(* Elnöki beszéd a
Kisfaludy-Társaság 1925. február 8-án tartott ünnepi közülésén.)
Irodalmunk
újabban sűrűn ünnepel s ha ünnepel, mindig csak emléket ünnepel. Mi is
elmondhatjuk Arannyal:
Azokkal időzöm, a kik másszor voltak:
Mit az élet megvon, megadják a holtak.
Mikor
a mi nagy s talán valamennyi közt legtárgyilagosabb költőnk e sorokat először,
akkor a „Daliás idők” bevezetéseül, az ötvenes évek elején leírta, mély
bepillantást engedett a saját lelkébe: neki úgy, mint nemzetének, szubjektív
oka volt a „Daliás időkkel” foglalkozni akkor, az elnyomatás és megalázás
szomorú korszakában. De azt nem sejtette, hogy hetven év múlva jön egy újabb
gyászkor, amelynek hangulatára, fájdalmára, vágyára még jobban ráillenek az ő
saját lelkét festő szavai, mert a magyar most van csak igazán a bánattól
„megviselve zordul”, amiért „hő lelke vigaszért a multakba fordul.”
És
nem hiába fordul. Szerencsére az időszámítás hagyománya mintha azért
választotta volna egységül a száz évet, hogy most, éppen most szórja elénk
szinte tömegével nagy emlékeinket. Valóságos csillaghullása a tündöklő
nagyoknak, akikből szinte minden évre jut egy, sőt több is, százados
megemlékezésül:
Tündöklők, mert hisz a dicsőség
Sugármezébe öltözködtenek.
A
fény, melyben Petőfi nemzetünk ama hőseit látta, kik, mint „Földetrázó viharok”
„a porba omlott Európa homlokán tomboltak”, az a fény övezi nemzetünk jelenének
közvetetlen szellemi őseit is. És mikor a váltakozó emléknapok egymás után
elénk állítják az Eötvös, az Arany, a Petőfi, a Madách, a Jókai alakjait, most
látjuk csak igazán, mik voltunk és mit bírtunk. Mik voltunk és mit bírtunk?
Nem! Mik vagyunk és mit bírunk, mert hiszen ezeknek a nemzeti hőseinknek
szelleme, alkotása ma is a miénk, azt el nem veheti semmi hatalom és erőszak,
ők műveikben ma is köztünk élnek, járnak, általuk, bennök mai kicsinységünkben,
szegénységünkben és megaláztatásunkban is nagyok, büszkék és gazdagok vagyunk!
Jókai
Mórt Pazar természeti adományai mellett naggyá főleg életpályájának szerencsés
alakulása tette. Születése, élete folyása, pályájának beilleszkedése a
koreseményekbe mind rendeltetésszerűnek látszik. A „Zalán futásá”-val egyszerre
született, költői tehetségét Vörösmarty dajkálta. Petőfi, Tompa, Arany, Kemény
egymás után barátai, pályatársai lettek; átélte a forradalom viharát és az
elnyomatás keserveit, hogy mindezekről mint élményeiről mesélhessen nemzetének
és öregkora oly időbe esett, amikor a nemzet már tudott dicsőíteni, sőt
jutalmazni is, élete pedig elég hosszú lett arra, hogy munkájával ne csak
meghódítsa nemzetét, hanem hírét elterjessze majdnem az egész művelt világon.
Legnagyobb
elbeszélőnk volt, s mint ilyen, világhírűvé lett; képzeletének csodás világa
mindenütt megérésre talált, de páratlan nyelvművészetével a miénk és csak a
miénk lehetett. Egy félszázadon át királyként uralkodott elbeszélő prózai
irodalmunkban; nem Mintha körülötte nem termettek volna nagyok, hanem azért,
mert ő – szinte akarata ellenére – mindvégig a nagyok közt is legnagyobb
maradt. Hisz senki sem buzdította lelkesebben a fiatal tehetségeket, mint ő,
szinte kívánni látszott, hogy társai legyenek a nagyságban. Emlékezetemben van
egy mondása, mikor nejének ötvenéves színésznői pályáját ünnepelték s az ő
nevében is válaszolva a felköszöntőkre, kettejöket összehasonlította az elmúlt
nagy korból egymás mellett ülve maradt Memnon-szobrokkal.
„Azt
mondják – úgymond -, hogy Memnon szobrai néha zengenek. Miért zengenek? Nem
zengenének, szépen hallgatnának, ha körülöttük felnőtt volna a pálmaliget és
árnyékot vetne rájuk. Te, új pálmaerdeje a nemzetnek: ifjú írói és művészi
nemzedék, nőjj magasra, emelkedjél túl rajtunk, hogy koronád lombjával árnyékot
vess reánk!”
Amiben
Jókainak felülmúlatlannak, utoléretlennek kellett maradnia, az képzeletének
csodás gazdagsága volt s alig van az emberi szellem működésének érdekesebb
problémája, mint annak a módnak a megfigyelése, ahogy ennek a képzeletnek a
termékei születtek s költői művekké alakultak át.
Nemzeti
Múzeumunk harminckét zsebkönyvet őriz a Jókai birtokából, mind teleírva tőle,
részben rajzokkal is kísérve. Közönyös mindennapi följegyzések, nevek,
lakáscímek, sőt számadások közé költői ötletek, írások és sírfeliratok
másolatai, jövendő elbeszélések indítékai és anyagai, szövegezett részletek is
vegyülnek, a felhasználtak keresztülhúzva, vagy ilyenül megjelölve: a rajzok
többnyire arcképek után készültek, a ruha- és hajviselet gondos
feltüntetésével, néhol építészeti vázlatok, díszítmények, majdnem mindegyikben
ráismerünk Jókai valamelyik regénytárgyára. Nyilvánvaló, hogy itt az ő költői
kincsesházával állunk szemben: egyedüli kincsei, melyeket gyűjtött, ezeket is
azért gyűjtötte, hogy nemzete elé szórja; kincsek, amelyek éppen csak az ő
kezében váltak azzá, megérthetetlen, elhalványult, holt betűk minden más
halandó számára...
És
mi mégis megdöbbenve nézzük ezt a tömegét a szorgalmas följegyzéseknek: izgató
rejtélyt tartalmaznak ezek számunkra. Ezek mutatják, hogy az a csodálatos
költői lángész, amely világokat teremtett, mint egy Isten, a maga teremtő
műhelyében olyan rendszerességgel, tervszerűséggel, olyan lelkiismeretes,
körültekintő gonddal, olyan türelemmel és pontossággal jár el, mint egy
szorgalmas gazda, hivatalnok vagy üzletember. Följegyez mindent, le is rajzolja
azt, amit szemlélhetővé kell tennie, gyűjt mindent és fel is használ mindent:
semmit sem felejt el, mindennek megtalálja a helyét, minden morzsáját a saját
elgondolásának értékesíteni tudja. Valóban, Jókainak e zsebkönyveiben
megnyilatkozó síron túli vallomása újabb bizonyítéka annak, hogy a lángész mily
gyakran jár együtt a szorgalommal és rendszerességgel s hogy nem minden
hanyagság és rendszertelenség tarthat igényt arra, hogy lángésznek tartassék. A
Jókai halálától ma huszonegy év választ el s éppen nyolcvan év első feltűnést
keltett novellája megjelenésétől. Az ünnepi hangulat ihletét nem sértjük meg,
ha megpróbáljuk a tárgyilagos vizsgálatát annak, hogy mennyiben időszerű ma is
Jókai, hogy mennyiben tartozik életének műve élő irodalmunkhoz?
Erre
közönségünk már bizonyos tekintetben megadta s mindennap megadja a választ,
midőn ma is szívesen olvassa Jókai egyik-másik regényét, elbeszéléseinek
színpadra való alkalmazását szívesen nézi meg s valódi, ne csinált
lelkesedéssel ünnepli a hazában és az elszakított részekben a nagy költő
emlékét.
De
ne érjük be ezzel a felelettel, mert ebbe ma a katasztrófánktól mélyen sértett
nemzeti önérzetnek érvényesülést kereső felbuzdulása s az elhunyt nagyjaink
iránti kegyelet is beléjátszik. Állapítsuk meg, hogy Jókai minden idők magyar
írói között a legtermékenyebb volt s hogy az irodalomtörténészeink szerint
körülbelül 2000 nyomtatott ívre tehető művei már képzeletének szinte
korláttalan hatalma következtében olyan világot átkarolók, hogy ebben a
változatos, gazdag világban minden ízlés, hajlam, érdeklődés, meg kell, hogy
találja azt, amit keres. A magyar elbeszélő művészetet, az elbeszélő szépprózát
ő emelte legnagyobb tökélyre, az benne érte el fejlődése tetőpontját és
stílusában nincs semmi, amit a romlatlan magyar nyelvérzék ma is élvezni nem
tudna, amit elavultnak, idejétmúltnak, kevéssé kifejezőnek találhatna.
Ő
maga sokat tartott rá, hogy hosszú írói pályáján fejlődött, átalakult, haladott
a korral, alkalmazkodott a korhoz, sőt alig van írónk, akinél ez az
alkalmazkodási képesség oly csodálatosan lett volna kifejlődve, mint nála. Ez
nem vonatkozik a formára. Nyelvének, stílusának művészete amint egyszer
kifejlődött, szerencséjére és a mi szerencsénkre, megmaradt a maga teljes
egyéni varázsában s e tekintetben ő sokkal nagyobb volt, semhogy a változó
divatok formái és szólamai mimikri módra hathattak volna rá.
De
változott, mert folyton gazdagodott tárgyköre: azonban azt se mondhatjuk, hogy
ezt vagy azt a tárgykört éppen csak ebben vagy abban a korban művelte volna. Az
ő költői műve – oeuvreje – teljes befejezett egész, amelyben helyet talál múlt,
jelen és jövő, tanulmány, élmény és elképzelés, hazai és külföldi történet,
kelet és nyugat, néprege és költői invenció, régmúlt és közelmúlt, társadalmi
élet és népélet, a regényes és a komikus, a reális és az elképzelt vagy a torz
ideál és valóság; csak a szennyes, az alantas, a gyötrő valóság nem, mert ő,
aki maga boldog szeretett lenni a saját költői világában, olvasójának sem akart
soha gyötrelmet szerezni.
Jókai
tehát – ismétlem – már azért sem avulhat el soha, mert költői birodalma oly
óriási, hogy alig képzelhető oly érdeklődés, mely e birodalom határain kívül
találná magát.
Mai
korunk pedig már éppenséggel arra van utalva, hogy olvassa, szeresse Jókait. A
nemzet szomorú korszakaiban mindig felébred a múltba vágyás: a magyarnál ez nem
is szünetelt soha, mert a búsongás, a sírva vigadás is nálunk alaphangja a
nemzeti közérzületnek és kevés korszakunk is volt, amely ment lett volna a
szomorúságtól. S ki lehet kedvesebb, vonzóbb, csábítóbb útmutatónk a nemzeti
múltba való elkalandozásnál, mint Jókai? Akár a legrégibb múltba akarunk
tekinteni, amelynek legmegragadóbb képeit ő oly páratlan költői fényben tudta
megfüröszteni, akár újkori történetünk korszakaiba, int Erdély aranykorába, a
„Török világ-ba Magyarországon”, akár a múlt század váltakozó epocháiba, a
táblabíró- és reformkorba, a szabadságharcba s az üldözés és elnyomatás
napjaiba akarjuk magunkat elvezettetni, ő mindenütt otthonos, mindenütt életre
tudja kelteni és vonzóvá tudja tenni a múltat.
Talán
mégis legnagyobb művész a táblabíró- és reformkor életre keltésében. Kompozíció
és elbeszélő művészet szempontjából egyaránt talán legnagyobb remekei a
harmincas-negyvenes évek életéből merített regényei. Azokban tudott főképp,
mondhatni, örök érvényű jellemalakokat alkotni és meséket szőni, melyek a magyar
költészet világában élni fognak, amíg magyar lélek lesz a földön. Azokban
találják leginkább azokat az alakokat, melyek nemességök és tisztaságuknál
fogva méltók arra, hogy ideálok legyenek, s mégsincsenek annyira eszményítve,
hogy lehetetleneknek tűnjenek föl.
Az
ünneplések hosszú sora, amelynek eléje megyünk, a Jókai életében és munkáiban
kifogyhatatlan anyagot fog találni a méltatásra és dicsőítésre, sőt a kevésbé
kiderített részletek kiderítésére, a vitakérdések tisztázására, az igazság
megállapítására és ahol kell, az elégtételadásra is.
Jókai
dicsőségét, melyben nemzetünk szellemi világában ragyog, növelni már alig
leszünk képesek. De még leróhatunk valamit tartozásunkból iránta. Tartozásunk,
hogy terjesszük műveit a hazában és a külföldön, és hogy sírjára méltó emléket állítsunk.
Talán ez a mostani lendület meg fogja hozni ezt is. Ezzel is nem annyira neki,
mint inkább magunknak tartozunk; önmagunkat becsüljük meg, ha mutatjuk, hogy
nagy költőinket megbecsülni tudjuk. Mikor joggal követeljük, hogy bennünket
jobban becsüljenek meg, mint ahogy megbecsülnek, magunknál nem szabad
teljesítetlen becsületbeli tartozásokat elnéznünk.
Hódolattal
a Jókai halhatatlan géniusza iránt üdvözlöm azokat, kik velünk együtt járulnak
az emlékezés áldozatoltárához s ezzel a Kisfaludy-Társaság Jókai-ünnepélyét,
egyúttal hetvennyolcadik ünnepi közülését megnyitom.
Forrás: Budapesti
Szemle 198.köt. 571-572-573.sz. Bp. 1925.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése