Bacsányi
János megérdemli, hogy minél többször felidézzük emlékét, hiszen az övénél
nagyobb készültséggel, tisztább honszerelemmel és odaadóbb buzgalommal senki
sem karolta fel a magyar nemzeti nyelv és irodalom ügyét. Fordított, tudományos
folyóiratot szerkesztett, költeményeket, ismertetéseket írt, régibb írók
munkáit adta ki, szóval testestül-lelkestül csüggött a művelődés, haladás
ügyén. Hogy sokat ígérő, tündöklő tehetsége nem érte el az óhajtott célt, annak
oka heves, türelmetlen természetében és sajátságosan szomorú életviszonyaiban
rejlett. Képességénél, kitartásánál, erélyénél fogva az akkori irodalomban
vezérszerepre volt hivatva, de erőszakos, ellentmondást nem tűrő fellépése,
sokat ellenségévé tett s majdnem mindenkit elidegenített tőle. Lelkében a
legerősebb önérzettel jobbágynak és szegénynek születik, s aki soha senkitől még
jóakaratú figyelmeztetést sem vett szívesen, lépten-nyomon kénytelen mások
előzékenységét, jószívűségét igénybe venni. Szabadságért eped, hazájának
földjét lángolón szereti s távol honától börtönben sínylődik, majd rendőri
fedezet alatt él. Háromszor kezdi újra a felvilágosodott, szabad eszmék
terjesztésének szentelt munkásságát s a balsors újra meg újra megbénítja
izgatott működésében.
Minket
közelebbről érint érdekes egyénisége, mert a Zala-megyei Tapolcán született 1763. május 9-én. Nem terjeszkedhetem ki e téren
egész életének megírására, kezdve tanulóévein, folytatva nevelősködésén, majd
szerkesztői munkásságán, kétszeri fogságán, házasságán, végre a francia
háborúban eljátszott boldogságán s linzi remete életén egész 1845. május 11-én
bekövetkezett haláláig. Csak a Martinovics-pörben való szerepéről, kufsteini
fogságáról s e fogságában szerzett költeményeiről fogok szólni. Éppen most száz
éve, hogy Bacsányi a kufsteini börtönben megírta gyönyörű elégikus
költeményeit. Ez adott okot és alkalmat élete e fájdalmas emlékű szakaszának
ismertetésére.
A
XVIII. század második felében a francia talajon megerősödött szabadelvű eszmék
hazánkban is gyökeret vernek. II. Józsefet is ezen eszmék vezérlik minden
intézkedésében; de mivel az alkotmány szellemével nem sokat törődött, tervei is
hajótörést szenvedtek. Utóda II. Lipót inkább társadalmi úton akarta elérni ez
eszmék terjedését s magas állásával nem tartá összeférhetetlennek, hogy az új
irány képviselőivel ismeretsége kössön. Így jutott kegyeibe Martinovics Ignác is, kit Lipót
csakhamar apáttá, majd udvari kemikussá tett. Martinovics a francia
felvilágosodás eszméinek csakhamar megnyeri Hajnóczi
József udvari kamarai titkárt, Laczkovics
János sorezredbeli kapitányt, Szentmarjay
Ferencet és Sigray Jakab grófot.
Valamennyien el voltak telve demokráciai eszmékkel, melyek terjesztésére
társulatot alakítottak s a franciák példáját követve kátét szerkesztettek.
Lipót
két évi uralkodás után meghal, s Ferenc király, a teljes reakció képviselője
követi a trónon. Martinovics elveszti állását, mire bosszúból titkos társulatot
szervez, bár erőszakos mozgalom indítására nem gondolt. Ideálja olyan
köztársaság volt, melyben minden kiváltság megszűnjék.
Ferenc
minisztériuma elkeseredve a francia forradalom növekvő sikerei miatt üldözni
kezdte a terjedi szabadelvű eszméket.
Martinovics
erre 1794. áprilisában elhagyja Bécset s Pestre jön, hol erélyesen lát a titkos
társulat terjesztéséhez. Régi négy társát igazgatóvá teszi s rájuk bízza a
társulat vezetését. Júniusban visszatér Bécsbe, hol új híveket toboroz.
Bacsányit is meg akarja nyerni s igazgatói állást kínál neki, de eredmény
nélkül. De Martinovics titkos izgatása csakhamar napfényre kerül s 1794. július
24. és 25-én Martinoviccsal még 19 férfiút elfogtak. Július 25-én Sanran Ferenc gróf elnöklete alatt a
vizsgáló bizottság is megalakult. Augusztus 16-űnak éjjelén Hajnóczyt,
Laczkovicsot és Szentmarjayt is elfogták s Bécsbe vitték vallatás végett. A
vizsgálat folyamán sok egyénre kompromittáló adatok sültek ki, de csak Bacsányi
és Szolárcsik Sándor ellen adott ki a bizottság elfogási rendeletet.
Bacsányi,
kit csak nemrégiben ért a csapás, hogy a Magyar Múzeum betiltásával kenyerétől
fosztották meg, ez időben Forgách Miklós gróf
titoknoka volt s urának Nyitra-megyei birtokán időzött. Itt értesült a Bécsből
hazatérő grófnétól, hogy mint a Martinovics-féle összeesküvés részesét keresik.
A gróf, ki előtt Bacsányi határozottan
ártatlannak vallja magát, azt tanácsolja neki, hogy önként jelentkezzék a
nádornál. Sándor Lipót nádor biztatja
is, hogy nem lesz semmi kellemetlensége, ez ez ígéret ellenére mindjárt a
következő éjjel elfogják s szeptember 11-én mint foglyot szállítják Bécsbe.
Bacsányi
elfogását két körülmény magyarázza meg: az egyik régebbi írói szereplése,
melyben a forradalmi eszmék terjesztőjeként tűnt fel, a másik pedig Martinovics
terhelő vallomása.
Midőn
a vizsgáló bizottság, mely az összeesküvés tagjait vallatta, Bacsányit is
kérdőre vonja, ő újból ártatlanságát erősíti. Elmondja, hogy Martinovicsot
1794. június elején ismerte meg Bécsben az utcán. A hírneves ember barátságának
örült, de nem igen bízott jellemében s meghívására sem ment el. Végre azonban
kénytelen volt meglátogatni, mert lakása előtt ment el s Martinovics kérte a
fölmenetelre. Ötször-hatszor látogatta még meg s egyebütt is találkoztak, de
Bacsányi, bár politikai ügyekről beszéltek, nagyon óvatosan nyilatkozott
mindig, mert Martinovicsot titkos rendőrnek tartotta. Martinovics megismertette
a titkos társaság némely céljával, sőt a felvételi szabályokkal is: Bacsányi
azonban ábrándozónak vagy bolondnak mondta mindjárt akkor az olyant, ki a
francia forradalomhoz hasonló mozgalmat akar Magyarországon kezdeni. De a
felvételi szabályokat később mégis elkérte s leírta; becsületszavát azonban nem
adta a részvételre, bár Martinovics mindenképp iparkodott a belépésre bírni. Később
beismeri, hogy Martinovics részletesebben megismertette terveivel, de ő soha
nem gondolt a részvételre, se másnak nem tett róla említést soha. Különben sem
akar Magyarországon senki forradalmat, csak az alkotmány reformját.
A
bizottság a király elé terjeszté véleményével együtt a vallatások eredményét. A
jelentés Bacsányi állításait valószínűtleneknek mondja s bűnül rója fel, hogy
noha tudomása volt a tervről, mégsem jelentette fel. Ezenkívül a munkáiban
hirdetett forradalmi eszmék, a vallomásaiban megnyilatkozó fanatizmus és
rajongó, elkeseredett ékesszólása miatt is a legveszedelmesebb emberek közé
sorolja s ajánlja a királynak, hogy egy időre jó lenne ártalmatlannál tenni.
A
per azonban újra kezdődött. A megyék ugyanis elégedetlenek voltak az eljárással
s feliratot intéztek a királyhoz, melyben kifejték, hogy a magyar vádlottak
felett magyar testületnek kell törvényt látnia. A király engedett s Bacsányit
szeptember 24-én negyedmagával Buda egyik katonai épületébe szállítják.
A
királyi tábla előtt a jellemtelen, kapzsi, otromba Németh János királyi ügyigazgató mit közvádló a társulat valamennyi
említett tagját felségsértésről és hűtlenségről vádolja s fejvesztésre és
jószágelkobzásra ítélendőknek tartja.
Közben
elfogják Szentjóbi Szabó Lászlót, Verseghy
Ferencet és Kazinczyt is, s a
kir. tábla a kihallgatások után halálra ítélte őket, Martinovicsra és a négy
igazgatóra pedig a fejvesztést és jószágelkobzást kimondta; Bacsányit azonban
fölmentette, mert forradalmi verseiért megbűnhődött már, Martinovicson kívül
pedig senki sem tudott róla, hogy az összeesküvés céljait ismerte s így ez
egyetlen tanú vallomását nem tartották elegendő bizonyítéknak Bacsányi bűnös
volta mellett; különben saját vallomásából is úgy tűnt ki, hogy nem
csatlakozott a társulathoz. A hétszemélyes tábla helyben hagyja az ítéletet, de
Bacsányit is bűnösnek nyilvánítja az összeesküvés elhallgatásáért, a védő
iratában vallott „kárhozatos elveiért” s azon verse miatt, melyet a fölmentő
ítélet után örömében a falra írt:
„Szép a hazáért tűrni, viselni rab-
Lánczot s halált szenvedni dicső dolog,
Amely halandó él s vész érte,
Nemzeteket nemesít nevével.”
Ártatlan
létére bűnhődnie kellett tehát. Az ítélet egy évi börtönnel sújtotta, melyet
rögtön (1795. május 22.) meg kellett kezdenie.
Martinovicson
és a négy igazgatón 1975. május 20-án, Szolárcsíkon
és Őzön június 3-án hajtották végre a
halálos ítéletet. Kazinczyt, Verseghyt
és Szentjóbit, kik folyamodásukra
börtönre ítéltettek, Bacsányival
együtt a gárdaépületben zárták el,
hol irodalmi kört alakítottak. Itt maradtak egészen augusztus 7-ig, mikor a
többi elítélttel együtt a kufsteini börtönbe
kísérték őket. itt egészen elkülönítve társaitól, fájdalmának és emlékeinek él.
De
a magányban vigasztaló angyalul szegődik hozzá egy régi, kedves ismerőse: az
enyhet adó, égi költészet, mely utat nyit a szívét szétszakítani készülő
fájdalomnak s megszületnek Bacsányi legzordabb napjaiban legszebb költeményei,
a börtön sötétjében lelkének legfényesebb sugarai. Míg előbbi költeményeiből
szín, pompa, illat árad s fantáziájának ragyogó fénye csak úgy tódul
szemeinkbe, addig kufsteini költeményeiből csak a fájdalom, a vigasztalan
keserv beszél; de míg amazok minden kábító, vakító hatásuk mellett sem jutnak
be szívünk legmélyebb rejtekébe: ez utóbbiaknak éppen egyszerű bensőségük,
közvetlenségük azt az ellenállhatatlan varázst, mely szívünket-lelkünket
egyszerre hatalmába keríti.
„Tűnődés” című költeménye mély
érzelmekkel, bánatos reflexiókkal van telve. Megszólítja a kelő holdat áldva,
köszöntve, mint egyetlen virrasztó társát; hiszen az ő szemeit kerüli az álom,
társai pedig elcsendesedtek sötét szurdékaikban. A szél szállong a börtön
ablakai körül, csapdosva és könnybe keverve a költő fürteit. De tűnik a hold
is; a magára maradt költő lelkéhez fordul:
Tűrj, halhatatlan lélek! Eljő
Néked is a kiszabott idő; tűrj.
Míg földi pályád végihez érkezel,
Vesd félre már bús gondjaidat s remélj.
Ismér az Ég!...Megszán s kiszólít
E hazug és csapodár világból.
Megilletődre
olvassuk e szomorú gondolatokat, melyeket a legválasztékosabban, minden cicoma
nélkül mond el. A szív szól a szívhez, őszintén megható fájdalommal. Érezhető
mindenütt, hogy a gondolatokkal együtt születtek meg lelkében a szavak úgy,
amint a költő leírta. A kifejezések híven tolmácsolják eszméit. Egy szokatlan
használat jelző zavarja némiképp az egésznek gyönyörű harmóniáját: „az arcomon
lefüggő könybe keverve.”
„A szenvedő” az önmegadás költeménye.
Könnyes szemmel, leborulva imádja az isteni végzést s lánctól törődött kezét ég
felé emelve kéri az istent, hogy „keserve tengerének mélyiről hozzá
kiáltólelkét” hallgassa meg.
Tekint le rám! Atyai kegyelmed fényiből
Bocsásd fejemre csak egy sugárodat!
Ne hagyd el, ó irgalmazó,
Ne hagyd el alkotmányodat.
Ne hagyj el engem,
Ó én teremtőm! én atyám! oltalmazóm!
Én egy uram!
Egy istenem!
A
költemény második részében köszönetet mond istennek, hogy szívének öldöklő
fájdalmait könnyekben olvasztá föl. Lelkét ösztönzi, hogy emelkedjék fel az
Úrhoz s zengje nagy irgalmasságának dicséretét. Áradozó érzéseiben az egész
világot felhívja, hogy vele együtt forró hálát rebegjen; felszólítja a napot,
fel a völgyet, a halmokat és erdőket, kősziklabérceket, beborult havas tetőket
s börtönének komor falait, hogy a magasztaló dicséreteket visszhangozzák. Majd
saját kicsinysége jut eszébe. Hogyan dicsérhetné ő, a porszem, a veszendő féreg
az örök istent?
Borul homályaidba gyarló, véges elme!
Némulva áldjad,
Némulva rettegd és imádjad
Az örökkévalót!
Hogy el ne vessz merész repületidben,
Hogy el ne hagyjon ily örvényeidben!
Bár véghetetlen! ámbár isteni
Az ő kegyelme!
A
lemondás néma fájdalma s a kifürkészhetetlen intézkedésekbe vetett bizalom közt
ingadozik a sokat hányt-vetett lélek. Soha költemény megkapóbban nem fejezte ki
a megtört lélek vergődését, háborgását. S a kétségbeesés éppen ott nyilatkozik
legmegrázóbb hatással, hol a fogoly költő minden figyelmét, minden gondolatát
az isteni gondviselésre iparkodik irányítani; mintha menekedni akarna a
megőrüléstől. A legtöbb helyen a fenséges érzelmek húrjain játszik, a legigazibb
imádat himnuszává simítva át gyötrelmének e költeményét, melynek minden szaka
szinte rajongó áhítatot lehel.
Börtönének
irtózatos egyhangúságában nagy csapásnak veszi hírét. Barátja és írótársa, a
szintén fogoly Szentjóbi Szabó László megtörik a szenvedések alatt s fiatalon,
alig 28 éves korában el is hervad kufsteini börtönében. Bacsányi keblét
végtelen keserűséggel tölti el Szabó sorsa, hiszen mindvégig a leggyöngédebb szeretet fűzte
egybe őket s Szabót Bacsányi vezette legelőször a közönség elé a Magyar Muzeum-ban.
Egyik
költeményében, mely „Gyötrődés” címet viseli, mérhetetlen fájdalommal kiált
föl, hogy hallja bár barátja nyögését, de nem engedik meg, hogy
meglátogathassa. Kéri az eget, hogy küldjön reményt a szenvedő betegnek vagy
küldje el hozzá a megváltó halált. A börtön nyomorúságát, a rabság gyilkoló
gyötrelmeit s lelkének forró szeretetét önté ki Bacsányi e költeményben.
Amit
kívánt, nemsokára bekövetkezett: Szabó 1795. október 10-én már nem érze többé
földi szenvedést. Bacsányi „Egy szerencsétlen
ifjú sírjánál” című két strófás versében rója le kegyeletének adóját idegen
föld ölén nyugvó hívének hűlt teteme fölött. Boldognak mondja, kit a halál a
kétségek tengeréről révbe vezérelt. Tirol ifjaitól s leányaitól dalt kér
barátja sírján az emberiség barátairól.
Majd
Szabó kedvesét szólaltatja meg a „Lina
panasza” című mély érzéssel megírt kis helyzetdalában. Kétségbeesett
kifakadásában a szerencsétlen leány az eget vádolja s Szabóval közös sírt
óhajt.
A
szerető s szíve mélyén megsebzett leányhoz szól a „Vigasztalás”, melyen Bacsányi enyhítgeti Szabó kedvesének kínjait,
hogy ő a nyugalom nélkül való, nyugalmat varázsoljon a gyöngéd teremtés
lelkébe. E bölcselmi költeményében hasztalannak mondja Lina epedését; kár
ifjú életét a szenvedésnek engedni át:
Szabó úgysem kél föl többé soha. Istennel nem lehet alkura lépni, nyugodjunk
meg bölcs intézkedésében. – Kíméletesen, tisztelettel beszél a leány szent
fájdalmáról;hiszen nála jobban senki sem érezhette a csapás nagyságát. Mintha a
virág hamvas szirmát érintené, oly gyöngéden szól, főleg a költemény elején s
csak akkor nyer hangja erőben, mikor az örök törvény kikerülhetetlen végzéseire
figyelmezteti a bánkódót.
Fogságában
írt költeményei közül legterjedelmesebb „A
rab és a madár”. Szeretik Byron
Chilloni foglyával összehasonlítani, bár a két költemény semmi egyezést sem
mutat. A chilloni fogoly családjának sötét tragédiáján elmélkedik s a madár e
gondolatai közt jelenik meg börtönében egy pillanatra. Akkor is úgy tűnik föl a
rabnak, mintha a börtönben elhunyt öccsének, édesanyjuk szelíd arcú képmásának
szelleme látogatná meg. Az eszme, felfogás, kivitel egészen más Bacsányinál. A
mi költőnk mindvégig a madárhoz beszél, mely megjelenésével vigaszt önt az
egyhangúság unalmától gyötrött költő lelkébe. Egyetlen fogyatkozása a műnek,
hogy kissé részletező, bőbeszédű; de a szavak áradozásából mindenütt a szív
melege, a lélek nemessége érzik ki s a madár vigasztalásán érzett öröm, az
elröpülése okozta bánat s a költő áldása a szabadságról zengő madárra
gyönyörűen van megénekelve, úgy, hogy e mű Bacsányi költeményeinek talán
legszebbike. Rapszodikus menete és formája a költő lelkiállapotát és hangulatát
ügyes fordulatokkal rajzolja. Érzékeny hangja mély részvétet kelt bensőnkben s
kifejezően ecseteli a szeretetet, hálát a kis énekes madár iránt s a rajongó
lelkesedést és vágyódást az elérhetetlen szabadság után.
Általánosságban
örökké igaz marad, hogy a költemények kellő méltánylása nagyrészben az olvasó
hangulatától függ. Bacsányinak e verseit sem fogják teljesen átérezni azok, kik
örömmel, boldogsággal vannak körülvéve. De kit sorsa egyedüllétre kárhoztatott,
s betegágya felett nem vigasztaló szó: az meg fogja érteni a gyötrő szenvedést,
mely e költeményeken végigzokog; az meg fogja könnyezni aki beszélhetetlen
fájdalmat, melynek terhe alatt az erős, dacos férfi keble ily kínosan
vonaglott.
A
rabság idejének letelte után Bacsányi erős lélekkel veszi fel újra a küzdelmet
az élettel. Új tervek forrnak lázas agyában, új remények dagasztják keblét,
hogy annál keservesebb legyen csalódása, annál jobban megdermedjen hazájának
kultúrájáért oly forrón dobogó szíve.
Szerepe
a napóleoni harcok alatt ismeretes. Alig néhány évig élt a legtisztább
szerelemmel szeretett nejével, Baumberg
Gábriellával, az egykor ünnepelt bécsi költőnővel, midőn nem eléggé
tisztázott okok miatt a francia sereggel volt kénytelen eltávozni. Kazinczy azt
mondja, hogy Napóleonnak a magyarokhoz intézett lázító proklamációját
fordította le s a bécsi kormány ezért üldözte; ám e vád bebizonyítva maiglan
sincsen. Midőn a szövetséges seregek előtt Párizs kapui megnyílnak, Bacsányit fogva
hozzák vissza Linzbe, hol francia kegypénzből, visszavonultan, rendőri
ellenőrzés alatt élt, kevés életjelt adva magáról, kevés hírt kapva hazájából.
Azóta
megpihent!
A
linzi temetőben két kicsiny bokor között emelkedő magas kőkereszt jelöli a
sírt, hol a halálában is száműzött költő éppen egy félszázad óta csendesen
álmodik arról a hírnévről és boldogságról, melyet életében elérnie nem jutott
osztályrészeül.
Forrás: Zalavármegyei Évkönyv 1896.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése