2019. okt. 5.

Nemes Antal: A vak hárfás



 Kora-kykládikus márvány szobor: hárfán játszó ülő alak.

A meleg júliusi nap alkonyodni készült, búcsú sugarai megaranyozzák a Somlyó-hegy kék ormait, az esti szellő szárnyain illatos hűs levegő telepszik a völgyek ölére.

Mi is künn ülünk főnökömmel házunk oldalához épített, szőlőlugassal szegélyezett verendánkon, hová behallatszik hozzánk a hazatérő gulyák kolompjainak hangja, a pásztorgyermekek furulyája, az arató leánykák víg nótája, az udvarunk alján folydogáló Torna vizének locsogása. Különben csendes minden, mintha a természet templomában volnánk, hol az estharang csendes hangja az „Ave Mariára” hí fel bennünket, mielőtt álomra lehunynánk fáradt szempilláinkat.

A kellemes est ezen ünnepies csendjében nyit be az utcaajtókon egy szegény vak koldus, vezetve botja végénél fogva egy toprongyos fiúcskától, kísérve egy csoport bámészkodó utcagyerektől.

Vállain mintha a romba-dőlt világ összes nyomorát hurcolná. Arca a rémhalál képének sötét kinyomatát, csontos homloka alatt az üres szemgödrök, a sírok porladozó lakóira emlékeztetnek. Úgy tűnik fel az alak, mint kit az élet bajai összetéptek, ki a nyugalmas sír fenekére kívánkozik, hogy ott megnyughassék; mit azonban megunva, ismét kijön onnét az élők rémítgetésére, vagy hogy tovább hurcolja azon bajokat, melyektől még a sírban sem tudott megszabadulni. Fején elnyűtt kalap. Magas testalkatát rongyok födik, melyek alól kikandikálnak botjához hasonló kiaszott csontjai. Jobb vállán elég jól húrozott régi hárfa lóg, mellyel úgy látszik, kínos vándorútján a gyötrelmek kenyerét keresi.

A nyitott folyosóajtó elé kalauzolja vezetője, hol az orgonabokrok árnyában levő kutunk mellett egy régi fatörzsre letelepedik. Melléje támasztja vándorbotját, leveszi kalapját, mely alól előtűnnek szétzilált, ritka hajfürtjei, melyeket úgy látszik, nem az idő, de a nyomor változtatott tél-színre. Térdei közé szorítván hárfáját, mely alatt mintha arca kiderülne, s üres szemgödrei alatt mintha titkos tűz lobogna, fölveti az előbb még a bánat felhőivel takart, most kiderült homlokát s elkezdi pengetni hárfáját, s szívrepesztő hangon énekli:

„Sirassatok ha meghalok
Bánatos csalogány dalok
És ti hervadó levelek
Temessetek el engemet.

Szemfedőm a bánat legyen,
Ugy sincs nekem más egyebem.
Hogy ne legyek olyan árva
Elviszem a más világra!

Ha rám borul a sirhalom,
S zeng körülem a fuvalom:
Hadd tudják, hogy én porlom ott
Tűzzetek le koldúsbotot;
Ha majd eljő siri álmom,
S nem nyugszom már fagyos ágyon,
Édes fájó madárdalok
Zengjetek ha feltámadok.”

Kissé megnyugszik.

Majd nagyot sóhajtva, - mintha lelke az emlékezet szárnyain eltűnt volna egy percre, hogy szívének emléket hozzon, hogy azt húrjaira vegye – ismét megszólal bánatos hangon hárfája:

„A faluban a legárvább én vagyok,
Házam fölött még egy csillag sem ragyog.
Nincsen apám, nincsen anyám…”

Itt elakadt hangja, úgy látszik, szíve csordulatig telt múltja emlékének keserűségével, mert most csak hárfáján játssza tovább szíve keserűségének mélabús érzelmeit. Lehetetlen volt észre nem vennünk, hogy a nyomor súlyos rongyai alatt egy érző szív lakik, s oly múltat takar, mely tán bennünket is érdekelhet. Önkénytelenül kíváncsiak lettünk megtudni viharos múltját, melyet eléggé elárult életvihar-tépett testalkata, s viselkedése.

- Hová való? Mi neve jó idegen? – kérdém tőle a részvét szeretetteljes hangján.

Mintha jólesett volna neki érdeklődésem, felénk fordítá arcát, egyszerre közlékeny lett.

- Hogy hová való vagyok – kezdé -, teljes bizonyossággal magam sem tudom. Csak annyit hallottam szüleimtől, hogy Magyarországban, egy útszéli csárda kocsiszínje alatt születtem, hol éjjeli szállásra meghúzták magukat. Szüleim olaszok voltak, atyám hárfás, ide-oda kóborolva ezzel kereste meg kis családja számára a mindennapi kenyeret. Engem korán megtanított művészetére, úgy, hogy már nyolc éves koromban jól tudtam hárfáján játszani, s így ketten meglehetős pénzösszeget gyűjtögettünk már össze. Az volt számításunk, hogy majd visszatérünk szüleink hazájába, s ott valamicskét szerzünk rajta. De a sors könyvében más volt írva jövőnkről. Egy éjjel, amint utaztunk, rablók támadtak reánk – úgy emlékszem, kóborcigányok voltak -, valószínűleg megsejdítették kis pénzünket, szegény jó szüleimet a szó szoros értelmében összevagdalták. A szívtelen hiénák, hogy föl ne ismerhessem őket, szemeimet kitolták, hat éves kis nővérem homlokára pedig egy halálos csapást mérve, mindenünkből kifosztva, az út szélén hagytak. Két nap múlva találtak meg bennünket.

A jó emberek szüleinket eltemettették. Nővéremet egy áldott lelkű özvegyasszony vette magához, én pedig falu koldusa lettem. A jó asszony azonban pár évre meghalt, s így kis húgomnak szolgálatba kellett állania. Én is megunva a sok panaszos kenyeret, nyakamba vettem a nagyvilágot, már tizenöt esztendeje – mondja -, hogy így járom a nyomorúság országútját, szenvedve hideget,meleget, nélkülözést s nyomort. Még csak egy vágya volna szívemnek, hogy nővéremmel még egyszer ’ez’ életben találkozhassam, hiszen ráismernék, ha másképp nem, hangjáról, s a homlokán levő mély sebbarázdáról. Már kétszer is kerestem ideiglenes falunkba, de ott nem tudnak róla, hová távozott. Mi boldog lennék, ha szívemre szoríthatnám, azután ha meghalnék is,legalább vége szakadna e nyomorult életnek, melynek terhét már úgyis halálos kín hurcolni.

Elhallgatott.

Úgy látszik, mintha üres szemgödreiben könnyűit keresné, mint néma tanúit szíve fájdalmának. Majd az égre veti szemeit, pedig hiába, mert az ég csillagainak vigasztaló fénye úgysem képes áttörni szemeinek öröksötét éjszakáját.

Pár perc múlva újra kérdezém.

- Mi a neve szegény sorsüldözött?

- József.

- Hát a nővére?

- Mariánna. Mi összenézünk s fölkiáltunk a csodálkozás hangján: Mariánna?!

Én a konyhába rohanok, de ugyan e percben jő kis cselédünk egy tányér levessel a folyosó ajtón, hogy a szegény vak hárfásnak odanyújtsa. De amint rátekint, egy pillanatra visszaretten, majd egyszerre leteszi a tányérát, a másik pillanatban örömsikoltással dűl a vak hárfás kebelére.

- Te vagy tán József, az én bátyám? Ugye? Oh mondd, „igen”…

- Te pedig hát Mariánna? Igen, igen, megismerlek szavadról -, egyre simogatván nővére homlokát. – Igen, te vagy az én árva kis nővérem, tehát mégis föltaláltalak. Óh, mily boldog vagyok! – némán szorítja szívére.

Tán tíz percig tarthatott a szép jelenet, mely alatt könnyekkel teltek meg szemeik. Midőn egyszerre a vak hárfás lehanyatlik Mariánnának ölelő kebeléről, mind lassabban ismételgeti elhaló hangon: „Boldog vagyok”, „Boldog vagyok…”

Mariánna fölsikolt, keserű sírás között mondja: „Elájult.”

Majd fölöleli, a szobájába viszi, keltegeti. De ő már nem ébred föl, nem ájult el, hanem… meghalt.

A boldogság érzete életébe került.

*-*

Temetőnk csöndes magányában egy szomorú fűzfa árnyában új hantolt sír domborul, a szegény boldog hárfásé. Keresztje mellé oda van támasztva hárfája is, mint elválhatlan kísérője életében, leghűbb barátja a halálban. Úgy tetszik, mintha az esti szellő szárnyai hallanánk a hárfa titokzatos hangját, melyen ismeretlen kezek játsszák a meghalt nevében:

„Szomorúfűz hervadt lombja
Ráhajlik a sírhalmomra.
Édes lesz ott megpihenni
Ide lenn már nem fáj semmi
Oda lenn már nem fáj semmi,
Nem fáj semmi…”

Forrás: Esztergom I. évf. 9. sz. 1896. március 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése