Tavaszi
szellő suhant végig a rónán, mikor Gyulai 1851. májusában Gyömrő vidékéről
elköltözött. Egy nappal előbb indulhatott, mint grófja, ki családjával együtt
12-én vasúton tette meg a Gyömrőtől Szolnokig terjedő utat. Míg ugyanis gróf
Teleki Domokos Mezőtúron túl Geszten a vele rokon Tisza-család kastélyában
tartott pihenőt* (* Teleki Domokos gróf
útjának adatait a gróf számadáskönyvében az 1851. május 12-tőlmájus 24-ig terjedő
bejegyzések szolgáltatták. A számadáskönyv a gernyeszegi Teleki-kastély mai
urának, Teleki Domokos grófnak tulajdona; neki mondok hálás köszönetet azért,
hogy a könyv tanulmányozását megengedte.), addig Gyulai az útról kissé
letérve, valamivel tovább, egészen Nagyszalontáig haladt, hogy láthassa Arany
Jánost s néhány szép órát töltsön el otthonában. Az első találkozás évtizedekre
szóló barátság alapját vetette meg, minő csak férfias jellemek között
fejlődhetik ki. Gyulai délelőtt érkezett Szalontára s alkonyattal búcsúzott.
Ezalatt sokat beszélgetett Arannyal Petőfiről, az irodalmi viszonyokról, majd
gyönyörködött a művészi töredékekben, melyeket kérésére Arany a Toldi második és harmadik részéből olvasott
fel. Egyaránt mély benyomást tett reá Aranynak igénytelen, mégis gazdag
egyénisége s egyszerű, mégis összehangzó családi köre, úgyhogy Szalontán
nemcsak irodalmi eszményképét ismerte meg közelebbről, hanem megértette a
költői magány jelentőségét is.* (* Gyulai
Pál: Erdélyi úti benyomások. Papp Ferenc bevezetésével és jegyzeteivel. Olcsó
Könyvtár. 2009-2013. sz. 1921. 21-26. l.). Látogatása május 14-re eshetett,
minthogy 15-én már Teleki Domokos gróffal Nagyváradon találkozott.
Nagyváradon
túl Gyulai egy kocsira került egy fiatal gazdasági gyakornokkal, Szabó
Lajossal. Nevük is egymás mellett áll Teleki Domokos gróf számadáskönyvében az
1851. évi máj. 15-i váradi bejegyzésekben a nekik juttatott útiköltségekkel
együtt. Útjok mind magasabbra emelkedett s a Királyhágón túl a Sebes-Körös
partján mély völgyek alján kanyargott tova. Körülöttük hullámzott az erdő,
zúgott a vízesés. Mint a gazdasági gyakornok öreg gazdatiszt korában beszélte,
Gyulait költői lelkesedés fogta el Erdély határán, s a kocsiról leszállva,
kigombolt mellénnyel haladt a meredek országúton felfelé, hogy tele tüdővel
szívhassa be a friss hegyi levegőt.* (* Szabó
Lajos felsőszőcsi gazdatisztnek szóbeli közlése.) Annál inkább lerontották
a viruló hegyvidék hatását a forradalom dúlásának s az önkényuralom
berendezkedésének nyomai: a leégett vagy lakatlan épületek s az egyenruhás
német tisztviselők. Fájó érzéssel látta Gyulai viszont szülővárosát, Kolozsvárt
is. Hasztalan kereste benne a régi, pezsgő magyar életet, mindenfelé néptelen
utcák, tengődő intézmények, ismeretlen arcok fogadták: idegen kézre került a
szülői ház is. Nem csoda, ha szüleinek s csatatéren elhalt barátainak emléke a
temetőbe vonta. Útirajza szerint ezúttal két napig időzött Kolozsvárott; az
egyik nap – vasárnapi élményeiből következtetve – máj. 18-a, a másik 19-e
lehetett, úgyhogy 19-én délután még Erdély új kormányzójának, Schwarzenberg Károly
hercegnek ünnepies bevonulását is láthatta. Hazafiúi reménységét leginkább
élesztette a színház, a nagy közönség s a derék színtársulat, hol főképp
Hidassyné Prielle Kornéliában régi ismerősre is talált. Úgy látszik,
Szigligetinek máj. 18-án előadott énekes vígjátékát, a Házassági három parancsot nézte végig.* (* Kolozsvári Lap. 1851. 217. május 20-i, keddi szám.) Erre mutat
útirajzában az a megjegyzés is, hogy a karzat Kolozsvárott is zajosan
megtapsolja a magyar népdalokat.
Mintha
a viszontlátás komor hangulatait a borult égbolt is növelni akarta volna,
Kolozsváron túl esősre fordult az idő. Gyulai – saját szavai szerint – nagy sárban
ment keresztül Tordán, s egész Marosvásárhelyig verte az eső. Kedélyét
különösen lehangolta a vidék, melyek útja keresztülvitte, az oláh-lakta Mezőség
kopár hegyeivel, szűk völgyeivel s mogorva tekintetű népével. Éjszakára
útitársával, a gazdasági gyakornokkal együtt éppen egy mezőségi faluban egy úri
lakban kellett megszállnia, s a kifosztott szobák, az összezúzott bútorok rémes
történeteket beszéltek neki a felizgatott oláhság vad szenvedélyeiről.* (* Gyulai Pál: Erdélyi úti benyomások. Olcsó
Könyvtár. 2009-2013. sz. 40-45. l.)Ha azonban Gyulai 20-án Kolozsvárról
elindult, két nap múlva a szakadó esőben is eljutott Marosvásárhelyig. Vele
körülbelül egyidőben érkezhetett oda gróf Teleki Domokos is, ki tordai s
marosludasi kiadásait máj. 20-i kelettel jegyezte fel számadáskönyvében. Mire
Gyulai Vásárhelyből kiért, a nap megvilágította a rétek között kanyargó Marost
s a folyó partján meghúzódó barátságos kastélyokat. Egy óta múlva feltűnt a
magas jegenyefák ormai között a gernyeszegi kastély piros kupolája is, hogy
köszöntse az érkezőt s tartalmas élményekkel kecsegtesse a nyugtalan költői
lelket. Máj 23-án már az egész utazó társaság bevonulhatott a kastélyba. E
napon Teleki Domokos Vásárhelyen még ajándékot adott ugyan, 24-én azonban
Gyulai útiköltségeinek megtérítésével a Pest és Gernyeszeg közé eső összes
kiadásait lezárta.* (* Lásd Teleki
Domokos gróf számadáskönyvében az 1851. május 23. és 24-i feljegyzéseket.)
Máj 23-át jelölte meg Gyulai is megérkezésének időpontjául Pákh Alberthez máj.
24-én írt levelében.* (* Kucz Aladár:
Gyulai Pál Pákh Alberthez írt levelei. Nyugat. 1911. 727. l.)
A
vadregényes természet, mely Gyulait erdélyi útján körülvette, varázserővel
élesztette fel a szülőföldnek azt a szenvedélyes szeretetét, mely letűnt
nemzedékek szellemi hagyatékaként szállott az erdélyi lélekre. Minél tovább
hallgatta Gyulai a madárfüttytől hangos erdőt, a zajongó hegyi folyót s a
sziklák között csörtető patakot, annál inkább érezte, hogy ezer meg ezer
ifjúkori emlék és sejtelmes ábránd köti bérces hazájához. Az egymásra torlódó
útiképeket s a költői kedély hullámzásait foglalta művészi egységbe Gyulainak Erdély
határán című költeménye.* (* Nagyenyedi
Album. 1851. 40. l.) Benne a biztos vonalú vázlatokon éppúgy megérzik a
benyomás frissessége, mint a viszontlátás örömének s fájdalmának költői
nyilatkozásán a lírai közvetlenség. Valószínű, Gyulainak nem is volt ideje az
aprólékos rajzolgatásra, s még a úton vethette papírra költői sorait. Ezt
sejteti maga is Szilágyi Sándorhoz 1851. jún. 8-án írt levelében, mikor – saját
szavai szerint – azért nem ír Erdélyről mert rövid költeményében mindent
kifejezett.* (* Gyulai Pálnak Szilágyi
Sándorhoz írt levelei – köztük az 1851. jún. 8-i levél is – a Nemzeti Múzeum
levéltárában vannak.) Abból meg, hogy jún. 8-i levelében ismét kolozsvári
benyomásaihoz tér vissza, arra a következtetésre juthatunk, hogy Gyulai már
Kolozsvárról elküldte költeményét Szilágyinak. Még teljesebben feltárta Gyulai
úti emlékeinek gazdag tartalmát az az útirajz, melyet Néhány nap Erdélyben majd Erdélyi
benyomások címmel név nélkül hozott 1851. július elején s augusztus közepe
táján a Pesti Napló.* (* Néhány nap
Erdélyben. Pesti Napló. 1851. 396. júl. 4. és 397. júl. 8. sz. – Erdélyi
benyomások. Pesti Napló. 1851. 432. aug. 16. és 433. aug. 18. sz. – Papp
Ferenc: Arany János és Gyulai Pál első találkozása. Irodalomtörténeti
Közlemények. 1916. 75-78. l. – Gyulai Pál útirajza Erdélyi úti benyomások
címmel újra megjelent Papp Ferenc bevezetésével az Olcsó Könyvtárnak 2009-2013.
számaiban 1921-ben.) Az első cikket jún. 21-én, a másodikat jún. 26-án
küldte el Gyulai Lévay Józsefnek, a Pesti Napló azonban különösen a második
rész közlésével nagyon megkésett.* (* Lásd
Gyulai Pálnak Lévay Józsefhez 1851. jún. 21. és jún. 26-án írt leveleit. Gyulai
Pálnak Lévay Józsefhez írt leveleit Csernák Béla, nagyváradi ref. lelkész, a
Királyhágó-melléki ref. egyház főjegyzője, engedte át tanulmányozás végett.
Lekötelező szívességét ezúttal is hálásan köszönöm.) Az útirajz híven
tükrözi vissza az út kimagasló mozzanatait: a nagyszalontai látogatást, Erdély
határának átlépését, a kolozsvári napokat s a mezőségi élményeket. A rajz
hűségét igazolja az is, hogy a benne foglalt adatok pontosan megegyeznek Teleki
Domokos gr. számadáskönyvének bejegyzéseivel. Gyulai azonban míg a hegyi táj
szépségeit, Erdély társadalmi és politikai viszonyait vázolja, éles
megfigyelésein keresztül itt is, ott is megvillantja előttünk ábrándos
hazaszeretetének fényét. Már itt feltűnik a később kialakuló Erdélyben című költeménynek egyik
jellemző sora, e mély értelmű sóhajtás: „Szép vagy Erdély és szerencsétlen!”* (*
Az Erdélyben című költemény a Budapesti
Visszhang 1852. május 9-i számában Szülőföldemen címmel jelent meg. A
költeményt Gyulai 1851. aug. 24-én, tehát az útirajz írása után küldte el
Szilágyi Sándornak; levelében ugyanis azt írja, hogy egy költeményt csatol
hozzá,m ely az egész, a feldúlt Erdélyt illeti.). Éppen e mély líraiságánál
fogva kerül Gyulainak erdélyi útirajza Petőfi Úti leveleivel közeli rokonságba. Míg azonban Petőfi prózájának
inkább a lírai egyéniség merész kitörései adnak értéket, addig Gyulainak
erdélyi útirajzában a prózaírás művészete, elsősorban a fejlett prózai stílus
emeli ki az úti emlékek valódi értékét. A hatás nem is maradhatott el. A Pesti
Naplóban a lapnak egyik erdélyi levelezője hálásan köszönte meg a névtelen
cikkírónak, hogy Erdély ügyeit oly híven ismertette.* (* Az erdélyi levelező, ki egy kis négyzetet használt írói jegyül, Retteg
vidéke szept. 5. címmel látta el cikkét a Pesti Naplónak 1851. szept. 16-i
számában.) Pákh Albert is, mihelyt Gyulai útirajzát olvasta, a maga humoros
modorában lelkesen üdvözölte barátját, az érző szívet s bátor lelket, a
szeretetreméltó s okos stilisztát.* (* Lásd
Pákh Albertnek Gyulai Pálhoz 1851. júl. 6-án írt levelét Kuncz Aladár
közlésében az 1910. évi Nyugat 1549. és 1550. lapjain.)
A
változatos úti tájképek sorában, melyek Gyulait Erdélyben fogadták, méltó
befejezésül kínálkozott Gernyeszeg. A széles völgyet, melyen a fűzfabokrok
közül itt is, ott is megcsillant a Maros tükre, erdős hegyek szegélyezték, a
szemhatár szélén pedig havasok rajzolódtak le, melyeket kékre festett a távol
köde. Maga Gyulai is elragadtatással említi Pákh Alberthez Gernyeszegről írt
első levelében, hogy ablakából, mely alatt a Maros vize foly, a legszebb
hegycsoportok és völgynyílások panorámája tárul szeme elé.* (* Lásd Gyulai álnak Pákh Alberthez 1851. május
24-én írt levelét az 1911. évi Nyugat 727. és 729. lapjain.) Éppúgy
szívéhez szólt a közvetlenül a Maros partján emelkedő, ódon kastély is. A
hatalmas, emeletes épület, melyet Teleki Domokos gróf dédatyja, Teleki László
gróf a XVIII. század barokk ízlésében építtetett* (* Lásd a gernyeszegi kastély képét és leírását Hunfalvy Jánosnak
Magyarország és Erdély eredeti képekben című művében a II. szakasz (1864.) 132.
és következő lapjain, Az osztrák-magyar monarchia írásban és képben című műben,
Magyarország VII. kötetében 1901) a 97. és 298. lapokon, továbbá dr. Siklóssy
László Gyorskocsin Erdélyben című könyvének 1927. 132. s 133. lapjai között és
a 126-140. lapokon.), sok ablakú, kettős szárnyával, nemes vonalú
homlokával s tekintélyes kupolájával merészen emelkedett az egész vidék fölé.
Benne a múlt idők szelleme az újabb kor felfogásával művészien egyesült, amint
a kastély körül futó várároknak s a vastag falú, bolthajtásos, földszinti
szobáknak komorságát is megenyhítette az emeleten levő ízléses előcsarnoknak s
tágas szalonoknak világossága. Az összhangot csak a szabadságharc idején itt
tanyázó kozákok garázdálkodásának nyomai zavarták meg.* (* Gyulai
Pál Szilágyi Sándorhoz 1851. nov. 24-én küldött levelében s Lévay Józsefhez
1851. aug. 1-én intézett levelében ír a kozákoktól kipusztított kastélyról.)
Gyulai leginkább elárulta meghatottságát, mikor megérkezése után másnap Pákh
Alberthez írt levelében a holdtól megvilágított, várszerű kastélyt, az emelet
ablakáig felnyúló hársfákat, a vén tölgyfaajtókat és ősképeket annyi
szeretettel vázolta.* (* Lásd Gyulai
Pálnak Pákh Alberthez 1851. május 24-én írt levelét az 1911. évi Nyugat 728.
lapján.)
Gernyeszeg
azonban nemcsak költői hangulatokat, hanem sokféle elfoglaltságot is
tartogatott Gyulai számára. Mint megérkezése után másnap írta Pákh Albertnek, ő
is szeretett volna az erdőkön bolyongani, hegyeket mászni, völgyeken
megpihenni, de idejét irodai munkával, tanítással, röpiratok s hírlapok felolvasásával
kellett eltöltenie. Teleki Domokos gróf ugyanis annyi eréllyel fogott
birtokainak rendezéséhez s a gernyeszegi kastély helyreállításához, hogy
titkárát bőven elhalmozat írnivalóval. Több időt fordított Gyulai széplelkű
tanítványaira: Zsófia és Jozefin grófnőkre is, bár szívesen fáradt értük; 1852
folyamán különórákban foglalkozott a kastély vendégével, a grófné húgával is* (*
Lásd Gyulai Pálnak Lévay Józsefhez 1852.
jún. 25-én írt levelét.) A magyar nyelvtanon kívül azonban más tárgyakat is
adhatott elő; ezt bizonyítja egy 1851. évi gernyeszegi levelében az a
megjegyzés, hogy egész nap geográfiát tanul.* (* Lásd Gyulai Pálnak Gáspár Jánoshoz írt, keltezetlen levelét Berde Máriának
Gáspár János hagyatékából című dolgozatában a Budapesti Szemle 171. kötetében
/1917/, a 224. lapon.) Többször szerepelt
Gyulai Gernyeszegen felolvasóként is. Téli estéken a grófné jelenlétében is
folytatta a legújabb hírlapok felolvasását, csak azt sajnálta, hogy nem
szereztetett különb élvezetet a kastély úrnőjének. Ennyi elfoglaltság mellett
jutott még ideje a könyvtár rendezésére, melyben a viharos évek a legnagyobb
összevisszaságot hagyták hátra* (* Lásd
Gyulai Pálnak Pákh Alberthez 1851. aug. 2-án írt levelét az 1911. évi Nyugat
732. lapján.), erre a feladatra azonban már saját tudásvágya s kutató
szenvedélye is csábította. Gyakran a fáradt idegek lázongtak is a rájuk rakott
teher ellen. Ilyenkor hasonlította magát össze Gyulai a rabbal, ki bilincsei
között független életről, szabadságról álmodik; ilyenkor írta egy éjjeli órán
barátjának, hogy olyan fáradt, mint az az állat, mely egész nap szemetet
hordott.* (* Lásd Gyulai Pálnak Szilágyi
Sándorhoz 1851. nov. 5-én írt levelét.) Egyébiránt helyzetét maga sem
ítélte meg mindig oly sötéten s különösen a gróf távollétében elég szabadon
adhatta magát át saját kedvteléseinek. Kedélyére inkább hatott leverően a
lekötöttség érzete, valamint az a nehéz szerep, melyet a grófi udvarban kellett
játszania. Saját megállapítása szerint nem alázhatta meg magát a cselédség
színvonaláig, mert megvetették volna, de nem is járhatott emelt fővel, mert
éreztették volna vele szolga voltát.* (* Lásd
Gyulai Pálnak Pákh Alberthez 1851. aug. 2-án írt levelét az 1911. évi Nyugat
731. lapján.)
Ha
azonban Gyulai néha kimerülten hordta is a nap terhét, elégületlensége nem
személyek ellen fordult, hiszen tudta, Pákh Albertnek meg is írta, hogy mind a
gróf, mind családja megbecsülik. A grófkisasszonyok ragaszkodását maga
elismerte, mikor 1852-ben részint miattok nem tudott megválni Gernyeszegtől. „Tanító
nélkül hagyjam a tanítványaimat, kik annyi kedvvel tanulják a magyar irodalmat
és nyelvet?” – kérdte egyik Lévayhoz intézett levelében.* (* Lásd Gyulai Pálnak Lévay Józsefhez 1852.
jún. 25-én írt levelét.) A két szépen fejlődő hajadonra gondolhatott az Egy
fiatal leányra című 1851. évi költeményében, egy ártatlan leánylélek
kibontakozásának leheletszerű rajzában is.* (* A költemény, mely először a Hölgyfutár 1852. jan. 3-i számában jelent
meg, az 1904. évi gyűjteményes kiadásban az I. kötet 105. lapján fordul elő. A
költemény írásakor Zsófia grófnő 15 éves, Jozefin grófnő két évvel fiatalabb
volt.) A kastély fiatal úrnője is örömest láthatta körében a vele majdnem
egyenlő korú, szellemes írót, ki, ha akarta, el is tudta űzni a hosszú téli
esték unalmát. Minthogy a grófné figyelme a háztartásnak minden mozzanatára
kiterjedt, Gyulai bizonyára az ő rendelkezéseinek is köszönhette, amit egyik
levelében érint, hogy mint grófi titkár hosszas betegsége idején oly gondos
ápolásban részesült.* (* Lásd Gyulai
Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1852. febr. 8-án írt levelét.) Gyulainak s a
grófi családnak bensőséges kapcsolatát érezteti velünk az 1851. évi Géza úrfi
című gyermekvers is, amennyiben a hozzá való költői eszmét Gyulai nyilatkozata
szerint is Teleki Domokos grófnak Géza fia szolgáltatta, ki 181-ben tanulhatott
járni.* (* A költemény Géza címmel Gáspár
Jánosnak Csemegék kisebb gyermekek számára című olvasókönyvében 1854-ben
Kolozsvárott jelent meg, a gyűjteményes kiadásban pedig Géza úrfi címmel az
1851-ik évi költemények között foglalt helyet. 1851-ben több gyermekverset
dolgozott Gáspár számára Gyulai. 1851. dec. 5-i levelében is két eredetiről s
egy átdolgozásról ír; az eredetiek közül való lehet a Géza úrfi. – Lásd
Csengery Antal hátrahagyott iratai és feljegyzéseiben /1928./ a 446. lapon levő
második jegyzetet.)
Különösen
gazdag tartalommal telt meg Gernyeszegen Gyulainak Teleki Domokos gróffal való
viszonya. Itt tág tere nyílt a gróf rendszeretetének, míg a kastélyban a
kőmívesekkel, asztalosokkal, kárpitosokkal s bádogosokkal tárgyalt, vagy a
parkban a kertésszel az ültetni való fenyőfák helyét jelölte meg, vagy a
gazdaságban tekintett szét. A gyenge testalkatú férfiú valóban nagy munkát
végzett.
Távoli
birtokainak ellenőrzése végett minduntalan hosszú utakat tett meg kocsin;
többször berándult Kolozsvárra is, 1851. októberében az erdélyi ref. egyház
köz-zsinatára s az új ref. templom felszentelésére, 1851. augusztusában pedig
az uralkodó látogatása alkalmával.* (* Ezeket
az adatokat részint Teleki Domokos gróf számadáskönyvének 1851. és 1852. évi
bejegyzései, részint a Kolozsvári Lapnak 1851. okt. 7., okt. 14., okt. 16.
számai s a Pesti Naplónak 1852. aug. 7. és aug. 9. számai szolgáltatták.)
Emellett gernyeszegi otthonában széleskörű kutatásokkal fogott Erdély
történetének megírásához. Amily önzetlenül fáradt családjáért, éppoly nagy
áldozatokat hozott egyházáért s nemzetéért. Minél több évet töltött Gyulai
Teleki Domokos gróf közelében, annál inkább nőtt iránta érzett tisztelete, s
minél jobban megismerte Teleki gróf is titkárának egyenes jellemét, annál több
bizalommal nyílt meg előtte. A bizalom jeléül vitte a gróf magával Gyulait
1851. októberében, mikor Zsibón, Drágon keresztül Kolozsvárra utazott, vagy
1852 októberében, mikor Kolozsvárról mezőségi birtokaira, főképp Szentpéterre
látogatott el.* (* Lásd Gyulai Pálnak
Szilágyi Sándorhoz 1851. okt. 3-án írt levelét, továbbá Teleki Domokos gróf
számadáskönyvének 1851. okt. 12., okt. 14. s 1852. okt. 8-22-i bejegyzéseit.)
Másrészt Gyulai szintén mindigaz igaz nagyrabecsülés hangján nyilatkozott Teleki
Domokos grófról leveleiben; örömest ajánlotta 1851. júl. 8-án Pákh Albert
figyelmébe is, hogy a gróf megírja az Ujabbkori Ismeretek Tára számára vagy
kiadás végett Erdély politikai történetét.* (* Lásd
Gyulai Pálnak Pákh Alberthez 1851. júl. 8-án írt levelét az 1911. évi Nyugat
730. lapján.) A nemes gróf mély erkölcsi hatásáról maga Gyulai tesz tanúságot,
mikor Gernyeszegen című
költeményében ily emléket állít neki:
Oly honfi volt, milyen kevés van köztünk,
Akit nem önzés, hiuság vezet,
Hanem az erkölcs és a kötelesség.
Őrizze sírját hű emlékezet!*
(* Gyulai Pál
Költeményei. II. 1904 311. l.)
Így
maradt Gyulai egyre tovább Gernyeszegen; tovább, mint először gondolta.
Eleinte, mint Pákh Albertnek írta máj. 8-án, hat hónapra tervezte gernyeszegi
tartózkodásának idejét: még 1851. augusztusában is azt ígérte, hogy októberben
visszatér Pestre.* (* Lásd Gyulai Pálnak
Pákh Alberthez 1851. május 8-án írt levelét az 1911. évi Nyugat 727. évi Nyugat
727. lapján s Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1851. aug. 20-án írt levelét.)
A mozgalmas pesti napok emlékein kívül leginkább pesti barátai élesztették
visszavágyódását, különösen Pákh Albert, Szilágyi Sándor s Lévay József. Pákh
már Pesten mély vonzalommal figyelte Gyulainak egyre emelkedő írói és költői
pályáját, azért féltette a magánytól s azért ismételte szinte refrainszerűen
leveleiben, hogy Gyulainak Pesten van a helye. Pákh egyszersmind Csengery
Antallal s Kemény Zsigmond báróval együtt mindent elkövetett, hogy Gyulai pesti
élete számára valamely biztosabb alapot teremtsen, bár nem sok eredménnyel:
okt. 12-i soraiban is csak egészen határozatlanul ajánlotta a Pesti Naplót, ha
Lévay a laptól megválva, Gyulaira hagyhatná munkakörét.* (* Lásd Pákh Albertnek Gyulai Pálhoz írt 1851.
júl. 6., 17., okt. 12-i leveleit az 1910. évi Nyugat 1549-1553. lapjain,
továbbá Gyulai Pálnak Lévay Józsefhez 1861. okt. 24-én írt levelét.) Még
bizonytalanabbak voltak Szilágyi ígéretei; ő megindulandó lapjában, a Pesti
Füzetekben szánt Gyulainak jelentősebb szerepét, a lap kiadásához szükséges
engedély azonban egyre késett, sőt végre egészen elmaradt.* (* Lásd Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1851.
jún. 8-tók 1852. febr. 8-ig írt leveleit.)
Ily körülmények között Gyulai nem tehetett egyebet, mint szeptember
végén s október elején mind Pákhot, mind Szilágyit értesítette, hogy a telet
Gernyeszegen tölti. Legközelebb hozta a távolság Gyulaihoz pesti barátai közül
Lévay Józsefet, ki éppúgy lelkesült az eszményekért s éppúgy megőrizte
józanságát, mint Gyulai. Sűrűn leveleztek a költészet, irodalomban kérdéseiről
s egymás ügyeiről. Lévay 1852. jan. 11-én hívta meg Gyulait a Pesti Napló
szerkesztőségének nevében Szilágyi Virgil helyére, ki február elejére Értesítő címmel új lapot akart
indítani.* (* Lévay Józsefnek Gyulai
Pálhoz írt levelei – köztük az 1852. jan. 11-i is – a Gyulai-Fodor család
birtokában maradtak fenn. Elsősorban Kardos Pál debreceni tanárnak köszönöm,
hogy Lévay leveleit áttanulmányozhattam.) Gyulai azonban ennek a meghívásnak
sem vehette már hasznát. Az epeláz újra gyötörni kezdte: pénze sem volt annyi,
amennyivel Pestre utazhatott s ott új élethez foghatott volna. A változtatástól
visszariasztotta a téli utazás veszélyessége is, még inkább a kórházi ápolás gondolata,
mely reá Pesten megromlott egészségi állapota mellett várt volna. Ezeket a
szempontokat emelte ki Teleki Domokos gróf is, mikor beteg titkárát a
kockázatos vállalkozástól vissza akarta tartani. Gyulai annál inkább engedett
az érveknek, mert a gróf valóan enyhíteni akarta helyzetét. Ezért február
elején egészen határozottan tudatta barátaival, hogy őszig Gernyeszegen marad s
csak a gróffal megy vissza Pestre.* (* Lásd
Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1852. febr. 8-án írt levelét, továbbá Gyulai
Pálnak Lévay Józsefhez 1852. jún. 25-én írt levelét.) Ettől az
elhatározásától nem is térítette el Gyulait semmi sem; nem csábította el 1852
nyarán még a Pesti Naplónál megürült s neki felajánlott munkatársi hely sem,
melyet Lévay a miskolci tanári állással cserélt el.* (* L. Lávay Józsefnek Gyulai Pálhoz 1852. jún. 18-án írt levelét.)
Könnyű szívvel hárította el magától a kedvező ajánlatot; az őszt még a
gernyeszegi kastélyban élte át s november második felében költözött el a Maros
völgyéből.
Másfél
évnél hosszabb ideig volt Gyulai a gernyeszegi kastély lakója. ezalatt kétszer
látta a tavasz és nyár virágait, az őszi lombhullást s egyszer havas téli tájat. Kis szobája
tölgyfa-ablakával az épületnek a Maros felől eső szárnyán az emeleten foglalt
helyet. A természet változásai festették át közvetlen közelében a terjedelmes
parkot, mely a kastély dombjától a Maros partjáig húzódott. Költői vallomása
szerint sokszor bolyongott a park kanyargós útjain a jázminbokrok mellett s a
magas nyárfák alatt.* (* Gernyeszegen.
Gyulai Pál Költeményei. II. 1904. 309., 310. lapok) Sokszor elnézte a
Marost is, mikor a folyó holdas nyári estéken csendesen haladt medrében,vagy
mikor, mint az 1851. évi szeptemberi esőzések után zúgva öntötte el a síkon
levő mezőket és réteket. (* Kolozsvári
Lap. 1851. szept. 2., 9. sz.- Pesti Napló 1851. szept. 23. sz.) A
természettel való bensőséges kapcsolat sugallta Gyulainak 1851-ben s 1852-ben
sok becses lírai eszméjét. Leginkább a gernyeszegi parkban éjjeli sétái
alkalmával figyelte meg a titkos hangokat és sejtelmes fényhatásokat, melyeket
az éjjeli természet életének költői rajzában oly pontossággal emelt ki.* (* Mi hallik az erdőn. Éji séta. Éjjel. Gyulai
Pál Költeményei. I. 1904. 97-101., 122-124. l.)
A
park, a Maros és az erdő mellett éppúgy érdekelte Gyulait a körülötte mozgó
udvari élet is, melyet a múlt eszméi s a jelen törekvései színeztek. Teleki
Domokos fényes házat tartott* (* Deák Farkas: Gr. Teleki Domokos emlékezete.
1881. 24. l.), s amint 1851. november elején megjelent a görgényi kastélyban
a kormányzó tiszteletére meghívott társaságban* (* Kolozsvári
Lap. 1851. nov. 13. szám.), ő maga is szívesen fogadta vendégeit
Gernyeszegen. Többször megfordultak itt a szomszédos sáromberki és sárpataki
Teleki grófok s a többi Maros-menti arisztokrata családok, valamint a vidéki
értelmiség tagjai; az utóbbiak közül gyakori vendég volt Deák Ferenc kir.
táblai ügyvéd is, kivel Teleki Domokos gróf a marosvásárhelyi Teleki-könyvtár
történeti adatainak összegyűjtésére szövetkezett.* (* Deák Farkas: Gr. Teleki Domokos emlékezete. 1881. 16. l. – Jakab Elek:
A Teleki-könyvtár s a marosvásárhelyi Kemény Zsigmond-Társaság. Figyelő. VI.
1879. 15. l.) Gyulai, ha másutt nem, a tekintélyes ebédlőteremben biztosan
találkozott ezzel a társasággal, de éppoly jól ismerte a gróf gazdatisztjeit s
a belső és külső cselédséget is. Különösen örömest benézett a jól gondozott
lóistállóba; mint Szilágyi Sándornak írta 1851 nyarán, nagy gyönyörűséget
szerzett neki a ló.* (* Lásd Gyulai
Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1851. júl. 22-én írt levelét.) Egy másik
megjegyzése szerint Teleki Domokos gróf szívességéből sokat lovagolt Gernyeszeg
környékén, sőt Marosvásárhelyre is bement lóháton.* (* Gyulai Pál Költeményei. I. 1904. 303. l.) Ha tehát Gyulai a
természetet s az emberi szívet tartotta a költészet fő forrásainak, akkor
Gernyeszegen a második forrásból is bőven meríthetett. Az itt szerzett
benyomások mindig gazdag anyaggal látták el költői képzeletét. Egyik
jegyzetében maga beszéli el, mint alakult ki egyik lovaglásának emlékeiből A bujdosó című balladás képe. Mikor
egyszer a szomszéd városba a lovásznak kedvelt lován ment s lovát megszokott
kedves helyeiről nehezen terelte tovább, elgondolta, mit érezhet a bujdosó
lovas hasonló vesződések között; így kapcsolta össze saját tapasztalatait az
üldözött honvéd lelkiállapotával.* (* Gyulai
Pál Költeményei. I. 1904. 303. l.) Gernyeszeg hatását árulja el Gyulai
nagyobb elbeszélő műveiben is, mikor annyi kedvvel rajzolja a vidéki kastélyok
életét, s mikor költői rajzának körvonalaiban vagy részleteiben mind
határozottabban követi mintaképét, a Maros-menti Teleki-kastélyt. Gernyeszegi tájra ismerünk a Jó éjtszakát című novella színterén, a
Maros-melléki várkastély környékén: a Maros tündérligeteiben, az erdős
bércekben s a távoli havasokban; egyúttal látjuk a kastély födeléig nyúló, vén
hársfákat is, minőket egykor Gyulai csodált meg gernyeszegi szobájának
ablakából.* (* Gyulai Pál: Jó éjtszakát!
Olcsó Könyvtár. 2070-2076. sz. 1922. 10., 11., 83., 84. l.) Az Egy régi udvarház utolsó gazdájában is
Gernyeszegre emlékeztet bennünket a vidéki udvari életnek egy-egy jellemző
mozzanata és alakja; Gyulai maga említette, hogy ott hallotta a délben a
cselédeknek, majd az uraknak szóló harangozást, s hogy ott látta a kis sánta
Mányinak s a féleszű bivalyosnak élő mintáját.* (* Gyulai Pálnak szóbeli közlése. – Gyulai Pál: Vázlatok és képek. 1913.
286-289. l.) Még egyszer felbukkan előttünk Gyulainak kedves kastélya nemes
grófjával, bőbeszédű cselédségével s vonzó vidékével a Romhányiban a
Telegdi-kastély rajzában; nem is csoda, hogy Telegdi gróf kastélya a
Maros-menti, vén Teleki-fészket juttatta a költő eszébe.* (* Papp Ferenc: Gyulai Pál Romhányija.
Budapesti Szemle. 179. k. /1919/ 173. l.)
Gernyeszeg
azonban nemcsak a költő képzeletvilágát gazdagította mély benyomásaival, hanem
amennyiben Erdély politikai életébe engedett bepillantást, hangolta a hazafiú
kedélyét is. Miután Erdély vezérférfiai rövid idő alatt egymás után léptek le a
politikai küzdőtérről, leginkább Mikó Imre gróf és Teleki Domokos gróf
egyéniségéhez futottak össze az erdélyi magyarság politikai törekvéseinek
szálai.* (* Deák Farkas: Gr. Teleki
Domokos emlékezete. 1881. 15., 16. l.) Teleki Domokos gróf nem volt oly
nagy szónok, mint Kemény Dénes báró vagy Szász Károly, nem volt oly harcias,
mint Wesselényi Miklós báró, sem oly ravasz, mint id. Bethlen János gróf, de
óvatosságával, alaposságával s eszményi hazafiúságával mindegyiknél inkább
beleillett az elnyomatás korának viszonyai közé. Gyulai az ő oldalán ismerte
meg az erdélyi ostromállapot borzalmait, a hatalom bosszúját s a hazaszeretet
kétségbeesését. Az ő óvatos politikáját követte erdélyi útirajzában is, mikor
várakozással tekintett az új kormányzónak, Schwarzenberg hercegnek működése
elé, s mikor a magyarság és oláhság kibékítésén fáradozott.* (* Gyulai Pál: Erdélyi úti benyomások. Olcsó
Könyvtár. 2009-2013. sz. 1921. 18., 38., 39. l.) Annál inkább
megdöbbenthette mindkettőjüket a szerencsétlen Gál-Makk-féle összeesküvés, melynek
vezetőit – köztük Gyulainak több marosvásárhelyi ismerősét is – 1852. jan.
24-én éjjel fogták el.* (* 1000: Erdélyi
levelek. VII. Febr. 1. Pesti Napló. 1852. febr. 17. sz. – Ürmössy Lajos:
Tizenhét és Erdély történetéből. 1894. 82-90. l.) Gyulai csak nemrégen
érintkezett többször Lisznyai ügyében Marosvásárhelyen a ferencrendi
zárdafőnökkel, Andrássy Rafaellel: róla küldte Lévayhoz 1852. ápr. 16-án
intézett levelében Lisznyainak e rövid üzenetet: „Szegény Raphit elfogták.* (* Lásd Gyulai Pálnak Lévay Józsefhez 1852.
ápr. 16-án írt levelét.) Mily komor érzelmekkel tölthette meg Gyulai
kedélyét a sötét korszak, s a lélekrokonság révén mennyire visszahangozhatott
benne az a nemes pesszimizmus, mely Teleki Domokos gróf politikai felfogását
oly gyakran jellemezte!* (* Deák Farkas:
Gr. Teleki Domokos emlékezete. 1881. 17. l.) Így emelkedett Gyulai az
erdélyi hazaszeretetnek eszményi magasságaihoz, mikor Erdélyben című
költeményében Erdély minden gyászát átérezte. Így alkotta meg Szüreten című költeményében az 1851.
évi, szomorú erdélyi szüretnek s benne a bánatba merült, erdélyi magyar életnek
művészi képét.* (* Az Erdélyben című
költeményt 1851. aug. 24-én küldte el Gyulai Szilágyi Sándornak, a Szüreten
című költeményt pedig 1851. nov. 24-e előtt Vahot Imrének; nov. 24-i levelében
ugyanis arra kéri Szilágyit, hogy mikor a Losonczi Phönix megjelenik, küldessen
neki egy példányt.) A lírai rajz eszméjét egy Maros-menti szüret adhatta,
minthogy Gyulai 1851. október végén, az erdélyi szüret idején Gernyeszegen s
környékén időzött.* (* A Kolozsvári Lap
1851. nov. 5-én jelentette, hogy Kolozsvárott a szüret a napokban végződött be.)
Gyulai tapasztalatai is megegyezhettek a Pesti Napló nagybányai levelezőjének
megfigyeléseivel, kit a néma, zajtalan szőlőhegy a régi, víg, magyar vendégszeretettől
hangos szüretekre emlékeztetett.* (* A
Pesti Napló 1851. nov. 14-i számában egy nov. 9-i nagybányai levél szól a
bevégzett szüretről.)
Minél
inkább visszavonult Gyulai az élet mozgalmasságától, annál inkább befelé
fordult tekintete. 1851. okt. 24-én Pákh Alberthez írt levelében is a magánynak
azon ritka óráiért lelkesült, melyekben a lélek az élet nagy benyomásait
dolgozza fel s ábrándot és valót költészetté olvaszt.* (* Lásd Gyulai Pálnak Pákh Alberthez 1851. okt. 24-én írt levelét az 1911.
évi Nyugat 735. lapján.) Így tartott szemlét az elmélyedés csöndes óráiban
szívének viszonyain is, mikor egymás után vonultak fel lelki szemei előtt azok
a nők, akik iránt valaha mélyebb vonzalmat érzett. Közülök az első szerelem
fénykoszorúja tüntette ki Pataki Emiliát, s a deési szép napok emléke terelte
Gyulai figyelmét mindinkább Deésre, egykori álmodozásainak színhelyére. Azért
kérte 1851. szeptember első felében Szilágyi Sándortól is húsz forint írói
díját, hogy Deésre utazhassék s néhány órát tölthessen a Pataki-ház kertjében,
saját szavai szerint „hulló levelek közt emlékezve az elmúlt tavaszra”.* (* Lásd Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz írt
1851. szept. 14. és szept. 24-i leveleit.) Az utazás egyelőre elmaradt,
Gyulait azonban nem tartotta vissza kedves tervének megvalósításától Szilágyi
Sándornak az a megjegyzése sem, hogy Emilia már nem olyan, mint amilyennek
Gyulai hiszi. Gyulai ugyan szintén hallott Emilia szerelmi csalódásáról de ha
szerelmet nem is érzett már iránta, becsülését nem tudta tőle megvonni.* (* Lásd Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1851.
okt. 3-án írt levelét.)Mintha Kemény Zsigmond báró regényéből: A szív
örvényeiből a fennkölt lelkű Szeredy Anselm gróftól tanult volna hinni* (* Gyulai
Pál 1851. szept. 24-i levelében írta Szilágyi Sándornak, hogy néhány jó órát
töltött A szív örvényei mellett.), okt. 3-i levelében ily eszményi hittel
nyilatkozott egykori eszményképéről: „Ha az történt vele, mit leveledben
sejtetsz, én, kinek tán a világnál több jogom van, hogy rá követ dobjak, azt
fogom mondani: Tévedhettél, de ártatlan vagy, én most is becsüllek”. Ily
kedélyállapotban látta viszont Gyulai Pataki Emiliát Deésen, hogy örökre
elbúcsúzzék tőle. Október 3-án Teleki Domokos gróffal Zsibóra indulva,
csakhamar Deésre érkezhetett, minthogy Teleki Domokos gróf okt. 12én már zsibói
és drági kiadásait is bejegyezte számadáskönyvébe.* A látogatásnak emléke és egyúttal bizonyítéka
is az az aranyozott szélű levélke, mely Pataki Emilia emlékkönyvében Gyulai
kezeírásával az Emléklapra című
búcsúverset őrizte meg.* (* Papp Ferenc:
Gyulai Pál és Pataki Emilia. 1828. 15., 19., 20. l.) A Pataki-házra új
fényt derített Pataki Dániel deési polgármestersége* (* A Pesti Napló 1852. aug. 16-i száma szerint az uralkodót aug. 2-án
Deésen P. D. polgármester üdvözölte.), de Gyulait a szép emlékű helyeken
minden csak a két csalódott szív tragédiájára emlékeztette: míg őszinte
részvétet érzett a szép leány iránt, ki annyi önérzettel viselte szívének
sebét, épp oly meghatva temette vesztett ábrándjait. Ily komorérzelmekkel zárta
le Gernyeszegen is szerelmének történetét. A lemondás izgalmai között írta: „A
szerelemről, bár csaknem vallásos kegyelettel fogadtam, sohasem hittem, hogy
boldogítson.”* (* Lásd Gyulai Pálnak Pákh
Alberthez 1851. szept. 28-án írt levelét az 1911. évi Nyugat 733. lapján.).
Mikor pedig Tragédia című
költeményében a büszke és érzéketlen leányszívet az igénytelen, de szerető férfiszívvel állította szembe* (* A költemény a Budapesti Visszhang 1852. nov.
7-i számában jelent meg, de a gyűjteményes kiadásban az 1851. évi költemények
között foglal helyet.), maga mutatta meg, mint olvasztotta egybe
gernyeszegi magánya a valót és ábrándot költészetté.
Az
értékes benyomásokon s az elmélyedés eszméin kívül a gernyeszegi napok irodalmi
tanulmányokkal is elősegítették a költői és írói egyéniség fejlődését. Gyulai
maga érintette e téren való fogyatkozásait, főképp esztétikai műveltségének
hiányait, mikor elismerte, hogy szakszerűen nem foglalkozott esztétikával s
kevés esztétikust forgatott.* (* Irodalmi
élet. Pesti Röpivek. 1850. évi l. szám.) Hasonlóképp kevesellette saját
tudását Pákh Alberthez 1851. aug. 2-án intézett levelében is s csak azzal
dicsekedhetett, hogy mindazt elfelejtette, amit rosszul tudott. Ily szigorú
önismeretből eredt az a határozott szándéka, hogy gernyeszegi tartózkodását
irodalmi ismereteinek kiegészítésére s irodalmi eszméinek tisztázására
használja fel. 1851 őszén, int szept. 28-i levelében megvallotta, már az a
remény kecsegtette, hogy a még hátralevő, hosszú tizenkét hónap alatt minden
zajtól és szenvedélytől távol sokat fog dolgozhatni és tanulhatni.* (* Lásd Gyulai Pálnak Pákh Alberthez 1851. aug.
2-án és szept. 28-án írt leveleit az 1911. évi Nyugat 731. és 732. lapjain,
továbbá Gyulai Pálnak Lévay Józsefhez 1851. aug. 1-én írt levelét.) Valóban
Gernyeszeg Gyulai írói és költői egyéniségének fejlődésében az erőgyűjtést
jelentette. Jó szolgálatot tett neki a körülbelül hatezer kötetre terjedő
könyvtár is, melynek rendezésére maga vállalkozott.* (* Az a
könyvtár, melyet a szabadságharc után talált Gyulai Gernyeszegen, 1876-ban
Teleki Domokos gróf ajándékozása folytán a sepsiszentgyörgyi ref. kollégium
birtokába került. A könyvtárról azonban hű képet ad a gernyeszegi
Teleki-könyvtárban őrzött ily című könyvjegyzék: Catalogus Librorum in Ill.
Bibliotheca Gernyeszegensi Contentorum. 1854. A könyvjegyzéket a gernyeszegi
kastély mai ura, Teleki Domokos gróf engedte át használatra, miért e helyen is
hálás köszönetemet nyilvánítom.) A nagyobbrészt teológiai, jogi és
történelmi művek letűnt századok igényeit elégítették ki, de a XVII. század
magyar hitvitázó iratai, a XVIII. és XIX. századi magyar irodalom termékei s a
német költők kötetei számot tarthattak Gyulai érdeklődésére is. Hogy Gyulai
sokszor elmerült a könyvtár rejtelmeinek kutatásába, arról leginkább levelei s
irodalmi dolgozatai tanúskodnak. Élénken foglalkoztatta szellemét a
marosvásárhelyi Teleki-könyvtár is; többször meg is fordult benne, a régi
magyar irodalom kincseinek kiaknázásához azonban hiányzott kellő ideje.* (* Lásd Gyulai Pálnak Lévay Józsefhez 1851.
aug. 1-én, okt. 24-én s 1852. jan.26-án írt leveleit.) Könyvtári
kutatásaiból hol Pákh révén Csengerynek, hol Lévay útján Erdélyinek és Toldynak
küldött történeti s irodalomtörténeti adatokat.* (* Lásd Gyulai Pálnak Pákh Alberthez 1851. aug. 2-án írt levelét az 1911.
évi Nyugat 732. lapján, valamint Lévay Józsefhez 1851. aug. 1-én, okt. 24-én s
1852. jan.26-án írt leveleit, továbbá Lévay Józsefnek Gyulai Pálhoz 1851. aug.
8-án, 1852. márc. 17-én írt leveleit.) Különösen sokat forgatta
Gernyeszegen a Nyelvmívelő Társaság munkáinak
első, 1796. évi darabját; innen való a Vitézi
ének is, melyet Lévay a Pesti Napló tárcájában Gyulai közlése szerint
ismertetett.* (* Pesti Napló. 1851. nov.
29. szám.- Lásd Lévay Józsefnek Gyulai Pálhoz 1851. aug. 8-án írt levelét. – A
Nyelvmivelő Társaság munkáinak első darabja /Seben, 1796/ a gernyeszegi
Teleki-könyvtár könyvjegyzékében a 185. lapon fordul elő.) A gernyeszegi
könyvtárban találta meg Gyulai a Nemzeti
Társalkodó 1839. évi folyamatát is, honnan Bethlen Miklós szerelmes
leveleit írta ki a Budapesti Visszhang
1852. évi folyama számára.* (* A Nemzeti
Társalkodó a gernyeszegi Teleki-könyvtár könyvjegyzékének 186. lapján van
feljegyezve.) Könyvtárrendezés közben akadt azokra a ballada- és
novellatárgyakra is, melyeket Lévayhoz írt leveleiben emlegetett. Közülök az
egyiket, a Pókai-testvérek tragédiáját, 1851 nyarán fejlett történeti érzékkel dolgozta
ki Pókainé című balladájában. (* Gyulai Pál Pókainé című balladáját 1851. júl.
22-én írt levelével együtt küldte el Szilágyi Sándornak. A levél szerint két
költeményt küldött, melyek közül az első históriai ballada; ezzel kapcsolatban
említi Gyulai a levél végén Békesi mondását.)
Kezdetben
Gyulai irodalmi tanulmányainak irányát költői céljai szabták meg. Megérkezése
idején becsvágyát még mindig a dráma izgatta, s benne akarta költői erejét
megpróbálni. Ezért fordult olvasmányaiban is a dráma felé. Majd Shakespeare
költői világa vonzotta, s Pákhtól tudakozódott a jelesebb
Shakespeare-magyarázók után.* (* Lásd
Gyulai Pálnak Pákh Alberthez 1851. szept. 28-án írt levelét az 1911. évi Nyugat
734. lapján.) Majd a német drámai költészet nagy értékeit szerette volna
megismerni, s minthogy Schiller műveit s Goethe Faust-ját a gernyeszegi könyv könyvtárban is megkaphatta, Gáspár
János segítségével akarta Goethe drámáit megszerezni.* (* Lásd Gyulai Pálnak Gáspár Jánoshoz 1852.május 3-án írt levelét Berde
Máriának Gáspár János hagyatékából című cikkében a Budapesti Szemle 171.
kötetében /1917./ a 223.lapon.) Egyik tiszteletdíján örömest megvette volna
maga számára Lenau Don Juanját is.* (*
Lásd Gyulai Pálnak Lévay Józsefhez 1851.
aug. 1-én írt levelét.) Valószínű, a drámaírónak lesújtó önbírálata volt
oka, hogy Gyulai érdeklődésének középpontját mindinkább a líra foglalta el,
mégpedig elsősorban a francia és német líra. Ezzel kapcsolatban francia
nyelvismereteinek kibővítése végett volt Gyulainak szüksége az Ahn-féle francia
nyelvkönyv első kötetére is, miután a másodikkal már rendelkezett.* (* Lásd Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1851.
júl. 22-én s 1852.febr. 8-án írt leveleit.) A franciák közül kivált Petőfi
kedvelt költőjét,Béranger-t, a németek közül inkább Heinét szemelte ki
tanulmánytárgyaiul. Béranger költeményeinek megküldését 1851. júl. 22-én, Heine
Romanceró-jának megszerzését pedig
1852. febr. 8-án kötötte Szilágyi Sándor lelkére.* (* Lásd Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1852. május 15-én s Gáspár
Jánoshoz 1852. május 3-án írt leveleit.) Még 1852. májusában is hol
Szilágyi, hol Gáspár, hol Lévay útján egyre hajszolta Heine-t; közben
megelégedett volna Uhlandon kívül, kit jól ismert, bármelyik német lírikussal
is. Ha mindezekhez hozzászámítjuk Bajza műveit, Petőfi költeményeit, továbbá
Kemény Zsigmond br. legújabb röpiratát és regényét, Arany komikus eposzát: A nagyidai cigányokat, Tompa regéit,
melyekről Gyulai leveleiben megjegyzéseket tesz, akkor el kell ismernünk, hogy Gyulai költői egyéniségét Gernyeszegen
jelentős irodalmi hatások érintették.
A
gernyeszegi magány azonban nemcsak a költőnek, hanem a kritikusnak látkörét is
kiterjesztette. A drámai költészet valójára különösen két német gondolkodó
hívta föl Gyulai figyelmét Gernyeszegen: Schlegel és Gervinus. Az elsőnek nevét
Gyulai először Pákh Alberthez 1851. szept. 28-án írt levelében a következő
kérdésben említette: „Melyek Schlegelen kívül, mely nekem megvan, a jelesebb
dramaturgok, és Shakespeare-t kik magyarázzák, fejtegetik legjobban?”* (* Lásd a levelet az 1911. évi Nyugat 734.
lapján.) Itt „Schlegel” csak Schlegel Ágost Vilmos nevét jelentheti, a mű
pedig, melyet Gyulai Gernyeszegre vitt magával, csak Schlegelnek Vorlesungen über dramatische Kunst und Litteratur
című munkája lehet.* (* August Wilhelm
von Schlegels Vorlesungen über dramatische Kunst und Litteratur. I., II.B.
Leipzig, 1846.) Gervinus Shakespeare-jét
Pákh 1851. okt. 12-én írt soraiban ajánlotta Gyulainak, mint olyan munkát, mely
mindent pótol* (* Shakespeare. Von G. G.
Gervinus. I-IV. B. Leipzig, 1850-Lásd Pákh Albertnek 1851. okt. 12-i levelét az
1910. évi Nyugat 1553. lapján.), a négy kötetből álló művet meg Lévay 1852.
máj. 24-én küldte el Gyulainak Gernyeszegre.* (* Lásd Lévay Józsefnek Gyulai Pálhoz 1852.május 24-én írt levelét.)
Schlegel hatása már a Pesti Röpivekben meglátszott Gyulai nézetein, mikor a
lapnak nyilas jegyű műbírálója rokonéréssel szólt a romantikáról, s mikor
Shakespeare-t úgy méltatta, mint aki a romantikát a drámában alapította meg.* (* Lásd
a nyilas jegyű bírálótól Dobsa Lajos Marquis Brumon című drámájának
ismertetését a Pesti Röpivek 1850. évi első számában.) Schlegel után
emelhette ki Gyulai Gernyeszegről Gáspárhoz írt egyik levelében is Goethe Faust-jának rendkívüli értékeit Schiller
drámáinak rovására.* (* Lásd Gyulai
Pálnak Gáspár Jánoshoz 1852. május 3-án írt levelét a Budapesti Szemle 171.
kötetében /1917/ a 223. lapon.) Idővel azonban Gyulai ind felsőségesebben
ítélte meg Schlegelt s későbbi dolgozataiban gyakran hibáztatta Schlegelnek
Moliére-ellenes nézeteit.* (* Lásd A
vígjátékról című cikket 1862-ből /Gyulai Pál: Dramaturgiai dolgozatok. I. 1908.
351. l.); a Tartuffe előadásának bírálatát 1863-ból /ugyanott 390. l.); a
Fösvény előadásának bírálatát 1864-ből /ugyanott II. 155-164. l.); Zilahi
Károly munkáinak bírálatát az 1866. évi Budapesti Szemlében. /Gyulai Pál
Kritikai dolgozatainak újabb gyűjteménye. 1927. 245. l.) Schlegel és
Gervinus fejtegetéseinek mély hatását leginkább az bizonyította, hogy Gyulai
egy évtized múlva is visszatért Schlegelnek egy-egy elfogult ítéletére vagy
Gervinusnak, szerinte a leghíresebb német Shakespeare-magyarázónak, egy-egy
szellemes véleményére.* (* Gervinusra
hivatkozik Gyulai A Vígjátékról című cikkében 1862-ben /Gyulai Pál:Dramaturgiai
dolgozatok. I. 1908. 354. l.); A szentivánéji álomról szóló tanulmányában
1864-ben /ugyanott II. 93., 114. l.) A két írónak legbecsesebb hatása
Gyulai írói egyéniségére Shakespeare tiszteletének megalapozásán kívül mégis az
volt, hogy példát mutattak neki, miként hatolhat a műbíráló a költői mű
szellemébe az elemzés művészetével s miként adhatja meg eredményeinek a
megfelelő művészi formát.
Mindaz,
amit Gyulai Gernyeszegen olvasott és tanult, elsősorban költői dolgozataira
volt hatással, minthogy még mindig a költészetben kereste életének fő célját,
melyért mint Pákhnak írta 1851. szept. 28-án, tűrni, nélkülözni, lemondani
tudott.* (* Lásd Gyulai Pálnak Pákh
Alberthez 1851. szept. 28-án írt levelét az 1911. évi Nyugat 733. lapján.)
Költői becsvágyát árulta el azzal is, hogy Lévay biztatására ő is ki akarta
adni költeményeinek gyűjteményét.* (* Lásd
Gyulai Pálnak Lévay Józsefhez 1851. okt. 29-én írt levelét, Lévay Józsefnek
Gyulai Pálhoz 1852. márc. 17-én írt levelét s Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz
1852. május 15-én írt levelét.) Mindezáltal irodalmi tanulmányai éppoly
nagy mozgalmat idéztek elő kritikai törekvéseiben is. Eleinte Szilágyi
Sándornak megindulandó lapjára, s Pesti Füzetekre, majd a Pesti Naplóra
gondolt. Az utóbbi számára Lévay útján el is küldte Sükei Hulló csillagok című verskötetének bírálatát, mely sok
rokonérzéssel méltatta a romantikus kedélygomolygó ábrándjait, de több kifogást
tett a költői forma csorbái ellen. Bánffay, a Pesti Napló szerkesztője s vele
együtt Vahot Imre, a Remény szerkesztője mégis túlzottnak találták Sükei
dicséretét, sőt Lévay maga is helytelenítette a mesterkélt líra kiemelését.
Erre Gyulai megtiltotta a cikk kiadását s jó ideig tartózkodott a
műbírálattól.* (* Lásd Gyulai Pálnak
Lévay Józsefhez 1851. jún. 21-én s júl.9-én írt leveleit, Lévay Józsefnek
Gyulai Pálhoz 1851. júl. 3-án írt levelét s Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz
1852. jan. 15-én, febr. 8-án írt leveleit. – A Hulló csillagokról szóló bírálat
a Nemzeti Múzeum levéltárában van.) Csak mikor Szilágyi Virgil 1852
februárjában az Értesítőt megindította, az ő felszólítására mondott Gyulai
ítéletet az irodalmi élet jelenségeiről. Még több alkalma nyílt erre, mikor
Szilágyi Virgil május elején Budapesti
Visszhang címmel heti és irodalmi lappá alakította át folyóiratát, s mikor
Gyulai rendes munkatársi viszonyba lépett vele.* (* Lásd Gyulai Pálnak Lévay Józsefhez 1852. jan.26-án írt levelét és
Szilágyi Sándorhoz 1852. jún. 19-én írt levelét.) Gyulai ugyan ezúttal is
inkább költeményekre kötötte le magát, de iránycikkeket is ígért. Ezek közül az
egyik Levelek egy nőhöz címmel
szellemes elmefuttatás a magyar irodalom nemzeti hivatásáról* (* Budapesti Visszhang 1852. júl. 17. és okt.
24. számok.), a másik Régi magyar
szerelmes levelek címmel irodalmi ritkaságoknak, Bethlen Miklós szerelmes
leveleinek közlése.* (* Budapesti
Visszhang 1852. júl. 24. és aug. 1. számok.) A kritikai erőnek már sokkal
nagyszerűbb nyilatkozása Gyulainak az a bírálata, mely Bajza összegyűjtött munkái címmel az Értesítőnek utolsó s a
Budapesti Visszhangnak első számában jelent meg.* (* Értesítő 1852. 38. május 1. szám. – Budapesti Visszhang 1852. 1. május
9. szám)
A
tanulmány végén Gyulainak megszokott írói jegye, a G. betű áll, s bár Gyulai
szerzőségét a tartalomjegyzék nem árulja el, rá vall minden eszme, minden
fordulat és minden adat.* (* Hogy Bajza
bírálójának nevét nem árulta el a Budapesti Visszhang tartalomjegyzéke, holott
a többi szerzőt megnevezte, annak oka az, hogy a Budapesti Visszhangban csak a
bírálat második fele jelent meg. A bírálatra vonatkozó megjegyzéseket lásd
Gyulai Pálnak Lévay Józsefnek 1852. jan. 26-án, márc. 31-én s május 5-én írt
leveleiben. Egyébiránt Gyulai épp úgy emlegeti a Pesti Röpivek 3. számában
Kazinczyt és társait, a Szépirodalmi Lapokban (Kritikai dolgozatok újabb
gyűjteménye. 1927. 13., 23., 24. l.) a népnemzeti költészetet, a népszínmű-írók
és népdalköltők népieskedését,m int Bajza munkáinak bírálatában.) A könyv
megvolt a gernyeszegi Teleki-könyvtárban, s Gyulai már 1852. jan. 26-án
határozottan üzente Szilágyi Virgilnek, hogy Bajza összes műveit akarja
bírálni. Ennek a bírálatnak megküldését tudatta Lévay révén márc. 31-én
Szilágyi Virgillel, s ennek tiszteletdíjáról intézkedett Lévayhoz 1852. máj.
5-én írt levelében. A műbíráló önbizalmát jelzi a merészebb írói feladat.
Gyulai a magyar irodalomnak kimagasló egyéniségét bírálta Bajzában, s
kritikájának fejlődését semmi sem bizonyítja inkább, mint hogy tárgyához
méltónak bizonyult. Mennyit kellett tanulnia, hogy Bajza alakját bele tudta
illeszteni a magyar irodalom távlatába, s hogy oly biztossággal kutatta a
világirodalmi, főképp német irodalmi hatásokat Bajza írói és költői pályájában!
Mennyit okulhatott saját tévedésein, mikor irodalmi mértékét oly tárgyiassággal
alkalmazta, hogy irodalmi eszményei mellett a viszonylagos értékeknek is
igazságot szolgáltatott! Még felötlőbb a haladás a műbíráló irányelveiben. Míg
Gyulai a Pesti Röpivekben irodalmi eszményének csak körvonalait vonta meg.
Bajza munkáinak bírálatában részletesen kidolgozott rajzot adott. A népies
alapú magyar nemzeti költészet már 1851. évi erdélyi útirajzában lelkesítette* (*
Gyulai Pál: Erdélyi úti benyomások. Olcsó
Könyvtár. 2009-2013. sz. 1921. 23-25. l.), ezt emelte irodalmi programjává
Bajzának németes jellemű költészetével szemben is. Ezt a költői irányt védte
akkor is, mikor a népies mellett a művészit követelte, s mikor a népieskedés
túlzásaitól a kivívott nagy elvet féltette. Gyulai tehát nem hiába
gyönyörködött a gernyeszegi székely nép dalaiban, s nem hiába gyűjtötte a
népies költői formákat: alapos népköltészeti tanulmányain keresztül éppoly
biztosan látta a népnemzeti elem előnyeit és hátrányait, mint egy-két év múlva
a Petőfi Sándor és lírai költészetünk
című kritikai munkájában. A cikk hatását megbénította ugyan az, hogy névtelenül
s részint az Értesítőben, részint a Budapesti Visszhangban jelent meg, de akik
ismerték a szerzőt, azok nagyra is becsülték fejtegetéseit. Szilágyi Virgil, az
Értesítő és a Budapesti Visszhang szerkesztője tíz forintot adott a bírálatért,
Lévay pedig azt írta róla, hogy neki felette tetszett.* (* Lásd Lévay Józsefnek Gyulai Pálhoz 852. május 24-én írt levelét.)
Az
irodalmi sikerek, melyek a költői és írói tehetség gyarapodását jelezték, újra
a hatásvágy csábító színével vonták be a pesti irodalmi életet. Az irodalom
hívó szava is mind többször verte fel Gyulai gernyeszegi magányának csendjét.
1852-ben június első felében Szilágyi Sándor közölte vele az előnyös
feltételeket, melyekkel a Budapesti Visszhang szerkesztősége akarta Gyulai
közreműködését a lap számára biztosítani.* (* Lásd Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1852. jún. 19-én írt levelét.)
Gyulai elfogadta az ajánlatot, de örömestebb szövetkezett volna irodalmi téren
Pákh Alberttel. Körülbelül egy hónap múlva, júl. 27-én Pákh is felkereste soraival
Gernyeszegen, mint humorosan írta, az Óperenciás-tengeren túl: ő is, bár
sötéten látta az irodalmi állapotokat, minduntalan jó fordulatot várt, s
bizonyára meginduló irodalmi vállalatára célzott, melyben Gyulainak is fontos
szerepet szánt.* (* Lásd Pákh Albertnek
Gyulai Pálhoz 1852. júl. 27-én írt levelét az 1910. évi Nyugat 1554. lapján.)
Egyelőre Gyulai regényes környezetének hatása alatt állott. Míg kis szobájának
ablakából hosszan elnézte a Maros-menti táj változatait, míg álmodozásra
intette lelkét a park fáinak suhogása, a rigó füttye s a malom zúgása, könnyen
feledte Pestet. Lassanként azonban az írói tervek követelni kezdték jogaikat, s
Gyulai mind többször érezte a Pesttől való nagy távolság káros következményeit.
Ezért nem teljesíthette Pákh Albert kérését, ki a magyar irodalom történetét
szerette volna vele az Újabbkori Ismeretek Tára számára megíratni.* (* Lásd Pákhnak 1851-1852. évi leveleit az
1910. évi Nyugatban az 1548-1554. lapokon, s Gyulai leveleit az 1911. évi
Nyugat 728-738. lapjain.) Ezért nem tudott a Budapesti Visszhanggal szemben
sem kötelezettségének eleget tenni; majd a bírálatra kijelölt könyvet nem kapta
kézhez, majd iránycikkeivel késett meg.* (* Lásd
Gyulai Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1852. jún. 19-én írt levelét é három későbbi
levéltöredékét.) Ezek után, mikor a grófi család az ősz vége felé Pestre
készülődött, Gyulai már tudta, hogy a családdal nem tér többé vissza
Gernyeszegre. Ily elhatározással vett búcsút november közepe táján az elárvult
kastélytól, a park sárgul fáitól s a Maros völgyének őszi képétől. Nov. 18-án
Teleki Domokos gróffal és kíséretével együtt átkelt a Királyhágón, 22-én pedig
már Gyömrőn időzött, hogy néhány nap múlva a pesti irodalmi életbe nyisson
magának utat.* (* Az utazás idejére
Teleki Domokos gr. 1851. évi számadáskönyve ad felvilágosítást. A nov. 18-i bejegyzések,
melyeken gyulai kezeírása tűnik fel, a bánffyhunyadi, csúcsai s élesdi
kiadásokra vonatkoznak. A nov. 22-i bejegyzés már az Élesdtől Gyömrőig szóló
útiköltséget állapítja meg. Ezekkel az adatokkal teljesen összevág Gyulai
Pálnak Szilágyi Sándorhoz 1852. nov. 28-án Gyömrőn írt levele,mely Gyulai rövid
pesti időzésének körülményeit is érinti; nov. 22-től 28-ig elég ideje lehetett
Gyulainak arra, hogy Pesten körültekintsen s Gyömrőre visszatérjen.)
Gernyeszeg
nem idézett elő Gyulai életében hirtelen változásokat. Nem volt vihar, mely
mint a csalódott szív fájdalma, zúz és rombol; nem volt forró napsugár sem,
mely szenvedély módjára éget és perzsel; inkább hasonlított a csendes tavaszi
esőhöz, melynek nyomán élet zsendül és áldás fakad. Gyulai is csak az idő
távolából értette meg a gernyeszegi napjainak rendkívüli jelentőségét.
Képzelete a szép napok benyomásaiban az életnek igaz értékeit fedezte fel s
tudta, mit köszön a merész életterveknek s a szigorú leszámolásoknak, melyek
magányában jellemét alakították. Évek múlva mind nagyobb tisztelettel adózott
az előkelő szellemi légkörnek is, mely érzéseit nevelte, eszméit tisztázta, s
mély hálával gondolt a vén kastélyra, mely a nemzet válságos éveiben
egyéniségének zavartalan fejlődését biztosította. E bensőséges értékelés nyert
költői formát 1871-ben a Romhányi
második énekének e befejező soraiban.* (* Gyulai Pál Költeményei. II. 1904. 91.
l. – A Romhányi második éneke a Fővárosi Lapok 1871. szept. 29-i száma szerint
1871. nyarán készült.)
Vén kastély a Maros
völgyében,
Vén fák között, a parton
épen,
Kékes ködöddel,
Gernyeszeg,
Jó tetted’ Isten áldja
meg!
Forrás: Budapesti Szemle
625. sz. 1929.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése