2015. júl. 11.

Ferenczi Zoltán: Petőfi életrajza I. kötet II. könyv 2. fejezet




II.            FEJEZET
A közlegény


Katonáskodása Sopronban 1839/40 telén. – Külseje. – Büszkesége. – Adomák. – Nehéz szolgálata. – Részletek katonai szolgálatából. – Barátai: Orlay, Nagy Imre, Lantay Sándor, Pákh Albert. – Olvasmányai. – Versei. – Szavalása. – Szokásai. – Jövőjében vetett hite. – Látogatása Pozsonyban. – Búcsú című költeménye. – Masírozás Grácba. – Levele Nagy Imréhez. – Betegsége. – Kupis Vilmos. – Hozzá írt költeményei. – Dr. Römer. – Kiszabadulása.

Petőfi 1839. szept. 6-án lépett be a Gollner-féle, jelenleg Ernő főherceg nevét viselő, 48-ik gyalogezredbe mint önkéntes újonc s az első századba sorozták 1504. sz. alatt. Szolgálati ideje 6 évre szólt.* (* L. Bayer Ferenc: Petőfi katonáskodása. Nyílt levél dr. Meltzl Hugó úrhoz. /Koszorú. II. 1879. 272. l./ E ponthoz Moulholand ezredes napi parancsa így szól: Bregenz 15-ten September 1839. Standes-Veränderungen. Art. 1. In Zuwachs ist zu nehmen: Der freiwillige  Rekrut Alexander Petrovich 1504. den 6. September 1839. bei der I. Comp. L. még a Haupt-Grundbuchsblattot:






Az egykorúak, kivált dr. Sass István meg, bárha jegyzeteikben jellemző módon nem említik egymást a költő soproni barátai között. Dr. Sass azt mondja, hogy vágyva-vágyták őt megismerni, ő egykori szent-lőrinci tanulótársát, a többi tanulók azt a Petrovicsot, aki színész volt, már számos kalandon ment át, ismerte Lendvaynét, a legelső színészeket, látta Vörösmartyt, Bajzát. Az érdekeltséget még növelte a szegény katona elhagyott helyzete, előbbi hányatásai, az az elkeseredés, mely a hadsereghez űzte s végre azok a túlzások, melyekkel sorsát kiszínezték, vagy sohasem történt kalandokban szerepeltették, melyek annál több hitelre találtak, minél kevésbé valának igazak.

Végre egy őszi délután megláthatták Németh Jancsi tanulótársuknál s a valóság természetesen meghazudtolta a szállongó híreket. „A szobába léptemkor, írja dr. Sass, szerényen meghúzódva festetlen diákládán üldögélve találtam egy fakó arcú, mohodzó bajuszú, vézna kinézésű, egészen igénytelen katonát, ölében lógatva fehér vállszíjáról lecsüngő szuronyát. Köszöntésemre katonásan felállt, oldalára húzá fegyverét s érdes tenyerének szorítása, testalkatától elütőleg edzett kezek erejét érezteté velem. Sárga pitykés, zöld hajtókás monturja, nadrágja, csolnakszerű bakancsa úgy lotyogott rajta, mintha nem is rá szabták volna; egyedül nyakszorítója állt feszesen, fölpeckelvén vékony nyakán ülő fejét, melyen a rövidre nyírott s felálló sertehaj – mely sötétben dörzsölve akárhányszor szikrázott –é, beesett arc, fekete bőrszín, élénk két barna szem, mint régi ismerősök jelentkeztek előttem.”* (*Petőfi katonáskodása Sopronban. (Vasárnapi Ujs. 1884. 6-7. sz.) Kérdezősködéseikre aztán futólag elmondta élte főbb mozzanatait, apja kitagadását, a színházi nélkülözésekkel telt s mégis „dicsőséges napjait”, röviden az okokat, melyek miatt katona lett; de mindezt a szánakozást kizáró modorban. Ez megfelel a valóságnak. Orlay és Szeberényi ugyanazt mondják, hogy bár mélyen érezte nyomorú helyzetét, büszkén viselte sorsát s legfölebb humorizált rajta. ily humoros hangulatában egyszer Hankovszky Miksa volt aszódi tanulótársával találkozott az utcán, aki fűszerárukkal megrakott kis szekeret húzott. – Hát te mit csinálsz itt? – kérdé tőle megütközve. – Inas vagyok egy fűszerkereskedőnél – válaszolt. – No öcsém - felelte rá -, sajnállak, nekem is rossz dolgom van ugyan, de mégsem cserélnék veled.



Jellemző a másik, szintén Orlaytól elbeszélt eset. Egyszer t. i. olyankor ment éppen hozzá, midőn egy elbizakodott úrfi látogatója volt, kiknek társaságában amúgy is mogorva szokott lenni. A vendégnek feltűnvén ez, tréfálkozva bős magyarkának nevezte. Petőfi e szóra föllobbant, mint a puskapor. – Tudja ön, kik voltak azok a bús magyarok? – kiáltott rá -, ha nem tudja, majd megtanítom én, hogy máskor tudja, kinek ossza e címet! – mire forma szerint megtámadta s az menekülni volt kénytelen.

Ez az utóbbi eset jól rajzolja büszkeségét, mellyel terhes szolgálatát panasz nélkül viselte. Pedig nagyon terhes volt, mint általában a közkatonáké. Végzett iskolái, tanultsága szálka volt míveletlen káplárja szemében s ez nehezíté helyzetét. Társai pedig majdnem üldözték, mert kerülte őket, mi csak természetes, ha elgondoljuk, hogy a hadsereg e része akkoriban kivált kötéllel fogott szolgalegényekből telt ki. Teendőiről maga is megemlékezik Úti jegyzetei-ben (1845): „Strázsáltam vagy főztem a kukoricagombócokat közlegény társaim számára, s mosogattam a vasedényt oly téli hidegben, hogy a mosogatóruha ujjaimhoz fagyott, s … a káplár „menjen kend!”-je lehajtott a havat kihordani a kaszárnyaudvarból”; vagy hevert az őrszoba meztelen faágyán, hol mint de Manx báró, az egyik oldalát maga alá tette derékaljnak s a másikkal betakaródzott. És bárha mindössze abból a 21 frt „Handgeld”-ből, melyet beállásakor kapott s napi 6 krajcárjából élt, kölcsön sohasem kért, sem segélyt el nem fogadott.

A tanulók lakomáin azonban szívesen vett részt Orlaynál és Sassnál egyaránt. Orlay és három lakótársa, ha kaptak valamit hazulról, őt mindig meghívták. Ilyenkor humoros kedvben túltett mindannyian. Megtörtént, hogy anyja neki is küldött egyet-mást; azt szintén a jó barátok közt költötték el. Egyszer meg papírba gyűrt csomaggal lép be Orlayhoz. „Nesztek, mond, én is megtraktállak egyszer benneteket” – s a papírból fekete, száraz profontot tett az asztalra, melyet újsága miatt jóízűen fogyasztottak el.

Katonai életéből  több más, részint humoros, részint komoly esemény emléke maradt ránk. Szeberényi elmondja pl., mint tőle hallottat, hogy miként oktatta a káplár a gyakorlatokra.

-         Tudja-e kend – mondá káplárja szavait idézve -, tudja-e kend, mi az a stéling?
-         Nem.
-         Nohát a stéling a katonának az a stellungja, amelyben áll.

Abban az időben a katonák még párosával feküdtek egy ágyban. Az ő hálótársa egy cigányfiú volt. Jobban nehezére esett azonban az, hogy takarodón túl gyertyát égetni nem volt szabad; ő mindazáltal feje felett függő szuronya karikájába gyertyát illesztvén, talán kapitánya engedélyével – mint Sass sejteti -, midőn társai már aludtak, olvasta az iskola könyvtárából kapott könyveket. Egyik társa egyszer ilyenkor odalopózkodott s elfútta gyertyáját, mire dühében szuronyát dobta utána, mely szerencsére csak az ágyba fúródott. Másnap aztán a sok baka örömére kurtavasra verték „a tintanyalót”, amint őt hívták.

Ez években a soproni posta az ún. „három ház” szélső szárnyában volt elhelyezve. E ház a dr. Schetzel Andrásé, egy silentiumra ítélt ügyvédé volt, ki emiatt szűkösen élt komor agglegénységben. A posta előtt számtalanszor állt őrt a szegény katona éjjel-nappal, egyfolytában két órát szaladva föl s alá a dermesztő hidegben a keskeny fapadlón, vagy meghúzódva a süvöltő szél ellen a faköpenyegben. Schetzelnek föltűnt a vézna alak, kérdezősködni kezdett s mély részvét fogta el szenvedő társa sorsán. E részvét még nőtt, midőn egyszer őt Horatius olvasásába merülve találta s ezóta a sorsüldözte ügyvéd és ifjú költő közt valódi barátság kezdődött. Az ügyvéd ebédre hívta meg, vagy gyakran az estéket töltötték együtt és kétszeresen sajnálta, hogy szűkös helyzete miatt nem segíthet rajta.

Ugyane télen történt, hogy Liszt Ferenc hangversenyezve járta be az országot s mint szülővidéke fővárosát, meglátogatta Sopront is és hangversenyt adott. Ennek híre fölzaklatta a várost, mindenki hallani akarta s Petőfi égett a vágytól, hogy szintén ott lehessen; szigorú kapitánya azonban nem adott rá engedélyt. Ekkor az Orlay polgári öltözetét vette föl s engedély nélkül vett részt a hangversenyen. Az eset kitudódott s a büntetés nem maradt el.* (* Ez a költőnek egyetlen ismert katonai csínje. Beszélnek egy másikról is, mely szerint egyszer őrt állván, pajtásai közül az egyik fölvette köpenyegét, sapkáját és puskáját s ez őrködött helyette, amíg ő valami mulatságba szökött el, hol egy órahosszat táncolt. Egyetértek dr. Sassal, hogy költött adoma; ő sohasem hallotta s nem is egyeztethető meg Petőfi kötelességtudó természetével, még kevésbé egyénisége többi tulajdonaival. Petőfi katonáskodása Sopronban (Vasárnapi Ujság. 1884. 102. l.)

Élete későbbi szakában, ha barátai körében volt, száz „apró jellemzetes kalandot regélt” ő maga is katonaéletéből, melynek itt-ott olvashatók ezek följegyzéseiben.* (* Néhány ily esetet Jókai jegyzett föl a költő eléadása után. Egy szelíd, jámbor lakótársa volt a többek közt, így szól az egyik, kit valami vétségért hadbíróság elé idéztek. Mikor a második emeletre evégett föl kellett mennie, minden szobatársától oly érzékenyen búcsúzott el, mintha ez volna végső elválása. ezek mulattak rajta, pedig úgy volt; a költő t.i. ezután az udvar felőli ablakon kikönyökölve pipázott s a jámbor szoba társ éppen előtte dobta le magát a második emeletből. Félnapi kurtavasra ítélték; ez keserítette el annyira.



Egy másik katona korhely, víg legény volt, ki örökké a városban csatangolt s éjjelre a tilalom dacára is rendesen kimaradozott, csábítgatott vagy dorbézolt. Nem használt semmi büntetés; a vesszőzés, a botozás sem; megszokta már, annyiszor esett át rajtok, nem is mentegetőzött, kiállotta szó nélkül, amit rája mértek. Egyszer késő éjjel megint künn csatangolt a városban s az őrálló észrevette. Rákiáltott, hogy megálljon! – a legény ehelyett futni kezdett; az őr vaktában utána lőtt és szíven találta.



Egy harmadik legénynek szeretője volt otthon s  nagyon gyötörte a honvágy; félt, míg hazakerül, a lány talán férjhez is megy. Naponként várt levelet hazulról s napról-napra szomorúbb lett. Egyszer masírozás közben szokatlanul jókedve kerekedett s midőn a zászlóalj pihenőre megállott, átadta puskáját Petőfinek,m int szomszédjának, hogy tartsa, míg visszajön. Már jelt adtak az indulásra, a legény nincs sehol .Ekkor egy pásztorfiú jön oda s jelenti, hogy egy katonát a szilvásban látott egy fán. Érte mentek; a szegény fiú volt, ki a fára fölakasztotta magát. (V. ö. Jókai: Egy magyar költő életéből. 299-301. l.)   Kemény Mihály pl. Pozsonyban hallotta tőle, hogy legrosszabbul esett, ha vesszőzésben kellett részt vennie; alig bírta a fölszaggatott hátat sújtani. Beszélte továbbá azt is, hogy az őrhelyen gyakran Horatius ódáit vagy Schiller költeményeit szavalta; máskor olvasva járt fel s alá s ilyenkor belemerülve elmulasztotta a köteles tisztelgéseket. Egyszer meg a fölváltó őrség káplárja azon kapta, hogy szuronyát elfeledte föltűzni, miért természetesen a kapitány elé vitték s csak ennek elnézése mentette meg a nagyobb büntetéstől.

Ha azonban a durva környezetben katonaélete sivár volt, helyette kárpótlást talált barátaiban, kik egyszersmind önművelődésében is segítették. Legközelebb állt Orlayhoz és lakótársaihoz, kik közül kivált Nagy Imrét, a későbbi történetírót és Lantay Sándort szerette. Utóbbi korán, 1843-ban halt meg, s midőn Orlay ezt neki mint akkor debreceni színésznek megírta, azt felelte rá: „csak most érzem, mennyire szerettem őt”. Itt ismerkedett meg utóbbi áldozatra kész barátjával, Pákh Alberttel, ki vele egy évben Rozsnyón született s szintén evangelikus volt. Pákh megelőzőleg Miskolcon, Iglón és Lőcsén tanult; Sopronba jövén, munkás tagja és reformálója lett a Kiss János által ott még 1790-ben alapított s hazánkban a maga nemében első iskolai magyar-társaságnak. Ez időben (1838 óta) Hetyési László volt a kör elnöke, dr. Sass könyvtárnoka, Pákh pedig 1840 elejétől „titoknok”-a és Szűnórák c. írott lapjának szerkesztője.* (* V. ö. Gyulai Pál bevezetését Pákh Albert Humo ros életképei előtt és Kovács Sándor: A soproni ev. lyceumi m. társ. tört. 58-59. l.) Nemcsak a barátság tehát, az irodalom közös szeretete is egymáshoz vonzotta őket. Pákhkal néha eljárt a tanárok előadásaira* (* U. o. 56. l.); a társaság könyvtárának pedig nem volt szorgalmasabb olvasója, mint ő. Kivált az Athenaeum-ot s ennek 1840-ig járt melléklapját, a Figyelmező-t, állandóan olvasta; lépést tartott az irodalom fejlődésével; a legjelesebb művekből egyszerre 3-4-et vitt magával köpenyege alatt. Használta a német társaság könyveit is, Schillerrel itt ismerkedett meg alaposabban, kinek lírája volt is rá hatással pályája kezdetén. A mindig elsősorban kedvelt Horatiuson és Vörösmartyn kívül Jósika hatott rá újszerűségével s a különböző zsebkönyvek is olvasmányai voltak.

Nem lehetetlen, hogy néha részt vett a társasági ülésein is, noha nem volt tag s nem működött.* (* U.o.) Tag egyébiránt Orlay sem volt még; mert ezek csak fölső osztályúak lehettek. Ezért, írja Orlay, ők többen az algymnasiumból egy kisebb kört alkottak, melyben Petőfi is olvasott fel pár verset. Volt emlékkönyvük is, melybe a jelesebb műveket s így Petőfi pár költeményét is beírták.

E kis kör két évi fönnállása után megszűnt, az emlékkönyvet Lantay a nagyobbik társaságnak adta át megőrzés végett, de utóbb elveszett s Bayer hiába kereste.* (*Petőfi katonáskodása. (Koszorú. II. 272. l.) Úgy látszik, igaza van dr. Sassnak, hogy az 50-es években a társaság sok egyéb irataival együtt valami „gutgesinnt”-ség áldozata lett.

De ezt nem tekintve is, számos adatból tudjuk, hogy ekkor is verset versre írt s a költészetben találta legfőbb vigaszát. Az őrágyon heverészve, az úrhely padlóján föl s alá sétálva verseket gondolt ki s a képzelődés ragyogó álmaiba merült.* (* Az őrágyhoz c. költeményében) Versekkel írta tele a faköpenyeg oldalát, miközben Schetzel nem egyszer lepte meg s katona korában írt és „megmaradt alexandrinusait” maga is említi 1845-ben Köszönet a pápai képzőtársulathoz*   (* Pesti Divatlap. 1845. 5. sz.) cikkében. Sass István homályosan emlékszik is egy páros rímű sorokban írt elbeszélő költeményére valami bakonyi várromról, melyről véleményét kérdezte.

-         Tudod, Sándor, jó biz’ ez, felelt ő, csakhogy egy kicsit pongyola.

A költő nem válaszolt, de többé nem olvasott fel neki költeményt. Sass azt sejteti, hogy a költeménynek népies és az akkor szónokias iránytól eltérő hangja s verselése tűnt fel pongyolának. Ha ez való, akkor a költő legalább sugallatszerűleg tisztában volt magával és geniusa új irányok felé vezette már ez időben. Költeményt e télről nem ismerünk tőle; lehet, hogy a leírtakat utóbb megsemmisítette, sokat le sem írt, csak erős emlékezetében őrizte. Utóbb is az volt szokása, hogy jövés-menés közben gondolta ki költeményeit s pedig nemcsak fő vonásaikban, hanem a részletekben is. Innen az, hogy kéziratában alig látható javítás.

Az előbbi bírálat, vagy pedig az a gondolat, hogy költeményeit nem értik meg, általában visszatartotta, hogy Sassnak és nagyobb tanulók közt őket fölolvassa; pedig ez utóbb hírének tetőpontján is kedvelt szokása volt. Orlay említi, hogy nekik gyakran olvasott föl vagy mondott el verseiből; e bizalmas körben jobban érezte magát. Egyebet is többször szavalt, mert néha versenyszavalásokat rendeztek. Modora volt a túlságos színezés, mellyel éppen ellenkező hatást ért el. Egyszer Berzsenyi Fohászkodás-át oly modorban adta elé, hogy kinevették érte; azonban nem jött zavarba, bírálataikkal meg nem törődött. Azt felelte, nem értenek hozzá. „Különben, mind Sass, biztosan, kellő nyomatékkal és önálló fölfogásnak kiváló jeleit adva szavalt mindaddig, míg heve túlságokba nem vitte, ami szenvedélyesebb kitöréseknél s erőltetett emelkedések közben, csengés nélküli orrhangjánál fogva, vézna termetével hősies állást elfoglaló komolysága mellett, - igen gyakran ellentétes hatást idézett elő.”

Az ún. tanulói mulatságokban többnyire hallgatagon vett részt; nem tartozott a hangadó mulatókhoz. Hangja nem lévén, nem énekelt, keveset ivott és sohasem kártyázott; ellenben kedvelte az iskolai életből elbeszélt adomákat. Azonban a nevetés nem állt neki jól, arca ilyenkor elvesztette arányait. Valami elszánt komolyság illett neki legjobban. Nevetése közben kivált az tűnt föl, hogy bal szemfogát két mellékfoga előre tolván, ez nagyon láthatóvá lett s zavarta az arc szokott alakjának összhangját.* (* Petőfi fogsorának e szabálytalanságát említi Jókai is a Petőfi-szobor leleplezésekor mondott beszédében. (Lásd az 1882-diki lapokban, melyek mindnyája közli e beszédet.) Sárkány Sámuel meg azt mondja, hogy mint pesti statistával találkozván, őt Petrovicsnak szólítá, mire komolyan ezt felelé: „Csalódik ön, én nem vagyok Petrovics.” Mire Sárkány megütközve szólt: „Ne tréfálj, Sándor, hisz fogad is elárul.” Erre ő félig tréfásan, félig komolyan válaszolá: „De úgy van, barátom, én nem vagyok többé Petrovics, hanem Petőfi. Atyámmal keményen meghasonlottunk, - kitagadtuk egymást.” (Vasárnapi Ujság. 1857. 1. sz.) Sárkány eléadásában annyi tévedés van, hogy statista korában még nem hívta magát Petőfinek. Ez az eset utóbb történt.)

Ő maga adomákat nem szokott mondani, hiányzott leleménye és előadása egyaránt. De ha a beszélgetés irodalmi irányt vett, szívesen beleszólt s pedig oly módon, mely nézetét tiszteltté tette. Többet tudott s alaposabban, mint a legtöbben; Pesten létekor tájékozódott az irodalom belsőbb viszonyairól s így látköre tágabb, nézeteiben önállóbb volt. Egyéniségének sajátossága, melyest korán kifejtett nehéz életiskolája, annak, amit mondott s ezt mindig röviden és határozottan tette, saját érdeket és újságot adott. Egyszerűen nyomósan, átgondoltan beszélt; komolysága megelőzte éveit s ez kiválóan jellemezte; nagy emlékező ereje miatt pedig könnyen bírt emlékezni az olvasottakra. Mindezek okozták, hogy bárha a tanulók fényes jövőjét nem sejtették, nagy szellemi erejébe be nem pillanthattak, érezték tekintélyét, egyénisége hatását s majdnem kérkedtek a kopott külsejű közlegény ismeretségével.

Tagadhatatlan, hogy e ránk maradt vonások jellemzők a 17 éves ifjúra, ki úgy látszott, hogy minden lehető írói dicsőséggel ellenkező úton haladt. Azonban tehetségében és jövőjében vetett hite nem ingott meg; érezte önbecsét s bízott magában szomorú sorsa dacára is. Egyszer Sass Istvánnal a kaszinó épülete felé tartottak, miközben Olaszországról, ahová eljutni reménye volt, katonai előhaladásáról, irodalmi céljáról beszélgetett. Barátja a nehézségekre figyelmeztette, mire „erős nyomatékkal” így szólt: „Érzem, barátom, hogy nem mindennapi embernek születtem.” Sass megütődött e szavakon s az épület szögletén álló lámpához vivén, némi gúnnyal mondá: „Hadd lássam, nem pirulsz-e el e bátor nyilatkozatod ismétlésére?” Erre a világosságban megállva, a gúnyos megjegyzésen méltatlankodó komolysággal még határozottabban ismétlé: „Igen, újra mondom, érzem magamban, hogy nem mindennapi embernek születtem.”

„Számtalanszor eszembe jutottak, folytatja Sass, hogy jósló szavai mennyire beteljesültek, melyeket akkor inkább a katona, mint leendő költő önérzetes fölbuzdulásának róttam föl s gyönge közvitézségének tudatában pedig szinte nevetségesnek is találtam. Hallva azonban ellenvetésem után még határozottabb nyilatkozatát s látva vonásain meggyőződése ellen támasztott kételyem miatt kitörendő haragját, nem találtam időszerűnek őt nyilatkozata megmagyarázására felhívni. – Gondolkozóba esve, rajongónak tartottam őt.”

Ha tekintetbe vesszük magának a költőnek az ez évhez közeledő más ránk maradt nyilatkozatait, így legkivált Jövendölés c. költeményét 1843-ból: nem kételkedhetünk e följegyzés valóságán. Egészen hasonlót mond már említett Az őrágyhoz c. versében (1840)* (* A költemény mindenesetre 1839/40. teléről, még Sopronból való.), de legkivált Úti jegyzetei-ben (1845). Elmondván itt, hogy Eperjesen a tanulóifjúság fáklyás-zenével tisztelte meg, ezt egészen természetesnek találja, de nem elbizakodottságból. Erre így folytatja: „Mikor még nyomva sem láttam nevemet, csak magamnak firkáltam; mikor még statista voltam a pesti Nemzeti Színháznál… mikor még strázsáltam…: mindenkor már világos sejtéseim voltak arról,mi velem egykor történni fog s meg is történt. Megálmodtam az őrszoba meztelen faágyán… megálmodtam itt, hogy nevet szerzek két országban, melyet az egész világ kritikusainak ordító csordája sem lesz képes megsemmisíteni. És álmom teljesül lassanként… nem, sőt hamarabb, gyorsabban, mint gondoltam.”*  (* Vegyes Művei. III. 12. l.)

Ily sejtelmekkel volt ő bevéve katonának hat évre.

Ezeket tudva, nem természetellenes az a föltevés, melyet ugyancsak Sass említ, hogy bárha ő nem katonai dicsőségről álmodozott s élete céljául csakis az irodalmat, a költészetet tekintette; mégis a katonai pályán való előhaladással annyiban összekapcsolta, amennyiben ezt eszközül kívánta fölhasználni irodalmi céljaiban. Reménye volt, hogy szorgalommal tisztté lehet, Olaszországba jut, tapasztalatokat szerez s akkor fellép. És hogy e ponton Kisfaludy Károly sorsa vigasztaló példaként lebegett előtte, az is természetes.* (* Dr. Sassnak az az állítása, hogy már Sopronban tudta volna Petőfi, hogy útjok célja nem Olaszország, hanem Károlyváros lesz s ez nagyon lehangolta, aligha való, mert világosan ellenkezik a költőnek Grázból Nagy Imréhez írt levelével (1840. ápr. 30.), melyben azt mondja: „itt vettük azon hírt, hogy az ezred Tyrolt elhagyván Horvátország Zágráb és Karlstadt városaiba menend.” A dr. Sass adataiból megemlítendő még az is, hogy szerinte Petőfi, anyja közbenjárására, kibékült apjával, ki helyeselte elhatározását, hogy a hadseregnél marad s ott igyekszik sorsát biztosítani. Sőt a lóra termett s katonás természetű mészárosnak annál is inkább tetszett fia e lépése; mert benne éppen a kapkodó álhatatlanságot, a színészet iránti hajlamot rosszallta. Az tény, hogy a költő katonáskodása alatt kibékült apjával, különben kiszabadulása után nem ment volna haza, de hogy ez már ekkor megtörtént volna, alig valószínű s lehetetlennek vélem, hogy Orlay ne tudott volna róla, ki pedig egy szóval sem említi.)

Míg Petőfi Sopronban volt, meglátogatta egykori selmeci tanulótársait Pozsonyban. Kemény János azt írja, hogy egy depót kíséretében ment át hozzájok és Dömök Elekhez, az egykori aszódi jó baráthoz szállt.* (* Adalékok Petőfi Sándor életrajzához. (Koszorú. 1881. V. 142. l.) Dömök még részletesebben szól e látogatásról és előzményeiről. Ő 1839/40-ben phisikus volt Pozsonyban s a szüreti 10 napi szünidőn a két Ujházy Lajossal (Losonczi és Dadai) Sopronba mentek, mert hallották, hogy ott van Pákh Albert, ki a két Ujházynak tanulótársa volt; ő meg azért, mert tudta, hogy Petőfi ott „rekrutáskodik”. Gyalog mentek át. Pákh-hoz szálltak, másnap meg fölkeresték Petőfit a kaszárnyában, akit egy priccsel teli szobában csizmája takarításánál találtak. Szerfölött megörült nekik s kapitányától szabadságot kérvén, másnapig az időt együtt töltötték Pákhnál.* (* Petőfi ifjúkorából. (Üstökös. 1877. 19. sz.) Dömök u. o. említi, hogy Petőfi, mielőtt elindultak, elrakta „aprólip”-ját, mi  a kefékből és suvixból állt, mondván, hogy midőn kapitánya handgeldjét átadta, azt mondta, hogy jó lesz aprólipra.(?)

„Ezután, folytatja Dömök, párszor Petőfi is eljött hozzánk Pozsonyba, elkéredzvén a kéthetenkénti transporttal, s egy-egy napot, azaz a raszttagot, nálunk töltött.” (* U.o.) Hányszor volt a télen Pozsonyban, nem bizonyos; biztos tudomásunk csak egy látogatásáról van s ez jan. 18-22-dike közt történt. Ez az, melyet Kemény János említ, Szeberényi meg így ír le: „1840-diki januárban tanulótársaimmal enyelegtünk szobánkban,m időn gazdasszonyunk jelenti, hogy engem valami katona keres. Kimentem s az ajtó előtt az én kedves Sándorommal találkoztam. Elbeszélte, hogy Sopronból transporttal küldetett Pozsonyba s a vezénylő tizedestől engedelmet kapott, hogy az éjt barátaival tölthesse. És csakugyan együtt is töltöttük azt… Éjfél után elbúcsúztunk, annál levertebben mindketten, mert ekkor már nem láttunk reményt hamar találkozásra.”

E látogatás idejét teljesen eldönti a költő Búcsú c. ifjúkori költeménye a Neumann Károly-nak ajándékozott füzetben, melynek tárgya a költő eltávozása Pozsonyból, ahol nem hosszú ideig barátai „nyájas, hű körében” kevés,  de boldog órákat töltött, a sors azonban „ismét”* (*E kifejezés valóban azt mutatja, hogy a tél folyamán még legalább egyszer volt Pozsonyban, a hely így szól:

Irígyen a sors boldogságom ellen

Pozsony, körödből ismét messze hí

Az „ismét” szó csak többszöri látogatásra vonatkozhatik, mert elébb sohasem volt Pozsonyban.) messze hívja; ígéri, hogy haláláig szeretni fogja őket. A költemény alá ő maga 1840. jan. 21-dikét írta.

Orlay Petőfiről szóló, különben kiváló pontos följegyzéseiben Szeberényi idézett sorait félreérti; ugyanis ő úgy magyarázza, hogy a költő akkor tette a látogatást, midőn századával együtt hagyta el Sopront, hogy Bregenzben (Tirol) állomásozó ezredéhez csatlakozzék. „Ha két barátja nem tanúskodnék arról, írja Orlay, hogy ez útja Pozsonyon át történt, hihetetlen lenne, hogy ily patkó alakú utat tettek. Azonban Domanovszky Endre csak nemrég beszélte nekem, hogy 1840-ik év tavaszán, hóolvadásos időben, Petőfi mint katona, Sopronból jövet, a pozsonyi lyceum könyvtárában őt fölkereste s arra kérte, hogy Szeberényi lajos szállására vezesse.” Hozzáteszi, hogy Szeberényi csak az időben téved; mert e találkozás nem januárban, hanem márciusban történt.

Nem, Szeberényi nem téved. Ő csakugyan januárban találkozott Petőfivel. Nem is mondja, hogy ez akkor történt volna, mikor századjával Gráz felé ment; ő is, valamint Kemény és Dömök csak transportot emlegetnek. Ezzel nem ellenkezik Domanovszky elbeszélése sem; hóolvadásos idő gyakori jan. 18-22-dike tájt is. A grázi útban a század nem került Pozsony felé; erről meggyőzhet a költő levele Nagy Imréhez is, melyben azt írja, hogy Soprontól Gráz 20-22 mérföld s ez a távolság csak az egyenes úton, Neustadt felé annyi; Pozsony felé kerülve 33-34 mérföld lett volna.* (* A költő e pozsonyi látogatásáról s találkozásáról Szeberényivel több valótlan állítás olvasható. Zilahy a maga Petőfi-életrajzában Selmecen át utaztatja a költőt századával együtt Grázba és dr. Sass meg azt hiszi, hogy Pozsonyba érve engedélyt nyert arra, hogy századától elválva Selmecre mehessen Szeberényihez; de hogy ekkor szüleit is meglátogatta volna, arról nincs tudomása. Mindegyik adat lehetetlenséget foglal magában. Szeberényi látogatására nem kellett Selmecre mennie, mert ekkor Pozsonyban tanult; a selmeci lyceumot végezte 1838/39-ben mint III. éves primanus. Valószínű azonban az, hogy a Dömök és Kemény által említett látogatás nem ugyanaz a Szeberényi által említettel. Ha ez így van, akkor megkapjuk a szóban forgó két látogatást s ez az utóbbi föltevés annál valószínűbb, mert Dömök és Kemény nem említik följegyzéseikben Szeberényit. (V. ö. Kemény és Dömök idézett cikkeit, Szeberényi: Néhány év Petőfi életéből 20 l. és dr. Sass: Petőfi katonáskodása Sopronban. Vasárnapi Ujság. 1884. 6-7. sz.)

Petőfi és századja a bregenzi útra 1840. márc. közepén indultak el s 30-dikára értek Gráz Neustadt és Bruck felé. Elindulása előtt Orlay lefestette aquarellben csontlemezre, melyet utóbb mint maga mondá Orlaynak, midőn kiszabadult a katonaságtól, Kupis Vilmos barátjának adott emlékül s ma már ismeretlen. Barátai közül az indulás idejét igen kevesen tudták; csak midőn több nap egymás után kimaradt, értesültek róla Németh Jánostól s talán el is feledik, ha oly mély nyomokat nem hagy emlékezetökben. Különben sem szerette az érzékeny búcsúzásokat, ha tehette, kitért előlök. Azt mondta egyszer Borjádon Sassnak: „Oly mélyről jó ilyenkor az emberből a szó, hogy mire fölér, elvész.”* (* Dr. Sass István: Petőfi katonáskodása Sopronban. Vasárnapi Ujság. 1884. 6-7. sz.)

Grázban tudta csak meg a költő, hogy időközben ezredét Bregenzből áthelyezték Zágrábba, melynek 3 első századja Károlyvárosban fog állomásozni s így ez lesz az ő jövendő tartózkodási helye is a remélt Tirol és Olaszország helyett. Helyzetének egyéb nyomorúsága mellett e nem várt csapás mélyen elkeserítette. Ezt, valamint katonai életének szenvedéseit híven rajzolja az egyetlen, Nagy Imréhez írt levele, mely ez időből fennmaradt s éppen ezért jónak látjuk egészen közölni.* (* A levél megjelent először Vasárnapi Ujság. 1866. 23. sz. Újra kiadta Halasi Petőfi-reliquiák. 45. l. Összes Művei VI. 94. l.)

Tisztelt barátom! A messze Tyrol hó környezte bércei mögül véli jönni levelemet? csalatkozik, valamint engem csalának meg reményeim, azon szép honnal megismerkedhetni. A sors nekem nem akar kedvezni, minden léptemet, tettemet gáncsolja; minden feltételeimet dugába dönti, szóval, ő legnagyobb ellenségem. Tyrolból talán örökre – kitiltott. Graecig jövénk – mely mintegy 20-22 mérföld Sopronytól – (múlt hó 30-kán érénk be) s itt vettük azon hírt, hogy az ezred Tyrolt elhagyván, Horvátország’ Zágráb és Karlstadt városaiba menend. Koholmánynak hivém ezen hírt, s reménylék. De végre megtudám, hogy bizonyos és változhatlan rendelet. Holnap, t.i. Május elsején hagyja el az ezred Bregenzet. Nekünk azon parancsolat van hagyva, hogy két héttel előbb, mintsem az ezred, érjünk Zágrábba. E szerint még mintegy június elejéig Graecben maradunk.

Az 1-ső, 2-ik és 3-ik Compania menend Karlstadtba, s így én is (az 1-ső Companiaval). Horvátországban legfölebb 1 s ½ évig maradandunk, s onnan hihetőleg Olaszországba viend utunk. Ha ez megtörténik, némiképp feledem Tyrolt. Azonban még bizonytalan. – Ezek körülményeim. Mit mondjak önmagamról? Most érzem, mi mélyen süllyedtem, leszállva a tudományok pályájáról, neveletlen, érzéketlen emberek körébe, s egy durva zsarnok körmei közé. Csak néha emel ki e pokolból a költészet, a mennyei, a malasztos.* (* Csak egyetlen költeménye ismeretes ez időből: Galgapartihoz c.a., mely alá Gréc.Máj.1. 1840.” van írva) Oh, ha ezt keblemben nem hordanám: a kétségbeesés ölne meg! Egy hónapja már, hogy itt vagyok, s még igen keveset írtam de hogyan is írjak? a káplár mihelyest tollat lát kezemben, lármáz, szitkozódik reám s dolgot ad. Így vagyok, azonban nem csüggedek. Non, si male nunc, et olim sic erit.* (* A költő szavajárása, némileg jelmondata. Ugyanezt adja Szirmai szájába 1849-diki drámai töredékében a magyar közmondás alakjában. Összes M. IV. 337. l.) Mihelyt írhat, tisztelt barátom, írjon, hogy még Graecben találjon levele. Legyen boldog s ne felejtse igaz barátját

Graec, apr. 30-án 1840. Petrovichot, s. k.”

E levélből határozottan megtudjuk azt is, hogy Bregenzbe tehát nem jutott el. Szeberényi világosan téved, midőn azt írja, hogy előbb Horvátországban s azután Bregenzben állomásozott, sőt hogy ez utóbbi helyről neki több levelet írt, melyekben „több ízben említette, mennyire szeretne ő a svájci határon átszökni a szabadság, a függetlenség hazájába.”* (* V. ö. Szeberényi: Néhány év Petőfi életéből. 21. l. és Orlayt az idézett helyen.)

Az valószínű s nincs ok benne kételkedni, hogy talán Pozsonyban létekor vagy más leveleiben említette ezt a szándékát, s hogy valóban ápolta e tervet, tudjuk; de Bregenzből, ahol sohasem járt, nem írhatta.

A költő grázi és horvátországi katonai életéről egyebet alig tudunk; mert ez időben írt többi levelei mind elvesztek. Több levelet írt pedig Orlaynak és Szeberényinek Károlyvárosból s hihetőleg még előbb Grázból is. Orlaynak megírta a többek közt, hogy Károlyvárosban az addig tett út fáradalmaitól beteg lett, azonban e leveleket 1841 nyarán, míg ő szünidőn otthon volt Mezőberényben, a költő obsitos katonai sapkájával együtt gazdasszonyának fia a ládájából kilopta. A Szeberényihez írt levelekről műve előszavában meg ezt olvassuk: „többi levelei, különösen azok, melyeket mint katona közlegény írt hozzám, részint az 1849-diki mozgalmas öltözködések, részint az ezek után nálam bekövetkezett kutatás alkalmával, midőn minden könyveim és irományaim szobám közepére széthányattak, míg magam fogságra hurcoltatám, azokat rendbe nem szedhettem, elvesztek.”

Írt-e másoknak még levelet? nem tudjuk, de nem valószínű s így főképpen az elbocsáttatásakor kiadott „Superarbitrirungs-Liste”-re s egy pár napi parancsra vagyunk utalva. Amaz a következőleg szól:








Ebből megtudjuk azt, hogy 1840. máj-jún. havában Grázban typhuslázban szenvedett (Nervenfieber), melynek következtében rokon kórjelenségek is kezdtek rajta mutatkozni; utóbb Károlyvárosban három hóig „minden követelménynek megfelelően”, eredmény nélkül gyógyították. Mivel e kimutatás dec. 23-áról kelt, hozzá vethetünk, hogy e három hónap, melyeket megint kórházban töltött, október-december hava. A kórházat pedig 1841. jan. 20-án hagyta el csak, amint ez Moulholand ezredes január 21-diki napiparancsából világos, mely így szól:

„Zágráb, jan. 21. Art. 5. Petrovich Sándor közlegény jan. 20-ig bezárólag ápoltatván, az ezredkórházból javultan távzok.”* (* Agram am 21. Jänner 1841. Art. 5. Gemeiner Alexander Petrovich bis inclusive 20. Jänner verpflegt aus dem Regiments-Spitale reconvalescirt. /L. előbbi jegyzetet. Bayer: Petőfi katonáskodása. Koszorú II. 1879. 272-276. l.)

Ezek az adatok megegyeznek azzal, mely Orlaynál olvasható, ki Petőfi elbeszélése ,nyomán azt írja, hogy az őszi nagy gyakorlatok alatt vért kezdett köpni s ezért jutott kórházba.

Petőfi szenvedéseit, melyeket a közlegényi szolgálat s majdnem állandó betegeskedése okoztak, csak Kupis Vilmos barátsága enyhítette, ki vele együtt katonáskodott. Ez az ifjú pár évvel idősebb volt a költőnél, 1818. márc. 6—án született Nagyorosziban (Nyitra-m.), hol apja, Kupis Tibor, a Keglevich János gr. kasznárja volt. Hat gymn. osztályt végzett a kegyesrendieknél 1828-36-ig Nyitrán, mint hol jeles, hol közepes tanuló; de ingatag, nyugtalan természete miatt nem tudta határozott pályára szánni el magát. Egyelőre 1836. márc. 6-án Privigyén a kegyesrendi papnövendékek közé lépett, de már jún. 29-én elhagyván a rendet, Esztergomba megy gyógyszerész-gyakornoknak; majd gazdasági pályára lép s mint ilyen Sopronban lakik s itt a költővel körülbelül egy időben (1839. okt. 21.) szintén katonának áll be. Különböző okokból származó, de eredményeikben hasonló sorsviszonyok vetették mindkettőjöket a katonasághoz, ehhez az utolsó menedékhez, más viszonyokra termett míveltséggel. Míg Sopronban valának nem barátkoztak, sőt kerülték egymást; de az idegenben a közös keserű sors egymásra utalta őket, mint ugyanazon sivár puszta vándorait. Petőfi megszerette a mívelt, csinos, magas termetű, különben szelíd, ábrándozó ifjút; viszont ennek baráti érzelme mindig drága emlékű maradt a költő szívében. Nemcsak az Orlaytól festett aquarell-képét adta neki emlékül, midőn tőle elvált, hanem utóbb két költeményt is írt  hozzá: K…….. Vilmos barátomhoz (1842) és Katona barátomhoz (1844) c. alatt. Mindkét költeményben életrajzi részletek vannak. „A balvégzet száműzte őt katonának”, mond az elsőben s az itt töltött két kikelet alatt „emésztő hatalommal szakadt rá” „a léleksújtó vész”; de mégsem siratja meg ezt az időt, mert ez tette őt barátjává:

Én tudom, mit érsz te nékem, jó barát!
Jó, minőt az isten többé soh’sem ád;
Te valál, ki vélem híven felezéd
A nyomornak végső falat kenyerét.

Mindkettejöket „egy sors fondor kénye” hányta-vetette s ugyanegy csillag volt vezetőjök, a hazaszeretet.

A másodikban (1844-ből) 4-5 évi távolból visszatekintve, pusztaság vidékének nevezi katonai életét, mely fölött hő, tikkasztó nap égett; barátja e pusztaságban „árnyékos fa volt, melynek enyhe sátoránál új erőt szerzett”; a jó szerencse kedvezett s túljött e szomorú vidéken; de búja nagyobb volt öröménél, mert barátja nem jöhetett vele.

Kupis valóban kiszolgálta mind a hat évét, káplár lett, de hányatásai ezzel sem szűntek meg. Keglevich Jánosnál írnok lett, utóbb ugyanott gazdasági alkalmazást nyert; 1846-ban Pestre ment, ahol unokatestvére, Kupis Leó* (* Utóbb tanár a körmöcbányai állami főreáliskolánál), vasúti mérnök elvezette a költő lakására a Hatvani utcában, ki szívesen fogadta, megölelte, megcsókolta s említette, hogy verset írt hozzá. Ekkor Pesten maradt 1846 végéig, miközben Petőfi „testvérként” segélyezte írói jövedelméből s némi foglalkozást szerzett neki. Nem való tehát az a hit, hogy a költő utóbb őt sohasem látta volna.* (* Későbbi sorsa kevésbé változatos. Pestről Weisz báróhoz ment kasznárnak Bars-megyébe, 1848-ban honvéd lett, a forradalom után a megyénél szolgált Aranyos-Maróthon, hol megnősült, később megyei iktató lett Komáromban s 1864. október havában halt meg. Fia, Sándor, jelenleg tanító gróf Apponyi Károlynál Kápolnapusztán (Tolna-m.). L. dr. Versényi György: Petőfi katona barátja. /Budapesti Hírlap. 1889. 226. sz. melléklet. Kiegészítő adatok u.o. 230. és 134. számban Kupis Gusztávtól és Sándortól, továbbá Baráti: Petőfi költeményeinek első kritikai kiadása. 11. l.)

Eközben a jó szerencse csakugyan átsegítette „e pusztaság vidékén”. Elbocsáttatásának fő oka betegsége volt. Beteg volt testben, kedélyben. Június elején nem mehetett el együtt századjával, Grázban feküdt egész júliusig; ekkor elcsigázva, a várkatonai élettől elkedvetlenedve, reményeiben csalódva érkezett meg. A terhes szolgálat, a kiállott betegség, testének megakadályozott fejlődése a még csak 17 éves ifjúnál fokozott erőhanyatlást okozott, mely az őszi hadgyakorlatok alatt vérköpésben nyilvánult. Ekkor, szeptember elején újra kórházba került Zágrábban, hol az orvos erős szívdobogásából kezdődő szívbajra, vérzéséből kezdődő tüdőbajra következtetett. „Gyenge testalkat, hajlam a tüdőbajokra és szívedények tágulására” – mond az orvosi vélemény.* (* lásd a „Superarbitrirungs-Liste” megfelelő rovatában.)

Az orvosi vélemény tehát nem állapítja meg e bajokat, csak hajlamot jelez rájok. Azt hisszük, hogy e pont az, melyben az ezredorvos jóakarata kereshető, ki megismervén helyzetét, új vizsgálatot eszközölt ki számára oly célból, hogy a szolgálat alól fölmentesse.

Dr. Römer, az ezredorvos érdeklődését sorsa iránt ő maga úgy beszélte el Orlaynak, hogy míg 1840 őszén a kórházban feküdt, unalma elűzésére könyveket kért tőle. E körülményből kérdezősködni kezdett életéről, viszonyairól s egyszer egész bizalommal azt kérdezte tőle: „Nem lenne-e kedve megszabadulni? Ön nem idevaló.”

-         Nekem mindegy – felelt -, másutt sincs mit reménylenem.

Erre az orvos nem válaszolt, de nehány nap múlva egy pár magasabb állású tiszttel jelent meg a kórházban és megvizsgálták 1840. dec. 23-án.* (* Lásd a „Superarbitrirungs-Liste” megfelelő rovatában.) A kiadott jelentés alapján, mely alatt a többek közt dr. Römer neve is olvasható, újra megvizsgálta egy felsőbb bizottság 1841. jan. 15-én s a fönnebbi véleményt, mely szerint „az idézett betegségekben valóban  sínylődik”, helyben hagyta. Ennek alapján, minthogy e szerint „a tényleges rokkantsághoz nagyon közeledik kívánságához képest elbocsátó levéllel (mit Abschied) eleresztendő”, a szolgálattól 1841. febr. 23-án fölmentették, többedmagával Sopronba szállították, hol kikapta obsitját, melyben a „treu und redflich gedient” kifejezésre mindig büszke volt. Elbocsáttatásáról a Moulholand ezredes napi parancsa így szól:

„Zágráb. Márcz. 9. 1841. Art. 4. … „a General-Commando 1841. jan. 31-ről kelt rendelete értelmében az alábbiak,mint tényleg szolgálatra alkalmatlanok s valódi rokkantsághoz közeledők,kívánatukhoz képest obsittal elbocsáttatnak, u. m. Petrovich Sándor közlegény az I. századtól 1841. febr. 28-án…* (* Agram am 9. März. 1841. Art. 4. In folge der h.General-Commando-Verordnung ddten Agram den 31-ten Jänner 1841. R. 110. u. 586. werden nachstehende Leute als Militär-Realinvaliden, und der Realinvalidität sich nähernd, ihrem Wunsche gemäss mit Abschied entlassan, als Gemeiner Alexander Petrovich der 1. Füselier-Comp. den 18-ten Feber 1841…) stb.

Szeberényinél az olvasható, hogy Petőfi már a masírozás alatt „közelebbi ismeretségbe lépett” az egyik katonai orvossal s remélte, hogy „nemsokára meg fog a rá elviselhetetlen nyűggé vált katonaságtól szabadulni.” Ez nem valószínű. Hihető, hogy Szeberényi rosszul emlékezett arra, mit a költő neki írt vagy utóbb elbeszélt. Még más adatok azt mondják, hogy kapitánya lepte meg Horatius és Ossian olvasása mellett s mint valami leendő nagyság számára eszközölte ki szabadságát. Ezekben világosan látható, hogy egy különben természetes tény mint válik regeszerűvé. Ily jövendő nagyságot benne sem kapitánya, sem dr. Römer nem sejtettek. Az orvos csak azt látta, hogy tanult ifjú, kit szomorú végzete a közlegények közé vetett s ki ugyan még nem teljesen alkalmatlan a szolgálatra, de súlyosbodó természetű szervi bajainál fogva rövid időn azzá lesz; ezért közben jár, hogy megszabaduljon a szolgálattól.

Az orvosnak köszönheti tehát, hogy nem veszett ott, mint valami „kórháztöltelék”, vagy hogy nem vonta tovább az igát; mert ő minősítette betegségét oly természetűnek,mely miatt nem szolgálhat. De másrészt ez a vélemény mutatja azt is, hogy még nem szenvedett a jelzett bajokban s nem is kapta meg őket; mert különben nem bírt volna 1841. februárjában Zágrábtól Sopronig, onnan nehány nap múlva Pápára gyalogolni s még kevésbé bírta volna meg a sok gyaloglást vándorszínész korában.* (* L. Bayer F. id. helyen. Obsitját, viszont a zágrábi főparancsnokság 1841. jan. 31-ki R. 610. és 586. sz. elbocsátó rendeleteit nem ismerjük.)




Forrás: Ferenczi Zoltán: Petőfi életrajza – A Kisfaludy-Társaságtól a Széher Árpád jutalommal kitüntetett pályamű. – A Kasselik-Alapítványból kiadja a Kisfaludy-Társaság – I. kötet – Bp., Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomba. 1896.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése