Költőt
szépirodalmi mű tárgyául venni nem éppen ritka jelenség. A magunk irodalmában
csak arra a sok életrajzi regényre, novellára, drámára utalunk, mely Balassa,
Zrínyi, Bessenyei, Kisfaludy Sándor és mások életét, vagy életük egy szakaszát
öltözteti költői mezbe, nem feledkezvén meg Petőfiről, kit már ezelőtt is, ma
pedig, a századévi emlékünnepek során még inkább, jól-rosszul megtettek
valamely irodalmi mű hősének. E művek fő célja rendszerint olyan irodalmi
alkotás, melynek tárgya „esetleg” éppen a költő; valaki az elmúlt időkből, aki, akár egy más történeti alak,
alkalmas a képzelet munkáját megindítani, s egy költői műben testet ölteni.
Olyan irodalmi mű, melyben nem az irodalmi alkotás a végcél, hanem magának a
költőnek belső megláttatása, sokkal ritkább dolog. Az újabbak közül Herczeg
Ferenc A költő és a halál című
jelenetére mutathatunk rá, melyben Petőfi életelve fejlik ki egy válságos
időpercben (rokon vele a hatalom elvének kérdése Etele lelkében, a költőnek Csoda című rajzában). Valamivel régibb
Babits Mihály A literátor című finom
játéka, mely Kazinczyt mutatja be fogságából való hazatérte után, irodalmi
harcainak küszöbén a család ellenséges hangulatának közepette.
Ezekhez
a művekhez áll legközelebb Dóczy Jenő könyvecskéje. Szerzőjét eddig mélyenjáró
tanulmányok írójának ismertük;éles elemzés, kiművelt ízlés és finom művészi
megérzés jellemezte írásait. Merte a régibb írókat érdemük szerint megítélni, s
merte az újabbakat is méltányolni. Egy
nap Arany János életéből: nem önmagáért való irodalmi alkotás. Az író távol
tartja a képzelet szabad leleményét; levelek, emlékiratok, egykorú hírlap s
egyebek apró adataiból illeszti egybe ezt a meghitt rajzot – szerzője
intérieur-nek nevezi -, mely 1854 őszének egy esős délutánján odavarázsolja az
olvasót Nagykőrösre, Aranyék családi és baráti körébe. A kiegészítő és megjelenítő
képzeletnek bájos műve ez: csupa adatszerű valóság és mégis művészi alkotás,
ennek mindennemű igénye nélkül. Ez egyik legnagyobb érdeme. A múltat teljesen
jelennek érezzük, megelevenülnek „a hajdani képek, mint egykor oly épek”; s
felébrednek az érzelmek is, az idő hangulata, borúsan és derűsen, életszerű
melegséggel.
Elkísérjük
a költőt az iskolától hazáig. Nagykőrös sáros utcáján; mellette kőről kőre
ugrál fia, Laci, vigyázva, hogy csizmáját be ne keverje. (Ez férfi korában is
megvolt benne; e sorok írójának volt alkalma egyszerre vele járni a
Városligetben, s feltűnt neki, milyen óvakodva kerülte az út nedves foltjait.)
Útközben betérnek a patikába, hogy Károlyi doktor orvosságát megcsináltassák,
mert a költő lelkére ránehezedett a töprengések kínos gyötrelme, a
hypochondria. Otthon a feleség kímélő szeretete, a családi kör melege egy kissé
elhajtja a borút homlokáról; de mikor ebéd után magára marad,megint megrohanják
a kételyek; különösen bántja, hogy a minap megjelent „Toldi estéjé”-nek fogadtatásáról
még egy hangot sem hallott. Ez bénítja munkakedvét és „Csaba” tervét egy
lemondó jegyzettel fiókjába teszi s lelkiállapotát néhány csüggedt sorban
rögzíti meg: „Meddő napok…” De ekkor Pestről betoppan Gyulai Pál, akinek van
kulcsa Arany zárkózott lelkéhez; kiveszi belőle aggodalmait, látszólagos
ellentmondásaival, tréfás korholásával fölpezsdíti ernyedő kedvét; előkerülnek
az irodalom bajai, egy vezető folyóirat szüksége, s bármennyire szabadkozik is
Arany, a lapszerkesztés, a Pestre költözés gondolatát belelopja lelkébe. Szilágyi Sándor és kemény Zsigmond érkezése
új táplálékot ad a társalgásnak, vitatkozásnak; az irodalom tárgyalása kibővül
az egész nemzeti élet körére. Szilágyi tréfáit, Gyulai csípős megjegyzéseit
kemény súlyos szavai váltják föl s Aranyt is egy-egy megnyilatkozásra bírják.
Ez üdítő, zsongító eszmecserében leoldódnak a költő kedélyéről a hypochondria
bilincsei. Mire Aranyné a gyerekekkel megjön s egyszerű, de bensőséges
szívességgel vendégeli meg férje barátait, a borús arcról a felhők minden árnya
eltűnt. Arany német kollégája, Weisz János hozza Eötvös levelét, „Toldi
estéjé”-nek magasztaló üdvözlésével. Szilágyi Sándor pedig odavezényli a
diákbandát, mely az alacsony boltú szobában eljátssza a tilos Rákóczi-indulót.
A baráti társalgás, az eleven eszmecsere, a öltői siker, a magyar zene hatása
alatt életre kelnek a költő lelkében Csaba hadai s megfogan az „Előhang”
látomása.
Mindez
mesterkéletlenül folyik az író tollából, őt magát nem is halljuk, csak
személyeit: amit azok gondolnak és beszélnek, az nem koholmány, hanem csupa
hiteles nyilatkozat műveikből és leveleikből, mégis természetesen folyik a
helyzetből és hangulatából. S a jeleneteknek nagy hátterük van; a kőrösi szűk
lakás kitágul s magába fogadja korának nagyjait, nemcsak a jelenlevőket, hanem
azokat is, akik távol vannak; ott hullámzanak annak az időnek aggodalmai és
reményei s a távolból odahallatszanak Szebasztopol ágyúi, melyekhez a kor a
nemzeti megváltás gondolatát fűzte.
A
mű nem célzatos iránymű, mégis a viszonyok sokirányú hasonlósága alkalomszerűvé
tesz nem egy szót, mely ma is súlyosan hangzik. A személyek jellemzése eleven
és találó; némelyiké, például Gyulaié olyan, mintha az író még személyesen
ismerte volna javakorában. A kört kitűnően kiegészíti Aranyné, a szerető és
aggódó feleség, a jó háziasszony és megértő „pályatárs”, meg a két virgonc
gyerek, kiknek eleven szemei bele-belecsillognak a képbe. nemcsak érdeklődéssel
és élvezettel, hanem helyenként mély megindulással követjük e rövid nap
történetét, melynek borús hangulat végül harmóniában oldódik fel s új, nagy
távlatot mutat a költő további életére. A rajz elején Arany rajza talán
komorabb a valónál, különösen az idegenekkel való érintkezésében; ennyire
csüggedtnek, szinte reményvesztettnek csak tíz évvel később, Juliska
betegségében és halála után bírjuk elképzelni. Arany arcképe, mely a könyvet
díszíti, nem az ötvenes évekből való, hanem 1863-ból, Juliska menyasszonysága
korából, tehát Aranynak legboldogabb idejéből. Az előadás mindenben simul a tárgyhoz,
korszerű; csak itt-ott cseppen beléje egy újabb keletű szó.
Azt
hiszem, nem lesz a könyv olvasói közt olyan, aki ne azzal az érzéssel tenné le
kezéből, hogy szép és nemes élvezete volt. Az irodalom ismerőjét pedig megkapja
az a nagy gondosság, a hűség a részletekben. A könyv anyagát a szaktudós
lelkiismeretessége gyűjtötte egybe s a művész ihlete forrasztotta szerves
egésszé. Magamagát fosztja meg mély élvezettől az, aki nem olvassa el.
Tolnai
Vilmos
Forrás: Napkelet 1923. 3. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése