A paradoxonban a valóság tükröződik. Aki elutasítja a paradoxont,
kiszolgáltatja magát a valóságnak. A dramaturgia elhiteti a nézővel, hogy
kiszolgáltatja magát a valóságnak, de arra nem kényszerítheti, hogy helytálljon
a valósággal szemben, vagy meg is változtassa.
Ezek a gondolatok abból a 21 pontból valók, amelyeket Dürrenmatt A fizikusok című drámájához fűzött. Egy világlátás és írói módszer summázatát
adják e sorok, meg egy vitáét is, amelyet a reá – tagadott ám tagadhatatlan –
hatást gyakorló mesterrel, Bertolt Brechttel folytatott az író. Azzal a
Brechttel, aki aranybetűkkel íratott fel színháza falára egy Marx-idézetet,
miszerint a gondolkodó embernek nem az a dolga, hogy a világot magyarázza,
hanem hogy gyökeresen és végérvényesen megváltoztassa. De hol vagyunk már
1962-ben, a hidegháború és az atomkatasztrófa veszélyének a korában – ekkor
keletkezett A fizikusok – a húszas évek végének megy a negyvenes
évek közepének a világot megforgatni vágyó baloldali optimizmusától! A
hősiesség üres pózzá vált, a hősök helyén jelentéktelen nyárspolgár
csetlik-botlik esetlenül, nincs emelkedettség és tragédia, nincs végzet és sors
és igazságszolgáltatás, csak véletlen van, csak baleset.
A Színházi problémák című tanulmányában írja Dürrenmatt: „… az
események anélkül mennek végbe, hogy bárki felelős lenne értük egyénileg… Közös
a bűnünk… inkább szerencsétlenek vagyunk, mint bűnösök. A komédia illik tehát
hozzánk. Világunk éppúgy a groteszkbe vezetett el, mint az atombombához… az
apokaliptikus vízió lett groteszkül reális.”
A moralista Dürrenmatt egész életműve ennek a világlátásnak a
konzekvens megformálása drámában, epikában egyaránt. A berni és zürichi
egyetemen filozófiát és teológiát tanult író első drámái (Meg vagyon írva, 1947; A vak, 1948) a középkori misztériumjátékok hangján
szólalnak meg. A valódi dürrenmatti műfaj, a komédia első darabja A nagy Romulus (1949) amely az emberi cselekvés értelmetlenségét
fogalmazza meg a morális válsággal küszködő világban. Legsikerültebb, egyben az
írónak világsikert hozó darabja Az
öreg hölgy látogatása (1956), a pénz
romboló hatalmának „tragikus komédiája”. A pénz világának romantikus hevületű
gyűlölete hatja át V. Fank. Egy
magánbank operája (1960) című
komédiáját.
A fizikusok c. kétrészes
komédia Brecht Galileijének ellendarabja. Ez is, mint amaz, a
tudós felelősségét feszegeti. Ám míg a tudós társadalmi felelősségvállalása
Brechtnél erkölcsi posztulátum, Dürrenmattnál az erre való törekvés az egyént
csapdába vezeti, s a véletlen – a tudósi felfedezés nyomán – egy őrült hatalmának
szolgáltatja ki a világot. A
fizikusokat Fáy Árpád (1962) és
Ungvári Tamás (bemutatták a Vígszínházban, 1965) fordította magyarra.
A hatvanas években Dürrenmatt, aki félrehúzódva szinte egész életét egy
svájci kisvárosban, Neuchatelben élte le, a világ talán leggyakrabban játszott
színpadi szerzője volt. Valamennyi fontosabb műve – beleértve nagyszámú
hangjátékának szövegét és a krimiformát sajátos világlátásának kifejezőjévé
tevő epikai alkotásait is (Baleset
1956; Az ígéret, 1958) – magyarul is
megjelent.
**
A FIZIKUSOK
Főbb személyek:
MATHILDE VON ZAHND, doktorkisasszony, ideggyógyász
MARTHA BOLL, főnővér
MONIKA STETTLER, ápolónő
UWE SIEVERS, főápoló
McARTHUR, MURILLO, ápolók
HERBERT GEORG
BEUTLER, más néven Newton, páciens
ERNST HEINRICH ERNESTI,
más néven Einstein, páciens
JOHANN WILHELM
MÖBIUS, páciens
I. FELVONÁS
A „Les Cerisiers” idegszanatórium
szalonjában vagyunk. Zahnd doktorkisasszony intézménye elhülyült
arisztokratáknak, krónikus érelmeszesedésben szenvedő politikusoknak,
gyengeelméjű milliomosoknak, tudathasadásos íróknak, mániás-depressziós
nagyiparosoknak s más efféléknek ad otthont. Itt tölti napjait három fizikus
is, akik sokáig mintabetegek voltak, mígnem egyikük – E. H. Ernesti, aki
Einsteinnek képzeli magát – meg nem fojtott egy ápolónőt. Mivel az eset
megismétlődött – vagyis H. G. Beutler, aki magát Newtonnak vallja, szintén
megfojtott egy ápolónőt -, rendőrség szállta meg a házat R. Voss felügyelő
vezényletével.
Látogatóba jön Möbiusné három
tizenéves fiával s Rose misszionáriussal, akihez – miután elvált Mobiustól –
három hete férjhez ment. Azért jöttek, hogy mielőtt Marianára, a Csendes-óceán
egy szigetére mennének, a fiúkat megismertessék apjukkal. Möbius szépen
elbeszélget családjával, a gyerekeket kikérdezi terveikről. Amikor a legkisebb
elmondja, fizikus szeretne lenni, a felhevült Möbius ezt határozottan megtiltja
neki. Nem akarja, hogy fia is bolondokházába kerüljön, mert fizikus lett. A
fiúk búcsúzóul zenélni akarnak apjuknak, de Möbius ettől még jobban felizgatja
magát, s elátkozza a családot. Mikor elmennek, lecsillapszik, s elmondja, csak
tettette az őrültet, mert így akarta – e tébolyult viselkedéssel – lezárni a
múltat, elbúcsúzni családjától.
A felügyelő parancsára férfi
ápolók jönnek a fizikusok mellé, ám Monika nővér, Möbius ápolónője nem akar
megválni betegétől. Bevallja, szereti Möbiust, hiszi, hogy nem őrült, hiszi,
hogy megjelenik neki Salamon király. Mellette akar maradni, sőt vele együtt el
akarja hagyni a házat. Már kieszközölte a doktorkisasszony engedélyét, állást
vállalt, s Möbiust is beprotezsálta régi tanárának. Möbius kéri Monikát,
meneküljön tőle, felejtse el. Amikor erre a nővér nem hajlandó, Möbius letépi a
függönyt, s megfojtja Monikát.
II. FELVONÁS
Ismét akcióba lép a rendőrség. A
felügyelő most már nem akarja látni a tettest, átengedi a doktorkisasszonynak.
Három hatalmas termetű ápoló jeleneik meg, mindhárom nehézsúlyú ökölvívóbajnok.
Ezentúl ők a fizikusok őrei. Möbius azt állítja, Salamon király rendelte el
szerelmének, Monikának a meggyilkolását. Kéri a felügyelőt, tartóztassa le, ám
az kifejti, örül, hogy végre sutba dobhatja a törvényt: „Egyenesen élvezem.
Ujjongani tudnék. Három gyilkost találtam, akiket nyugodt lélekkel kiengedhetek
a markomból.”
Newtonnak nem tetszik a férfi
ápolók megjelenése. Megvallja Möbiusnak, ki akar innen kerülni, ő nem őrült,
nem is Newton, hanem A. J. Kilton, az analógiatan megalapítója, s csak azért
záratta be ide magát az egyik nagyhatalom titkosszolgálatának a megbízásából,
hogy megtudja Möbius őrültsége okát. Csak azért ölte meg a nővért, mert az
rájött a titkára. Meg kell szöktetnie Möbiust, ha beigazolódik, hogy most is
Möbius a jelenkor legzseniálisabb fizikusa. Megbízói kamatoztatni akarják
tudását.
Belép Einstein, s mint egy másik
titkosszolgálat megbízottja, J. Eislerként – az Eisler-effektus felfedezőjeként
– mutatkozik be. Ő is azért ölte meg Irene nővért, mert az gyanút fogott. Célja
azonos az ál-Newtonéval. Miután mindez napvilágra került, jóízűen nekilátnak az
ebédnek. Ám a robusztus főápoló hasonszőrű polótársaival biztonságos rácsot
tesz a terem s az ápoltak szobáinak ablakaira. Immár foglyok.
Mivel mindkélt ügynök magának,
illetve saját megbízóinak akarja biztosítani Möbius zseniális felfedezéseit,
párbajra készülnek. De megállítja őket Möbius szava: kéziratait – 15 év
munkáját – megsemmisítette. Hogy az értelmes megoldást megtalálják, társaihoz
fordul: „Mindhármunknak azonos cél lebeg a szeme előtt, csak a taktikánk
különböző. A cél a fizika előrehaladása. Maga, Kilton, meg akarja őrizni a
fizika szabadságát, és elvitatja tőle a felelősséget. Ezzel szemben maga,
Eisler, a felelősség nevében a fizikát egy bizonyos ország hatalmi
politikájának szolgálatára kötelezi.” Möbius azonban egyetlen katonai vagy
politikai hatalomnak sem akarja kiszolgáltatni tudását. „Akkor már inkább a
bolondokháza. Az legalább biztonságot ad, hogy nem használhatnak ki a
politikusok” – mondja.
A fizikusok egyetlen lehetősége:
kapituláció a valóság előtt, mert ez a valóság nem méltó hozzájuk. Möbius is
csak azért ölte meg a nővért, hogy egy még szörnyűbb öldöklést megelőzzön.
Newton és Einstein nem tehetnek semmit. Ott kell maradniuk az őrültekházában
Möbiusszal, mert ha kimennek, gyilkosokként elítélik őket. „Vagy kitöröljük
magunkat az emberiség emlékezetéből, vagy magát az emberiséget töröljük el” –
zárja le a vitát Möbius. Elhatározzák, tovább játsszák az őrültet, s ott
maradnak.
Ekkor azonban belép a doktornő, s
közli velük, mindvégig lehallgatta beszélgetéseiket, tudja, ki kicsoda
valójában. Az a szándéka, hogy Möbius lemásolt feljegyzései alapján kiaknázza
minden lehetséges felfedezésének rendszerét. Készakarva tette ártalmatlanná
őket azzal, hogy gyilkosságba kergette mindhármukat. Kiderül, ő az őrült:
Möbius kutatásait felhasználva egy szörnyű kizsákmányoló trösztöt hozott létre,
mely „országokat hódít meg, földrészeket igáz le”.
Elvégeztetett. „A világ egy őrült
elmeorvos karmaiba jutott.”
STARK FERENC
(Forrás: 77 híres
dráma – Móra Könyvkiadó 1994., 414-417. old.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése