2019. okt. 8.

Móricz Zsigmond: Hotel a kapusarokban (1938. október)




Az este, mikor fel akartam menni a házba, egy úriember a sötétben megszólalt mellettem.

- Szörnyű… Kérem, ez szörnyű… Ez csak Budapesten lehetséges.

Meghökkenve néztem rá. Az idegen úr fojtott hangon és lamentálva folytatta:

- Ott van egy öregasszony… Kérem, ez itt fogja tölteni az éjszakát.

*

Valami páni rémület volt az arcában, és tovább nem törődve velem, meglehetősen hangosan lármázva ment az útján, s rám hagyta az öregasszonyt.

Erkölcsi kötelességet éreztem, hogy visszalépjek egy lépést és már a zsebemben volt a kezem, hogy alamizsnát adjak a szegény asszonynak, aki valami nagy kendőbe éppen akkor csomagolta be magát, s valóban, jószemű ember, aki hozzá van szokva, hogy emberek hálnak a kapuk alatt és a hidak alatt és az elhagyott téglagyárakban a meleg kemencék alatt – meglátja, hogy csakugyan, itt egy idős néni az éjszakára rendezkedik be.

- Jó estét, nénikém – köszöntem neki -, maga mit csinál itt?

Rám nézett egy kiaszott arc, két nagy szürke, bizonytalan szem, s tétova fejbólintással:

- Az éccaka itt leszek.

 - Mért nem megy haza?

- Mert rosszak a lábaim – mondta mérgesen.

A hangjában olyan energia volt, hogy az alamizsnát nem nyújthattam át.

- Hát hol lakik?

- Monorom.

- Miért jött Pestre?

- Árulni.

Megoldódott a rejtély. Nem koldus és nem kilakoltatott, életnyomorék öregasszony, hanem rendes pénzkereső ember, akinek be van kalkulálva az üzemi költségébe a fővámtéri kapualja, ahol az éccakát el lehet tölteni.

- Hány éves, nénikém?

- Hetvennyolc.

- Van családja?

- Gyümölcsöt hoztam be, megvan az igazolványom, engedély, minden. Nem tudtam eladni, hát reggel négyig itt fogok maradni.

- Nem fázik meg?

- Nem. Van két jó kendőm. Nagykendő.

*

Meg is mutatta. Jó, régi kendők, még békebeliek, mikor a harasztkendőkbe meleget kötöttek bele a gyárak, olyan jó meleget, hogy egy hetvennyolc éves öregasszony az októberi éjszakát nyugodtan rábízza.

- Csak takarózzon be jól, meg ne fázzon.

- Igen. Vigyázok magamra.

- Nincs, aki magára vigyázzon?

- Van… Az unokáim. Megmondtam nekik, hogy nem megyek haza, csak ha készen leszek…

- Mit hozott be?

- Kalarábét, kelkáposztát, csirkét, meg almát.

- Hol van?

-A Vámház-pincébe hattam. De ott nem maradhatok, mert fizetni kell.

- Gyerekei már nem élnek?

- Nem. Elestek. Két fiam. Egy Doberdón, másik Volhiniába.

- Persze, a háború.

Néztem, láttam, hogy nem akar beszélni.

- Osztán, keres valamit?

- Keresek hát. Abbul élünk, amit én keresek. Ma is kerestem. Teát ittam elébb… Nem bánt itt engem senki. A rendőrök se. Ismernek.

Megállott mellettem egy asszony, ez is nagykendőben. Azt hitte a görbenyakú botomról, hogy detektív vagyok és erélyesen szólalt meg:

- Jó asszony, én ismerem, nem bánt senkit, csak aludni akar.

Hogy még egy hetvennyolc éves öregasszony bántson is valakit!

*

Az öregasszony, szálas, jószavú magyar asszony, már nagyon elrendezkedett, s úgy tett, mintha felőle zúghatna a vihar, ő már biztos az éccakájában.

- Jó éccakát, nénikém – köszöntem el tőle, s elballagtam én is. és utána néztem annak az úrnak, aki erkölcsi bátorságával és részvételével a szegénység iránt, s kíméletlen kritikájával a főváros iránt, megállított.

Mennyi ilyen erkölcsbíró él a szegénységnek és a mélyben működő hangyaszorgalomnak világa fölött! Milyen könnyű pálcát törni, ítéletet mondani és zsebbe nem nyúló jótékonysággal felkavarni a közvéleményt! Nem elég az, hogy egy hetvennyolc éves öregasszonynak ifjúi energiával kell megkeresni a kenyerét, talán még az unokáiét, s a dédunokáiét is, mert a háború elvitte a két fiát – még azzal is meg kell küzdenie, hogy a felzaklatott kíváncsi részvét elrontja nyugodt álmát is a kapu alatti kis hoteljében.

Forrás: Szolnok Megyei Néplap V. évf. 1. sz. 1953. január 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése