2017. szept. 21.

Reményik Sándor: Szabolcska Mihály

Szabolcska Mihály 1861-1930

Ünnepelt költőnknek van egy régi verse, amelyet Vajda János halálakor írt. A múlt század utolsó évei óriási, hervadt cserfalevelek gyanánt terültek a komor aggastyán teteme alá. Ezen a roppant avarlevél-ravatalon Szabolcska életének, világlátásának és költészetének örök ellenképe feküdt. Ott feküdt a megtestesült kétely, a meghasonlás, az élet börtönrácsait vad erővel verdeső elégedetlenség. Ott feküdt kiterítve a zord Fenség, a Mindenség titkaiba leszálló Gondolat, a sötét idealizmus s az önmagát marcangoló, csak a halálban megcsendesült szív. Ott pihent a végzetes, tragikus, feloldhatatlan és engesztelhetetlen Magány.

Szabolcska pedig, aki ezzel szemben maga volt a hit, a bizonyosság, a problémátlan, egyszerű Szépség, aki szerelmében, családi életében, gyermekei fényes szemében nem kérdéseket, hanem csupa boldogító feleletet talált, - Szabolcska megállt kalaplevéve ama félelmes ravatal előtt, és azt írta, kisfiához beszélve:

„Ma nem játszunk, édes kicsi fiam,
Édesapádnak most nagy gyásza van.
Meghalt egy ember, kinek életében
Sohsem ült így kisfiú az ölében.”

Ebben a versben Szabolcska öntudatosan állította szembe a saját derült, áttetsző, üde életszemléletét a nagy Halottéval. S egyúttal tökéletesen és véglegesen jellemezte önmagát:

„Úgy, úgy, nevess rám, édes kis fiam,
Örvendve annak, ahogy s ami van.”

Ez volt Szabolcska, és ez ő ma is. A kételye tűnő árnyék, a fájdalma gyógyuló seb, a töprengése szelíd merengés, az éjszakája sohasem csillagtalan.

De ez nem akadályozta meg abban, hogy végtelen részvéttel és csodálkozó, hódoló gyásszal adózzon annak a halottnak – az ő nagy ellenképének.

Azt hiszem,akkor is megtette volna ezt, ha tudja, hogy a világ, az élet,a közel jövendő azé a kőkemény arcú Halotté lesz.

Aminthogy az övé lett.

Vajda János ravatala körül kevesen „virrasztottak”. Csend volt. Millennium volt. Ártatlan önbizalom fényessége derengett a lelkekben. Csaknem egy félszázad békés fejlődése aranyozta be hangulatunkat. Aranyköd, de köd. Ennek az aranyködnek legmeghatóbb, legszívhezszólóbb poétája Szabolcska Mihály.

Ám Vajda lelkében elmúlt földrengés tompa visszhangja morajlott s eljövendő katasztrófák vészjeleit írta le tolla, ez a remegő szeizmográf.

A huszadik század magyar költészete az ő végzetesen szép hagyatéka. Kételyei megszázszorozódtak, sikoltó disszonanciái megezerszereződtek bennünk. Magányának keserű fája a társtalanság megszámlálhatatlan gyümölcseit termette. Nem hatás volt ez, csak valami titkos, földalatti összefüggés. Akkor ébredtünk erre, mikor előbb lelkünk nyugalmát, világnézetünk biztosságát, aztán költészetünk gyermeki derűjét, végül fizikai, társadalmi és nemzeti létünk utolsó pilléreit is elsöpörte egy sohasem álmodott orkán. Az aranyköd szétfoszlott, mi a meztelen valóságokba ütköztünk – s e valóságok romok voltak.

Boldogok, akik valami szent anakronizmus gyanánt meg tudták őrizni magukban annak az aranyködnek nehány foszlányát.

Szabolcska sokat őrzött meg belőle.

Mi, egy rettentő és fekete világnak keserűbb szívű, vadabb elszántságú, de nyugalomra és egyensúlyra szintén szomjas álmodói, ma elzarándokolunk Szabolcska lelkéhez, a mi mai lelkünk nagy ellenképéhez. Benne megtaláljuk első szerelmünk, első ábrándjaink, eltemetett hitünk és csődbe jutott reményeink poétáját. Benne megtaláljuk gyermekkori emlékeinket, megleljük régi önmagunkat.

Elmegyünk azokhoz a versekhez, amelyeket az Édes Anyánk keze jegyzett meg nekünk kereszttel – elolvasásra. Elmegyünk a kis Demeter Rózsikához, hallgatjuk a magyar nótát a Grand Café-ban, a Salzburgi csapszékbe be-betérünk, rózsával dobálunk egy kis csacsi lányra, aki nem tud semmit a vizsgán az esztétikából,míg ő maga a legszebb költemény – a „másvilág”ról üzenünk szomorú-szépen Debrecenbe Piroskának, az édes, egyetlen, páratlan, első ideálnak -, és lehajtjuk fejünket, hadd hulljon rá az alföldi akácok sziromesője, mert „Tele van a város akácfavirággal...”

Ó, lehet-e költőnek nagyobb dicsősége, méltóbb ünneplése, mint egy ilyen zarándokút?

Lehet-e nagyobb elégtétel, mint élő anakronizmusnak lenni ebben a világban?

Szabolcska Mihály messzebb van ma tőlünk, mint amilyen messze ide Temesvár –, mert a gyermekkorunkban van. De közelebb is van hozzánk, - mert legtitkosabb vágyainkban, lelkünk legüdébb, legszűzibb, s legromlatlanabb rétegeiben éli a maga elpusztíthatatlan életét.

Kolozsvár, 1924. március 15.


Forrás: Erdélyi Irodalmi Szemle LVI. évf. 5. sz. 1924. április-május

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése