2016. márc. 13.

E.O. (Elemér Oszkár): Zola és Tolsztoj



 Émile Zola
Tolsztoj

(…)
I. Zola E.: Fécondité

A „Fécondité” költőjével kezdjük, mert az ő philosophiája a század legjellemzőbb szellemi irányzatának közvetlen eredője. Költői termék egy sem tükrözi vissza oly híven a század speciális gondolatait és érzelmeit, mint a Termékenység könyve.

A haladás útja, a boldogság útja tisztán áll előttünk. Keresni se kell, hiszen rajta megyünk, száz esztendeje már, hatalmas, szinte csodálatos léptekkel. Nem új utakat mutat a költő, csak a régiekről igyekszik a torlaszokat elgördíteni.

A boldogság útját a tudomány jelölte ki s ára a munka. A becsületes, a verejtékes, a kitartó munka. E fogja megszerezni a kültermészet fölött teljes uralmunkat, azután magunk és a társadalom fölött. A hit és a metaphysika problémáit hagyjuk; nem vezetnek eredményre. Csak mindig előre a tudomány útján, könyvtárakban, laboratóriumokban, ipari műhelyekben, lépésről-lépésre, fokról-fokra, előítéleteket rombolva, anyagi és szellemi javakat termelve, mindit tovább, a világot mozgató erők minél teljesebb ismeretéig. S mindig előttünk a gyakorlati cél: az emberi boldoság minél teljesebb foka.

S a Fécondité csak egy lépés tovább ebben a szellemben. Ember bízzál munkádban és a tudományban! Nem hagynak el. Ne korlátozd a termékenység leghatalmasabb ösztönét. Nincs túlnépesedés. Ellenkezőleg, minden újszülött a földön csak egy-egy diadal a kültermészet felett, egy-egy előharcosa az emberi boldogságnak. Mert van élelmiszer a földön elég, van műveletlen terület elég, megszámlálhatatlanok azok az erők, melyek egyszer az ember szolgálatába helyezve a javak productióját oly mértékben fogják emelni, mint mi akarjuk.

Nézzétek a hőst, Matheu Fromen-t! Mint rokonának, egy gazdag gyártulajdonosnak szerény alkalmazottja húsz éves korában nőül veszi tizenhét éves szerelmét. Munkás karjánál, bátor szívénél és kiművelt agyánál egyebe nincs. Marienne is szegény, de szép, erős, egészséges és szerelmes. És bátran nekimennek az életnek, dolgozva és szeretve. Mikor a gyerekek egymás után jönnek a világra s a hivatalnoki fizetés kevésnek bizonyul, Mathieu és Marianne nem óvatoskodnak s nem elég „okosak”, hogy utódaik számának korlátozása által a rendelkezésükre álló anyagi eszközökből megélhessenek.S bár a férfi a környezet hatása alatt ingadozni kezd, az asszony az erőtől duzzadó, termékeny, hatalmas, szerelmes asszony őt újból meghódítja a termékenység munkájának.

Elhagyva Parist, egy terméketlen, lakatlan földterületet: termékeny viruló Kánaánná varázsolnak. Vagy nem is varázsolnak; hosszú, kitartó, fárasztó, bátor munkával hódítanak meg minden talpalatnyi földet. Minden év egy új kis embert hoz a világra és megszerzi számára a létét biztosító földet.


…”És ez így folyt mindig tovább, a nagy munka, a derék munka, a termékenység munkája, mely egyre kiterjeszkedett a föld által s az asszony által, győzedelmeskedve a romboláson, létfenntartást szerezve minden újszülöttnek, szeretve, akarva, küzdve, dolgozva a szenvedésben, szüntelenül előrenyomulva még több élet, még több boldogság felé.”

Ez a Termékenység könyvének nagy alapgondolata, mely egy prófétai refrain erejével visszatér gyakran a regény különböző helyein, hogy így külsőleg is, ezekkel az erőtől és hatalomtól duzzadó szavakkal; hirdesse az igazság útját melyet a költő szemei tisztán látnak.  S egy munkás és szerelmes élet alkonyán Mathieu és Marianne egy nagy, messze ágazó, viruló nemzetséget lát maga körül, szinte megszámlálhatatlan seregét az ő munkájuk, az ő bátorságuk s az ő szerelmük sarjainak, kik fennakadás nélkül törnek előre a megkezdett úton, új életet, új termékenységet teremtve mindenütt s idegen világrészekbe is áttelepítve a Froment-ok, nagy, gazdag, erős, boldog, szapora nemzetségét.

És ezzel a boldog, munkás, bátor, termékeny világgal szemben ott látjuk a másikat. A gyermekszaporaságtól félő, az egy-két gyermekrendszert követő, gyáva, önző, rafináltan mulató; dekadensül bölcselkedő, ideg- és gyomorbajban szenvedő, házasságtörő, álszenteskedő, hisztérikus asszonyokból és enervált férfiakból álló, a természettörvényt elnyomni akaró, a szerelmet lealacsonyító és utálatossá tevő, magzatelhajtó, sötét, véres, a világosságtól rejtőzködő, borzalmas, bűnös világot.

És a létért való küzdelemben ezek a gazdag és mindenben bővelkedő kevés utódú emberek egymás után pusztulnak ki, anyagilag és erkölcsileg legyőzve őket – nemes és tiszta fegyverekkel a Fromentok bátor, erős, egészséges, munkás szapora nemzetsége.

De a költő is észreveszi hirdetett tanának nehézségét: a szegény, sokgyerekű munkásnép szomorú és rettenetes sorsát, kiket a Termékenység a kriminalitásba vagy a prostitúcióba kerget.

Hát ezekkel a milliókkal, a tulajdonképpeni nemzettel mi lesz

De a költő nem retten vissza; azért költő, hogy bízzék és reméljen. Ismét csak a munka és a tudomány az, mely egy jobb jövőt ígér.

A munka és a tudomány előbb vagy utóbb meg fogja oldani a szocializmus problémáit és le fogja rakni egy új gazdasági világrend szilárd alapjait.

Tehát csak előre! Habozás és félelem nélkül! Nem hallgatva a vallási homályosság terjesztőire és a tudomány reakcionáriusaira. A tudomány nem mondott csődöt. Ez csak gyáva szívű és a régi szellem hatása alatt álló emberek mondják.

A költő bízik a boldog jövőben: Munka, tudomány, termékenység! De azt is elég mondani: Tudomány. Ennek a szónak igazi értelmében a jövő minden aspirációja, reménye és boldogsága benne van.

II. Tolsztoj L. N.: Feltámadás

Midőn Turgenyev halálos ágyán feküdt,környezetétől egy darabka papirost kért, s ceruzával pár sort írt rá. A sorok Tolsztojnak voltak szánva, ki abban az időben – miután pár regényével a legelső írók sorába lépett -, szakított a költészettel és kizárólag vallásbölcsészeti és erkölcsi kutatásokba mélyedt. A haldokló tudomására akarta hozni élő írótársának, mily büszke arra, hogy kortársa lehetett és egy utolsó kérelmet intézett hozzá. Arra kérte Tolsztojt, hogy térjen vissza az irodalmi munkássághoz. „Barátom, Oroszország nagy írója – vegye tekintetbe kérésemet… nem bírom folytatni… fáradt vagyok…” így végződik Turgenyev utolsó üzenete.

E soroknak másfél évtizeden keresztül nem volt foganatjuk. Csak most, élte végső napjaiban lép Tolsztoj ismét egy hatalmas költői alkotással az olvasóközönség elé és ismét hajlandók vagyunk felkiáltani, mint Flaubert, amikor Tolsztoj első nagy regényét olvasta: „mais c’est du Shakespeare cela, c’est du Shakespeare.” Azok a gondolatok amelyek Tolsztoj első regényeinek hőseiben, Pierre-ben és Lewinben még csak mint bizonytalan, homályos sejtelmek derengtek, ez utolsó munkájának hősében teljes rendszerré válnak és a nagy gondolkodó megsemmisítő logikája e regényben oly következtetésekbe kerget bennünket, melyek a modern társadalom által hirdetett elvekkel homlokegyenest ellenkeznek.

Mert Tolsztoj ellensége a mai társadalomnak. Nem az az ambíciója, amire Zola törekszik. Ő nem kitatarozni akarja a modern társadalom épületét, de egészen újat akar építeni. Zola megelégszik azzal, hogy lelkiismeretes orvos módjára kutassa a társadalmi bajok és betegségek egyes szimptómáit s ha megtalálta azokat, az egyes szimptómák ellen javasol gyógyszereket, abban a reményben, hogy az egyes szimptómákkal maga a baj is el fog múlni. Tolsztoj szerint ez nemmás, mint öntudatos, vagy öntudatlan kuruzslás. A társadalomnak teljes újjászületésre, feltámadásra van szüksége, mert egész vére meg van romolva s ha meg akar gyógyulni, vissza kell térnie azokra az időkre, amikor még ártatlan gyermekéveit élte, vagy ha erre nem képes, el kell pusztulnia.Tehát döntsük fel azokat az intézményeket – mondja Tolsztoj -, amelyeken ez a társadalmi rendszer nyugszik,m ert ez e rendszer egy nagy hazugság. Nem az összesek jóllétére törekszik – amit mindig saját mentségére szokott felhozni, ha az egyesek elnyomását vetik szemére -, de az uralkodó osztály önérdekeit akarja biztosítani. Nem igazságot akar nyújtani, mint védői állítják, hanem kizsákmányolja a szegényeket és nyomorultakat azon ürügy alatt, hogy ez természeti törvényen alapul. Célja nem az összesek boldogítása, hanem saját fennmaradása, mert ez a mai társadalom vezetőire nézve a legkedvezőbb állapot. Hogy ezt be nem látjuk, annak oka az, hogy szívesebben hallgatunk sophismákra és phrasisokra, ha önérdekeinknek megfelelne, mint mély igazságokra, ha önérdekeinket sértik. Tout est pour le mieux dans ce meilleur des mondes possibles – de csak a társadalom vezető osztályaira nézve. De még ha fel is tesszük – így okoskodik tovább Tolsztoj -, hogy azok az érvek, amelyekkel a társadalmi intézményeket védeni szokták, ahol a szép phrasisok az általános boldogításról, az igazságosságról, a gyengék védelméről, igazán valók volnának, az a hatalmas gépezet, amelyet társadalomnak nevezünk, még akkor sem volna képes e cél elérését biztosítani. Nem volna képes rá, mert valamely gépezet egyes alkotórészeinek működését egész biztosan meg tudják határozni, mert képesek vagyunk egy hajszálnyira kiszámítani, mily nagynak kell lenni ennek vagy annak a keréknek, hogy ezt vagy a mozgást megtegye s ha a kereket ennek megfelelően megkonstruáltuk, az éveken át teljesen egyenletesen fog funkcionálni. A társadalmi gépezet kerekeit azonban emberek alkotják, emberek tele szenvedélyekkel, gyarlóságokkal és fogyatkozásokkal, kik egész hasonló körülmények közt egészen különbözően cselekszenek és tetteik helyességét vagy azok következményeit bizony csak nagyon hozzávetőlegesen tudják mérlegelni. De nincs is szükség erre a gépezetre. Léptessük helyébe azt az egyszerű elvet, melyet úgy hívnak, hogy szeretet és vessünk le magunkról minden önzést, akkor ilyen hatalmas gépezet nélkül is elérjük a célokat, amelyeket a mai társadalom maga elé tűz, anélkül, hogy képes volna azokat eléri. Tehát le az egész társadalommal.

A végső következtetés tehát, amelyre Tolsztoj jut -, az anarchizmus. Nem az az anarchizmus, melyet közönséges gonosztevők oly gyakran véres tetteknek, hóbortos bűnöknek mentségéül hoztak fel, nem az irigység anarchizmusa, amelynek oka a gazdagok és hatalmasok ellen érzett mérhetetlen gyűlölet, de a szeretet anarchizmusa, mely a szeretet elvét mindenek fölé helyezi és a legkisebb kényszerben is a szeretet törvényeinek megsértését látja.

Tolsztoj regényében ez anarchisztikus tanokat Nechludow herceg képviseli – szellemi vérrokona Tolsztoj előbbi két nagy regénye hőseinek, Pierre-nek és Lewin-nek -, hisz a költő mind e három alakot saját képmására teremtette. A regény meséjét pár szóval el lehet mondani. Egy fiatal leányt, ki a társadalom söpredékéből, a prostituáltak sorából került ki, törvény elé állítanak gyilkosság miatt. Az esküdtek egyike Nechludiw herceg, ki a vádlottban felismerte azt a leányt, kinek egykor zajos ifjúsága éveiben ő vette el a becsületét s kit így ő taszított veszedelembe. A leányt – bár mindenki meg van győződve arról, hogy a terhére rótt vétek elkövetésében ártatlan -, tévedésből elítélik s Szibériába küldik. Nechludow most érzi, mily nagy felelősség terheli lelkét e leánnyal szemben s elhatározza, hogy hibáját jóvá teszi és feleségül veszi a leányt, dacára annak, hogy ez maga erről semmit sem akar tudni. És mivel Nechludow minden igyekvése, hogy ez ítélet megváltoztatását kieszközölje, eredménytelen marad, elkíséri a leányt nehéz útjára Szibériába is. Ezzel végződik a regény második része. Harmadik része még nem jelent meg egészen.

E kis történet keretébe szorítja bele Tolsztoj az egész modern társadalom képét. Bámulatra méltóan éles elmével boncolja az egyes társadalmi rétegek tagjainak gondolkodásmódját és nézeteit, vehemens erővel ostorozza az egyes társadalmi intézményeket. A könyv hatalmas vádbeszéd az egész állami és társadalmi rend és minden támogatója ellen. A regény tulajdonképpeni tartalmáról ily szűk keretben még csak halvány képet sem lehet adni, ez a könyv azok közé tartozik, amelyeket el kell olvasni. Nemcsak azoknak, kik Tolsztoj tanaival rokonszenveznek, de tán még inkább azoknak, kik nézeteit nem fogadják el.

Amidőn a következőkben főbb vonásaiban akarjuk feltüntetni Tolsztoj gondolatmenetét, lehetőleg saját szavaihoz ragaszkodunk.

Az uralkodó társadalmi osztály Tolsztoj szerint alapjában romlott. Életmódja sekély, üres és erkölcstelen. Mindannak, mit a társadalom jónak és fontosnak tart, tulajdonképpen semmi jelentősége nincs. A fényűzés csak rég ismert vétkek elpalástolására szolgál s a társadalom e vétkeket nemcsak büntetlenül hagyja, de különös vonzóerővel ruházza fel. Senki sem érzi, mily vétkes életet folytat. Mi csodálkozunk azon – mondja Tolsztoj -, hogy a tolvajok, a gyilkosok, a prostituáltak egyáltalán nem szégyellik tetteiket, sőt dicsekszenek velük s idővel oly életnézetet alkotnak maguknak, mely lehetővé teszi, hogy legalább ők maguk jónak és tiszteletreméltóknak tarthassák tetteiket. Csodálkozunk ezen, - pedig ugyanezt látjuk a gazdagoknál, kik gazdagságukkal, vagyis rablott javaikkal dicsekednek, a hadvezéreknél, kik győzelmeikre, vagyis gyilkosságaikra büszkék, a hatalmasoknál, kik erőszakoskodásukkal hivalkodnak. A rablás vagy gyilkosság magában véve nem jobb azért, mert gazdagok vagy előkelő állású hadvezérek követik el, de a társadalom ezek cselekedeteire vonatkozólag oly életnézetet alkotott magának, amely szerint e tetteket tiszteletreméltóknak tarthatja.

Az uralkodó osztály az egész társadalmat saját előnye szempontjából rendezte be s az egész társadalmi gépezet az ő hasznára működik. E gépezet kerekeit Tolsztoj egyenként mutatja be, így ismerkedünk meg egy volt miniszterrel, kinek szellemi képességei éppen elegendők voltak arra, hogy az akták és törvények értelmét felfoghassa, ki mindenkivel egyetértett, ha szüksége volt rá és nem értett egyet, ha ez vált hasznára, kinek képességeiről, míg hivatalban volt, mindenki meg volt győződve s kiről csak távozása után sült ki, hogy szellemi nívója alig ért fel a konzervatív lapok vezércikkeinek nívójáig. Ily emberek hivatvák a társadalom népboldogító törekvései vezetésére. Megismerkedünk egy magas egyházi tisztviselővel, ki maga ugyan semmit sem ad a vallásra, de azért képes arra, hogy egész falvakat elcsukasson,mert egy oly ember szavára hallgatnak, ki kegyesebb életmódra inti őket, - hisz hivatása az egyház tanai sérthetetlenségének megóvása, mi állítólag a társadalom boldogítása céljából szükséges. Megismerkedünk egy vén generálissal, kinek melle tele van érdemjelekkel, mert a Kaukázusban leöletett több ezer embert, kik szabadságukat és családjaikat védelmezték s mert a vezetésére bízott egyenruhás parasztokat kényszerítette, hogy megszegjék az ötödik parancsolatot, mely úgy szól: hogy „ne ölj”. Szintén azért, hogy a társadalom boldog legyen. Megismerkedünk egy volt kormányzóval, ki Lengyelország egy tartományában száz meg száz embert fosztott meg szabadságától s ezzel a társadalom szempontjából nem vétket, de hazafias hőstettet követett el. Megismerkedünk papokkal, kik értelem nélküli ceremóniákat végeznek, nem mintha azok szimbolikus jelentőségét minden alkalommal átéreznék, hanem mert ez állásukkal jár s mert állásuk révén bizonyos jövedelemhez jutnak. Megismerkedünk hivatalnokokkal, kikre csak a fizetés és előmenetel bír érdekkel s kik ennek fejében hajlandók vádolni, elítélni, másikat szabadságuktól megfosztani, mihelyt ezt kívánják tőlük. Megismerkedünk katonákkal, kiket rendszeresen arra nevelnek, hogy tétlen életet folytassanak, kiknél az emberi kötelességek helyét az „egyenruha becsületének” konvencionális fogalma foglalja el s kik jónak és hasznosnak tartják, hogy kaszinókban s drága vendéglőkben pénzüket pazarolják.S mindezen megfigyelések alapján Tolsztoj arra a meggyőződésre jut, hogy ma az egyetlen becsületes emberhez illő hely Oroszországban a fogház.

De egy intézmény sem vonta magára Tolsztoj haragját oly mértékben, mint az, amelynek feladata a társadalmi felfogás ellen elkövetett vétkek megtorlása, az igazságszolgáltatás. Tolsztoj kereken tagadja a büntetések alkalmazásának jogosultságát. Szerinte azok, kik börtönbe kerülnek, öt csoportba oszthatók. Az elsőbe tartoznak a teljesen ártatlanok, kik bírói tévedések áldozataivá lettek. A második csoportba tartoznak azok, kik indulatban, féltékenységből, ittas állapotban követték el tetteiket, oly tetteket, amilyeneket hasonlókörülmények közt bíráik is elkövettek volna. A harmadik csoportot azok alkotják, kik oly cselekményeket követtek el, amelyekben tulajdonképpen semmi rossz nincs, de amelyeket a törvények szerzői vétkeknek nyilvánítottak. Ide tartoznak azok, kik jogosulatlanul italokat mérnek, a csempészek stb. A negyedik csoport olyanokból áll, kiket bűnösöknek tartanak, mert erkölcsi nívójuk magasabb a társadalom általános nívójánál. Ide tartoznak pl. egyes vallásos szekták hívei, a politikai elítéltek, a szocialisták stb. Az ötödik csoportot végül az elzüllött emberek alkotják, akikkel szemben a társadalom sokkal nagyobb bűnöket követett el, mint amilyent ők a társadalom ellen elkövettek. Ide tartoznak a tipikus gonosztevők s a visszaesők is.

De ha fel is tesszük, hogy büntetni kell – amint hogy ez a mai társadalom érdekében kétségkívül szükséges -, az igazságnak mily karikatúráját eredményezi a mai igazságszolgáltatási rendszer – így fűzi tovább Tolsztoj eszmemenetét. Ha a mai törvényszékek egyszer valóban igazságot szolgáltatnak, ez pusztán véletlen műve. Az a pár jelenet a törvényszéki teremből, melyet Tolsztoj megrajzol, minden egyoldalúsága mellett oly mesterien van megírva, hogy egyedül ez a pár hely a legkiválóbbak között biztosítana helyest Tolsztoj számára a világirodalomban. A törvényszéki elnök délutánra találkát kapott egy gouvernante-tól s ezért sietteti a tárgyalást. Az egyik szavazó bíró reggel összeveszett a feleségével s ezért rosszkedvű s hajlandó mindent a legfeketébb színben látni. A másik szavazó bíró gyomorcatarrhusban szenvedő babonás egyén, ki azon számítja ki, hogy valamely paragrafus alkalmazható-e, amint az illető paragrafus száma hárommal osztható-e vagy sem. Az ügyész lehetőleg szaporítani akarja azok számát, kiket az ő vádbeszédére ítéltek el, mert ez használ karrierjének és dörgedelmes szónoklatokat tart a vádlott prostituált, erkölcstelen életmódja ellen, bár a tárgyalás előtti éjszakát ugyanabban a házban töltötte, hol azelőtt a vádlott lakott. Az ügyvédek csak a pénzre néznek, ahol pénzt nem szerezhetnek, nem törődnek az üggyel. Az esküdtek tudatlan, fontosodó emberek. S ha – amint ily körülmények közt könnyen lehetséges -, a törvényszék tévedést követ el s az ügyet magasabb fórum elé kell vinni, hogy ez az esküdtek ítéletét megsemmisítse, nem az a fontos, hogy a vádlott ártatlan-e – amivel különben mindenki tisztában van -, de az fontos, hogy felolvasták-e a boncolási jegyzőkönyvet, amelyből kitűnik, hogy a meggyilkolt mily hosszú volt s hogy mi volt testsúlya. Ez semmiségi ok, a vádlott  ártatlan volta nem az.

S amilyen a törvényszék – így vélekedik Tolsztoj -, olyanok azok az elvek is, amelyek a bűnmegítélésénél mérvadókul vétetnek. Egy fiatal paraszt ittas állapotban összeverekedik egy társával és leszúrja azt. A törvényszék kényszermunkára ítéli. Egy fiatal katonatiszt ugyancsak ittas állapotban összeveszik egy barátjával, párbajra hívja és lelövi. A katonai bíróság elítéli pár heti fogházra s kegyelmi úton ezt a büntetést is elengedik neki, mert „ezrede becsületét védte”. Hol itt az igazság? A prostitúciót az utcán mindenki szégyenletes bűnnek tartja. pedig a báli termekben, a színházak páholyában a legjobb társaság kacér asszonyai éppen úgy kínálják szerelmüket. Mi itt a különbség? Az, hogy az egyik szükségből vetkezik, mert éhen kellene halnia, a másik azért, mert ez út mulattatja.

Nem folytatjuk tovább a szemelvényeket Tolsztoj munkájából, hisz teljes képet nézeteiről amúgy sem adhatnánk. E tanok bírálatáról is alig lehet szó. Tolsztoj szempontjából az absztrakt keresztény erköcls szempontjából e tanok megcáfolhatatlanok, más szempontot pedig Tolsztoj mérvadónak el nem ismer. Ha felmerül az a kérdés, hogy mit léptessünk e társadalom helyébe, Tolsztoj azt válaszolja, hogy szeressük egymást. Ha mindnyájan szeretni fogják felebarátaikat, akkor rossz emberek sem lesznek a világon s akkor az erkölcsi ideál el lesz érve. Egymásért fogunk élni, teljesen egyenlők leszünk egymással. Nem lesz civilizáció, de lesz erkölcs.

Impraktikus filozófia, de nem kevésbé magasztos.

Egy kis históriát beszélnek Tolsztojról. A költő tudvalevőleg birtokán közönséges paraszt módjára él és igyekszik kis körében tanainak érvényt szerezni. Pár évvel ezelőtt egy barátja látogatta meg, ki a népnél tudakozódott az iránt, mennyire értenek egyet urukkal, ki úri jogairól lemondott. „Áldott jó ember” –mondta az egyik paraszt. „A múltkor, mikor beteg voltam, ő maga ment ki mezőmre és ő maga vette kezébe az eke szarvát. De ha Andris szolgáját küldte volna ki – tette hozzá a paraszt kis szünet után -, ez mégis többet ért volna.”

Ez egyszerű szavak legtalálóbban védik meg a társadalmat, mely mindenkinek kijelöli a maga körét, a maga hivatását.

G. G.

Forrás: Huszadik Század 1900. 2. sz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése