Tiszteljük
meg azt a szent helyet, és tegyük azt örökké tiszteletessé, ahol egy jó ember fekszik…
A
debreceni ref. főiskola seniora által vezetni szokott halotti anyakönyvbe az
1805-dik évről jan. 30-ról ez jegyeztetett be: „Pét. (Erfia utcán) Vitéz Csokonai Mihály, 31 éves, sz(áraz)
bet.(egségben) – (eltemettetett) – ingyen.”
Az
a balsors, mely Csokonait életében oly kegyetlenül üldözé, nem szűnt meg
dühöngeni még gyászos ravatalánál sem. A főiskola,melynek életében több dicsőséget
szerzett, mint tanárai összesen, ingyen
temetteté el, de az ifjúságot testületileg nem engedé a gyászkíséretben részt
venni.
Eltemettetett
a Hatvan utcai temetőbe.
Sírját
egyszerű fejfa jelzé, mint más
közönséges halandóét. „Arra a száraz fára – írja Dombi Márton -, melynek
fatális nagy rendeltetése az, hogy azon szép magyar lélek takarója, a Csokonai
teste hol fekvését, a Hatvan utcai temető homokjában mutassa, zavarodott fővel
én készítettem a felülírást.”
Dombi
latin felirata magyar fordításban így hangzik:
„Itt nyugosznak Ovidius,
Virgilius, Horatius, Csokonai Vitéz
Mihály személyében. Midőn éltek, egyesülének, s midőn meghaltak, ide
temettettek.
„Kinek, ha tanulmányait
puhatolod, - ékessége vala a tudományoknak, dísze a hazai irodalomnak,
dicsősége a magyar Parnasznak. Példányul szolgáló fogékony szelleme korát
felyülmulta. Ha erkölcsét vizsgálod: szelid, hizelgés nélkül; igazságos, vadság
nélkül; kedves, hiuság nélkül.
„Megszünt élni kora
32-dik évében, (kiről, ha műveiből eszélyesen becsülöd, azt fogod mondani, hogy
századot élt). Vidám és életrevaló volt; élt mint költő, meghalt mint keresztyén;
előadván rövid foglalatban a magyar tudományokat.
„Hogy meghalt: örökös
veszteség, halhatatlanságára méltó. De hogy ő volt: a magyarok mindig
örvendenek; hogy elhalt: gyászolják.”
Ez
volt első sírirata a kora legnagyobb költőjének.
A
közönség, bár folyvást meleg rokonszenvvel viseltetett Csokonai iránt,
megelégedett a kicsiny fejfával. Ki tudja, talán elnézi ezt az egész
Magyarország is, ha távolról figyelmeztető szó nem hangzik.
Cserei
Farkas erdélyi költői lelkű főúr agyában fogamzott meg először azon szép
eszme, hogy a nemzet Csokonainak
sírszobrot emeljen. Cserei e tervét tudatá Kazinczyval, a költő halálozási
évében aug. 15-kén.
Nagy
eszme volt ez akkor, midőn azelőtt még egy magyar író sem tiszteltetett meg ily
közköltségen emelt emlékkel. Cserei mintegy titkosan írta ezt Kazinczynak, mert
félt – „az újságlevelek Censorától.” „Dobra verés nélkül szedjünk össze mintegy
száz forintot e célra – írja Cserei -, s ne szóljunk mindaddig, míg a Cippus
felálland a sír felett. Száz forinttal azt felállíthatjuk. Faragott követ reá
csak azért sem kell tenni, mert azt Debrecenben, ahol becses a kő, bizonyosan
sacrilegus kezek fogják illetni; a téglát meghagyják” sat. Cserei terve az
volt, hogy „vagy római ízlésű cippus, vagy egyszerű piedestal állíttassék
Csokonainak.”
Kazinczy
helyeselte a síremlék eszméjét, s 1805. okt. 17-diki levelében elmondja erre
nézeteit; a halotti antik medencét Hamilton nápolyi gyűjteményéből ajánlja
venni, s erre pillangót metszetni. Kazinczy ezen feliratot javallta:
(A homlokköre):
Csokonai Vitéz Mihály
hamvai.
(Egyik oldalra):
S z ü l e t e t t … M e g h a l t ….
(Másik oldalra):
Árkádiában éltem én is!
1806.
május havában Kazinczy már elérkezettnek látta az időt, hogy a Csokonai
síremléke tervével nyilvánosan is fellépjen. Fenntartá ugyan Csereinek a
kezdeményezés dicsőségét, de közös megegyezés szerint „az újságírónak Kazinczy
írta meg.”
Elképzelhetni
azt a feltűnést, melyet e sorok szültek, kivált Debrecenben, hol a „tudós
férfiak” még úgy emlékeztek Csokonaira, mint kicsapott diákra. „Debrecen nem
tudja – írja Kazinczy -, mit akar a márványon az Árkádia? s csak azt tudja, hogy – az, derék marhalegelő volt,
kivált szamarakra.”
Kazinczy
túl szigorú megjegyzései Debrecenről nem maradtak észrevétel nélkül. A nagy
nyelvújító lenéző sorai elkeseredett harcot idéztek elő, s a vita Kulcsár
István „Hazai tudósításai”-ban úgy elfajult, hogy az emlékkő ügye csaknem
háttérbe szorult a személyeskedések miatt. Kazinczy már annyira ment, miszerint
kijelenté, hogy a „debreceni bibliothekában sem lesz bátorságosabb Csokonai
szobra az irigység vandalismusától, mint a sírnál.”
De
nem feladatunk jelenleg e vita rajzolása, csakis azt említők fel abból, ami
szorosan tárgyunkhoz tartozott.
A
Csokonai síremlékét illető felszólalást a szerkesztő lelkes, buzdító sorok
kíséretében hozta napvilágra.
A
felhívó szózat nem maradt eredménytelenül. Megkezdődtek az adakozások. És így –
Csokonai volt az első magyar író, kinek
emlékszobrára a nemzet legelőször adakozott.
1807.
ápril havára ki is volt már tűzve az idő, mikor az írók idegyűltek volna a
Csokonai síremlékének ünnepélyes felállítására. Az első kő letétele hagyatott
fenn. Emlékbeszédet Kazinczy tartott volna. „Azonban édes barátom! – írja K.
Csereynek -, azon Károlyban lakó Bitterwasser, vagyis micsoda istenkáromló nevű
német Architectus hadd tenné meg a rajzolatot az állítandó oszlophoz, hagynád
meg neki, hogy ne cifrázzon. Je einfacher, desto schöner. Osztán meg kell
gondolni, hogy azon helyen marha is fog legelni, hogy azt összetördösik, ha
drágakő lenne, ellopdossák. A márványtábla csak oly nagy legyen, hogy az
újságban levő írás férjen reá.”
Még
csak 56 forint volt kéznél, midőn Kazinczy hírét vette annak, hogy Batthyány
Lajos herceg Körmenden saját kertjében Geszner tiszteletére szobrot emelt. E
szobor megtetszett mind Kazinczynak, mind Csereinek, s újabban e mintát
fogadták el. Ekkor írta K. Széphalomról 1807. ápr. 6-kán Csereinek: „Akármit
mondjon Debrecen, és akármit mondhat, a kőnek ott kell állani, ahol Csokonai
fekszik, a hely szép, nem szép, az mindegy! mert szent; - a hamv által szent.”
1807.
ápril haváról elmaradt a kőfelállítás. De az eszme nem aludt el, sőt mindjobban
érlelődött. Most már nagyobbszerű emlék terveztetett, ha mindjárt a két derék
férfiúnak kellett volna is áldozni.
1808.
ápril 9-kén írja Kazinczy Csereynek: „Már 283 forint van kezemnél, (melyhez
Debrecenből is járultak) ebből kitelik a kő levitele is, és így z lesz fő
gondom, hogy az augusztusi vásárkor fennálljon. Örvendj barátom! A te ideád
teljesedést ér.”
De
a sors másképp akarta. A mondott időre a síremlék nem készült el. Amit –
tudomásunk szerint – utoljára írt Kazinczy e tárgyban, 1808. jún. 12-ről, ez:
„Csokonai köve készül, de a kővéső meghalt. Isten tudja, mikor boldogulhatok
szomjúhozva szomjúhozott feltételünkben?”
Nem
boldogult soha. Az eszme elaludt.
Csokonai
fejfájáról még a felirat is elenyészett!
II.
Év
év után telt.
Az
eszme nem halt meg, de mégis aludott.
Majd
felderült rá az ébredés kora.
A
minden szépért és nemesért lelkesülni tudó tanulóifjúság az 1819-dik évben
magáévá tette Kazinczy tervét, s Csokonainak síremléket akart emelni.
De
az ifjúság „kegyes atyái” – a tanárok közbeléptek, s betiltották határozottan a
tanulóknak nemes szándékuk kivitelét.
Így
az ifjúság nem pótolhatá helyre a lefolyt évtized mulasztásait.
És
az eszme ismét elaludott.
Év
év után múlt.
Végre
nem tudta senki, hol nyugosznak a költő porai?
III.
Az
eszme 1835. aug. 26-kán éledt fel újra Debrecenben – egy új nemzedék korában.
Vecsey
József és Beregszászy Pál főiskolai tanárok állottak az ügy élére.
Ketten
indultak el a nagy munkára, s – állítólag – feltalálták Csokonai sírját.
Öntött
vasemlék határoztatott. A terv készítésével Beregszászy, a költség
előteremtésével Vecsey bízattak meg.
Mindketten
lelkesült szenvedéllyel láttak feladatuk megoldásához.
Beregszászy
csakhamar elkészült tervével, s ez közszemlére kitétetett a kaszinóban.
Tetszett akkor a terv mindenkinek. Így nem volt más hátra, mint valósítni azt.
Vecsey
adakozásra hívó szava nem hangzott el a pusztában kiáltó szó gyanánt. Péczely
József tanár pedig a debreceni tanulóifjúság áldozatfilléreit gyűjté össze.
Az
ármány még ekkor sem hunyászkodott meg. Péczely lelkes felszólítását a
„Rajzolatok” és „Jelenkor” folyóiratok gúnyiratokkal kísérve adták ki. A
főiskolai tanárkar pedig még ekkor sem tudta levetkezni elődeitől öröklött
gyűlöletét Csokonai iránt. Az ifjúságtól begyűlt pénzt visszaadatni rendelte.
De ez mégis lerótta a kegyelet adóját. Nem vette vissza pénzét.
Meglevén
a költség, az ércszobor megrendeltetett – Beregszászi terve szerint az ungvári
uradalomban levő turja-remetei vasgyárból.
Az
adakozásokból begyűlt 2321 frt 23 kr váltócéd., a vasgyárnak fizettetett: 2134
frt 15 kr; felállítási költség 143 frt 50. A fennmaradt pénz, a szobor rajzának
több példányban kiállítására fordíttatott. A város téglát, meszet, a
salétromfőzde az emlék alatt álló 8 darab követ adta. Az építőmester ingyen
dolgozott.
És
Csokonai síremléke valahára készen lőn. Valóban épp oly küzdelemteljes e szobor
története, mint a költő élete. A sors még emlékét sem szűnt meg üldözni.
De
a kegyelet mindenható ereje felállítá a 75 mázsás sírszobrot az eredeti terv
szerint, 1836. július havában, s történt az minden ünnepélyesség nélkül.
Ez
emlék rajza hű másolatban képünkön látható.
Nyugoti
oldalán írva áll: „Csokonai Vitéz Mihály született 1773. Debreczenben. Meghalt 1805. –
Hazafiai emelték 1836.” Délről allegorikus kép látszik: felhőben
szárnyas angyal koszorút tart; alatta lant díszlik, rajta két trombitával a
halhatatlanság jelképezve. Kelet felől a költő műveiből ez áll:
„- a Muzsáknak szózatja
A sirt is megrázkódtatja,
S életet fuval bele.”
Északon
szinte angyal látszik a levegőben, s alatta könyvek sarkain a költő örökbecsű
műveinek címei vannak elírva.
És
ott áll az emlék a Hatvan utcai temetőben.
És
most a magyar nemzet kegyelete virraszt e sír felett.
Áldjuk
poraidat megdicsőült Vitéz!
Forrás: Csokonai-Emlény
– szerk. és kiadta Hamar László – Debrecen 1871.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése