(A költő
születésnapjának alkalmából)
Ha
áll Thackeray mondása, mely szerint minden férfi életében egy erő szokott
elhatárzólag föllépni s ez erő mindig a nő alakjában jelen meg: ugye mondás a
költők- s különösen a nagy költőkkel szemben kétszerte érdekes. A nők
rendkívüli befolyása a költőkre ismeretes; ők, úgyszólván irányadói nemcsak
életöknek, jellemöknek, de költészetüknek is. A világirodalom legnagyobb költői
(Byron, Petrarca, Dante) a nők föltétlen befolyása alatt álltak s ezek az
utókor előtt szintoly rendkívüli alakok gyanánt tűnnek föl, mint magok a
költők. Valamint az életben is együtt voltak, úgy az emlékezetben is karöltve
jelennek meg a költőkkel, s az irodalom-történész vagy a biographus kötelessége
jellemüket s az általuk előidézett viszonyt éppúgy tanulmányává tenni, mint
magát a költőt s annak műveit.
Kisfaludy
életére szintén nagy befolyással volt egy nő, bár erről költőnk eddigi
biographusa, Toldy Ferenc csak futólag emlékszik meg s a közönség mit sem tud
róla. Kisfaludy tudvalevőleg – nőtlenül halt meg, s élte későbbi éveiben semmi
komolyabb viszonya nem volt, de annál érdekesebb egy hadnagy-korabeli szerelmi
viszonya, mely – mint látni fogjuk –nagy horderejű volt reánézve. Ismétlem:
Toldy, kitől leginkább megvárhatnók, hogy e viszonyt földerítse, miután
Kisfaludynak nemcsak kortársa, de legközelebbi barátja is volt, csak néhány
szóval tesz említést költőnk akkori házassági szándékáról. Hosszas kutatásaim s
utánjárásom folytán Kisfaludynak csak egy eredeti levelét találtam, mely ez
ügyre némi világot vet, de a viszony alapos és okadatol rajzolására az fölötte
kevés. Összes műveiben Kisfaludy sehol sem tesz említést szerelméről,
mindazáltal művei azok, melyekben az egyedüli forrásokat lelhettem. Költőnk
beszélyei közt ugyanis van egy „Vallomások” című töredék, 1809-ből. Csak néhány
lapra terjed s néhány egybeállított levélből áll. E töredék beszély- vagy
napló-féle megbecsülhetetlen kincsnek bizonyult be előttem. Beható kutatásaim
és egybevetéseim folytán ugyanis meggyőződtem, hogy ez irodalmi beccsel nem bíró művecske Kisfaludy akkori
életéből meríti tárgyát, sőt mi több: nem egyéb, mint költőnk szerelmi
viszonyának, lelkületének, helyzetének s vagyoni állapotának hű és meztelen
rajza. A beszélyíró tehetsége még egész fejletlen volt s azért életének száraz
tényeit jegyezte föl. Nem tudom, Toldytól ered-e a „Vallomások” cím s ez
esetben az a kétely is merülhet föl, vajon beszély vagy egyáltalában „olvasmány”
akart-e lenni az illető „mű”, vagy pusztán napló – ex privata passione? Ez
utóbbi esetben biztos forrás. Ha pedig Kisfaludy maga ruházta föl e címmel: úgy
annál inkább alapos adatnak tekinthető e mű, s a „Vallomások”: őszinte vallomások.
Mindezt
szükségesnek véltem előre bocsátani, hogy igénytelen rajzomnak alapszínezete
legyen. Prutz mondja egy helyt: „a régi történet alapját a monda képezi, az
essay-író szintén jogosítva van a költő homályos életmozzanatait saját
képzelmének segélyével tiszta világításba helyezni, csak a lélektan és logika
alapszabályai ellen ne kövessen el vétséget”. Kisfaludy szerelmi viszonyának
rajzánál különben nem egyedül „saját phantásiámra” támaszkodom s nem is az
említett Vallomások”-at veszem k i z á r
ó l a g alapul, hanem magokat a
tényeket. A psychológiát kulcs, az illetőművet illustratio gyanánt használom.
Hogy
Kisfaludy szerelmének hatását annál szembetűnőbbé tehessem, szükséges, hogy
mindenekelőtt költőnk jellemével, helyzetével s családjához való viszonyával ismerkedjünk
meg.
Kisfaludy
– születése által anyja halálát okozván – nem tartozott atyja kedvenc gyermekei
közé: de annál több szeretetben részesült testvére, Teréz által. Később is,
mint vásott gyerkőc, atyja hidegségével találkozott, ki –miután Károlynak
hajlamai is voltak hozzá – fiát a katonai pályára adta. Mint katona több évig
külföldön tartózkodott: részt vett a francia háborúban s végre visszajött
hazájába. A hadjárat alatt jól viselte magát, mit a hadnagyi rang elnyerése
eléggé bizonyít. E mellett valódi jótétemény volt reá nézve e kalandos,
változatos élet, melyet nyughatatlan lelke s zabolátlan vére óhajtott. Apróbb
hibáit is, mint a pazarlást, kezdte elhagyogatni, lassan-lassan a költészetben
keresett szórakozást, szóval majdnem egészen megváltozott. E megtérés azonban csak
pillanatnyi volt. Alig jött vissza seregével, a rendes egyhangú élet csakhamar
nyomasztólag hatott rá. A katonaságot is unni kezdte; visszatetsző volt neki a
béke. Aztán több ismeretséget kötött, mi a katonai állással nem egyezett meg.
Mindez reávette, hogy a katonaságból kilépjen. Atyját meg is kérte szándokának
végrehajtására, de egész más feleletet kapott, mint óhajtott.
Atyja
rendesen megküldte havi pénzét, azonkívül anyjának haszonbérbe adott birtokának
évi jövedelméből is kapott egy h e t e d
r é s z t. Dacára e segélypénzeknek, Károly adósságokba keveredett. Kisfaludy
szép, nyúlánk fiatal ember volt, azonkívül jószívű, életrevaló, s mint
gyermekkorában, most is inkább bőkezű, mint fukar. Viseletében volt valami
megnyerő, szeretetreméltó s kissé túlságos bizalmasság, miáltal könnyen
megbarátkozott bárkivel. A jókedvű cimborák száma azért nem is apadt s a
tivornyák- s mulatságoknak vége-hossza nem volt. Nyughatatlan hitelezői végre
atyjához fordultak. Kisfaludy levele, melyben kiléphetési engedélyt kért, s a
hitelezők zaklatásai egy időben érkeztek a szegény öreghez. E kettős baj
annyira fölingerelte, hogy most már teljesen megharagudott fiára. Írt is neki
egy dorgálással teljes levelet, melyben a kilépést meg sem említi.
Kisfaludyt
e levél jobban megindította, mint várni lehetett. A gondatlan ifjú egyébiránt
nem volt rossz a szó betű szerinti értelmében; kihágásainak indítói leginkább
mások voltak, s ha egy-egy ballépése után megintették, jó szíve azonnal
megbánta tettét. Hogy tökéletesen megtérjen: nem bírt még elég lelki erővel. Az
élet nehéz iskoláját még csak most kezdé ismerni: számos botlást kellett
elkövetnie, hogy azok keserűségén okulva, megjavuljon. Magaviseletének
helytelenségéről maga legjobban meggyőződött, mit ama szavak bizonyítanak, melyeket
magáról írva egy barátjának szájába ad: „szólj, minek az a hasztalan
fellobbanat, az a zabolátlan indulat és rendetlen élet. Te azt gondolod: az
ember eleget tesz az erkölcsnek, ha nem gonosztevő. Oh barátom, azt a szép
érzést, azt a rózsás utat: másnak és magának örömére élni, látom, te nem
ismered. Szíved boldogságot érdemel, melytől – nagyon félek – az a
nyughatatlanság, mely szüntelen üldöz, azt megfosztja.” S alább: „Most magad
vagy, néhány hízelkedő közt egészen elhagyatva, ne gondold, hogy azok barátid,
ők csak az erszényed állapotja szerint szeretnek, és gyűlölnek, mosolyogva az
örvényhez vezetnek és annak szélén megvetve elhagynak.”
E
szavak nem az elromlott ember vallomása, hanem a még magán uralkodni nem bíró
félrevezetett s hibáit átlátó ifjú nyilatkozata. Mindnyájan ismerjük e rossz
szellemet, mely az ifjúkor kísértő árnya, melytől kevés menekülhet meg s melyet
tökéletesen csak akkor győzhetünk le, ha már-már végdiadalát üli. Valóban, ha
igaz az állítás, mely szerint az ifjúnak, hogy egészen derék férfi lehessen,
előbb egy sereg botlást –, hogy ne mondjam: kicsapongást kell elkövetnie, úgy
Kisfaludyra ez teljesen illik. Részemről nem is mentem ifjúkori életét költői
dicsőségével – mely eljárás ellen Gyulai kel ki -, de kötelességem az okokat
keresni, melyek hibáinak elkövetésére bírták -, s azt hiszem, hogy a föntebbi
nyilatkozatok inkább gyönge, mint romlott lelkű ifjút jellemeznek.
Mindjárt
atyja említett dorgáló levele után ezrede által – alkalmasint futár gyanánt –
Erdélybe küldetett.
Ez
utazása alkalmával kötött ismeretséget szerelme tárgyával.
Adataim
korábbi viszonyról nem szólnak. Találtam ugyan egy-két sort,a már említett
barátjához van intézve: „Tudod mit tartok
az asszonyi nem felől. De ez a szem, melynek tiszta tükrében a legszebb
lélek rajzolja magát, engem tiszteletre
gerjesztett.” S e nyilatkozat, mond is valamit, amennyiben Kisfaludynak a nőnem
iránt eddig mutatott lenézéséről tanúskodik -, de erre aligha valami megszakadt
viszony szolgáltatott alkalmat.
Ez
időbeli költeményeiben sincs semmi nyoma ilyesminek, s az „Eltökélet” e
strófáját is:
Egy tárgyért hevült vala kebelem,
Körüle forgának minden reményim;
Oh hányszor fölemelkedtek velem
Az egekig annyi tűzérzeményeim!
Áldott lélek! egy szerencsés órában
Elfogadád ajánlott szivemet,
Rózsás utra vezetted éltemet,
És most ott fekszel a halál karjában –
eszményi
„kedvesé”-hez írta. – Az illető sorok ennélfogva inkább a folytonos rendetlen
életből származó, s nála akkor
mutatkozott blazírtság kifakadásai, -s azért nem csalódom, ha ezt a viszonyt a
huszonegy éves ifjú első szerelmének
tekintem.
Mint
maga Kisfaludy írja G…n találkozott először a leánnyal, kit szíve egész hevével
megszeretett. Emelkának hívták s egy
kereskedő özvegyének, H…. Johannának egyetlen leánya volt. Utazóban voltak ők
is, mint Kisfaludy s együtt indultak el, hogy Pestre menjenek. Kisfaludy, bár el
volt ragadtatva a lány szépsége által, elannyira, hogy „sok okosat nem is
szólt”, az egész találkozást s együttutazást „ártatlan mulatás”-nak nevezte.
Szíve s egész belső világa sokkal érzéketlenebb volt, a könnyelmű élet s
atyjának folytonos hidegsége sokkal elcsüggedtebbé tette őt, semhogy az első
percben egy egész új érzelem minden erőből gyökeret verhetett volna benne. A
második találkozás alatt szerelme már egész hatalmával erőt vett rajta. „Egy
tekintet elég vala őt megismerni – írja – és szívemet dobogásba hozni. Ki is a
nap alatt látta őt egyszer, és ne - - és el tudná felejteni! Különös
háborgásban kelletett előtte jelennem, mert maga rajtam megijedni látszatott,
melyet rózsaszíne képének hirdetett; egy pillanat volt minden, melyet tőle
nyertem. Egy pillanat. Oh de, barátom, elegendő felőle örökre álmodni! Mely
sokat, mely kimondhatatlan sokat adott ő énnekem! - - Itt ülök most és idegen
érzések ölelik szívemet. Lelkem nála lakik – többet nem mondhatok – Jó
éjszakát, barátod nem fog aludni.” Íme ezt a hatást gyakorolta reménytelen
szívére Emelka másodszori látása. Ki kevéssel azelőtt csak gyűlöletet táplált a
nők iránt, azt most a szerelem nem engedi aludni. „Kerülj csak álom! – írja
folytatólag – ébredezni nekem most boldogság. Mily gyönyörű az élet! merre
nézek, új öröm tenyészik. Mely üdvösség, oh egek,mely üdvösség lehet, barátom,
szerelme, ha egy tekintet már ennyire boldogít!” Hol az atyai fegyelem
hasztalan volt, ott győzedelmeskedett a szerelem. Ez levette szeméről azt a
szürke fátyolt, melyen át eddig a világot nézte, s elűzte a nőnem gyűlöletét,
mely az atyától nem szeretett fiú keblében honolt. A szerelem egyszerre
megtérítette, „előbb lárma, dobzódás, játék kecsegtette, most a magányosság
legszebb kívánsága lett”.
Boldogsága
közepette azonban atyját sem felejté el, s ilyenkor keserűen kifakadt sorsa
ellen. Tudta, míg ki nem békül vele, semmiféle komolyabb viszonyba nem léphet.
„Eltökélt szándékom vele (Emelkával) megismerkedni – írja egy helyt – és ha még
szabad, barátom, ha még szabad – oh hová ragad beteg elmém – az atyám, hah
rettentő gondolat! Ebben a veszélyben látom szomorú végemet.” Szerelme tiszta
egét csak ez egy fekete felhő borítá. Atyja haragja volt az egyedüli gát, mely
boldogságának útját állta. Elhatározta tehát, hogy bocsánatot kér tőle, s
erősen hitte, hogy mostani állapota s magaviselete által meg is nyeri azt. A
jövőt a legszebb színekkel festé magának s boldogságában teljesen meggyőződött
arról, hogy atyja haragját megengesztelni bírja. Lelke egészen megváltozott s
ez időben írta „A reményhez” című
költeményét:
Ha szilaj kínok szaggatják
Vérbe borult szivemet,
Minden örömtől megfosztják
Szerencsétlen éltemet;
Ha szerencse fut előlem
Utamba’ keresztüljár.
A sors mérget itat velem.
Boldog óra rám nem vár:
Akkor te, kegyes reménység!
Sugárzol bús keblembe,
És az elvesztett békesség
Visszafordult szivembe.
Erős
hitében nem is várta be atyja válaszát, hanem rajta volt, hogy kedvese előtt
minél előbb nyilatkozzék. Ezt meg is tette, még mielőtt a lány anyjánál
látogatást tett volna. Emelka nem adott határozott választ, de magaviselete
fényesebb bizonyságot nyújtott neki szerelméről, mint bármely szóbeli válasz.
Mint maga Kisfaludy jellemzi: Emelka még igen fiatal lány volt. Magaviselete
naivságot árult el s egészen anyja befolyása alatt állt, mit a viszony későbbi
fejlődése is bizonyít. Szépségéről így ír Kisfaludy: „gondolj magadnak
ártatlanságot Gratia kellemével és itt az ő képe”. Más helyt meg így beszél
felőle: „Ha mesterségem meg nem csal, őt lerajzolom, de ne gondold, hogy el is
találom, mert itt Rafael maga tanulóvá lenne, csak egy gyönge árnyéknak nézd –
erőltesd azután képzeletedet és aztán – ő félig előtted áll”. Ismét más helyt
azt mondja: „szóltam vele, lelke szép testével megegyez.”
Kisfaludy
csakhamar mindennapos vendég lett Emelkáéknál. Szüntelen várta atyja válaszát s
előbb nem is akarta megkérni a lány kezét. Végre is az anya szólalt föl,
mintegy okát kérdve a gyakori megtiszteltetésnek, mire Kisfaludy kénytelen volt
nyíltan válaszolni. Bevallá, hogy Emelkát szereti, szerette első pillanattól
fogva, s hogy bírás őt végtelen szerencséssé tenné. Biztatta az anyát, hogy
„szép kilátásai” vannak, hogy atyjától minden jót remél, s buzgó esdeklései s
könnyei őt bizonyára kiengesztelik. Az anya figyelmeztette Kisfaludyt, hogy
leánya szegény s jó nevelése: egyedüli kincse. Eszébe juttatta, hogy Emelka
„érzékeny és tapasztalatlan, még szívét a hiúság el nem rontá” s legnagyobb
boldogtalanság lenne rá nézve, ha szegénygyermeke „egy büszke nemzetiségnek
áldozatja lenne”. Kisfaludy megígérte, hogy: „míg lehell, Emelkát semmi sem éri
– az ő szerencséje az övé is leszen, és legszebb gondja leend az ő éltét édesíteni”.
E
váratlan siker, melyet még az a körülmény is fokozott, hogy Emelka
viszontszerelmet vallott neki: kettős vágyat öntött belé, hogy atyjával minél
előbb kibéküljön. Szándéka volt a katonaságot elhagyni s csak azután lépni
közelebbi viszonyba kedvesével. Többé nem volt nyugta, maradása a hadseregnél,
mindenáron szabadulni óhajtott, hogy kedvesével minél előbb egybekelhessen.
Atyja
folyvást hallgatott s Kisfaludy végre kénytelen volt testvéréhez, Terézhez
fordulni, hogy szószólója legyen atyjánál. Jól esik olvasni a levelet, mellyel
testvéréhez fordult, ahhoz a testvéréhez, kinek a vásott gyermek egykor annyi
gondot okozott: „Ez a szép nap, kedves néném! neked és szerelmemnek legyen
szentelve. Ez a szív, mely eddig a
szépnem között egyedül téged szeretett, most új élelmet kapott. Oh
kedvesem, érezd szerencsémet – egy szóval melledbe öntöm. Én szeretek és
szerettetem. Ez a két szó átfogja üdvösségem, a múlt idő elenyészett, és
rózsaszínben előttem a jövendő és a jelenlét ölelkezik. Az egész teremtés
keskeny örömimnek, és szívem – előbb oly üres – most szüntelen édes könnyek
tengerében úszik. Részesülj te is, jó lélek, annak özönében és örülj boldog,
boldog öcsédnek. Rövid leszek; de vizsgáld meg és fogadd, hogy minden szó
fontos és mérték felett drága. A minapi utamon megismerkedtem egy leánnyal, ki
első látásánál mindjárt elbájolt. Emelka egy özvegy egyetlen leánya, szegény –
de felette gazdag, mert szép lelke angyali ruhát hordoz, arra alkotva: örök
tüzet gyújtogatni az élők szívében. Láttam őt, és rokonlelkem hozzája siete. Ma
az a dicső nap, hogy ő nekem szerelmét megvallá! Kedvesem, te segédkezedet el
ne vond tőlem, légy szerencsém ügyésze, beszélj az atyánkkal, hogy engedje
elhagyni azt az életet, hazajövök aztán, és amit most e gyenge toll kimondani
nem tud, személyesen megvallom. Siess, siess, mert minden pillanattal egy virág
odavész életem kertéből. Emelka érdemes barátnéd leszen és általam csókol.”
Íme,
ennyire megvilágosítják e viszonyt a „Vallomások”. A töredék itt véget ér, mert
ami ezután következett, azt Kisfaludy le nem írhatta: hiányzott hozzá az erő,
akarat és kedv. A szerelem édesítő mámorában költőnek érezte magát s igyekezett
szerelme történetét leírni: de midőn a mámor eloszlott s a felhők tornyosulni
kezdtek fölötte: tollát a zugba dobta. Pedig a viszonynak ez után következő
része a legérdekesebb; ez a fordulat s a befejezés tulajdonképp az, melyhez a
források és biztos adatok hiányoznak s melynek rajzához a psyhologia segítséget
kívántatik. Egy bonyolult, szálaiban össze-vissza kuszált probléma fekszik
előttünk, melyet fölfejteni nehéz ugyan, de egyszersmind érdemteljes is. Adatom
csak kettő van hozzá: Kisfaludy eredeti levele, és Sándor bátyjának egy
nyilatkozata. A két adat nem egyez, legalább nem egészíti ki egymást; mert amit
Kisfaludy Sándor állít, azt Kisfaludy Károly elhallgatja. Pedig ez ügy igen
kényes, annyira kényes, hogy költőnkre nézve jellembe vágó. Vizsgáljuk e
talányt s igyekezzünk azt megfejteni.
Kisfaludy
testvére, Teréz – úgy látszik – sikertelenül emelt szót atyjánál Károly
érdekében; az határozottan megtiltotta, hogy a katonaságból kilépjen s még
kevésbé engedte meg, hogy Emelkát elvegye.
Kisfaludyt
e hajthatatlan szigor a legvégsőre vitte. Az a tudat, hogy saját édesatyja az,
ki szerencséjének útját állja, elfojtott benne minden fiúi érzést. A
legboldogítóbb ajándéktól is megfosztatva, most már mindegy volt neki, bármi
történik is. Kedvesét csak egy módon vehette el: ha kilép a hadseregből s
hivatalt szerez. De akkor atyja kitagadása vár reá s kénytelen lemondani
örökségéről. Kisfaludyt a szerelem e merész lépésre is kényszeríté. De halljuk
magát:
„Hallottad,
nem kételkedem- így hangzik levele -, hogy a kardot, mely 16 esztendős koromtól
fogva a 22-ikig oldalamon csörgött, nem győzedelmi tropheum gyanánt, de mégis
minden becsülettel falra függesztettem, s a katonaságot, melyben kivált
békesség idején magamat soha otthonosnak nem érzém, elhagytam, s más, éspedig
házassági szolgálatba akartam lépni egy szép leánynál, kibe halálig szerelmes
voltam. De atyám - - nemet mondott. Én sértettnek érzém magamat, szemeit
kerültem, célomat ki akartam belőle csikarni; de állhatatosságom nem győzött
szívén. Egyéb nem maradt hátra, mint kegyelmet koldulni, lemondani s másnak
nyújtani ezen elajándékozott kezet vagy atyámmal összeveszni. A szolgai
nevelés, mely - - - minden kényszerítés ellen kényszerítő fegyvert adott
kezeimbe, az utóbbira bírt; én megszűntem neki engedelmeskedni, ő kitagadott
örökségemből. Az áldozat, melyet
szerelmemnek tettem, akkor tűnt fel előttem egész irtózatos nagyságában, mikor
megtudtam, hogy a határ nélkül szeretett elpártolt tőlem. Megsemmisítve
éreztem magamat azon gondolat által, hogy senkié sem vagyok többé; mindenektől
megcsaltnak tartván magamat, irtóztam az egész világtól, melyben nyílt kebelt,
érző szívet lelni többé nem reménylék; sötét gyűlölség tenyészett bennem minden
ellen, ami körülvett - -„
A
kérdés csak az, miért „pártolt el tőle” Emelka? Ezredét Kisfaludy nem csak
őmiatta hagyta el; volt egy másik ok is. S ez a következő:
Kisfaludynak
épp amaz időben, midőn házassági tervével foglalkozott s a katonaságot elhagyni
készült, ezredesével történt valami fölötte komoly összezördülése. az
ezredesnek szép, fiatal neje volt, ki Kisfaludyt barátai közé számítá. A
meglevő adatok nyomán biztosan nem tudhatni, mi szolgáltatott alkalmat az
összetűzésre, de hogy a hibás fél Kisfaludy volt, mutatja az, hogy az ezredes
Kisfaludynak mindig jótevője s pártfogója volt. Kisfaludy Sándor állítása
szerint pedig- melyet Toldy is támogat – az összeütközés az ezredes neje miatt történt. Kétszerte gyanússá
válik Kisfaludy kilépése a hadseregből, hogy mindaddig, míg e konfliktus meg
nem történt, a katonaság elhagyását egyre halogatta. Meglehet különben, hogy
előbb alkalmas hivatalt s állást akart szerezni, hogy Emelkával megélhessen.
Mindez valószínű, s ha így van: csak újabb bizonyság arra, hogy gyanús, mert a rögtöni kilépés – ennél fogva – nem
Emelka érdekében történt! Feltűnő
továbbá, hogy Kisfaludy a kérdéses összetűzést egy helyt elhallgatja, máskor
ismét elburkoltan szól róla, de sem írásban, sem élőszóval soha tisztán nem említette. Az idézett
levélben is egyedül szerelmét hozza föl indokul, mely miatt a katonaságot
elhagyta: - s ez újabb bizonyság arra, hogy a hibás fél ő volt, és ballépése
(ha az volt) nem lehetett valami csekély.
Íme,
ez a két föltevés nyomul előtérbe. Vagy az egyik, vagy a másik igaz; tertium
non datur.
Ha
az első bizonyul be valónak: Emelkára árnyat vet, mert hűtlennek tűnik föl; azon esetben pedig, ha a másik föltevés igaz:
úgy Kisfaludy jellemére esik a gyanú.
A
titok megfejtésére ama kérdés tisztázása vezet, miért „pártolt el” Kisfaludytól
Emelka?
A
leány anyja – mint láttuk igen szemes és gondos asszony volt, ki előbb
Kisfaludy helyzetével akart tisztába jönni s csak azután ígérte oda lányát. Szegény
nő volt, kinek egyetlen kincse gyermeke vala s egyedüli boldogságát ennek
szerencséje képezte. Lánya érdekében mindenét kész volt föláldozni s bizonyára
akkor sem tagadta meg kezét Kisfaludytól, ha ez atyjától kitagadva, hivatal
nélkül, egyedül a „kilátások”-ba bízva akarta volna elvenni. Hogy Emelka, ki
híven s állhatatosan szerette Kisfaludyt, lemondjon szerelméről, annak egyrészt
anyja az oka, de nem egyedül anyja. Ha Emelka változatlan marad s meggyőződik
arról, hogy egyedül Kisfaludyval
lehet boldog: anyja nem áll útjába s legrosszabb esetben kéri út, hogy várjon,
míg szerencsétlen kedvese kedvezőbb helyzetbe jön. Hogy Emelka „elpártoljon”
Kisfaludytól, arra mélyebb s magában Emelkában rejlő ok kellett; hogy szerelme
kialudjék, oly körülmény szükségeltetett, mely nemes érzelmét azonnal kioltsa.
Ez pedig megtörtént; bizonyság rá nemcsak a tény, de Kisfaludy idézett levele
is. - S a valószínűnél határozottabb az, hogy Emelka szívében ily változást
csak oly eset idézhetett elő, mely miatt a szegény leány kénytelen volt
Kisfaludyt megvetni. az ezredes neje iránt elkövetett hiba lehetett és volt is
ez az ok. - -
A
kérdés már most az: miért, mily indokból tette ezt Kisfaludy?
Említettük,
hogy Emelkával kötött viszonya első
szerelme volt. Láttuk, mily gyors változáson ment át kedélye. A tivornyázó
fiatal hadnagy egyszerre csöndes, ábrándozó ifjú lett. Kedélye általában igen
érzékeny volt. Egyrészt hajlandó a könnyelműségre, másrészt fogékony a szigor
iránt. E két jellemvonás egybehatása szülte benne a dacot, mely gyermekkora óta
sajátja volt. A legkisebb öröm is boldoggá tette s viszont a legkisebb baj is
elcsüggeszté. Az a hit, hogy Emelkával boldog lesz: el bírta felejtetni vele
atyja szigorát s bízni késztette annak
jóságában, kinek hidegségét születése óta folyton tapasztalta. Atyja tagadó,
sőt fenyegető – a határozott engedetlenség után pedig Kisfaludyra nézve
kétségbeejtő választ adott neki. E csapás szívén találta; - de még nem sebezte
meg halálosan. Csupán a dacot fejtette ki benne nagyobb mértékben. Meg akarta
mutatni atyjának, hogy őnélküle is
boldog lesz. Hivatalt, állást keresett, keresett váltig, folyton, egy
esztendeig! Ekkor erőt vett rajta a gyöngeség. Belefáradt a küzdelembe. Lelki
ereje, mely – mint láttuk – általában kitarthatatlan volt, lassankint megtört.
Kétségbeesett szíve,melynek szenvedéseit még az is fokozta, hogy Emelka és
anyja előtt, kiket pedig rangja által felülmúlt, tehetetlennek tűnik föl,
érzéketlenné tette aziránt, mi életének újabb erőt adott. Lassankint megszokta
ama gondolatot, hogy lemond
szerelméről. A mostoha körülmények megtanították rá, hogy ez eszmével
kibéküljön. Amily hirtelen megfogant szívében a szerelem: épp oly gyorsan
kihűlt az ismét. A szenvedélyek ez egymásra hatása az előbbi könnyelmű,
független s mivel sem törődő, bonvivánt jellemet fejleszté ki benne. Ennek
hatása alatt tette meg azt a lépést, mely miatt kedvese „elpártolt tőle”.
Kisfaludy
tehát a saját hibája folytán lett
szerencsétlen. A hűtlenség vádja őt
illeti és nem Emelkát. Ez jellemére erős árnyat vet, de ez árnynak meg van a
maga fényoldala is. Én ugyanis sokkal többre tudom becsülni, hogy Emelkát –
dacára annak, hogy anyja hivatal nélkül is odaadta volna neki – nem vette el.
Látszik, hogy e tekintetben mily gondos és megfontoló volt. Avagy helyes lett
volna-e a szegény leánykát atyja tudta és akarata nélkül a maga sorsához kötni,
s kitenni őt a veszélynek, melytől Kisfaludy rettegett s melyet bizonyosnak
hitt, ha a katonaságból kilépve hivatalt nem kap. aztán Emelka anyjának az t
ígérte, hogy egyedüli gondja lesz leányát boldogítani. S miből élt volna meg a
még csak huszonkét éves hadnagy és a még tapasztalatlan leánygyermek.
Látnivaló, hogy midőn Kisfaludy lemondott szerelméről, okosabban cselekedett,
mint cselekedhetett volna. Sokan azt hiszik, a minden körülmény közti
állhatatosság egyedüli jele a szerelemnek, s épp ezáltal árulják el, hogy
mélyen s igazán sohasem szerettek. Kisfaludy épp azáltal mutatta meg Emelka
iránti igaz szerelmét, hogy lemondott róla, mert tudta, hogy boldogítani nem
bírja. S ez erkölcsi diadala, úgy hiszem, enyhíti ballépését, melyet önmaga is
szégyellt bevallani.
Hogy
a probléma e megfejtése helyes, mutatja Kisfaludy további magaviselete. A
hadseregtől megválva: a régi világgyűlölő, de keservében is jókedvű cimbora
lett. Zilált állapotában ismét Terézhez fordult, ki ekkor már Farkas Gábor
kapitány neje volt. Itt töltötte az 1811. és 12-iki telet; azután elzálogosíta
anyja birtokát s elhagyta hazáját, hogy hét esztendeig bolyongjon nélkülözések
közt, víg életű cimborák társaságában. – az Elválás” két strófája, melyet
Emelkának írt, folytonos gúny gyanánt zúgott lelkében:
Hallod-e! az óra üt már!
Itt az elválasztó határ
Mely szivedtől elzár:
Ha igaz mit szivem érez,
Meglátlak! Jőjj hát mellemhez,
Szerető szivemhez!
Itt egy köny, mely sérelmemből
Reád hull s nedves szememből
Hű szivedre gördül:
Kér, hogy drága szerelmeddel
A távolt is emlékeddel
Ihlesd, s ne feledd el!
E
két strófa minden lépten zengte felé a vádat. A hét évi bujdosás volt
büntetése.
Forrás: Figyelő – Irodalmi
és Szépművészeti Lap I. évf. 6-7. sz. Pest, 1871. február 8., 16. – Szerkeszti:
Szana Tamás – Kiadja Aigner Lajos
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése