2015. júl. 11.

Ferenczi Zoltán: Petőfi életrajza I. kötet, II. könyv 3. fejezet




III.            FEJEZET

Először Pápán

Újra Sopronban. – Orlayhoz megy Pápára. – Tanuló Pápán. – Szakít a tanulói pályával. – Elhagyja Pápát s Pozsonyba megy. – Tervei.

Petőfit 1841. február havában a jan. 31-diki elbocsátó rendelet értelmében többedmagával Sopronba vitték s 28-án bocsátották el végleg, amint ez a már idézett főkönyvi kivonatban olvasható. Kiszabadulásának híre megelőzte őt és soproni barátai kezdetben aggódtak emiatt; mert nem egyszer említette szökését s különben is valószínűvé tette ezt előttök a költő hajlama a szokatlan iránt. Úgy látszik, megérkezte után, mi febr. vége felé történhetett, azonnal fölkereste Pákhot és Sasst, kik ekkor együtt laktak s eloszlatta aggodalmaikat. „Kiaszottan, elviselt katonaruhában” jelent meg nálok, teljesen igazolva az orvosi vizsgálatot, hogy szolgálatra nem alkalmas. E véleményt adhatták minden különösebb kedvezés nélkül is. Barátai nagy örömmel fogadták, vég nélkül kérdezősködtek kiállott szenvedéseiről s ő bőven elbeszélte őket, miközben büszkén mutatott obsitjában a „treu und redlich gedient” kifejezésre.

-No lám, mégis tettél valamit – mondá Pákh.
Öcsém, ennél többet is tettem – felelt büszén -, mostam, söpörtem, sikáltam ott is, hol nem szerettem; csak a főzéshez nem akartam érteni – ez alól a vén bakák felmentettek -; diák-kóficnak nevezvén főztömet.

Kopott ruháját kicserélték s aznap este a színházba mentek, hol valami oly hosszú lovagdarabot adtak, hogy a közép-csillár is kialudt, mire vége lett. Petőfi jókedve alig ismert határt; „ugrált, tombolt, adomázott jókedvében”; esténkint meg a Neuhof-féle mulatóhelyen gyűltek össze s víg szó között töltötték az időt, hallgatva elbeszéléseit. „Boldogabb embernek alig ismerem” – írja Sass, s mivel katonasága alatt levélben kibékült apjával, elhatározta, hogy haza is ellátogat, anyját kívánta látni minden áron.

Körülbelül egy hetet töltött Sopronban, innen Pápának indult* (* Sass István: Petőfi mint obsitos. Vasárnapi Ujs. 1884. 12. sz.) Orlay látogatására, ki ez évben már ott tanult s onnan meg haza készült szüleihez. Márc. elején hagyta el Sopront s 10-én már Pápán volt, amint ez világos Kuruttyó című költeményéről, mely alá ezt írta: „Pápa. Mart. 10. 1841.”



Megérkeztéről Orlay ezt írja: „Az 1840-dik év november havában, mint novitius (logicus) deák, a pápai kollégiumba léptem. Lakásom egy vidéken lakó uraság szakácsa feleségénél volt, s szobámba csak gazdasszonyom szobáján át lehetett jutni, s a közbeeső ajtón egy hat hüvelyknyi négyszög ablakocska volt. 1841-dik év március elején, nedves havazó időben, midőn a búcsúzó tél végső mérgét lehelte a vidékre, ez ablakocskával szemben álló asztalnál írással foglalkoztam, midőn az ajtón kívül valami nesz vonta magára figyelmemet. Odatekintettem s a kis ablakon át Petőfi arcát véltem fölismerni. Meglepetésemben fölugortam az ajtó fölnyílt, s azon egész valójában ő lépett be, csak hogy a szokottnál soványabban, bakancsba fűzött kék színű szűk nadrág, katonafrakk és lapos fehér posztó kucsmában, amilyenben az obsitos katonákat szokták elbocsátani. Egy görcsös bot s válláról lefüggő durva vászonbakó volt minden magával hozott holmija. A váratlan viszontlátás örömét gond váltotta föl. Célja felől tudakozódtam.

-         Nekem nincs célom – mondá ő -, Sopronban hallottam, hogy itt vagy, s hozzád jöttem.

Van még egy pár forintom, melyet obsitommal kaptam.”* (* Orlay: Adatok Petőfi Sándor életrajzához. Budapesti Szemle. XIX. k.)

Elbeszélte kiszabadulását s végre abban állapodtak meg, hogy Pápán marad és folytatja a tanulást. Orlaynál lakott, a gazdasszony pedig havi két váltóforintért egy szalmazsákot, párnát és takarót adott be neki éjszakára.

Így gondoskodtak a lakásról. Ebben az időben Orlay a Fazekas utcában, az akkori Wittman-féle földszintes házban lakott* (* Kis Gábor, jelenleg pápai ev. ref. lelkész úgy a Pápai Lapokban /1880. 10.sz./, mint elbeszélésében a szerzőhöz, Orlaytól némileg eltérve mondja el a költ megérkezését Pápára. Eszerint ugyanis Petőfi megérkezvén Pápára, Orlay lakását kereste fel a de. órákban s nem találván otthon, Wittmanné szobájában várt reá. Megérkezvén az órákról Kis Gábor, a háziasszony megkérte őt, vigye be magához. Úgy is történt, s így az ő vendége volt a költő először Pápán. Az első estét is együtt töltötték az udvar hátulsó szobájában. „Nem emlékszem, mond Kis, hogy szenvedéseiből, pedig lehettek sok és nagyok, csak valamit is említett volna: panasz, kifakadás vagy legkisebbke jaj is beszédébe nem vegyült; hanem a barátság melegénél, mert borunk kevés volt, felmelegedett az elcsigázott, vézna alakú költő, csakhamar láng csapott ki homlokán, szavalt idegen költők műveiből, Horác ódáit egymás után mondta könyv nélkül.”) Salkovics Károllyal együtt a kapu melletti szobában. Ugyanezen az udvaron egy hátulsó szobában laktak: Parragh Gábor, Nagy Sándor és Kis Gábor jogászok. Ezek az ifjak is igyekeztek rajta segíteni, egy pár darab fehérneműt, Orlay és Salkovics meg öltönyt adtak, hogy katonaruháját levethesse. Az ebédet számára Parragh szerezte meg. Lakott velök szemben ugyanis egy nyugdíjas, vak ev. ref. lelkész, kinek ő hetenkint párszor fölolvasta a Pesti Hírlap-ot; most elfoglaltságát adván ürügyül, maga helyett Petőfi ajánlotta, ki majd naponként felolvas, ha ad neki ebédet. Ezzel egyszersmind jót is cselekednék, mert lehetővé tenné, hogy továbbtanulhasson. Az ajánlatot mindketten elfogadták s az öreg pap csakhamar megkedvelte a költőt. Ugyanő tanítónak is beajánlotta egy Politzer nevű izr. kereskedőhöz, kinek fia szintén a gymnasiumba járt, akitől havi 10 váltóforintot kapott; Orlay pedig Horváth István ügyvédhez vitte el, ki neki távoli rokona volt s ez őt, megtudván körülményeit, másolónak fogadta fel irodájába.

Nagyobb volt a nehézség, hogy miként léphessen be a gymnasiumba; mert bizonyítványa nem volt s az évnek is több mint fele lejárt. Azonban ez is sikerült, kivált Tarczy Lajos tanár segítségével. Ez időben t. i. őt választották meg, mint az ifjúság meleg barátját, a képzőtársaság elnökének, mely éppen ebben az évben alapult. Azt remélte tehát Orlay, hogy Tarczy annál inkább elősegíti a költő fölvételét; mert kilátásba helyezi, hogy benne társaságuk egy kiváló tagot nyer. Úgy is történt. Nem valószínűtlen az az adat sem, hogy az iskolai tanácshoz Parragh és társai folyamodványt is írtak és szóltak érdekében Bocsor István igazgatnak. Ezek következtében föl is vették a bölcseleti osztályba (VII.) egyelőre „benevolus auditor”-nak, oly megjegyzéssel, hogy ha szorgalmat tanúsít, az 1841-42. évben beléphet ugyanez osztályba rendes tanulónak.

Ezzel rendbe jövén, egyelőre neki is kedve jött az iskolai élethez s jól esett megpihennie a sanyar katonai élet után. Tudósította helyzetéről apját s meg volt győződve, hogy e jó szándékának örülve, „szigorú körülményei mellett is segíteni fogja valami csekélységgel”. Mindenesetre azonban való, hogy csak lassanként melegedett belé ez új helyzetbe, s csak utóbb kapott kedvet; az egész azt a benyomást teszi, hogy kezdetben „semmi célja” nem levén, inkább csak elfogadta, bármit tesznek is vele. Mintha a 18 havi katonáskodás szenvedései egy időre megfosztották volna tesi és lelki erélyétől, teljes csüggedés és reménytelenség fogta el. Jellemző adat erre nézve, hogy midőn megérkezése után a mindent komolyan vevő Parragzh azt kérdezte tőle: mi a kilátása Pápán? miből akar megélni? miként akarja végezni a tanfolyamot? – mindenre közönyösen azt felelte: nem tudom. De igazolja a költő e lelkiállapotát Orlay előadása is. Majdnem alig tudunk életében esetet, hogy még hasonló csüggetegség kerítette volna hatalmába.

Felvétele után rendesen eljárt az órákra; felötlő egyénisége felébresztette ugyan a tanulók figyelmét, de barátságot senkivel nem kötött; „érezve szegény sorsát, visszavonult, nyers magaviseletű volt”. A képzőtársaság ülésein is rendesen megjelent; de föl nem olvasott semmit s ha Orlay erre ösztönzé, azt felelte: „előbb oly költeményt kell írnom, mellyel becsületet vallok” – s a föllépés aztán elmaradt.

Sőt azt is rossz néven vevé, hogy Orlay fölébreszté a figyelmet költeményeire. Parragh ugyan azt mondja, hogy nekik, akik vele egy házban laktak, midőn órák után a meleg tavaszin napokon kiültek az eresz alá, többször olvasott föl belőlök és már megérkezése napján is „hévvel, lelkesüléssel” elszavalta három versét; de hogy szélesebb körben terjesszék őket, nem akarta. Orlay egyszer távollétében megmutatta G. Gábor nevű tanulótársának „egy akkor írt versét”; de véletlenül betoppanván az olvasás alatt, kitépte kezéből, „ládájába vágta, melyet neki használat végett gazdasszonya adott, a kulcsot ráfordította s szó nélkül otthagyta őket.”

Mintegy három hete volt még csak Pápán s máris megunta helyzetét, melyben sokat nélkülözött. Apjától „csak biztató levél érkezett”; az ügyvédtől „hébe-korba” ha kapott valamit, azért utóbb ott is hagyta; másrészt Horváth is panaszkodott rá, hogy nem jár föl pontosan az irodába, amit az iskola miatt sem tehetett s Orlay szerint a tanítvány nyerhetése is csak remény maradt. Ily körülmények közt, bár lett volna kedve a tanulói pálya folytatására, ha csak némi biztosítéka is volt volna a jövőre, hamar elvesztette kedvét; különben is amúgy se benn, se künn nem volt egészen az iskolában. Világos ez abból a feleletből, melyet Orlaynak eltávozásakor ismételt marasztalásaira adott.

-     -    Könnyű neked - szólt -, mert ha nem is bőven, de megvan a legszükségesebbed, de nekem nincs mire támaszkodnom. Egyébiránt szüleimet okvetetlen meg akarom látogatni, s ha látom, hogy ők képesek lesznek valamivel segíteni, még meglehet, hogy ősszel visszatérek Pápára.

Elhatározta tehát, hogy elhagyja Pápát.

„Egy reggelen, írja Orlay, az a bogara támadt, hogy ő félretett katonaruhájába öltözik s abban megy iskolába. Én e szándékától megrettentem, legkivált azért, mert éppen egy olyan tanárunk tartott akkor előadást, akit tanítványai füttyel, kakukkolással s minden kigondolható idétlenséggel vérig bosszantottak, s az öreg mogorva tanár leste az alkalmat, hogy magát a sok injuriáért valamelyik rajtakapott tanítványán megbosszulhassa. Figyelmeztettem azért, hogy a rakoncátlan tanulók őt ily ruhában látva, zajt fognak ütni, a tanár előadását megszakítják, ki ezért rajta fogja tölteni bosszúját. De Petőfit föltett szándékától leverni hiú törekvés volt, ő mindenre csak azt válaszolta: Ez az öltözet tisztességes, sokat szenvedtem én abban és senki előtt nem szégyenlek benne megjelenni.

Duzzogva, pörölve haladtunk tehát a kollegium felé, hová az elfecsérelt idő miatt későn érkeztünk. Az előadás már tartott, a terem ajtaja be volt téve. Én fölnyitám s beléptem; azt hittem, hogy a kinn maradt Petőfi meggondolja magát s nem merészel bejönni. Csalódtam mert pár perc múlva nyílik az ajtó s ő bejött. A háborgó tanulók rakoncátlanságuk űzéséért rendesen hátul, az ajtó körül foglaltak helyet, ezek megpillantva őt, éktelen hahotába törtek ki, s a vén tanár elébb mord tekintetét szegezé reá, s indulatos hangon kérdé: micsoda ember az ott? – majd fölismerte őt, haragja egész dühével támadta meg a csendzavarásért, kicsapatással fenyegette s a teremből azonnal kitakarodni parancsolta.”

Ekkor ott hagyta a tantermet, lakására ment s pakolni kezdett. Midőn Orlay hazaért az órák után, ingerülten mondá:

-      -   Megmondtam, hogy szeszélyednek ez lesz a következménye. Ámde meglátván, hogy mit csinál, rögtön sejtelme támadt barátja tervéről s azt kérdé, mi a szándéka?
-     -    Itt hagyom Pápát, volt a válasz, nem vagyok én iskolába való.

Orlay erre, ki pörölő szándékkal ment haza, megszeppenvén kérni kezdé, hogy ne menjen el s Tarczyval bíztatta, ki majd elsimítja az egész dolgot. Ámde Petőfi el volt határozva, a kérés sikertelen volt s csak annyiban engedett, hogy azon nap még maradt.

Elpakolta csekély holmiját, katonaruháját egy házaló zsidónak adta el, ezzel is növelvén útiköltségét nehány garassal; aztán másnap vászontarisznyáját nyakába vetvén, görcsös vándorbotját kezébe fogván, egy szép tavaszi derült reggelen, a Pozsonyi úton indult ki Pápáról, melyen Orlay egy darabig elkísérte. Ekkor elbúcsúzván tőle, „keblében keserűséggel tért vissza társ nélküli lakásába”.

Midőn Pápát így, mondhatni gyors elhatározással odahagyta, nem volt tisztában célja felől. Vágyai a színészethez vonzották, de tudván, hogy apja ebbe sohasem egyezik meg, nem akart vele újra szakítani s ezért habozott. Nem indult tehát hazafelé; Pozsonynak ment, egyrészt hogy Szeberényit s volt tanulótársait fölkeresse s talán azzal a homályos tervvel, hogy esetleg ott jobb körülményekre akadva, folytassa a tanulást; másrészt azzal a reménnyel, hogyha színésztársaságra lel, hozzászegődik s csak akkor megy haza, ha itt sorsát biztosítja. Ekkor talán majd apja is megbékül a színészettel.

Választott pályájának okvetetlen két tulajdonnak kell bírnia. Egyrészt juttassa oly anyagi helyzetbe, hogy szülein segíthessen, másrészt feleljen meg művészi és költői vágyainak. Mindkét tervének, azt vélte, legjobban a színészi pálya felel meg. Színész és író kívánt lenni ,csak és semmi egyéb s ha másoknak sikerült már ezen az úton célhoz érni, miért ne sikerülne éppen neki. Vagy ki lépett e pályára lángolóbb szeretettel és nemesebb elhatározással? Érzelmei amily magasztosak, éppen oly szilárd volt elhatározása.

De minél erősebb volt benne a vágy és akarat, minél inkább volt meggyőződve, hogy a színészet a művészetek közt legelső: annál nagyobb volt lelkében a harc, annál mélyebb volt szívének szenvedése. A legelső lépés, a legkisebb tapasztalat meggyőzhette, hogy a színészet a dicsőség útja lehet talán, de nem a kenyérkereseté. Ő meg valódi kenyérpályára lépni, ügyvéd, lelkész, mérnök lenni akart; lelkében a magasra törekvésnek más eszméje lakott. „Színész és literátor”* (* Levele Szeberényihez 1842. júl. 7. Pápáról. /Szeberényi: Néhány év Petőfi életéből. 25. l./ Utóbb gúnyosan szól e pályáról 1849-diki drámai töredékében, hol a komédiás így szól: „Én festő, színész és költő vagyok egy személyben” stb.), e kettő akart lenni, amint maga írja.

E pár szó egyszersmind megmagyarázza a következő pár év harcait, küzdelmeit, szenvedéseit és kudarcait. Folyton e két alternatíva előtt áll kettészakadt lélekkel: szüleinek engedjen-e vagy vágyait kövesse?

Szüleinek engedve, színész nem lehet, talán író sem; vágyait követve talán szülőinek szívét repeszti meg, vagy gyógyíthatatlan bánatba meríti őket. Más választása nem volt. A küzdelem tehát mélyen gyökerezett lelkének szenvedelmeiben és soká tartott a belső harc. Hol egyik, hol másik érzelem kerül felül. Most egész elhatározással lemond a színészetről s tanuló lesz; majd erőszakosan szakít a viszonyok hatalmával s újra színésznek szegődik.

E küzdelemben telnek el a következő évek s ezekből ítélendők meg ingadozásai, habozásai, állhatatlansága a pályaválasztásban. Le-lemondása a színészetről éppen oly belső szenvedésekkel járt, mint amekkora nyomort állott ki e pályán, míg keserves csalódások s nem külső szenvedések, hanem annak belátása, hogy tehetsége e pályára hiányzik, végleg ki nem gyógyították. Csak ennek tudata tehette őt elég erőssé a lemondásra; de ebben aztán éppen oly szilárd volt, mint elhatározásában, hogy színésszé legyen.

Petőfi hányatásainak kulcsa tehát nem könnyelműsége. Az, ami benne annak látszik, valóban jellemének ereje és kitartása. Sem könnyelmű, sem kalandhajhászó genie nem volt. Helyesen mondja Orlay, hogy gyöngébb jellem a körülményekhez simult volna; de ő dacolt velök s merészen küzdött célja felé.

Forrás: Ferenczi Zoltán: Petőfi életrajza – A Kisfaludy-Társaságtól a Széher Árpád jutalommal kitüntetett pályamű. – A Kasselik-Alapítványból kiadja a Kisfaludy-Társaság – I. kötet – Bp., Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomba. 1896.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése