Pakocs Károly 1892-1966
Pakocs Károly: Forró szavak. Versek. Satu
Mare, 1924. 8. 96 l.)
Az
olvasóközönség rendesen bizalmatlansággal fogadja a vallásos költészet
megnyilatkozásait. Ez a tartózkodás nem indokolatlan. Elnyűtt közhelyeknél,
sújtásos lelkendezésnél rendszerint nemigen találunk bennük egyebet. Ez a
körülmény sekélyessé tette az egyházi költészetet. Rossz rímek, hibás ritmusok,
szekérzörgésszerű melódiák kerültek az olvasóközönség szemei elé sokszor inkább
bosszantásul, mint az áhítat növelésére. Kevés igazi költői lélek szánta rá
magát, hogy a vallási érzések hullámrezgéseinek legyen leadó állomása. Így
aztán tehetségtelen dilettánsok tolakodtak be az Olympus berkeibe, éppen azért,
mert a bírálat nem követelte tőlük tanulságos szigorúsággal a belépő jegyet. A
józan kritika hiánya tette zavarossá a vizeket s a józan kritika hiánya miatt
olyan lassú az emelkedés a vallási költészetben. Újabban ebben a tekintetben is
örvendetes fejlődést látunk. Sík Sándor új idők óramutatója s ha
egyelőre csak utánzókat szül az ő iránya, az is nyereséget jelent a magyar
egyházi költészet történetében. – Örömmel mutatunk rá Pakocs Károly könyvére
is, mint a tökéletesedés egyik tünetére. Feltűnő változatosság, művészet, erő
teszik könyvét kellemes meglepetéssé. Ez a dicséret csak nyer értékében, ha
meggondoljuk azt a nehézséget, hogy Pakocs Károly nemcsak személyében pap,
hanem költészetében is kizárólag kath. pap. Az élet keze még nem érintette meg
lelke minden húrját, vagy helyesebben: még csak a vallásos érzés gyermeki
kegyelet, a gondolkozó, tépelődő lélek tör ki a mélységből más rezgésekre nincs
hangja. És mégis, ezen a szűk határon is mennyi tarka változatosság mozog
előttünk! Ez csak azt bizonyítja, hogy a legkietlenebb mezőkön is teremnek
virágok, impressziók, álmok az igazi költői lélek számára. És Pakocs költői
lélek. Íme, néhány költeménye. Jöjjetek-ben az igazi papot,
Krisztus igaz szolgáját mutatja. Szemmel láthatólag Krisztus urunknak ez a
mondása ihlette: Jöjjetek hozzám mindnyájan, kik fáradtak s terhelve vagytok...
És ő magára alkalmazta e sorokat. Ő is hívja a világot, a gyermeket, hogy
összeragasztja neki az eltört fabábut; a szenvedéllyel küzdő fiatal embert
olajjal keni meg az új csatára; a boldogtalan asszonynak új otthont épít a
romokon, a céltalanul bolyongónak utat mutat, a haláltól remegő öreg emberbe
bátorságot önt, mert: „Én pap vagyok”. Révész-ben Charonná lesz, aki vigyáz
a réven s átszállítja az örökkévalóság utasait. Halódó ágya mellett c.
verse az utolsó kenet szentségének megkapó költői feldolgozása. És így találja
meg ő a költői tárgyat foglalkozása minden tünetében. Költői hivatásának
legfőbb bizonyítéka éppen az, hogy meglát minden színt, megérez minden kis
rezgést, ami művészi ábrázolásra alkalmas. És igazi lírikus, mert mindent
önmagán szűr át s önmagát teszi az ilyen alkalmakkor is a középpontba. Nem
elvont, nem doktriner, hanem önmagáról beszél, s így a tárgyak lírai átélésekké
válnak, amelyek beleolvadnak a költői hangulat szivárványszínes dekorációjába.
ez a tulajdonsága mentette meg, hogy nem fulladt bombasztokba s nem temették el
a sallangok. Ha kötetét elolvassuk, sok költeményének emlékét magukba zárjuk és
nem úgy vagyunk, mint pl. Klopstock lírai költeményeivel, amelyekben csak úgy
ömlik a hév, de ezzel el is végeztük vele: egy költemény se helyezkedett el
lelkünkben hosszabb tartózkodásra. Pakocs költeményeiben sok a tűz, az erő, az
egészséges áhítat. Elég pl. a Tűz, Krisztus forradalmárai, vagy Hazám
címűekre rámutatnunk.
E
jelenségek mellett azonban vannak fogyatkozások is. Mindjárt a stílusra kell
megjegyzést tennem. Az egyházi költészet különös kedvvel kapott Bajza és társai
finomságain s igen megható, de igen rossz szóösszetételein. Milyen szép is az,
amikor Bajza bájvidék, viránymező, búvirág s kéjrózsákkal koporsószegezi ki
verseit. Ez a stílus ma is kísért a kath. vallási költészetben. Még Pakocs sem
tudta függetleníteni magát ettől a hatástól. Kíntűz, vágyrom, kínbilincs, vádláng, üdvmosoly, vágypohár, vágyteli,
jajteli nála sem ismeretlenek s különösen bántó a sok istenes összetétel:
Istenöröm, Istenláng, Isteniga, Istenfényáradat, Istenkedves stb. Előfordulnak
ilyen kitételek is: lelkem ingad,
sóhajok közt anyálom a jajvilágot;
vagy ilyen rakéták: „ők mutattak hajnalló
éj-eget”, „Krisztus tüze bíborolta
őket bornak”. – Mindez csak bősége a nedvnek, amin okos mérséklet hamar
segít.
Nagyobb
hiba, mikor néha nem tudja interpretálni lelke gondolatát. Ilyen a karácsony a munkásnegyedben. A költő
körülbelül egy vad proletár átalakulását gondolta el a karácsonyi est hatása
alatt. Ebben a formában azonban nem látunk belőle semmit. Nem tudjuk, hogy
miért találja a szerző éppen a proletár lakásában, családjában a jászol lelkét?
s még nagyobb hiba, hogy a költő nem is mutatja a proletár megbékülését. Gyöngyszületés-ben
nagyon erőltetett a gyöngy születésének magyarázata s alkalmazása sem talál.
Hosszabb reflexió után igen szép költeményt lehetett volna csinálni belőle. Biztatás
c. is kissé ellaposul az utolsó három sorral, pedig különben igen szép ez a
költemény.
S
végül, hogy a versformára vonatkozólag is mondjak valamit, Pakocs nem kötött
versszakokban dolgozik. Ez még nem hiba; jambikus sorai így is könnyen
hullámzanak. Bizonyos mesterkéltséget okoz azonban, hogy ott rímel, ahol akar.
A sorok hosszúsága t. i. nagyon szeszélyes. Szinte azt mondhatnám: ha egy jó
rím kerül elő, akkor megáll s a következő szót átviszi a másik sorba. Ez az
értelem rovására esik, de legkönnyebb módja, hogy az ember tökéletes rímeket
adjon.
Pakocs
könyve határozott nyereséget jelent irodalmunk számára. Értékes biztató, amely
után nagy reménnyel várjuk a következő kötetet.
Rass Károly
Forrás: Erdélyi Irodalmi
Szemle 7. szám 1924. június
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése