Egyedül
ültem egy este a kávéházban. Kikergettem a fejemből a fárasztó jogi teóriákat,
amelyekkel a nap folyamán bajlódtam. Elgondolkoztam. Néhány régi vers jutott az
eszembe és sokszor felújuló elragadtatással, lelkes örömmel mondogattam
magamban.
Jazz
szólt.
Valaki
hirtelen mellém ült. Fiatal ember volt. Ismerem. Mostanában valahogyan
mindenfelé vele találkozom. Izgatott volt, láttam rajta. Megszólalt:
„Kint
kóboroltam a téli estében. Beszéltem a barátoddal, aki melletted ült reggel az
egyetemen. Fázott. Félt hazamenni, a szobája fűtetlen. Most, barátom, most
keményednek az izmai, odakinn a téli estében, most fagynak kővé a szándékai, a
tervei, jó komám, most lesznek jéghideggé az érzései. Épül, barátom, épül, épül
a bosszú és a keserűség jövendője.”
„Emlékszel-e,
folytatta tovább, emlékszel-e odahazulról, duruzsoló kályha mellől
mesélgetésekre a múltról, emlékezz csak vissza, hogy elmúlt meghatódások emléke
sok év után is még mennyi merengést hozott apáink, anyáink lelkére. Ma, mikor
csillog a meghatódottság könnye a jövő népének a szemében? Ránk zuhog, fejünkre
koppan, a jégeső, az örök fenyegetés: nem lesz miből élned! Álmunkból fölver,
mulatságunkba követ, pihenésünkbe belezúg, megőrjít az örök egyhangú morajlás:
„Nem lesz kenyered! Nem lesz kenyered!” Nincs menekvés, nincs oltalom,
mindenütt búg, búg a jövendő éhségek szörnyű muzsikája. Hiába lármáznak a szaxofonok,
hiába verik kegyetlenül a dobokat, hiába veted magad a legvadabb ritmusok
mámorába: a jövendő réztrombitája túlharsog mindenen.”
„Tudod-e
mint kéne dalolniok? Ujjongó, hatalmas karénekben dicsérni a Mát, a csókot és
álmot hozó, halk zenét zenélő, kacajjal teli, csodálatos Mát, amely az ifjúság
ragyogó fantáziájában örökkévaló. Ki-ki a maga hangján dalolna. Egyik a mély
elmélkedések, merengések basszusán, másik a könnyelmű, délibáb kergető vidámság
tenorján, de mindahány ugyanazt az örök himnuszt, a gondtalanság himnuszát a
Mához.”
„És
mit dalolunk, mondd, dalolunk-e egyáltalán?”
„Mondd,
mit csinálunk aggkorunkban, ha ugyan eljutunk odáig? Mi fölött fogunk
merengeni, honnan veszünk színt az emlékezéseinkhez? A hétköznapok végtelenjére
fogunk emlékezni, amelyek úgy lepték el a lelkünket, mint örök tél a havasokat:
soha tavasz, soha virágfakadás. Az első szerelemre fogunk emlékezni? Igen,
barátom, valami dühös szenvedélyre, nagy rohanásra, nincs időm, gyerünk! Az
első szerelem, hahaj! Jégkéreggel a szívünk fölött, mely akkor fagyott rá,
azokon a téli éjszakákon, mikor fűtetlen volt a szobánk. Az első sikerre? Igen,
az első sikerre, amely apáink életében bukásnak is beillett volna!”
Fölállt
és elrohant. Nyomában valami ijedt álmélkodás maradt bennem.
A
jazz egy fájó tangót dúdolt. A mellettem lévő asztalnál egy fiú megfogta egy
leány kezét.
Éreztem,
hogy sírni is tudnék.
Az
ablaknál még láttam, amint titokzatos barátom felgyűrt gallérral, zsebre dugott
kézzel eltűnt a téli éjszakában.
Forrás: Híd, I. évf. 1934. május. 1. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése