A
legszeretettebb atya s a legszeretettebb anya.
Maga
Petőfi nevezi így szülőit: a „jó öreg kocsmáros”-t és áldott szivű feleségét a
hamvaik fölé emelt márvány sírkövön.
Valóban
szeretett szülők, mert alig van költő, kinek lantja igazabb, megkapóbb hangokat
adott volna a fiúi szeretet érzelmeinek. Petőfi családias szinezetű versei
példányképei a költői igazságnak, őszinteségnek, az érzelmi mélységnek és
nyilatkozásbeli bájnak.
Megemlékezik
róluk, midőn vágyai a szülői hajléktól elszólítják s „bolygó lába száz tövisre
hág”, s a mikor újra fölkeresi a Duna mentében fekvő kis lakot, egész úton azon
gondolkozik, mit mondjon majd kedvest, szépet a rég nem látott anyának, míg nem
ajkán a viszontlátás örömei közt, utoljára is szótlanul csügg – mint a
„gyümölcs a fán”. Még leiró költeményében a Téli esték-ben is minden valószinűség szerint a gyermekkori otthon
emlékeit szinezi ki mesteri ecsetjével. A társaival pipázgató öreg gazda s a
vendégkinálásban kifáradhatatlan gazdasszony alkalmasint a jó öreg
korcsmárosnak és nejének alakja a jólét korszakából.
Megragadó,
könyekre indító szeretet, minőt csakis nemes, önfeláldozó lelkek ébreszthetnek.
És csakugyan ilyenek voltak Petőfi szülői: a legszeretettebb atya és a
legszeretettebb anya.
A
költő régibb életirói, Petőfi egyik-másik kedélyes verséből következtetve,
nyers és tanulatlan embernek rajzolják az öreg Petrovicsot, mint a ki
sejtelmével sem birt fia lángelméjének s mindvégig oknélküli ellenszenvvel
viseltetett annak pályája iránt. Ez az ítélet ép oly elhamarkodott, mint
igazságtalan. Az öreg Petrovics nem volt nyers és bárdolatlan ember, sőt
ellenkezőleg, saját szorgalmából szép műveltségre tett szert, a jó olvasmányt
mindig legjobb gondűzőnek tartotta* (* Dr. Sass István: Vasárnapi Ujság, 1884, 52.
sz.), fiainak taníttatására sok gondot fordított s míg jobb sorsban volt,
nem egyszer mondta nekik: „Tanuljatok gyermekeim, még most tehetünk érettetek
mindent, de ki tudja, hagyhatunk-e egyéb maradandó örökséget reátok, mint azt, a
mire taníttathatunk!”* (* Petőfi István,
Vasárnapi Ujság, 1872, 40. sz.)
Az
öreg társalgás közben eredeti ötleteket szőtt előadásába, mely éppen olyan
népszerű mondatokkal fűszerezett s átlátszó tisztaságú volt, mint a fiáé.
Ellenmondást nem tűrő természetét azonban nem tudta megtagadni s évek hosszú
során át szerzett tapasztalatainál fogva jogot is érzett arra, hogy házának
vezetésében a rajongásig szerető anyával kezet fogva, annak csapongó érzelmeit
itt-ott mérsékelve, szeretett gyermekeinek biztos jövő ő teremtsen.
Ezért
nem lehet rossz néven venni tőle, hogy olykor-olykor haragra lobbant és talán
durvább szavakat használt, midőn látta, hogy fia, kit áldozattal neveltetett,
kiből papot, hivatalnokot vagy egyéb urat remélt, egyszerre kedvet kap a
versfaragáshoz, a komédiához, s ekkép füstbe mennek szép álmaik ő maga pedig gúnytárgyává lesz a
szabadszállásiak előtt, kik közül többen úgyis azt jósolgatták, hogy fia az
akasztófán végzi életét. Nem kell felednünk azt sem, hogy Petőfi és atyja közt
a leghevesebb összetűzések arra az időre estek, midőn Petrovics először az
árvíz, azután pedig az emberek gonoszsága miatt károsulva, gazdagságából
egyszerre koldus emberré lőn és végre midőn azt kérte, hogy legalább
becsületének mocsoktalanságát bizonyítsák, azt is meg kellett érnie, hogy a
bölcs szabadszállási tanács kiadta a hivatalos okmányt, mely szerint Petrovics,
a míg gazdag ember volt, addig becsületes iv olt, de aztán még azt sem lehet
róla mondani. Nagyon érthető, ha a tönkre ment és üldözött vadként zaklatott
szegény ember mindig haragra lobbant, ha arra a fiára gondolt, ki tizenhat
esztendejével bölcsebb akart lenni nála, az élet iskolájában megedzett
embernél.
Midőn
Petőfi így jellemzi:
De ő nem tartja nagyra,
hogy költő fia van,
Előtte minden ilyes
Dolog haszontalan –
szavait
nem lehet, nem szabad szószerinti értelmükben vennünk. – az öreg Petrovics csak
azért nem tartotta nagyra, hogy költő fia van, mert tudta, hogy az írói pálya
Magyarországon áldástalan. Ily szempontból kell megitélnünk a szinészet iránt
mutatott ellenszenvét is. Nem tagadta, hogy Thalia papjai a nyelv apostolai; de
ellensége volt a szinészkedésnek, mert nem tartotta azt független, nyugalmas
jövőt biztosító pályának. Ezért dobta oda gúnyosan a szinészet nagy
jelentőségéről szónokoló fiúnak: „tudom, sokat koplaltál, mutatja a színed”,
hogy fölrázza őt álmaiból, rámutatván a kendőzetlen valóra. Midőn később mint
segédszerkesztő és díjazott munkatárs mutatta be magát szülőinél, az apa és fiú
közti viszony is közvetlenebbé, bizalmasabbá vált.
Dr.
Sass István, a költő hűséges barátja, ebből a korból egy családi jelenet mélyen
megható rajzát hagyta ránk. Petőfi, hogy tönkre ment és tehetetlen szülőinek
sorsán szűkecske jövedelme mellett is segíthessen, számukra Váczot, a csöndes,
olcsó és a mellett könnyen hozzáférhető várost jelölte ki 1847 tavaszán
lakóhelyül. Innen érkezett hozzá egy napon az a hír, hogy az ő „édes-kedves”
anyja aggasztóan megbetegedett. Petőfi, Sass társaságában rögtön Váczra
utazott. A hiresztelés azonban, szerencsére, nem bizonyult be valónak. A jó
asszonynak csak annyi változása volt, hogy köhécselvén, nehezére esett a
beszéd. A szót ennélfogva a gazda vette át s miután egyideig közönyös
tárgyakról folyt a társalgás, az öreg végre Sándor viselt dolgairól kezdett
előhozakodni.
Petőfi
szó nélkül, szivarozva járt föl s alá, néha-néha elmosolyodva apja részletező
előadásán. Végre megállt s kedélyesen kérdezte: kibékült-e már korhelynek
tartott fiával?
A
jó öreg ekkor elérzékenyülve következőleg válaszolt:
„Az
isten is megverne, kedves gyermekem, ha panaszkodnám s el nem feledtem volna
mindazon keserűséget, mit nekem és anyádnak okoztál. Most már semmi panaszunk,
sőt naponkint kérjük Istent, hogy téged megáldjon”.
A
költő, ki leverve utazott el Váczra, visszatérőben egészen megváltozott: közlékeny,
kedélyes volt s tréfálkozott az egész út alatt.
**
Castelar
Emil mondja Byronról írt szép tanulmányában: „Ha jó sugallatot érzesz
szivedben, ha vágyat táplálsz letörülni a szenvedők könyeit, segíteni a
szerencsétlent, utolsó falatodat is megosztani az éhezővel, halál karjaiba
vetni magadat, csakhogy felebarátod életét megmenthessed, - fordulj meg, és
mint őrangyalodat, ki a jó gondolatokat súgja szivednek, anyádnak szeretett
árnyát találod oldaladnál. Az elme, a könyvek, az iskolák és az atya oltják
belénk az eszméket, de az érzelmeket mindig anyánktól nyerjük; a jellemet az
anyák alkotják.” – Petőfinél szintén föltalálhatjuk e szép szavak igazolását. A
költő mély kedélyét, gyöngéd érzelmességét az angyaljóságú nőtől örökölte és
csakugyan hangja is mindig gyöngédebb és elegebb, ha anyjáról emlékezik vagy
azt ellentétül állítja atyja mellé. Midőn félig tréfásan, félig
szemrehányásképen mondja atyjáról, hogy „csak a hősvágáshoz ért s nem sok
hajszála hullt ki a tudományokért”, egész örömmel felel anyjának száz meg száz
kérdéseire:
És vége-hossza nem lett
Kérdezgetésinek;
De nekem e kérdések
Olyan jól estenek:
Mert mindenik tükör volt,
A honnan láthatám,
Hogy a földön nekem van
Legszeretőbb anyám!
Még
élesebben rajzolja az anya és apa közti ellentétet a Vizen czímű költeményében, mely egészben véve, megtörtént dolog
leirása.
Petőfi
Duna-Vecsén 1844-ben csolnakán egyik barátját mentette ki a Duna hullámaiból, s
ekkor irta:
Anyám, ha mostan látnál,
Tudom, hogy mondanád:
„Az istenért, ha feldülsz,
Nem féled a halált?”
Apám, ha mostan látnál,
Tudom, hogy mondanád:
„Az ördög hurczol arra
Szaggatni a ruhád.”
A
gyöngéden szerető anyát s a komoly, mindig számító apát találóbban festeni már
alig lehetne, mint azt Petőfi festi ebben a rövid versben. És érezteti is
háláját az anya gyöngédségeért, mert mindenkor a szerető szí rajongásával
beszél felőle s még nélkülözéseinek hirével sem akar fájdalmat okozni neki:
… Szép hazámba ismerősök mennek;
Jó anyámnak tőlük mit izenjek?
Szóljatok be, földiek, ha lészen
utazástok háza közelében.
Mondjátok, hogy könyeit ne öntse,
Mert fiának kedvez a szerencse…
Ah, h a tudná, mily nyomorban élek,
Megrepedne a szive szegénynek!
A
költő anyja iránt érzett nagy szeretetét átvitte az életbe is s míg a tüntető
előzékenység terhére volt, az egyszerű, melegen érző házinők előtt kedélye
teljesen megszelidült, róluk anyja jutván eszébe. Pákh Albert anyja, Arany
János felesége azért nyerték meg tetszését, mert „egyszerűk és jók voltak”,
mint az ő anyja. Midőn pedig 148 elején olyan helyzetbe jutott, hogy szülőin
segíthetett, mint boldog ifjú házas, így szólt Jókaihoz: „majd meglátod, hogy
most fogom megirni a legszebb szerelmes verseimet: egy egész kötet költeményt –
az anyámhoz”.
Hozzá
is fogott, de a forradalom tervében megakadályozta.
**
Hogy
Petőfi kritikája atyjáról nem a harag vagy bosszúság föllobbanása, hanem csakis
a jóakaratú humor megnyilatkozása volt: ama költeményei mutatják, melyekben
szive töprengését festi a szülők sorsa felett. A Jó öreg kocsmáros-ban már csak könyei vannak a mások gonoszsága
miatt koldusbotra jutott szegény ember számára:
Petőfi szülői háza
Alkonyuló félben van már élte napja,
S ilyenkor az ember nyugodalmat óhajt,
S ő reá szegényre a szerencsétlenség,
Ő reá mostan mért legtöbb gondot és bajt.
- - - - - - - -
Biztatom, hogy majd még jóra fordul sorsa;
Ő fejét csóválja, nem hisz a szavamnak,
„Úgy van, úgy”, szól később, „jóra fordul sorsom,
Mert hisz lábaim már a sír szélén vannak.”
Én elszomorodva borulok nyakába
S megfürösztöm arczát szemeim könnyével,
Mert az én atyám e jó öreg korcsmáros…
Áldja meg az Isten mindakét kezével!
Fiúi
gyöngédsége azonban az István öcsémhez és Szülőimhez czímű versekben
nyilatkozik meg legtöbb erővel. Mindakettőben egy az alapgondolat;
Petőfi búcsúja a szülői háztól.
(Munkácsy Mihály festménye.)
a
költő csak azt kivánná, hogy a kedvezőbb anyagi helyzetbe jutva, segíthessen
szülői szegénységén:
Hejh, édes szülőimék,
Gazdagodjam meg csak!
Akkor, hiszem istenem,
Nem panaszolkodnak.
vágya
csak részben teljesült; de azt még megérte, hogy egy alkalommal a büszkeség és
megelégedés édes könyeit csalhatta a jó öreg kocsmáros szemében. Jellasics bán
1848 szeptemberi betörése után Pesten önkénytes szabad csapat alakult s ennek
az alkotmányra való fölesketésével Vasvári Pál volt megbizva. Vasvári tisztének
teljesítése után ezüst gombos dolmányban, magyar nadrágban, hosszúszárú
csizmában és pörge kalapban egy már őszbevegyült férfiút vezetett elő s azt
lelkes szónoklattal a csoport zászlótartójául ajánlotta. „A nemzeti lobogót, e
szent jelvényt – szólt Vasvári – hívebb kezekre nem bízhatnám.”
Az
ajánlott Petőfi édes atyja volt.
A
mint a Petőfi név elhangzott, egyszerre száz meg száz kar nyult az öreg
Petrovics felé. A jó ember szemei megteltek könynyel, az öröm könyeivel s alig
talált szavakat a váratlan kitüntetés megköszönésére. Ha nem mutatta volna is,
arcza elárulta, hogy ez volt legboldogabb napja életének. A táborban általános
tiszteletben részesült, esténkint számosan gyültek köréje, kiknek aztán mindig
örömest mesélgetett a haza nagy költőjéről, az ő kedves Sándor fiáról.
A
jó öreg utolsó öröme unokájának: Zoltánnak születése volt.
Áradozó
szívvel írja deczember 20-án: „Szeretett gyermekeim, először is csak állandó
egészséget kivánok az istentől szeretett Zoltánomnak és Juliskámnak és neked,
Sándorom… Ugyan 20-án örömömben hozattam egy itcze bort és poharat emeltem,
hogy még nekem is lehet unokámról beszélni… Zoltánnak kardot kell szerezni,
mert különös esztendőben született, hogy minden kis gyermek oldalán kardot kell
látnunk.”
Az
anya ezt tette hozzá: „Kedves szeretetteim, bocsássatok meg, hogy az öreg annyi
bohóságot írt. Nagy öröm lepte meg őtet, hogy megmaradt életök mind Juliskának,
mind Zoltánkának. Kivánnék addig élni, míg az ajkaimhoz szorítanám és egy meleg
csókkal illetném kedves unokámat.”
Az
öreg Petrovics, midőn 1849 telén Debreczenben járt, még láthatta kis unokáját s
onnan visszatérve Pestre, nemsokára bekövetkezett haláláig beszédének mindig
kedvencz tárgya volt a kis forradalmi gyermek. Még halálos ágyán is, a mikor már beszélni nem tudott, karjait úgy
mozgatta, mintha gyermeket ringatna, azzal akarván tudtára adni feleségének, hogy
unokájáról gondolkodik.
A
„legszeretőbb anyától” a sors még azt az örömet is megtagadta, hogy Zoltánkáját
valaha szivéhez szoríthassa.
A
két hitestárs élete csodálatos módon volt egyűvé szőve. Mintha csak a végzet
egymásért teremtette volna őket; egy esztendőben születtek, egy esztendőben
hunyták örök álomra a szemüket.
Honvédeink
épen Budavárát ostromolták. A szegény özvegy Budán puskatűzben kereste fel
kisebbik fiát. Az elváláskor sem az anya, sem a fiú nem gondolt arra, hogy
többé nem látják egymást.
Negyednapra
történt meg Budavárának bevétele. A kisebbik fiú szintén ott volt a harczosok
között, rohamközben bátran hágott föl a bástyára s midőn a vár bevétele u tán
örömittas szemmel tekintett alá Pestnek házaira, még csak nem is sejtette, hogy
a józsefvárosi temetőben ekkor már édesanyja is ott pihent a jó öreg kocsmáros
mellett.
A
legszeretőbb anya temetésén csak költő fia lehetett jelen:
Láttam jó atyámat… vagy csak koporsóját,
Annak sem látszott ki csak az egyik széle,
Ezt is akkor láttam kinn a temetőben,
Mikor jó anyámat tettük le melléje.
A
vár bevételét követő napon azonban hárman jelentek meg a legszeretőbb apa és
anya sírjánál: a két fiú és az öregebbnek a felesége.
Kérdé
az egyik, hogy mi legyen a sírkő felirata? „Semmi más, mint a legszeretettebb
atya s a legszeretettebb anya” – válaszolá a másik – „elég, ha mi tudjuk, hogy
kik nyugosznak itten”.* (* Életképek,
1876. 136. sz. Sebestyén Dávid czikkében.)
A
jó szülők sírköve még ma is ezt az egyszerű, de sokat mondó föliratot viseli a
homlokzatán. Most már ott áll a Kerepesi-úti temetőben, a hová a drága hamvakat
néhány év előtt átszállíttatta a nagy költő nevét viselő irodalmi társaság.
Unokák,
dédunokák nem zarándokolnak a jó öregek sírhalmához. De fölkeresi a nemzet
kegyelete, mert Petőfinek, a költőnek, érzületben minden magyar ember rokona, s
a jó szülők, kiket ő annyira szeretett, megérdemlik, hogy tisztelettel
csüggjünk az emlékükön.
Forrás: Petőfi-Album. A
Petőfi-Társaság megbízásából szerkesztették Bartók Lajos, Endrődi Sándor és
Szana Tamás. Budapest, Athenaeum Irod. és Nyomdai R. T. kiadása 1898.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése