2020. febr. 13.

Karinthy Frigyes: Rehabilitált asszonyok




Minden hódolat és elismerés Herczeg Ferencnek, aki lovagi kegyelettel és hódolattal szállt síkra legújabb darabjában egy méltatlanul megbántott asszony emlékéért, akire a közvélemény és egy kicsit az irodalomtörténet is neheztelt.

Szendrey Júlia hitvesi erénye, a nagy költő emlékéhez méltó kiválósága és szeplőtlensége tisztán ragyog immár - mint egy új Lohengrin, az illusztris szerző eljött fehér palástjában, és megverekedett érte, közönséggel és közvéleménnyel.

Hát persze.

Jó feleség volt ő, és derék anya - különben miért írta volna hozzá Petőfi legszebb verseit? S hogy halála után mégis férjhez ment - istenem, most már láthatjátok, nem szívesen tette, a kísértésnek sokáig ellenállott, az özvegyi fátyolt azért nem dobta el, s haláláig viselte a töviskoszorút. Tehetett ő a szabadságharcról?

Herczeg Ferenc műve új reményt önt azokba, akik - ha szabad mondanom, velem együtt - régen érzik már, hogy nemcsak a kortársak, de sokszor az utókor is igaztalanul ítél.

Sorozatot kellene írni azokról a derék asszonyokról, akiknek nevét a könnyelmű fáma meghurcolta, s akiket csak a női eszményképért lelkesedő költő írhat meg valójában, hogy tisztára mossa őket a történelem szemében.

Kérem, a legjobb volna, ha az Akadémia vagy más tekintélyes kör pályázatot hirdetne.

Így, kapásból, mindjárt mondok néhány tételt.


Kívántatik színmű Xantippe rehabilitására.

Xantippéről általában az van elterjedve, hogy így meg úgy, nem volt az a kifogástalan, angyali feleség, amilyenre egy filozófusnak szüksége van - és ez a hír kétezer-ötszáz éve tartja magát. Itt az ideje, hogy tisztázzuk a dolgot.

A színműben ki kell derülnie, hogy ő bizony igen áldott természetű menyecske volt. Hogy egy kicsit temperamentumosabb volt a többieknél? Az volt hát, de kinek kell afféle halvérű feleség? Tessék elgondolni, micsoda életet élt. Szókratész úr egész nap ott ült az Akademon-kávéházban, vitatkozott Gorgiásszal meg azzal az Alkibiádésszel, az affekta majommal a cserebogár halhatatlanságáról - csak beszélt, beszélt, beszélt, nem csinált semmit, még könyvet se írt, ahhoz ő lusta volt. Estére fáradtan jött haza, nem hozott semmit a feleségének - lehetett az ilyent másképpen kezelni, mint egy gyereket? Ő, Xantippe, úgy is bánt vele, hogy jó útra térítse: meg is korholta párszor, az igaz - talán nem volt igaza? Megmondta előre, nem jó vége lesz ennek - lám, a törvényszék el is ítélte, mégse azokat szidják, hanem éppen őt, Xantippét, aki pedig mindent megtett, hogy el ne zülljön egészen az ura - no de iszen jön még a kutyára dér! Hát nem ment el a főtárgyalásra, mikor az urát faggatták, jól összeszidta a bírákat, az elnököt, a jegyzőt, a teremszolgát, hogy mit akarnak ettől a maflától, nem szégyellik magukat? Aztán persze az urát is összeszidta, kellett ez neked, te nyámnyila, most aztán itt van, edd meg, amit főztél - no ugye, hogy jó feleség is volt, meg jó polgárasszony is volt, megvédte a törvényszéket is meg az urát is, mindenkit, és még azt mondják, hogy ő veszekedett, hű, azt a keserves jupiterit neki, hát ki meri mondani, a szemébe, álljon elő, hogy ő egy rossz szót szólt valakinek - álljon elő, hadd kaparja ki a szemit, még ha Plátónak hívják is - no, hol az a történelemíró, aki megvádolta? - no, hol van az a híres utókor, merjen egy szót szólni még - van valami kifogása talán? meg az egész mindenségnek?!! vagy talán a közönségnek, aki hallgatja a darabot?!! mert rögtön összedönti a színházat, ha őt rágalmazzák!!... mi?!... no, azért!... akkor hát övé a végszó!... és függöny!

Kívántatik színmű Kleopátra rehabilitálására. Hogy Caesar halála után Antoniusszal is volt egy kis flörtje? Először is Antonius kezdte, azt mindenki tudja, és mit tehetett - ő éppen csak udvarias volt, ahogy a királynőhöz illik -, nem tehet róla, hogy mindjárt az egész Egyiptomot akarja egy ilyen férfi, ha az ember egyiptomi cigarettával kínálja - s hogy Egyiptom ő volt, az természetes.

Egyébként, aki nem hiszi, hogy ő volt a világ legháziasabb, legszorgalmasabb asszonykája, az nézze meg Londonban a Kleopátra Tűje nevű obeliszket - volt-e még valaha asszony a világon, aki ekkora tűvel stoppolta a zokniját az uracskájának?

No és a többi... csak futtában...

Micsoda beszéd az például, hogy Dubarry meg Pompadour okai lettek volna valaminek, népnyomornak, forradalomnak? Hiszen a nép gyermekei voltak mindketten - s a gőgös Lajosokkal szemben, aki a tulajdon állával azonosította magát, ők még a fejükről is lemondtak, mikor a hóhér kölcsönkérte tőlük pár percre.

Vagy Josephine, hogy mást ne mondjak! Lett volna Napóleonból valaha császárleány férje, ha Josephine, önfeláldozó jósággal nem teszi számára tűrhetetlenné az életet?

Vagy izé... a Strindberg feleségei... akik, közvetve, annyi remekművel ajándékozták meg a világot!

Nevetséges, hogy milyen felületesek és igaztalanok a kortársak!

Először azt mondják Galli Curciról például, hogy aranybánya van a torkában!

Aztán csodálkoznak, hogy nem tud énekelni, aranybányával a torkában.

Forrás: Színházi élet  XX. évf. 12. sz. Bp., 1930. márc. 16-22.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése