2013. nov. 5.

John Galsworthy (1867-1933): A FORSYTE SAGA



Vidéki angol úri család leszármazottja volt. A kasztjának kijáró nevelést élvezte Harrow-ban és Oxfordban. Ez a nevelés körülbelül meghatározta nemcsak műveltségét, hanem írói és emberi magatartását is.

Galsworthy csendes, visszavonult életet élt. Jogi tanulmányainak befejezése után – akárcsak Goethe – rövid ideig ügyvédi gyakorlatot folytatott, de hamarosan teljesen az irodalomnak szentelte idejét. Szerette a természetet, az állatokat, a növényeket, regényeinek legszebb lapjait tájábrázolásai töltik ki. Különösen kedvelte az orosz írókat, s közülük is leginkább a természetben feloldódó Turgenyevet. A Pen-klubnak megalakulása után első elnöke, ilyen minőségben egy kongresszuson hazánkban is járt a harmincas évek elején. 1932-ben irodalmi Nobel-díjat kapott.

Igazságtalanok lennék Galsworthy iránt, ha csak a hűvös modorú angol úriember mintaképét látnánk benne. Annyira ismerte osztályát, hogy ki is tudott lépni belőle, és föl tudott emelkedni. Erről tanúskodnak regényei, színdarabjai, elbeszélései. Korfordulóban élt: az imperialista Anglia, amely Viktória királynő uralkodása alatt, a 19. század második felében gazdasági és politikai hatalmának csúcsára jutott, már az első világháború előtt is, de főképpen utána töredezni, bomladozni kezdett. Az átalakulás alapjában ingatta meg a korát túlélő viktoriánus társadalmat, erkölcseit és szokásait, mindenekelőtt azonban pénzgyűjtő, harácsoló szenvedélyét. S amikor Galsworthy ezt az átalakulást a realista író eszközeivel ábrázolja, szinte szándéka ellenére egy letűnő világ szétesésének krónikása lesz.

Hírnevét mind az angol közönség, mind a világ olvasói előtt elsősorban A Forsyte Saga című hatkötetes regényciklusának köszönheti (magyarul: Szabó Magda és Szobotka Tibor fordításában, 1970). A sorozat első kötete, A tulajdonos (The Man of Property) 1906-ban jelent meg, s hőse ugyanaz a Soames Forsyte, akinek halálával az 1928-ban kiadott Hattyúdal (Swan Song) a Forsyte-sorozatot befejezi. A Saga első három kötete túlnyomórészt a régi, pénzszerző Forsyte dinasztia tagjaival foglalkozik, míg a Modern komédia (Modern Comedy) címmel összefoglalt második három kötet az első világháborút követő nemzedéki és társadalmi elcsúszás nyomán átalakuló világot ábrázolja. A hat regényt négy közjáték fűzi egymáshoz. Huszonkét év alatt született meg a hatalmas epikus alkotás, az angol felső középosztály életének, gondolkodásának hű tükre.

Galsworthy világosan látja az angol nagypolgárság anyagiasságát, képmutató voltát – s ezt, főként a regény első részében, legalább olyan kíméletlen iróniával leplezi le, mint kortársai, H. G. Wells és G. B. Shaw. Különösen a Modern komédia c. ciklust olvasva válik világossá, hogy a Forsyte-ok kihalásával egy Angliát naggyá tevő nemzedék lép le a történelem színpadáról. A Forsyte-erények tartották össze az angol birodalmat, s pusztulásukkal az angol birodalom is pusztulásra ítéltetett.

A Forsyte Saga televíziós változatának nagy közönségsikere világszerte újra felkeltette az érdeklődést a regényciklus iránt, s azt bizonyította, hogyha az angol világ változott is azóta, ez Galsworthy művének jelentőségét nem csökkenti; az író típusteremtő művészete az elkövetkező idők számára megőrzi egy letűnt kor legjellegzetesebb alakjait.

A FORSYTE SAGA

A tulajdonos

A gazdag és népes Forsyte család egyik kiemelkedő tagjánál, az öreg Jolyon Forsyte-nál összegyűlt az egész família, hogy megünnepelje az öreg Jolyon unokájának, June-nak az eljegyzését Philip Bosinney építésszel. A Forsyte-ok istene a pénz, s ezért nem minden gyanakvás nélkül nézik ezt az ismeretlen fiatalembert, akinek csak a tehetsége révén sikerült némi hírnévre szert tennie. Bár a vagyongyűjtés tölti ki minden Forsyte életét és gondolatait, egyénenként mégis más és más a pénz gyűjtéséhez, megszerzéséhez s felhasználásához való viszonyuk, sőt másképpen illeszkednek bele a társadalmi környezetbe is, amelynek – hozzájuk hasonlóan – a pénz a mindene. June is olyanformán került például az öreg Jolyon gondviselő oltalma alá, hogy apja, a fiatal Jolyon – az öreg Jolyon fia – első, elsietett házassága után egy nevelőnőt vett feleségül, s mivel így önként kilépett a Forsyte-ok társadalmi köréből, a szeretetre vágyakozó nagyapa a fia első házasságából származó leányát, June-t magához vette.

De szerelemből nősült Soames Forsyte is, James Forsyte-nak, az öreg Jolyon öccsének a fia, aki Irene Heront, egy szegény tanár szép lányát vette feleségül. Soamesban a vagyonszerző ambíció különös módon egyesül a szépre való törekvéssel, a művészi szép megbecsülésével. Ennek egyik látható bizonyítéka a felesége, másik a képgyűjteménye, amelynek darabjait úgy veszi s adja, hogy a műtárgyakon nyerjen is. De becsvágya egyre többre sarkallja ezt a sápadt, hallgatag embert. Egy házról álmodik, amelyben – valahol London környékén, csodálatosan szép környezetben – őrizné két legnagyobb kincsét, vagyonának ékességeit: az asszonyt, és a képgyűjteményt. Nagy energiával lát tervei megvalósításához, Philip Bosinneyt, a fiatal építészt bevezeti házába, s előbb az ő tanácsára vesz egy pompás telket Robin Hillen, majd ugyancsak Bossineyt bízza meg a ház megtervezésével és felépítésével, sőt még a belső berendezés elkészítésével is. Bár a két, teljesen ellentétes jellemű férfi között sehogyan sem akar valami barátságféle kialakulni, a megbízásból adódó szoros kapcsolat sajátságot, titkos harmóniát hoz létre Soames felesége, Irene és a fiatal építész között. E vonzódás természetes következménye Bosinney elhidegülése menyasszonyától, June-tól.

Az így kialakuló helyzetet nem lehet sokáig eltitkolni a Forsyte család fürkésző pillantásai elől, annál kevésbé, mert a család egyik állandó találkozási helyén, Timothy Forsyte-nál, a „Forsyte-börzén” amúgy is mindannyian állandóan cserélik legfrissebb értesüléseiket. Az öreg Jolyon, June nagyapja, mindebből csak annyit érez, hogy unokája mindinkább eltávolodik tőle. Vigasztalásért régen elhagyott fiához fordul, akinek otthonában, két bájos gyermekének, Hollynak és Jollynak ragaszkodásában megtalálja azt a szeretetet, amely annyira hiányzik rideg életéből.

Jamest, Soames apját másféle gondok gyötrik. Ő csak azon töpreng: ha a fia házassága szétesik, ennek erkölcsi kihatása katasztrofálisan fogja érinteni Soames vagyoni helyzetét is. Csak kélt ember nem tud semmit arról, hogy körülöttük a vagyon és az érdek egymást szülő, majd egymást elnyelő hullámai kavarognak: Philip és Irene. Az építész szorgalmasan dolgozik a házon, amelyet élete mesterművének szán. Az aggodalmaskodó June-t szeretné megnyugtatni, de nincs hozzá ereje, érzelmeinek minden szála immár Irene-hoz köti.

A harmadik ember, aki nem lát, vagy nem akar látni semmit, Soames, a férj. Őt egészen más, anyagi természetű aggodalmak gyötrik. Bossiney túl sokat költ a házra, többet, mint amennyit ő erre a célra előirányzott. Levélváltás során megállapodnak abban, hogy a ház építésére felhasználható összeg felső határa tizenkétezer ont, ezt természetesen valamely jelentéktelen összeg, tíz, húsz, ötven font erejéig az építész túllépheti.

A dolognak ez a része tehát egyelőre rendben volna, annál kevésbé rendezhető el azonban a szerelmi bonyodalom. Egy estélyen, amelyet Roger Forsyte, a gazdag család egyik oszlopos tagja rendez, Irene és Philip szerelme lelepleződik mindkét érdekelt fél, June és Soames előtt is.

June-t az öreg Jolyon magával viszi utazni, hogy felejtsen, Irene-t pedig Soames mihaszna sógora, Montague Dartie próbálja behálózni, de természetesen hiába. Most már Soames sem maradhat tétlen. A ház elkészült, csakhogy költségei jóval meghaladják azt az összeget, amelyben a levélváltás során Soames és az építész megállapodtak. Soames bosszúja tehát az lesz, hogy a többletköltség megfizetéséért beperli Bossineyt, mivel nagyon jól tudja, hogy a vagyontalan fiatalembernek, pervesztés esetén, nem lesz módja a fizetésre, így anyagilag és ezzel együtt természetesen – a Forsyte-ok világában – erkölcsileg is tönkretett ember lesz.

Amikor Irene értesül Soames aljas tervéről, megszakítja vele a házastársi kapcsolatot. June, aki az öreg Jolyonnal együtt visszatért, nem mondott még le vőlegényéről. Mihelyt megtudja, hogy a ház körül anyagi természetű bonyodalmak támadtak, igyekszik nagyapját rávenni arra, hogy vegye meg ő a Robin Hill-i villát, s mentse meg Bosinneyt a csődtől. Az öreg Jolyonnak ez voltaképpen már mindegy, mert életének megoldását abban találta meg, hogy  megváltoztatta végrendeletét, s fiát, az ifjabb Jolyont tette meg általános örökösévé, de haláláig is olyan életjáradékot juttat neki, amelyből a Forsyte-ok rangjához méltóan élhet. A tragédia azonban elháríthatatlan. Egy éjszakán – éppen a tárgyalás előtt – Soames vad dühében érvényt szerez férji jogainak, s Irene megbántva rohan el, hogy mindent elmondjon Bosinneynek.

Bosinney a fájdalomtól és a gondtól félőrülten, szinte vakon rohan bele London ködös, téli estéjében egyenesen – szándékosan vagy véletlenül? – egy omnibusz kerekei alá. A másnapi tárgyaláson természetesen nem jelenik meg. A pert elveszíti. De Soamesnak nincs oka a diadalra: üres ház fogadja, Irene elhagyta.

Szüleihez siet vigaszért. Náluk találkozik másnap az öreg Jolyonnal, aki az új ház megvételéről kíván tárgyalni, s itt találja mindannyiukat az a rendőrtiszt, aki a megrendült társasággal tudatja Bosinney halálhírét.

Irene, mielőtt végleg elhagyná Soamest, még egyszer hazamegy. A fiatal Jolyon, aki vállalta, hogy tudtára adja a tragikus hírt, egy percig látja is megtört alakját, aztán Soames becsapja unokafivére előtt háza ajtaját.


Vénasszonyok nyara (Közjáték)

Évek teltek el. Az öreg Jolyon a Robin Hill-li ház kertjében élvezi a gyönyörű nyár áldásait. Egy alkalommal sétája közben Irene-nal találkozik. Bevezeti a házba, ahol egyedül tartózkodik, mert a fiatal Jolyon családostul külföldre utazott. Meghívja az asszonyt, s az este oly kellemesen telik el, hogy Jolyon kéri a találkozás megismétlését, majd a közös vacsorák, operalátogatások rendszeressé válnak. Hogy Irene-nak jogcíme legyen Robin Hillbe kijárni, Jolyon megfogadja a kis Holly zongoratanárnőjének.

A szép napok azonban veszedelmes gyorsasággal telnek. Közeledik az idő, amikor a család – s a családtagok közt June is – hazatér. Ezt Irene is tudja, aki egyébként is aggodalommal látja az öreg Jolyon testi állapotának romlását. Jolyon végül jelentős életjáradékot biztosít Irene-nak. Aztán eljön az utolsó közös operalátogatás; másnap Jolyon hiába várja Irene-t Robin Hillbe, helyette csak egy lemondólevél érkezik.

A csalódás ágyba dönti az öregurat. Válaszlevelére Irene táviratozik: délután érkezik. Jolyon felkel, kibotorkál a nyár tündöklésében ragyogó kertbe, s miközben kedvenc fája alatt ülve várakozik az asszonyra, szépen és békén örökre elszunnyad.

A bíró előtt

Soames vagyona, hírneve egyre növekedik, s fontos társadalmi szerepe, jelentős vagyona egyaránt arra figyelmezteti: helyzete megoldatlan, nevének nincsen örököse; ha meghal, mindaz, amit szerzett, nem a véréből fakadó utódra, hanem távolabbi rokonra száll.

Rendezni szeretné életét, s ezt annál szívesebben tenné, mert néhány rossz emlékű, laza kapcsolat után végre komoly érdeklődést érez egy Sohop-beli vendéglő-tulajdonosnő, a francia származású Madame Lamotte rendkívüli szépségű lánya, Anette iránt. Bár nyugtalanítja forrón szeretett apja, James egészségének, régi erejének lassú hanyatlása s húgának, Winifrednek a sorsa – akit könnyelmű férje, Dartie elhagyott egy táncosnő miatt -, gondolatait főként az foglalkoztatja, hogy felbontja házasságát, és elveszi a francia lányt.

Hogy utat találjon Irene-hoz, közvetítőnek Jolyont, Irene vagyonának gondnokát választja, aki amúgy is állandó hivatalos kapcsolatban áll az asszonnyal. Hogy Robin Hillben teendő látogatásának közömbös színezetet adjon, Winifred egyetemre készülő fiával, Vallal kísérteti el magát, s unokaöccsének azt a magyarázatot adja: hasznára lesz, ha megismeri Jolyon fiát, az ugyancsak oxfordi diák Jollyt.

Jolyon immár beérkezett festő – meleg emléket őriz szívében a néhányszor látott Irene-ról -, s ha nem szívesen is, de elvállalja a neki szánt szerepet. Bár ez a Robin Hill-i látogatás eléggé feszélyezett légkörben zajlik le, Val Dartie és Jolyon lánya, Holly egymás iránt ébredő rokonszenve és érdeklődése előre veti a későbbi bonyodalmak árnyékát.

Jolyon eredeti megbízatása úgy szól: puhatolja ki, lehető-e Irene életében olyan folt, amely válóokként szolgálhatna a lefolytatandó válóperben. Ám a rövid beszélgetés, amelyet Irene-nal folytat, meggyőzi Jolyont arról, hogy Irene évek óta egyedül s csak egykori szerelme, Bosinney emlékének él.

Soamest nem elégíti ki a Jolyontól kapott felvilágosítás. Maga is felkeresi volt feleségét, de csak arról győződhet meg, hogy unokatestvére helyesen tájékoztatta: Irene valóban feddhetetlen életmódot folytat.

Soames kedélye amúgy is nyomott, mert tanácsára Winifred pört indított hűtlen férje ellen, s az, hogy a tárgyaláson a bíróság hivatalosan fölszólítja Dartie-t a megszakított házasélet visszaállítására, sérti finnyás szemérmét, hiszen családja legbizalmasabb ügyei az emberek szájára kerülnek.

Hasonló aggodalom gyötri Dartie fiát, Valt is, aki bár nem tudja megnyerni Jolyon fiának, Jollynak a rokonszenvét, érzi, hogy szerelme viszonzásra talál Holly szívében, s retteg, hogy nevük meghurcolása elidegeníti tőle a lányt. Felkeresi Hollyt otthonában, hogy előkészítse a kínos eseményre, s mindjárt meg is kéri feleségül. Holly igent mond, ám a szépen induló idillt a váratlanul hazaérkező Jolly zavarja meg, aki távol levő apja képviseletében úgy próbálja megakadályozni a szerelmesek boldogságát, hogy felszólítja Val Dartie-t, jelentkezzék önkéntesnek az éppen akkor folyó búr háborúba. Val elfogadja a kihívást, s a kélt másodunokatestvér együtt készül Afrikába.

Jolyon Párizsban van, odautazott Irene után, aki Soames elől menekül. Soamesban ugyanis újra felébredt a régi szenvedély, s már nem gondol válásra. Szeretné visszaállítani a régi kapcsolatot. Hogy ismételt látogatásait és unszolását elkerülje, Irene Párizsba szökik előle. Ide követi őt Jolyon, aki egyre bizonyosabban érzi, hogy ami az asszonyhoz fűzi, már nem szánalom, hanem szerelem. Irene merevsége is enged, Bosinney emléke halványul. A bimbózó szerelmet Jolly távirata zavarja meg, amelyben értesíti apját, hogy katonának állt. Jolyon kötelességének érzi, hogy fia mellett legyen ezekben a hetekben, s fájó szívvel egyedül hagyja Irene-t.

Soamest feleségének elutazása vak dühre ingerelte, ezért időközben magánnyomozóval figyelteti Irene-t, s utolsó próbálkozásképpen Párizsba utazik, hogy még egyszer beszéljen az asszonnyal. Irene azonban semmiképpen sem hajlandó visszatérni hozzá. Soames vérig sértve tér haza Angliába. Élete zátonyra futott, de ugyanez történt Winifreddel is: a lezüllött, mindenéből kifosztott Dartie újra megjelenik, válásra tehát nem kerülhet sor.

A magánnyomozó mindössze egyetlen meglepő adattal szolgál megbízójának: Irene-t egy gyanús férfi látogatta meg párizsi hoteljában, a személyleírásban azonban Soames magára ismer. A dühöngő Soames Jolyon és Irene megfigyelésére utasítja a magánnyomozót, s szorosabbra fűzi Anette-tel a kissé meglazult szálakat.

Irene Soames párizsi látogatása után azonnal elhagyja Franciaországot, s Angliába érkezve ismét Jolyon védelmét kéri. Ártatlan találkozásaik oly gyakoriak, hogy Soames a látszat alapján végre megindíthatja a válópert. Az idézés kézbesítésének napján azonban szörnyű érzése támad: e lépéssel végképp unokafivére karjába fogja kergetni azt a nőt, akit még most is imád. Robin Hillbe autózik, hogy bejelentse: visszavonja a keresetet, ha Jolyon megígéri, hogy nem találkozik többé az asszonnyal. Robin Hillben azonban egyedül találja Jolyont és Irene-t – Jolly a fronton, Holly mint önkéntes ápolónő van Agrikában -, s a szenvedélyes jelenet végleges szakítással végződik a rokonok és a hajdani házasfelek között. E nap estéjén távirat érkezik, amely Jolly halálhírét hozza, s Irene ezen az éjszakán megengedi a mélyen lesújtott Jolyonnak, hogy elfoglalja életében Bosinney helyét.

Soamesnak most már valóságos bizonyítéka van Irene hűtlenségére, lefolytatja a válópert, s feleségül veszi Anette-et, Holly és Val Dartie is összeházasodnak Afrikában, s házasságot köt Irene és Jolyon is. Fiuk, Jon, pár hónappal előbb születik, mint Soames és Anette leánya, Fleur. Fleur születése napján megtér őseihez Soames apja, a mindig aggodalmaskodó, de családja boldogságán féltékeny gonddal őrködő James Forsyte – nem sokkal az után, hogy Viktória királynő halálával együtt befejeződik Anglia történetének egyik igen jelentős korszaka.


Ébredés (közjáték)

1909 nyarán a kis Jon – Irene és Jolyon fia, kedves, dús fantáziájú kisfiú – családjának távollétében pompásabbnál pompásabb kalandokat eszel ki, főképp olvasmányainak hatására. Ma azonban nagy nap van: a szülők hazatérnek, s hamarosan imádott anyja nyakába borulhat. A közösen elköltött vacsora után még hallgathatja egy darabig anyja zongorajátékát, utána azonban le kell feküdnie. Éjjel gonosz, lidérces álmok gyötrik. Felsikolt, s az ébredés anyja karjaiba veti. Megnyugszik, s boldogan alszik el anyja ágyában, az ébredés valóság után az álomtalan álom boldogságába jutva.


Ez a ház kiadó

1920. Soames egy képkiállításon, ahol lányával, Fleurrel beszélt meg találkozót, hirtelen megpillantja Irene-t, volt feleségét. De az asszony nincs egyedül. Vele van fia, Jon. S most valami végzetes történik: a csakhamar megérkező Fleur és Jon nemcsak összeismerkednek, hanem meg is tetszenek egymásnak. A múltat – apjuk, illetve anyjuk szerencsétlen házassági históriáját – egyikük sem ismeri, az érdekelt családok igyekeznek eltitkolni ezt a fiatalok előtt. Ám hiába. Jon, aki gazdálkodással akar foglalkozni, tanulmányainak megkezdése céljából nővéréhez, Hollyhoz s annak férjéhez, a lótenyésztő és gazdálkodó Valhoz utazik, és ugyanitt tölti a hétvégét Fleur is. A bimbózó szerelem kibontakozását semmi sem akadályozhatja meg. Pedig a környezet, elsősorban az érdekelt szülők, gyanakodva figyelnek. Soamesnak mindene a lánya, annál is inkább, mert feleségével, Anette-tel nem a legboldogabb házasságban él. Az asszony körül most is egy gazdag belga, Prosper Profond legyeskedik.

Soames örömét leányán kívül csak egyre gyarapodó képtárában találja, itt fogadja a fiatal Michael Mont látogatását is. Vele ugyancsak az említett képkiállításon ismerkedett meg.

Jolyonéknál más a helyzet. Jolyon maga súlyos szívbeteg, a halál árnyékában él, Irene pedig el nem múló gyűlölettel gondol Soamesra, a vele való házasság megalázó éveire. S mihelyt Jolyonék megtudnak valamit a két fiatal között szövődő kapcsolatról, Jon és anyja Spanyolországba utaznak, hadd felejtsen a fiú. Jon, az okos és ravasz Fleur tanácsára hajlandó az útra, természetesen azzal a feltétellel, hogy visszatérte után ismét találkoznak majd, s együtt fogják követelni a fiatalság jogait, kettőjük boldogságát.

Fleur körmönfontan megpróbálja kinyomozni azt is, mi lehet a család két ága között dúló viszály hátterében. Nem sokat törődik a fiatal Mont udvarlásával, ehelyett az elejtett megjegyzésekből próbál következtetni. Végül apja holmija között megtalálja Irene fényképét, majd pedig Prosper Profond-tól értesül arról, hogy ez a szép hölgy apja első felesége volt. Mindez lesújtja Fleurt, de egyúttal erősíti szívós kitartását is. Majd megmagyarázza apjának, hogy nincs joga a fiatalok útjába állni régi sérelmek emlékeivel. Pedig Soames is rossz bőrben van. Nagyon bántja Fleur és Jon kapcsolata, névtelen levél figyelmezteti arra, hogy felesége megcsalja Prosper Profond-nal, ráadásul a politikai bizonytalanság anyagi helyzetének szilárdságát is veszélyezteti.

Fleur ekkor taktikát változtat. Miután ő már mindent tud, Jon pedig keveset, szeretné mielőbb elvétetni magát a fiúval, hogy aztán mind Jon, mind pedig az érdekelt családok kész, megmásíthatatlan tények előtt álljanak. De Jon képtelen olyan döntésre, amely anyját súlyosan megbántaná. Fleur ekkor apjához fordul, feltárva előtte a valót. Soames azonban, még ha akarna, sem tudna segíteni: a házassághoz Jolyonék beleegyezése is szükséges. Jolyon ebben a kényszerítő helyzetben súlyos lépésre szánja el magát: hosszú és őszinte levélben megírja Irene és Soames megalázó kapcsolatának történetét, de még mielőtt ezt a levelet átadhatná fiának, kínos jelenetre kerül sor kettejük között. Jon elrohan a levéllel, s mialatt olvassa, Jolyon meggyötört szíve megszűnik dobogni.

A tragikus események most már valóban áthághatatlan akadályt állítanak a fiatalok útjába. Irene szabad választást enged fiának, aki a Fleur megbízásából hozzájuk mintegy követségbe érkező Soamesnak a szemébe vágja: nem tart igényt Fleurre. Jon Amerikába utazik, Fleur pedig hozzámegy Michael  Monthoz. A fiú apja, a baronet, könyvkiadó vállalatot létesített Michel számára. A Robin Hill-i ház kiadó. S mintegy a régi Forsyte-ok sorsának szimbolikus lezárásaként, meghal az öreg, százéves Timothy is, a nagy vagyongyűjtők közül az utolsó. Hagyatékának elárverezése után a töprengő Soames megérti, hogy nemcsak Timothy háza, hanem világnézete, hite is „kiadó” – a világ megérett az új rendre.


A fehér majom

Fleur és Michael házasságkötése óta két esztendő telt el. A fiatalasszony nem tud zavartalan örömmel beilleszkedni új életébe. Hiába halmozza el férje mindennel, hiába veszi körül állhatatos szerelmének gyöngéd jeleivel, Jon emléke vissza-visszajár. A fehér majmot ábrázoló kép, a kínai festészet egyik kincset érő alkotása, melyet Soames lóversenybolond unokatestvérének, George-nak a halálos ágyánál fedez fel s vásárol meg George örökösétől lányának, jól illik a nyugalmat nem lelő Fleur otthonába. A szimbolikus majomfigura az élet értelmetlenségét fájdalommal szemlélő embert jelképezi.

A Forsyte-ok vagyonszerző szenvedélye Fleurben is él. Ő June unokatestvérének és Soamesnak egyaránt szellemi örököse: körülveszi magát a művészvilág legérdekesebb képviselőivel, valósággal gyűjti az érdekes embereket. Felelőtlen, utóbb meg is bánt kapcsolat szövődik közte és férjének barátja, Willfrid Desert, a költő között, mely megzavarja Desert életét. Willfrid elárulja Michaelnek, mit érez a felesége iránt, majd keletre utazik, hogy feledést találjon.

Anette megőrizte régi szépségét, ám fanyarsága, közönye nőttön-nő. Monsieur Profond-nak nem lett utóda, s így nincs aki miatt a lelkiismeret-furdalás rávenné, hogy több gyöngédséggel vegye körül férjét. Soames magánosabb, mint valaha. Élete értelmét valóban csak a lányában találja, legendás sikereit az üzleti életben olykor már kudarc is tarkázza. A Viszontbiztosító Társaság igazgatói tagságáról lemondásra kényszeríti a részvényesek értetlen magatartása, pedig ő az egyetlen a vezetőségben, aki felfigyelt Elderson ügyvezető igazgató megvesztegethetőségére, felelőtlen pénzügyi politikájára. Érzi, hogy a család fennmaradásának s imádott gyermeke megnyugtatásának legjobb módja az, ha a fiatal házasoknak gyermekük születne.

June hírt hozott Fleurnek Jonról, aki külföldön él, s nem gondol házasságra, és Fleur maga is úgy érzi, hogy a leghelyesebb, ha az anyaság friss érzésében keres támaszt. És a regény végén, mely voltaképpen az öreg George Forsyte hálával indult, megszületik Soames unokája, Kit: Fleur és Michael Mont fia.


Néma vallomás (közjáték)

1924 elején vagyunk, az  Egyesült Államokban. Jon Forsyte kiránduláson vesz részt. A társaság fiatal tagjai közt van Francis Wilmot és húga, Anne is. Anne és Jon valahogyan elmaradnak a többiektől, rájuk esteledik az erdőben, s csak akkor térnek vissza, amikor a hold felkel. A szokatlan helyzet és a közellét szerelmet ébreszt bennük, s ezt aztán házasságuk pecsételi meg.


Az ezüstkanál

A tettvágytól buzgó Michael Mont politizálásra adja a fejét, és megválasztatja magát képviselőnek. Az úgynevezett foggartizmus apostola, amely Anglia jövőjéről a proletariátus leszármazottainak kivándoroltatásával kíván gondoskodni. Jó szíve ösztönzésére egy szerencsétlen, nyomorgó német házaspár segítségére siet. Fleur változatlanul a társaságbeli szépasszony életét éli, gyakori vendégei közé tartozik Francis Wilmot is, Jon sógora. Férje politikai tevékenységét nagyvilági szalon fenntartásával kívánja támogatni, de ez a törekvése a társaság „befutottjai” részéről nem talál teljes méltánylásra, és Soames, a felháborodott apa kénytelen leánya estélyéről kiutasítani Marjorie Ferrart, egy arisztokrata leányát, aki az ő füle hallatára sértegette a háziasszonyt. Ebből különféle bonyodalmak származnak. Fracis Wilmot, aki beleszeret Marjorie-ba, elhagyja Fleuréket, Lord Ferrar pedig felelősségre vonja Soamest, aki azonban a vitát jogi síkra tereli, és beperli Marjorie-t. Marjorie a kor zavaros életű nőtípusa. Egy dúsgazdag skót arisztokrata képviselő a vőlegénye, akit természetesen nem szeret, elfogadja a fiatal Wilmot udvarlását, amellett majdnem elnyelik az anyagi gondok.

Mindenki a maga rögeszméi szerint él: Mont csirkefarmra telepíti szegényeit, Soames szerkesztőségekbe és ügyvédekhez szaladgál, hogy imádott lányának elégtételt szerezzen. Folyik az alkudozás: bocsánatkérés legyen-e az elégtétel vagy kártérítés Marjorie-nak – csakhogy erre Soames nem hajlandó, ehelyett arra igyekszik bizonyítékokat szerezni, hogy Marjorie feslett életet él, kétes erkölcsű darabokban játszik mint műkedvelő színésznő, és pornográf könyveket olvas.


Michael szűzbeszéde a parlamentben nem kelt túlságosan nagy figyelmet, inkább csak arra jó, hogy Sir Alexander MacGown, Marjorie vőlegénye, belekössön; végül is a két férfi között tettlegességre kerül sor.

A politikai élet sajátságos, nem éppen népboldogító jellege nyilvánul meg abban a jelenetben is, amikor Michael mély tisztelettel meglátogatja a foggartizmus atyját, az öreg Sir James Foggartot, aki a saját beszéde közben elalszik. Az elmélet és a gyakorlat éles ellentétére világít rá az is, hogy a csirkefarmra telepített, hozzá nem értő szegények egyike, az egykori német színész, felakasztja magát.

Soames közben szorgalmasan folytatja az adatgyűjtést Marjorie ellen. A lány maga is kétségbeesett helyzetben van; hiába szereti Francist, Sir Alexander MacGown kedvéért kénytelen szakítani vele. Az amerikai fiú belebetegszik bánatába. Fleur megy el a szállodájába, hogy ápolja őt, s értesíti Marjorie-t is, így a két társaságbeli rivális nem sokkal a tárgyalás előtt a betegágynál találkozik, de nem békülnek ki. A döntő napra Marjorie már mint Sir Alexander hivatalos menyasszonya megy el. A tárgyalás során azonban lelepleződik zavaros magánélete, zilált erkölcsi felfogása; Soamesék teljes elégtételt kapnak. A társaság mégis Marjorie felé hajlik, és Fleurnek legyőzötten kell visszavonulnia. Nem bírja tovább a megpróbáltatásokat, arra kéri apját, kísérje világ körüli útra.


Röpke találkozás (közjáték)

A világ körüli út végén Washingtonban Soames véletlenül megpillantja Jont és feleségét. Délután Mount Vernonban még egyszer találkoznak, de csak Michael ereszkedik velük szóba, aki természetesen semmit sem tud Jon kilétéről. Hogy Jon és Fleur találkozását megakadályozza, Soames rosszullétet színlel. Gyorsan hazaszállítják. Otthon zongoraszót hall kiszűrődni a szálloda emeleti szalonjából. Nem kétséges: Irene játszik. Emlékek raja zsongja körül az idős Soamest, amikor elalszik.


Hattyúdal

1926 tavaszán a háború utáni nehéz gazdasági helyzet általános sztrájkot robbant ki Angliában. Fleur, akinek érdeklődése újabban a politika felé fordul, baráti és rokoni körével együtt részt vesz azoknak a munkájában, akik a sztrájk időtartamára a sztrájkolók munkakörét vállaló önkéntesek ellátásáról gondoskodnak. Amikor kantinját megnyitja, nem is sejti, hogy itt fogja viszontlátni régi szerelmét. Jon ugyanis a sztrájk hírére hazatér, s elhatározza, hogy amíg a sztrájk tart, mint önkéntes vonatfűtő tevékenykedik, majd végképp Angliába telepszik le.

A hajdani szerelmesek Winifred házában találkoznak ismét, de a „vízinimfa külsejű” Anne, Jon felesége, eleinte erős ellenfélnek bizonyul. Jon igyekszik kerülni Fleurt, s úgy bánik vele, mint kedves, de közömbös rokonával.

Ám Fleur Forsyte-vére fellázad. Jon valaha a tulajdona volt, s most úgy érzi, semmi értelme az életének, ha vissza nem szerzi. Jon feleségének finom szépsége csak növeli keserű féltékenységét. Soames, akinek minden gondoltta lánya körül összpontosul, aggódva figyeli az eseményeket. Retteg attól, hogy a régi szenvedély újra fellobbanhat, s óvatosan figyelmeztetni is próbálja vejét: ügyeljen a feleségére. Anne gyanakvása is felébred: érzi, hogy valaha szoros szálak fűzhették férjét Michael Mont izgalmasan szép feleségéhez. De nem könnyű a szíve Michaelnek sem, aki szenvedélyesen szereti Fleurt; hiába temetkezik képviselői munkájába, hiába próbálja gondolatait a szociális kérdések felé fordítani, az aggodalom nem hagyja nyugodni. Hogy végre tisztán lássa, mi történt a múltban, felkeresi June Forsyte-ot; s döbbenten értesül tőle, milyen nagy és fájdalmas szerelem emléke köti össze Jont és Fleurt. June otthonában megismerkedik a művészetpártoló rokon legújabb „rút kis kacsá”-jával, Harold Blade-del, a festővel, s June kívánságára beleegyezik, hogy Blade megfesse Fleur portréját.

Ahogy az idő múlik, Jon egyre nehezebben védekezik Fleur varázsa ellen. A szenvedélyeket még jobban felszítja Fleur párhetes önkéntes rabsága is. Kisfia, Kit ugyanis kanyarót kap, s míg a gyerek meg nem gyógyul, az asszony nem mozdul el az ágya mellől. A lábadozó Kitet vidékre viszi üdülni, mégpedig közel Wansdonhoz, Val Dartie és Holly birtokához, ahol Jon és Anne tartózkodnak. Michael ezalatt azon töpreng, hogyan tudna megfelelő anyagi érdekeltséget összehozni arra a célra, hogy a nyomornegyedek helyébe egészséges hajlékokat építsenek; gondolatai azonban minduntalan visszatérnek feleségéhez. Nem szűnik Soames nyugtalansága sem, sőt az apa nem is tudja megállítani, hogy ne utazzék lánya után, s Nettlefoldba érkezve, véletlenül meglátja Fleurt a szálloda jelmezbálján, amint önfeledten táncol Jonnal. A táncoló szerelmeseket a Soamesénál nem kisebb aggodalommal és bánattal figyeli Anne is. Soames nem árulja el, hogy tanúja volt a báli esetnek, hanem visszatérve Londonba, ismét vejéhez fordul, s azt tanácsolja, próbálja meg valamiképpen lekötni Fleur figyelmét.

Fleur hajlandónak is mutatkozik arra, hogy valami szociális jellegű munkában részt vállaljon. Michael és Soames persze nem sejtik, hogy áldozatkészségének és munkakedvének mi a titka. Fleur azt reméli, ha valóban létrehoz vidéken egy üdülőházat rászoruló fiatal lányok részére, több alkalma lesz az utazásra, és feltűnés nélkül megszervezheti a Jonnal való találkozásokat.

A véletlen újabb lehetőséget kínál: Harold  Blade, aki elkészítette Anne arcképét, most belefog a kélt unokatestvér képmásának megörökítésébe is. June házában hol Jon, hol Fleur ül neki modellt. Jon szenved attól, hogy érzelmei egyszerre két nőhöz kapcsolják. Ízlése, igazi vonzalma feleségéhez kötné, de Fleurnek sem bír ellenállni. Így történik meg, hogy Fleur szomjas vágya végre kielégülést nyer a Robin Hill közelében lévő kiserdőben.

A diadalnak azonban keserves ára van; Jont, akit amúgy is megviselt a lelkifurdalás, otthon Anne azzal fogadja, hogy gyermeket vár, s egyszersmind közli férjével; mindent tud, mindent érez, ami a közelmúltban Jon és Fleur között történt. Jon megfogadja, hogy soha többé nem találkozik első szerelmével, s elhatározásáról levélben értesíti Fleurt. Az asszonyt félőrültté teszi a kudarc; ő már beleélte magát, hogy ügyes óvatossággal kettős életet élhet.

Időközben Soamesnak – mintha csak érezné, hogy élete végéhez közeledik – hirtelen az a vágya támad, hogy felkeresse a falut, ahol valaha ősei éltek. Megrendülten szívja magába a hely sosem ismert, mégis meglepően ismerős levegőjét, úton visszafelé pedig Winchesterben tölt egy éjszakát, s mélabúsan gondolja végig: itt fog majd iskolába járni az unokája. Autóját June otthonánál is megállítja egy percre: megrendülten értesül rokonától, hogy lánya és Jon rendszeresen találkozgattak. Hazafelé tartva sikerül Fleurrel is találkoznia, a csalódott, összetört Fleurrel, akinek természetesen nem árulja el, hogy megtudta titkát. Soames érzi, hogy Jon nem hajlandó vállalni a viszonyt, és elutasította Fleur szerelmét. Mapledurhambe viszi lányát, hogy a régi otthon melegével próbálja gyógyítani. Anette, mint általában, ezúttal sincs odahaza, Franciaországban tartózkodik az anyjánál. Az éjjel nyugtalanul fel s alá bolyongó Fleur eldobott cigarettája tüzet támaszt, s a lángok elpusztítással fenyegetik Soames életének büszkeségét, az értékes képtárat. Maga rohan fel, hogy megmentse a páratlan értékű alkotásokat. Gyűjteményének nagy részét sikerül is biztonsága helyeznie, egy lezuhanó kép azonban, mely alól az  utolsó percben rántja el lányát, őt magát halálra sebzi. Halálos ágyánál csak Fleur van mellette.

Annak az embernek a pusztulása, aki legjobban szerette a földön, fölrázza Fleurt az apátiából, s végképp eltörli szerelme emlékét; mintha Soames még elmúlásával is arra törekedett volna, hogy akár élete árán, de visszarántsa a szakadék széléről imádott gyermekét. Michael értesül Hollytól, hogy bármi történt is a szerelmesek között, Jon megesküdött: soha többé nem találkozik Fleurrel, az ő feladata tehát az, hogy megbocsásson, és odaadó szerelmével tovább segítse feleségét az élet útjain. A mapledurhami házra ráborul az éjjel; a folyó, amely annyi változást látott már a Forsyte-ok életében, csöndesen folydogál. A vízen „valami éneklő hang száll, vontatott, távoli, magas, édes, mintha egy hattyú énekelne”.


E dallal együtt vége a Forsyte család történetének. 

SZOBOTKA TIBOR

(Forrás:  111 híres külföldi regény 1. kötet, Móra Könyvkiadó 1995., 460-472. old.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése