
török harcos, Delimán – aki soha félelmet nem ismert – is reszket, de erőt vesz
rajta katonai önérzete, önbecsülése. A küzdelem nem tart soká, mert „Zrínyi
karjának ellent nem állhat”.
Delimán
eleste után rémülten futnak a törökök Zrínyi elől, aki százakat kaszabol le,
míg a szoros védőgyűrűben menekülni igyekvő szultánhoz ér.
A
párbeszéd most „egyszemélyes”; az eposzi hős szavaira a „világverő” Szulimán
már nem tud válaszolni.
„’Vérszopó szelendek, világnak tolvaj,
Tehetetlenségednek eljütt órája;
Isten bűneidet tovább nem bocsátja,
El kell menned, vén eb, örök kárhozatra.’
Így mondván, derekában ketté szakasztá,
Vérét és életét az földre bocsátá;
Átkozódván lelkét császár kiinditá,
Mely testét éltében oly kevélyen tartá.”
Zrínyi
lebírhatatlan, közelharcba senki sem merészkedik vele; az eposzi hőst csak egy
távoli golyó képes megállítani. A várvédők hősök példát mutattak; Isten megbocsátott
a magyaroknak.
A
befejezés nem tér el a történelmi tényektől; a művészi zárókép pedig
hozzájárul, hogy a Szigeti veszedelem valóban maradandó kincse legyen a magyar
irodalomnak.
„Angyali legio ott azonnal leszáll,
Dicsérik az Istent hangos muzsikával.
Gábriel bán lelkét két tized magával,
Földrül felemeli gyönyörű szárnyával.
És minden angyal visz magával egy lelket,
Isten eleiben így viszik ezeket.
Egész angyali kar szép muzsikát kezdett,
és nékem meghagyák, szómnak tegyek véget.”
A Szigeti veszedelem
szerkezete és tartalma
Keletkezése: 1645-46 tele
Műfaja: barokk eposz
Témája: Szigetvár ostroma
Verselése: felező tizenkettes, de
időnként ettől eltérő sorokat is találhatunk. Az újkori eposzokban nem kötelező
a hexameteres versforma.
Rímképlete: bokorrím: (aaaa)
Szerkezete: 15 ének, 1566
versszakból, 6272 sorból áll.
Szigetvár
ostroma 1566-ban volt.
I-VI. Ének
Az ostrom előkészítése
Propozíció: Szulejmán elindulása
(1-2. versszak)
I. Ének:
Invokáció: A múzsák segítségül
hívása (3-6. vsz.)
Enumeráció: Seregszemle
II. Ének: Szulejmán és Zrínyi.
Szulejmán jellemzése.
III. Ének: Az események három cselekményszálon
indulnak el.
1.
Isteni rendelkezés az égben (látomás)
2.
Arszlán budai pasa vállalkozása (reális ábrázolás), Zrínyi imája, amiből
megtudjuk, hogy a szigetvári hős mártírhalált hal (látomás és realizmus
keveredik). A három szál a kompozíció szempontjából nagyon fontos III. énekben
fonódik össze. A siklósi vereség miatt fordul a török sereg Eger helyett
Szigetvár ellen. (Az eposz szerkezeti csúcsának, a X. éneknek az előkészítése.)
IV. Ének: Zrínyi készülődése.
V. Ének: Magyar seregszemle.
VI. Ének: Török előhad érkezése.
Almás-pataknál győzelem a török sereg felett.
VII-XIII. Ének
Szigetvár
ostroma – A magyar sereg győzelme
VII. Ének: A szerkesztés egyik
érdekessége, hogy a tulajdonképpeni főcselekmény csak a VII. énekben kezdődik.
Török sereg megérkezése. Demirhám és Deli Vid párbaja.
VIII. Ének: A törökök államtanácsot
(dévánt) tartanak.
IX. Ének: Rusztán és Delilmán,
Demirhám és Deli Vid.
XII. Ének: Delimán és Cumilla
tragikus szerelme Cumilla halálával ér véget.
XIII. Ének: Deli Vid és Borbála. A
törökök elfogják Zrínyi galambpostáját, melyből kiderül, hogy a várbéliek
tartalékai fogytán vannak.
A
vár ostromát bemutató hét ének szerkezete két szempontból, a tömörítés és a
változatosság miatt érdekes. Zrínyi az ismert tíz ostromból egyetlen nagy
csatát ír le a X. énekben. A változatosság igényét leginkább az epizódok remek
elhelyezésével oldja meg a költő. A magyaroknak dicsőséget hozó ostromot leíró
X. éneket Juranics és Radivoj hősi, de tragikus kimenetelű története előzi meg.
A
török sereg széthullását, a lázadást bemutató XI. ének után Delimán és Cumilla
szerelmi epizódja következik. A pogány érzéki szerelem ellentéteként Deli Vid
és Borbála története a hitvesei szerelem szép példája.
Fontos
szerepük van az eposzban a végzetszerűséget példázó véletleneknek. Ezek
sorozatát zárja le a XIII. énekben a postagalamb elfogása. A szultán, aki már
éppen feladná az ostromot, értesül a várbeliek helyzetéről, így felkészül az
utolsó, végső támadásra.
XIV-XV. Ének
A magyar sereg veresége
A
végkifejletet bemutató utolsó két ének a barokk festészet fény-árnyék
technikája szerint épül fel.
XIV. Ének: Csodás elemek
megjelenése. Pokol és mennyország. Alderón, a sötétség ura az egész alvilágot
mozgósítja Zrínyi és serege elpusztítására, de már nincs hatalma felettük.
XV. Ének: Zrínyi kirohanása. A
fény fiai Gábriel arkangyal vezetésével visszaűzik a pokolbeli szellemeket. A
magyar sereg megdicsőülése, angyalok emelik őket a mennyekbe, Zrínyit maga
Gábriel arkangyal.
Az eposz barokk
jellegzetességei
-
Segélykérés, invokáció nem a Múzsához szól, hanem Szűz Máriához.
-
Zrínyi Miklóst, Szigetvár kapitányát a költő a barokk eszmének megfelelően mint
Isten katonáját mutatja be, aki tudatosan vállalja a harcot.
-
Monumentális képek, pl.: a hadsereg bemutatásában.
-
Alá- és fölérendeltség ellenére érvényesülő harmónia.
-
leírásokban megjelenő túldíszítettség (pl.: Zrínyi ruhájának bemutatása)
-
Az eposzban a keresztény világkép jelenik meg.
-
Az eposz monumentális képei, hasonlatai, jelzői, barokkosan gazdag, színes
nyelvhasználata.
-
Költői túlzások, Zrínyi öli meg Szulimánt.
-
Zrínyi Mikós nemcsak hazájáért, hanem a kereszténységért is küzd.
-
Zrínyi és seregének mennybemenetel tipikusan barokk motívum.
Kérdések a barokk
irodalmi témaköréből
-
Mutasd be a barokk korstílust!
-
Nevezz meg legalább három barokk stílusban készült
-- szobrot
-- palotát
-- festményt
-- zeneművet
-
Mi volt a barokk korstílus szellemi háttere?
-
Kialapította a jezsuita egyházat?
-
Hogy kapcsolható a jezsuita egyház a barokk korszakhoz?
-
Milyen sajátságok jellemzik a XVI. századi magyar történelmet?
-
Ki, mikor és hol alapított egyetemet Magyarországon a XVII. században?
-
Ki volt Zrínyi Miklós nevelője?
-
Milyen családi kapcsolat fűzte az eposz íróját az eposz főhőséhez?
-
Hány versszakból áll a Szigeti veszedelem, és ennek miért van jelentősége?
-
Melyik az a híres magyaros versforma, amelyben Zrínyi Miklós Szigeti veszedelme
is íródott?
-
Mi jellemzi az 1651-ben megjelent Syrena-kötetet?
-
Mi különbözteti meg a Szigeti veszedelem című eposzt az antik eposzoktól?
Forrás:
Herman Anna: Kötelező olvasmányok elemzése 1. – Az ókor, a reneszánsz és a barokk
irodalmából – Puedlo Kiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése