Emerson,
a nagy amerikai bölcselő mondotta azt, hogy az ember lelkében örökké ég a vágy,
hogy ideálja megtestesülve és a maguk valóságában éljenek lelkében. Ezért, ha
olyan iránytű volna a világon, amely rámutatna az értékes emberekre és a nagy
szellemekre, odaadná ezért az iránytűért mindenét. Nekünk is, szomorú
magyaroknak oly nagy szükségünk volna ilyen iránytűre, mert a halálos
sötétségben fénypontot keresünk. A vánszorgó, lomha, vén idő százados
visszatérése meghozza ezt a fénypontot, melynek sugarain elmerengünk és
beleéljük magunk egy régi magyar szellem értékes gondolatvilágba. Nem a priori megismerés futó emlékezése ez,
hanem az érték örök megismerése és ha
szűkszavú is, de mély áldozat.
Madách,
Petőfi, Jókai centenáriuma lezajlott, most Herczegről mondunk áldozómesét és a
volt vezér szelleme fölött a hallgatás néma uralma honol, pedig Gyulai
munkásságáról száz év ködén át is, ha nem beszélnek művei, beszélnek a kövek. Gyulai: a tudós, a kritikus, a tanár, a költő.
Lelke:
szinte példátlanul egységes lélek, hullámzás, megváltozás, belső válságok
nélküli ember. Szíve: jó és érző
szív; ápolja, simogatja a tehetségeket; gúnnyal, mert csak ezzel vélte jó útra
terelni, ostorozva a tehetségtelent. Akarata
szilárd, megdönthetetlen akarat, ő maga volt, semmihez és senkihez nem hasonló.
Vágya: szent és nagy: a magyar
irodalom méltó és megillető helye a világirodalomban. Kora: a magyar irodalom fénykora, amelynek éles pengéjű harcosa ő
maga.
Gyulai
Pál munkássága három irányú volt, amely három irány, mint három egymás mellett
húzódó út, párhuzamosan haladnak. Ezek: a kritikusi, az irodalomtörténeti és a
költői pálya. Toldy Ferenc már lezárta a magyar irodalom fejlődését, pontot
tett Vörösmarty és kortársai neve után, amikor Arany, Petőfi, Jókai új
mozgalmat kezdtek, amelynek új látásokkal és a kultúra eszméivel megáldott
vezérharcosa: Gyulai, a legnagyobb elismerést vívja ki számukra. Kimondja, hogy
Toldy és Greguss csak a múltat látják, de a jelenbe nem tudják magukat beleélni,
pedig a fejlődő élet jelenségei ezt kívánják. Kritikái nem találtak osztatlan
tetszésre, a maradiak a bálványimádás vakságában éltek, de Gyulai harcos tolla
nem pihent és lassankint ledőltek a hamis bálványkövek. A haladók viszont
megrótták szigorúságát, Petőfiről szóló kritikájának aránylag kevés volt az
ellenzéke, de a Jókairól szólót már nagyon sokan túl erősnek találták.
Hibáztatta Jókaiban a korlátok nélkül csapongó képzeletet, amely minden akadály
nélkül repül észak fjordöbleibe, dél
narancsligetébe, a föld fölé, a víz alá, ostorozza a gyenge jellemrajzot, a
szereplő személyek vagy angyal vagy ördög voltát. Ezekkel a rossz
tulajdonságokkal Jókai valóban konkolyt hintett a tiszta búza közé és Gyulai
szavát beigazolta az idő. Ma is áll Jókaira az ő kritikája a hibák
szempontjából, azonban a hibákkal szemben olyan erények állanak, amelyek mint
fénytenger sugároznak ki a költő művéből és e nagy fényességben eltűnnek a
napfoltok. Kétségtelen hogy Gyulai mind ebben, mind száz más kritikában - így a
színielőadásokról írt bírálataiban is, amelyek szintén szigorúak voltak, de
viszont hozzájárultak nemzeti színpadunk színjátszó stílusának természetesebbé
és művésziesebbé tételéhez -, kizárólag a jó ízlés és az igazság fanatikus
tisztelete vezette. Ezért tudott olyan erős lenni akkor, ha kritikáiért támadás
érte és a kifejlődött polémiákan győztes – mondhatni – mindig ő maradt.
Gondoljuk el, hogy micsoda burjánzó giz-gazos erdő lett volna a magyar irodalom
televény talaja, ha Gyulai ki nem tépte volna az élősködő, felburjánzó gazokat
és le nem nyeste volna az ép és egészséges törzsön kinőtt beteges hajtásokat.
Őserdő lett volna, amelyben a vezérfák is csak kevés termő, életet adó talajt
találtak volna maguknak. A melengető, a kifeslést elősegítő napsugár útjait
pedig egyengette azoknak számára, akikben tehetséget fedezett fel, bár a
vezérfa árnyékában állottak. A legnagyobb koronájú és legtöbb tehetséget nevelő
vezérfa ekkor Arany János volt. A
tehetséges és a tehetségtelen felismerése és kritikáinak igazságossága a
legnagyobb érdeme Gyulainak. Kritikáinak szigorúsága és keménysége nem
külsőség volt, hanem lényének gyökerébe beivódott, vérévé vált lényeg. Vérbeli
kritikus volt és hogy mi egy kritikus jelentősége, azt Gyulai maga megmondja
egy értekezésében és egyúttal tipikus képet ad a komoly, munkás kritikusról:
„Eseményeiken csüngve és szilárdan követve a kijelölt irányt, jogosítva hiszik
magukat mindenre. Vissza merik riasztani a kezdőt s megtámadni a koszorút...
Mindig rendszeresek, még akkor is, ha a dolog érdemére nincs igazuk.
Termékenyítően hatnak az irodalomra. Néha megdöntik a rossz irányt s
előkészítik a jót, koszorút vívnak az érdemnek és megostromolják a csinált
nagyságot. Őrzik a művészetet és az irodalom méltóságát s megbélyegzik a
nyegleséget... Az irodalmi korszakot rendesen együtt képviselik a költőkkel...
Határozottságuk, rendszerességük könnyen teszi őket egyoldalúakká, merevekké
vagy vezetik rögeszmékre és különcségekre.” Ezzel önmagát jellemzi Gyulai.
Tudja, hogy ember, tehát gyarló, hibás, de meggyőződése szerint cselekszik. A
hibák apróra boncolásának mestere ő, a jó tulajdonságok elhallgatásával, de
ebben az elhallgatásban mindig lappang valami nagy, kitörő, de visszafojtott
dicséret. Néha subjectiv, de azt sohasem fogjuk megérteni, hogy a kritikus
teljesen kikapcsolja a maga egyéniségét, hangulatát és érzését, amidőn egy
irodalmi jelenséget bírál. Taine ideálja csak idea.
Gyulai
esztétikája nincs rendszeres egészbe foglalva, de műveiből és előadásaiból
kibogozhatjuk alapelveit. A szépet többször és többféleképp definiálta,
lényegileg mindig a művészet öncélúságát és a művészi szép gyönyörködtető
hatását hangsúlyozván. Megalkotta magának a maga esztétikáját, amelyhez
szilárdan ragaszkodott és nem tudott semmit sem nézni a saját szempontjából,
hanem mindent, csak a maga egyéni szempontjából. Ez az egyén azonban annyira erős, jelentékeny, fejleszthetetlen és
hatalmas egyéniség, hogy ítéleteinek meg volt az általános érvényük is.
Aranyban, Petőfiben stb. megtalálta, amit annyira hangsúlyozott és ami után
annyira szomjazott, hogy az irodalmi művet mint egészet nézze, vagyis a
komponálás művészetét. Ezekért tudott lelkesedni, szeretettel, bámulattal
tudott róluk szólni. Az apáknak azonban vannak fiaik és a fiúk nemzedékét új
eszméikkel, új akarásaikkal, új érzéseikkel már Gyulai, bár figyelte őket – nem
tudta megérteni és ha néha meg is dicsérte őket, a lelki kontaktust mindig
jobban elvesztette velük.
Egy
írónak, költőnek nem elég pusztán a tehetség. Gyulai még mást is kíván és ezzel
az óhajtásával a kultúra lovagjává
üti fel magát. A legnagyobb meggyőződéssel és tántoríthatatlan akarattal vallja
a művészi komolyság és művészi lelkiismeretesség igéit, hittel hirdeti, hogy a
költőnek, írónak tanulnia kell. Ne csak a magyar puszták veleszületett melódiáit,
a magyar erdők mezők suttogásait, amely összeforrt első gügyögésével, tudja
majd megénekelni, amit nemigen tud más élvezni, csak a magyar hanem ezeket a
veleszületett érzéseket harmonikusan olvassza bele a tanulmányaiba, a kultúra
által megszerzett érzéseibe és gondolataiba. Így a magyar irodalom, Schöpflin
szavaival élve: „a magyar nemzet
egyéniségét európai színvonalon művészileg kialakító irodalom lesz.”
Gyulai
a maga szép és harcos jelenjéből visszanézett a Toldyék által siratott múltba
is. A csúcson Vörösmarty volt, de szeme megakadt „a torzón” Katonán is.
Megszületett az első igazi magyar essay, amelyet követett a többi s ezekkel
mestereit, a nagy francia essay-írókat is felülmúlja. Tanulmányaiban kort ad,
amelyből a megéledés dinamikus erejével lép elénk a költő és költészete. Egész
sereg kisebb értekezés és tanulmány, amelyek során irodalmunk majd minden
jelesének alakját megörökítette, jelentőségét megállapította, egészíti ki
irodalomtörténeti munkásságát.
Kritikai
és irodalomtörténeti dolgozataiban még egy hatalmas munkát végzett el Gyulai.
Ekkor már Petőfi hatása alatt teljesen kialakult a magyar líra nyelve, az
epikáé Arany tollát vallotta urának, a regény nyelvén Jókai tolla
diadalmaskodott, Gyulai pedig az értekező próza béklyóit tépdeste szét. Toldy
és Erdélyi színtelen, nehézkes prózája után mérhetetlen nagy haladás Gyulai
színes, variatiós, plasztikus és művészi stílusa, amelyre az öreg Erdélyi
megrovásképp mondotta azt, hogy bírálatával felül akarta haladni szépségében a
költőt, prózájával a verset. Csak Gyulai újításával lett befejezve a Kazinczy
által megindított nyelvújítási harc. Fejlődhetik, gazdagodhatik, új színekkel,
alakzatokkal bővülhet a prózánk, de Gyulaitól független soha többé nem lehet,
mert akármilyen új stílus is vonuljon be az értekező próza irodalmába, alapja
benne gyökeredzik. E megteremtés Gyulai
másik fő érdeme.
Elveit
a katedráról is hirdette. Tanár volt
és bennünket, akik ha csak kezdő fokon is tanítással szándékozunk foglalkozni,
bizonyára érdekel, hogy milyen volt Gyulai, mint tanár. Nem volt fellegekbe
járó, nem alkalmazott szigorú mértéket, hanem a lelkiismeretesség és a jóság
megtestesülése volt. Nem törekedett nagyot mondani, inkább a feltárt anyag
gazdagságával és finom esztétikai megjegyzéseivel kívánt hatni. Akiket
szorgalmasaknak talált, akik az ő nyomdokain haladva már az egyetemi padokban
is valami újat tudtak produkálni, azokat egyenesen a jóságos atya szeretetével
vette körül. Tanár volt, akinek a katedra szentély.
Gyulainak
van egy másik arca is: a költőé.
Ennek indult, ez maradt élete végéig. A forrongó, lázas napokban, amikor Pesten
a talpra magyar zúg, ő otthon van és a kolozsvári ifjúságnak egyik vezére és
költője. A bekövetkezett események hatása alatt lantján a szabadságharc
tyrtaiosi dallamai csendülnek és ezekből a költeményekből kisugárzik az egész
titáni felbuzdulás lelke. Majd mikor halálos némaság borul a magyar rónára,
amikor Világosnál elsötétül a nap, szörnyű átkot mond az elnyomókra és
szavaiban egy nemzet bosszúszomja liheg. A magar rónán ekkor cseng honolt.
Valami mély szomorúság ülte meg a lelkeket, mint most. Hangtalan fájdalmak
ezrei sírtak a szívben és Gyulai, akire a szabd eszmék bukása lesújtó, de
költői ihletére felemelő és termékenyítő volt, búsongva nézett a ködös
bércekre, a szomorú, nótát felejtett magyar népre. Ilyenkor visszamenekül
Horatiushoz, akinek olvasásakor a keserűség és a fájdalom – hogy megnyugvást
találjon – átolvad a horatiusi érzelemvilág dicséretébe s a rómaiból vett
idézetekkel akarja átringatni képzeletét az öröm hangulatába, de csupán azért,
hogy ódai magaslatra szállva mutasson rá a költőnek korához illő, minden
csüggedést eloszlatni képes egyetlen hivatására. És mégis ezeknek a
költeményeknek a szerzőjéből lett később a kiegyezést szívvel-lélekkel pártoló
író-politikus. Ez a csodálatos és szokatlan változás Erdély rajongó
szeretetéből ered. Tudta, hogy ez a föld az, amelynemzeti kultúránknak állami
szétszakítottságunk sötét századaiban hűséges őre volt és csak az tarthatja meg
magyarnak, ha e közösség létrejön. Hisz lírai költészetének is legkedveltebb
anyaga: szülőföldje. Erdélynek minden szépsége, bérces hegytetői, völgyeinek
vadvirágos mezői, a vadgalamb búgása, a keselyűk csattogása, a viharok
bömbölései, a villámok cikázása a havas csúcsok felett, megértő énekesre
találtak benne. Szerelmi költészete csak egy kis virágbokréta, amelyben néhány
kedves, gyöngéd virág illatozik és nyílik költői koszorújában. Egész életét
egyetlen szerelmi érzés lengi át, amely tiszta és szent. Az ifjúkori ábrándok
és csendes nagyakarások elmúltával szívének ömlő melegével hitvesét árasztja és
ennek korai halála után, amely fájdalmas és megragadó hangokat csal lantja
húrjaira, minden szeretetét átömleszti gyermekeire. Ekkor írja – s valójában a
magyar irodalomban ezek az elsők – azokat az örökderűs, mosolygós
gyermekverseket is, amelyek semmit sem vesztettek üdeségükből, amelyek
keletkezésük idején újak és erkölcsi hatásukban is értékesek voltak.
Gyulai
Arany hatása alatt állott, de utánzóvá sohasem vált. Költeményei ma is élnek és
a legjobb bizonyíték arra, hogy a költészet terén is tudott maradandót és
irodalmi értékűt alkotni.
Életének
fő jellemvonása a munka. Az irodalomban találta meg önmagát, amelynek
nemzetnevelő és nemzetekre ható hatása van. Az irodalom egy ország egyik
legfőbb tényezője, annak pedig Gyulai felejthetetlen, erős kezű, nagy tudású
vezére volt. Tehát Gyulai a haza munkása... Mi emlékezünk, mert fénypontot
keresünk.
Forrás: Botond - Szépirodalmi és tudományos folyóirat II.
évf. (1926) 7-8. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése