2019. máj. 22.

Szász Károly: Schweizi út



(Felolvastatott 1889. február 24-dikén)

Láttalak Schweiz, ős szabadság
S munka honja,
Jártam szikla-bérczeid’!
S lelkemet még visszavonja
Mint a honvágy –
Nem tudom mit érzek itt.

Más a lég is itt mint másutt:
Bérczi tájid,
S fölöttök az égi bolt!
Sziv se fáj itt,
S népet, ezzel egy ivásut,
Többet tán a föld se hord.

Zöld erdős hegyek ölében
Álmadozva,
Kék vízű tók rengenek:
Felhőt napfény űz az égen,
S bércz-magosba’
Föl-fölsí  rengeteg.

Kis faluk, mint fecske-fészek
Függenek fenn
Magas bércz meredekén.
Szédülök, ha csak felnézek –
De az ártatlan szivekben
Félelmet nem sejtek én.

Hegytetőn, kis fa-toronyból
Kis harang szól,
Visszazeng a szikla-part;
S a ki hallja;
Szive érzi szája vallja
Isten az, ki óva tart!

Duzzadó emlőjü kecskék,
Tehén-csorda,
Járják a hegy oldalát;
Szénagyüjtő friss menyecskék,
- A bokorba’
Hűsel az apró család.

Míg a férfi, töltve szívét
Kedv s bátorság,
Gyárba vagy munkára ment,
S égbe bizva végzi mívét –
Boldog ország,
Hol a hit s a munka szent!

Te vagy az az istenáldott,
Véren váltott,
Boldog ország, Tell hona!
Hol erény a munka társa
S ég áldása
Fejeden a korona!

Sürgő városid piarczán,
Boldog arczán
Függ sovár tekintetem -,
Képzeletben,
Mint a föld a hol születtem,
Szinte úgy tűnsz föl nekem!

Ringatóztam tóid keblén,
Álmadozván,
Mintha csak anyám ölén –
S szellők nyelvén
Annyi emlék szólva hozzám,
Magam otthon képzelém.

Majd az erdőn, zajtól távol,
Kis pataknak
Csörrenését hallgatom –
Majd a Rajna-zuhatagnak
Morajától
Bömböl és zúg a vadon.

Bércz-magasból,
Hol az utas feje szédül,
Néztem a mélységbe le –
Majd a mélybül
- Szemet, szárnyat kérve sastól –
Bérczre föl, vággyal tele.

A vasút majd nyilt lapályon,
Hegyi tájon
Vitt a szabad ég alatt;
Majd a hegy gyomrába törve,
Körbe-körbe,
Fúrta át a bércz-falat.

Hol természet és művészet,
Harczra kelve
S egyesülve, tett csodát,
S istenkéz és ember-elme
Egykép bámulatra késztet,
Felűlmúlva önmagát:

Kerek útján szebb országot
Nap se’ láthat,
Mint te vagy, Helvétia!
Véren szerzett szabadságod,
Koronádat,
El se is veszítsd soha!
(Locarno)

Forrás: A Kisfaludy-Társaság Évlapjai 23. kötet 1888-89. Bp., 1890.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése