A
magyar olvasóközönség előtt részint Bodenstedt, részint Berecz Károly s mások
után kétség kívül Perzsia költőinek egyik legismertebbje Mirza Saffi, kiről azt
hisszük, nem éppen érdektelen tudósítást közlünk jelen sorokban. Adataink
legújabbak s nem igénylik az eredetiség kiváltságait. Tisztelt olvasóink még
emlékezhetnek ama irodalmi vitákra, melyek Mirza-Saffiról szóltak, s ilynemű költő
létezését is kétségbe vonták.
Hogy
Mirza-Saffi valóban létezett, oly tény, melyet nem lehet kétségbe vonni. Midőn
én az 1851-ik év végén az egyetem köréből a Kaukazusba vándoroltam – így szól
Bergé Adolf, ki után ez érdekes adatokat közöljük -, gyakran találkozám vele
Tiflisz utcáin, s ha személyesen meg nem ismerkedtem vele, oka, mivel ő már
1852-ik év novemberében meghalt. De elégtételül szolgál nekem, hogy Mirza-Saffi
emlékét még ma is megtisztelhetem e néhány sorral, mellyel életének néhány oly
mozzanatát őrzöm meg, mely a legközelebbi jövőben örök feledékenységbe merült
volna.
A
Grúziához legközelebb fekvő s Oroszország által legelőbb meghódított
tulsó-kaukázi muzulmán tartomány a gandzsai volt. Ezt a Sziad-Oglu h ázból
Kadzsar törzsből származó khánok kormányozták, kiknek legutolsó képviselője
Dzsevad khán volt. ennek kis udvaránál tartózkodott bizonyos Kerbelai-Szadik,
ki mint építésze különös kegyében részesült. 1804-ik évben Zizianow herceg,
Kaukazia akkori főparancsnoka azon ellenállás miatt, melyet Dzsevad-khán az
orosz hatalom ellen tanúsított, Gandzsa ellen hadjáratot kezdett. Dzsevad khán
e vár ostrománál esett el s birtoka az orosz birodalomba kebeleztetett. Dzsevad
khán halálával Kerbelai-Szadik helyzete megváltozék: elvesztvén nemcsak állomását,
hanem létezhetésének minden eszközét is. Két fia volt: Abdul-Ali, ki kőfaragó
legény volt, és Saffi,kit atyja az arab és persa nyelvek tanulása végett a
gandzsai medreszában helyezett el. Tanulását amabban valami fényes siker nem
koronázta, utóbbit azonban annyira elsajátítá, amennyire az az arab nyelv
ösmerete nélkül lehetséges.
Kerbelai-Szadik,
mint istenfélő férfiú, Saffit a lelkészi pályára szándékozott előkészíteni, de
nem láthatá meg óhajának teljesültét. Az ifjú Saffi még a medreszában tartózkodott,
midőn atyja hirtelen elhalt. Ez időben tért vissza Tawriszból Gandzsába Hadzsi
Abdullah, egy igen jelentékeny eszű s erkölcsű férfiú. Ha nem tartom is
szükségesnek e férfiú életének egyes eseményeibe beleereszkedni, mégis jónak
látom azokról néhány szóval megemlékezni, mivel azok félreismerhetlen befolyást
gyakoroltak azon észjárásra, melyet Saffi elsajátított s egész életén keresztül
megőrzött.
Hadzsi-Abdullah
Gandzsában született, s minthogy magát a kereskedésre szánta, Tawriszba ment,
hol jelentékeny vagyonra tőn szert. Persiában élvén, mint vastag nyakú s
fanatikus siita, majd minden Imámnak fölkeresé sírját s végre a mekkai
búcsújárásra is vállalkozott. Visszatérvén onnan, Bagdadban telepedett le.
Itt
ösmerkedék meg ez egy Szeid-Szattár nevű dervissel, ki az egész keletet
beutazta. Szeid-Szattár, ki csak névleg vala dervis, egyes-egyedül álló férfiú
volt hajlék s hivatás nélkül; azonban jelentékeny tudománnyal bírt, s emellett
saját bölcsészeti eszméinek hódolt. Ez ember mocsoktalan erkölcse s egyéb
kiváló sajátságai, melyekhez még szerencsés szónoki képesség járult.
Hadzsi-Abdullát annyira lebilincselték, miszerint őt naponként meglátogatá és
szabad óráinak legnagyobb részét a vele való hosszas társalkodások közt tölté
el. Midőn Hadzsi-Abdulla elutazásának napja elérkezett, meg akará
Szeid-Szattárt megajándékozni, mit azonban ez visszautasított. Hadzsi-Abdulla
elmáulván az önzetlenségen, kérdezé. mivel hálálhatná meg neki ama magas élvet
s a tudomány ama teljességét,melyset magának a társalgásokból szerzett.
Szeid-Szatár azt felelé, hogy jutalma abban állna, ha Hadzsi-Abdulla
becsületszavát adná neki, miszerint gondolkodásmódját teljesen átváltoztatja s
az övét sajátjává teszi.
Hadzsi-Abdulla
szavát adta s azt becsülettel meg is tartotta. Néhány hét telék el ez
ismeretség után, midőn ő, úgyszólván teljesen át volt változva: fanatizmusa
elmúlt s ő Gandzsába az akkori időkhöz képest ritka műveltséggel tért haza.
Gandzsában idézvén folytonosan alkalmat keresett az ottani Mullák és
Achundokkal ezek vallásos előítéletei s babonáit illetőleg, vitatkozást
kezdeni, midőn is azoknak minden istentelenségét cáfolhatlanul bebizonyítá. Nem
szenved kétséget, hogy Hadzsi-Abdulla a muzulmán uralom alatt az il nyíltan
közlött igazságokért nagyon meglakolt volna, de az orosz türelmesség mellett
élete s vagyona sértetlenül maradt. Hanem sok ellenséget s ellenfelet szerzett
magának, különösen a papok között.
Ezalatt
a fiatal Saffi, ki még akkor a medresza tanítványa volt, kevéssé vette
figyelembe honfitársait; tudomány által hajtva, Hadzsi-Abdulla tanai ragadták
el. Hadzsi-Abdulla védelmében részesíté őt, kezdé benne a felvilágosodás iránti
vágyat kifejteni, őt egyidejűleg ellátván a nevelésének folytatásához
megkívántató eszközökkel. De midőn a mullák a fiatal Saffi gondolkozásmódjának
ily átváltoztatását észrevették, tovább őt nem taníták, s így kényszerítve
látta magát a medreszát elhagyni és sorsának miképp intézése felől gondoskodni.
Ez
időben történt, hogy Püsztá-Khanum, Dzsevad-kán leánya, házának s két kis falujának
igazgatására, valamint levelezéseinek vitelére magának egy mirzát (titkárt) keresett, Püsztä-Khanum Hadzsi-Abdulla
szomszédjában lakott s vele ösmeretségben volt. Ez Hadzsi-Abdullával közlé
kívánságát s emez nem késlekedék neki Saffit, mint oly egyént ajánlani, kinek
becsületességében teljesen megbízhatik, s aki a persa nyelv ismeretén kívül,
szép kézírással is dicsekszik. Püsztä-Khanum elfogadá az ajánlatot s Saffit
magához fogadá, ki ezentúl Mirza-Saffinak neveztetett. De ez alkalommal
Mirza-Saffira csak rövid ideig tartó szerencse mosolygott. Az 1826-ik évben
törésre került a dolog persia és Oroszország között. A persák bevették
Gandzsát, megerősíték magokat a városban, s ugurlu-khánnak, Dzsevadkhán
legidősb fiának vezetése alatt három hónapig tartották magokat. Azonban a
samkhóri verség után a persák Gandzsából elűzettek, ugurlu-khán Persiába
menekült s nővérét Püsztü-Kanumot magával vivé. Ily módon Mirza-Saffi ismét
reménytelen állapotba jutott. E körülmények közt naponként a gandzsai moséát látogatá,
melynek egyik kamarájában különféle muzulmán könyvek másolgatásával
foglalkozott, hogy pénzt szerezzen, mellyel magát a Hadzsi-Abdulla részéről eső
segély mellett, a legvégső szükségtől megóvja. Azonban védnökének 1831-ik évben
bekövetkezett halála, Mirza-Saffit, nagy szomorúságára megfosztá e segélytől.
Védnöke halálos ágyán 400 darab aranyat hagyott neki, de Mirza-Saffi csaak
200-at kapott meg; a többit nem tudta az örökösöktől behajtani. E pénz arra
segíté, hogy adósságait kifizesse s magát a legnélkülözhetlenebb dolgokkal
ellássa. Ezután folytatá szokott foglalatosságait a moséában. Azonban e
foglalkozás a kőnyomásnák Persiába behozatala miatt, csekély jövedelművé
kezdett lenni s Mirza-Saffi kezdé a szegénységtől elválhatlan aggodalmakat
érezni. Így jött el az 1834-ik év. Ez időben jött Nikhából egy Mirza-Feth-Ali
nevű ifjú ember Tifliszbe s államszolgálatba lépett. Mirza-Saffihoz, kivel
Gandzsában ösmerkedék meg, a barátság gyöngéd kötelékeivel fűződvén, azon
utakon s módokon kezdett gondolkozni, hogyan tudna barátjának gond nélküli
létet biztosítani. Sikerült is Mirza-Saffinak 1840-ik novemberében a tifliszi
kerületi iskolánál azt a tanítói állomást megnyerni, melyben azelőtt
Mirza-Feth-Ali hivataloskodott. Később 1846. novemberében ezt a gandzsaival,
mely ugyanolyan hivatal volt, cserélt4e fel, 1850-ik év január 1-ső napján a
tifliszi nemes ifjak gymnasiumában a keleti nyelvek tanárává lett, hol 720
rubel évi fizetés mellett haláláig működött.
Mirza-Saffi
életének utolsó éveit Grigoriew úrral, ugyanazon gymnasium fő keleti
nyelvtanárával folytonos összeköttetésben tölté. Halálát bélgyulladás okozta,
mely kezdetben kedvező lefolyást látszék venni, mivel a beteg láthatólag
javult. Azonban szerencsétlenségére az jutott eszébe, hogy szőlőt egyék, melyet
szolgájával hozatott, az őt kezelő orvos rendeletének ellenére. Midőn szolgája,
óhajtása szerint a szőlőt elhozta,Mirza-Saffi azt mohón kezdé fogyasztani.
Abban a pillanatban, midőn már csak egy szőlőfürt maradt még, Ordubádi
Mirza-Hasszán barátja és tisztelője lépett be hozzá, ki midőn őt szőlőt enni
látta, ki akarta venni a tányért kezei közül. Mirza-Saffi nem engedé, s kérdé
Mirza-Hasszánt: miért akarja őt élvezetétől megfosztani.
-
Mivel betegségedben a szőlő méreg – felelé Mirza-Hasszán -, s vigyázatlanságodért
életeddel lakolhatsz.
-
S mire való nekem az élet? – szólt Mirza-Saffi -, nem tapasztaltam-e elég
kellemetlenséget és nyomort? Vagy azt akarod, hogy még három, négy évet töltsek
az örmény fattyúk szennyes gőzkörében?
E
szavak után még néhány szem szőlőt evett. Ez történt délelőtt 11 órakor s
délben beállt a láz, délután 4 órakor képtelen volt beszélni s 1852-ik év
november hó 17-kén éjjel meghalt, életének 60-ik évében.
Ezek
amaz adatok, melyeket Mirza-Saffiról összegyűjtheték. Ha Bodenstedt az ő neve alatt dalokat nem közöl, csak kevés szóval
emlékezhetnénk még az emberről, s életrajzának vázlata teljes lenne. De így
Mirza-Saffi, hála Bodenstedtnek, költő, s így irodalmi tevékenységéről is
emlékeznünk kell.
Azzal
kezdem, hogy az egész muzulmán keleten, amennyire a persa nyelv terjed, sehol
és senki sem hallott Mirza-Saffi költészetéről. Mondom: senki, a szó legtágabb
értelmében. Sőt midőn egy ízben Akhund-Mulla-Akhmed túlsó kaukázi
seikh-ül-iszlámhoz, Mirza-Saffi legmeghittebb barátjához azzal a kérelemmel
fordultam, hogy a gandzsai mullák, kik Mirza-Saffival együtt neveltettek, ennek
hátrahagyott irataiból némelyeket közlenének, azt felelé, hogy kérésemnek
lehetetlen eleget tenni, mivel attól fél, felidézi alattvalóinak vidámságát,
kik Mirza-Saffi költői teremtő erejéről soha semmit sem hallottak, s ő valóban
sohasem volt költő s ilyenül magát sohasem adta ki. S ha megtagadok tőle minden
költői tehetséget, ezzel nem akarom azt mondani, hogy alkalmilag nem verselt,
csakhogy költeményei minden irodalmi jelentőség nélküliek s nem egyebek
egyszerű időtöltésnél. Így maradt tőle egy rímpár, egy gazel, s ezenkívül
fordítá oroszból persára Weltmannak „Ataman” című költeményét; erre szorítkozik
Mirza-Saffi egész irodalmi tevékenysége. – Egyéb irodalmi terméke nincs.
Teljesen
felesleges lenne még arról beszélni, hogy ama felséges dalok szerzője, melyek
jelen sorok feljegyzésére ösztönöztek, egyáltalában nem Mirza-Saffi, hanem Bodenstedt maga. Ha azokban Mirza-Saffi
segítségének nyoma látszik: ez legfeljebb abban állhat, hogy vele való gyakori
s hosszas társalgásainak sikerült Persia múzsájának szekrényét kinyitni,
melynek szellemével Bodenstedt
nyugat-európai honfitársait megösmertette. A magánéletben Mirza-Saffi erkölcsi
tisztasága s ritka tulajdonai által mindazok szívét megnyerte, kik őt ösmerték.
Sírja Tifliszben van; a fű rég benőtte, de nevét Bodenstedt szép dalaival
megörökítette.
Kun Pál
Forrás: Figyelő – Irodalmi és Szépművészeti Lap I. évf. 11.
sz. – Szerkeszti: Szana Tamás – Kiadja Aigner Lajos Pest, 1871. március 16.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése