Arany,
kit általában a józanság példájának szoktak idézni, nagyon vonzódott a
titokzatosság, a külső- és belső világ rejtelmeihez. Az álomnak mind saját
életében, mind költészetében igen fontos szerepe van; a látomások, az
egyensúlyát vesztett léleknek jelenségei művészileg mélyen érdeklik s műveiben
ki is aknázta őket. Nem csodálható, hogy az 1853-ban Amerikából Európába
származott asztaltáncoltatás (table moving, kopogó szellemek, knocking ghosts)
minden divatos hóbortossága ellenére is az ő figyelmét is felköltötte; maga is
megpróbálkozott vele s nem csekély sikerrel. A kor hangulata is kedvező talaj
volt az ilyes túlvilági mesterkedések felé való hajlandóságra. Ő maga csakhamar
kijózanodott belőle s már 1861-ben, mikor a túltengő lírai áradat ellen tollat
fog az „Irányok”-ban, így nyilatkozik róla: „besüppedt lábunk alatt a föld, s
biztos irány helyett az asztaltánc szédelgéseiben kerestünk enyhületet.” (Bőven
e kérdésről lásd Arany képmutatójáról írt tanulmányt, Irodalomtörténet, 1916.
171. l.). De az Aranyra jellemző, hogy ami benne egyszer élménnyé, lelki
tartalmának sajátjává lett, azt előbb vagy utóbb költőileg gyümölcsözteti,
költőileg alakítja. Így keletkezett 1877-ben, az Őszikék virágzása idején,
egyik leghatalmasabb balladája, a „Képmutogató”, melynek egyik mozgató eleme az
asztaltáncoltatás. Akkor, szinte negyedszázad után az már csak költői indíték
volt; de hogy ez lelke mélyét is megragadta egyszer, mutatja a szellemidézés
idejében, 1855-ben keletkezett verse, a Petőfi emlékének szentelt „Emlények” (annyi mint: Nefelejtsek)
harmadik darabja, mely magán viseli a lélekjárás, szellemjelenés minden
ismertetőjelét. Akkor Arany még Nagykőrösön lakott s a meglehetősen terhes
tanári teendők miatt csak az éj óráiban áldozhatott a költészetnek. Így merül fel
előtte újra meg újra, ismeretlen sírjában nyugvó barátja, Petőfi képe, ki
költőileg is ösztönző, sőt mélyebb művészi hatással is volt rá. De mintha
szelleme személyében is körüllengené az elmerült költőt:
Gyakran, ha az éj behúnyta már szemét,
Gyakran érzem lobogni
szellemét.
Meg-megsimítja forró
homlokom.
Hallom suhogni könnyű
lépteit
És önfeledve ajkam szól:
te itt?...
S döbbenve ismerek fel rajzomon
Egy-egy vonást, mit
szellemujja von.
„Övé! kiáltom, itt, ez itt övé:
A szín erős, nem illik együvé.”
Aki
valamelyest jártas a szellemidézés dolgaiban, a költemény e soraiban nemcsak
költői képet, a hatás megszemélyesítését látja, hanem valóban a költő
„révületében” (a „trance” régi magyar neve) megjelenő és cselekvő szellemet. Ha
tudjuk, hogy a szellemidézés az ötvenes évek derekán valóságos járvány volt, s
ha ismerjük Arany hajlandóságát a titokzatosság iránt és jártasságát is az
effélékben, akkor e költeményben nem művészi fogást, hanem valódi élményt kell
látnunk, mely költői alakot öltött.
Tolnai
Vilmos
Forrás: Napkelet 1923. 2. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése