2018. aug. 19.

Nagy Sándor (1820-1902): Kazinczi sírjánál



(Széphalom, octob. 5. 1844.)

Itt állok végre…
hova képzeletem
Gyász mezején,
Számtalanszor
El elszálltam én,
A bús emlékezet
Lenge szárnyain.

Itt állok én zöld sirodnál,
Dicső nagy Kazinczi!

Hárman nyugosztok
A sír éjjelében,
Nőd, s gyermeked:
Virágok tarka körében,
Összeboruló fák árnyiban
Szendergetek.

Oh! Regmecz nagy fiának
Dicsőült szelleme!
Engedd meg énnekem
Hogy sírban szendergő
Porhüvelyed szent porainak,
Nemzetem könnyétől –
Zöldülő sírját
Illethessem.

Légy üdvöz oh!
Gyönyörteljes vidék,
Szent Széphalom:
Dicső Vaucluse!
Légy idvez oh!
Szent sírhalom,
Melly a magyar
Nagy úttörőnek
Hamvait feded.

Te kis csalogány!
A lombok alkonyán
Zengj ékes dalt,
A nagy Kazinczi
Sírja fölött.

Megérdemli az,
Kis csalogány,
Hogy megsirasd,
Ki a te ősatyáddal
Együtt dalolt,
Együtt sírt és örült.

Ki tudná
A bút és örömet,
Mellyet szivemben
Érzék sírod felett,
Nagy Kazinczi.

Ki tudná festeni
Az örömet,
Hogy végre láthatom
Sírhalmodat,
A lakot, kertet,
Hol dicső életed
Tettdús pályádon
Bevégezéd.

Ki tudná festeni
A duló bánatot,
Mellyet szivemben,
Sok szenvedésed
Részvét-fájdalma
Ébreszte föl.

S a lant?... oh a lant
Némán hever,
Nincs kéz, sem szív,
Melly hurjain
Az elsírt dalokhoz,
Méltó dalt zengene.

Most itt pihensz
A néma sírnak
Éjjelében,
Virágok tarka körében,
Összeboruló fák árnyiban,
Iralmunk vértanúja,
Nagy Kazinczi.

Isten veled szent sír,
Isten veled szép Vaucluse,
Bevéstem már örökre,
Bevéstem-képedet szívembe.

Míg e kebel él,
Míg szíve dobog,
Míg benne honszerelem
Szent lángja lobog.
Téged soha,
Soha nem felejt!...

Jer velem, sírvirág,
Szívem mellé teszlek;
Jer velem ákászlomb,
Gomblyukamba tüzlek:
Ti lesztek emlékim
A szent sírhalomról,
Ti el nem virultok,
Levéltek el nem hull,
Mert reátok szemem
Részvétharmata hull.

Még egyszer széttekintek
Halmodról, Széphalom,
Még egyszer, tán utószor-
Rád borulok –
Mohosulni kezdő
Gyász sírszobor:
És most engedd,
Engedd nevem
Két betüjét
Emlékeül,
Hogy én is elzarándokoltam
A dicső Kazinczi,
Nemzetem könnyétől
Örökzöldben viruló
Sírja – gyászhalmához.
Oh Magyar!
Ki nem tanultál
Hazát lángolóan szeretni;
Jöjj el Széphalomra:
S itt Regmecz nagy fiának
Sírhalmán – megtanulsz!!

Forrás: Nagy Sándor versei  Pest, 1852.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése