2014. márc. 25.

Heinrich Böll (1917-1985): Változások Staech-ban




Az ae-t a Staech szóban hosszú, egész enyhén hehezetes á-val kell ejteni, hollandusul tehát, mint Verhaeren, a költő nevében. Ha nyílt e-nek ejtik az ae-t, fölidegesíti a helység lakóit – akik csaknem mind bencés szerzetesek. Ezért ez az elöljáró megjegyzés. A Staech névvel összefüggő más antagonizmusokra csupán utalni áll módomban; a névkutatók hevesen vitatják, hogy az ae nem germán eredetre vall-e egyértelműen, avagy – mint az ellenkező irányzat állítja – a szóvégi ch vajon nem a név kelta eredetét bizonyítja-e egyértelműen. Én a kelta eredet mellett kardoskodom, túlságosan jól tudom, mennyire korrumpálhatók a magánhangzók; azonkívül gyanúsnak találom a Staech-környéki nyelvjárást. Staech a Rajna-vidéken található. Meg kell kímélnem magam attól, hogy meghatározzam, mit nevezünk Rajna-vidéknek, azokhoz a határokhoz igazodom, amelyeket az 1815-ben kezdődő és azóta is tartó porosz megszállás húzott meg, és e határvonal szerint Staech a Rajna-vidéken található. Öreg, híres, szép és idillikus hely; sudár fák közt a középkor rajnai román építészetének hasonlíthatatlan szürkéje. Egy Brülle nevezetű bővizű folyócska szolgáltatja a vizet a tájképi szempontból fontos összetevőknek.

Staechnak két szállodája van, egy luxushotel és egy szerényebb másik, van még egy diákszállodája is és egy klubháza, ahol üléseket szoktak tartani. A legfontosabb azonban a bencés apátság. Ott azt is eljátszhatja az ember egy ideig, hogy szerzetes. Nyugalom, gregorián korál, belső és külső béke. Hozzá még a nemes öltözetű szerzetesek; imádkozva, szemlélődve vagy egy vendéggel beszélgetésbe merülve valamelyikük mindig ékesíti a kertet vagy a tájat. Roppant egyszerű az egész, szinte nyers; földműveléssel foglalkoznak, gyümölcsöt termesztenek, a szőlőnek túl rideg a klíma.

Mellőzhetem a további részletezést, ha megállapítom, hogy a közeli főváros protokollhivatalnokai „valóságos gyönyörűség”-ként magasztalják Staechot. A protokoll egyik magas beosztású hivatalnoka vagy netán főnöke állítólag egyszer így nyilatkozott: „Mit akarunk még? A nyugati kultúra egyik legkiműveltebb, legartikuláltabb megnyilvánulása itt van ötven Mercedes-percnyire tőlünk.”



Valóban: Staechot aligha lehetett volna pótolni, tizenegyedik (talán tízedik is vagy tizenkettedik) század, szürke rajnai román-kor, alkalom arra, hogy időlegesen szerzetessé változzék az ember, vagy luxushotelben lakjék, és egyúttal részesévé váljék a liturgia minden gyönyörének és csaknem valamennyi szentség vigaszának. Megint csak a protokollhivatalnokot idézem: „sétákra valósággal páratlanul alkalmas környék”, ahol aszerint, hogy milyen állapotban van az ember szíve, tüdeje vagy mirigyei, félórát, egy órát, másfél órát, hármat, sőt, egy egész napot is eltölthet gyaloglással, felszerelve egy kezdők számára is könnyen kezelhető turistatérképpel, amely ingyen kapható a luxushotel portásánál. A cinikusok előtt az sem titok, hogy a luxushotelben férj és feleség is lehet az ember időlegesen, tudjuk, hogy a staechiak diszkrétek, és nem ragaszkodnak az okmányokhoz.

Csak a protokoll tudja fölmérni, milyen pótolhatatlan Staech a hivatalos látogatáson levő urak hölgyei számára. Míg a férjek őszinte és baráti eszmecseréket folytatnak Bonnban, a hölgyek szíves-örömest elvitetik magukat a protokoll-Mercedesszel Staechba. Az indulást úgy intézik, hogy a déli zsolozsma vagy a vecsernye idejére érkezzenek, szemükkel-fülükkel csodálhassák a nemes öltözetű szerzeteseket (állítólag tapintás útján történő érzékelési kísérletekre is sor került már); majd amolyan reggeli vagy löncs következik, utána a mindenkori időjáráshoz, hangulathoz és teherbíráshoz igazított séta a minden megszorítás nélkül gyönyörű erdőkben, délután részt vesznek a hölgyek a zsolozsmán vagy a vecsernyén, teát isznak, és bensőjükben mélységes békességgel visszatérnek a fővárosba. És nemcsak a külföldi, hanem a német politikusok számára is pótolhatatlan Staech mint szemlélődésre és megtisztulásra szolgáló hely; nagyon kemény férfiakat láttak már itt alázatosan térdepelni és sírni. Az Egyesült Államokból és Afrikából érkező vendégek különösen el vannak ragadtatva Staechtól, állítólag spontán áttérésekre is sor került már. Ahol ilyen hitelesen demonstráltatik az „ora”, ott természetesen a „laborá”-ról sem feledkeznek meg: itt is, ott is kérges kezű barátokat látni, kezük-lábuk mocskos, sőt, munkakámzsájuk még tehénganéjtól is foltos, és az a furcsa, hogy ezek a dolgozó szerzetesek nem beöltözött alakok, hanem valódiak. Meglepő, milyen szívesen utaznak el a szerzetesek ebből az idillből. A staechi szerzetesek utazási kedve a környékbeli rajnai népség kedves gúnyolódását is kihívta: egy jómódú tréfamester, aki hálával tartozott a szerzeteseknek, állítólag egyszer egy egész kollekció bőröndöt ajándékozott nekik karácsonyra.

A szerzetesek csakugyan szeretnek utazgatni, előadásokat tartanak, vetített képekkel meg anélkül, üléseken, vitákon, ankétokon vesznek részt; néhányan külső munkatársként tárcákat írnak komoly, országos lapokba, teológiai, vallási témákat és a keresztényiesség kérdéseit fejtegetik, és minden alkalmat megragadnak, hogy Hamburgba, Münchenbe vagy Frankfurtba utazhassanak. Igen, szívesen elutaznak a szerzetesek, és nem mindig szívesen jönnek vissza. Néhányan motorizáltak, a többségük nem. Így azután a névleges létszám, amely ez idő szerint negyvenét szerzetest és laikus testvért tesz ki, ritkán teljes. Előfordult már, hogy a délutáni zsolozsmán mindössze tizenegyen, sőt, egyszer csak kilencen jelentek meg. Egy igen magas rangú thaiföldi hölgy utólag aggodalmasan megkérdezte a protokollhivatalnoktól, hogy vajon nem járvány pusztít-e, és hogy vajon – a XI. század elejének irodalma alapján tanult németül – vajhon nem „maródiak-e” az urak. A hivatalnok kénytelen volt az apáttól felvilágosítást kérni, és azt a lesújtó választ kapta, hogy csupán egyikük beteg, a többiek mind úton vannak.

Minthogy a fizetett munkaerők száma a technika korában természetszerűleg állandóan növekszik (mezőgazdaság, szállodaszemélyzet, közigazgatás), Staech nem tudja eltartani önmagát. Így tekintélyes támogatást kap az államtól és az egyházmegyétől; ezzel kapcsolatban az a tény, hogy kap támogatást, magától értetődőnek számít, még soha nem váltott ki ellenállást ez a tény a pénzügyi bizottságban, még le4gfelvilágosultabb tagjai körében sem. Kinek jutna eszébe megfosztani Staechot a szubvenciótól? Olyan volna ez, mintha valaki azt javasolná, hogy adják el a kölni dómot kőbányának. Még a vad szabadgondolkodóknak, vallástalan szocialistáknak (van még belőlük néhány) sem jutott soha eszébe, hogy esetleg ne hagyják jóvá a Staechnak szánt összeget. Paradox módon az elmúlt években egyenesen ellenkező tendencia kezdett érvényesülni: a klasszikus keresztény pártok képviselői kicsit hosszasabban haboztak, míg a többiek olyan lélekszakadva hozzájárultak, hogy az már-már kínos volt. Annyi mindenesetre bizonyosnak látszik: a legkicsinyebb fővárosi ateista sem tagadná meg a segítséget Staehtól. Staech az, aminek nem kellene lennie: függvénye az államnak és az egyházmegyének, melyek területén fekszik. Természetesen a maguk módján állam és egyházmegye is függ Staechtól, de hát vajon ki tudná pontosan kikutatni ilyen esetben a többféle kölcsönös függés dialektikáját?

Egy biztos: az apát inkasszál, méghozzá jócskán. Ennek fejében állam- és egyházmegye azt akarja, hogy a pénznek legyen valami látatja, vagyis: azt akarják, hogy lehessen valamit látni és hallani. Mire jó végtére is egy ilyen óriási apátság a maga bonyolult gazdálkodásával (amely bonyolultabb, mint a hagyományai), ha – amint az egy ködös őszi napon egy (nem katolikus) királynő látogatásakor történt – csak tizenöt nemes kámzsájú szerzetes van jelen, és a karének, még ha „alaposan rá is kapcsoltak”, mindnyájan, bizony gyatrán zeng; pedig két agg, ágyban fekvő szerzetes is rákényszerítettek, nem éppen nyájas szavakkal, hogy vegyen részt a kórusszolgálatban. A királynő nagyon csalódott volt, nagyon. Az apátságban tett látogatást követő kis löncsön szinte durcás volt az arckifejezése, mint egy elárusítólányé, akit faképnél hagyott a táncosa. Staech mégiscsak fogalom. A királynő odahaza részletes tájékoztatást kért Staech történetéről, hagyományairól és működéséről.

A kórus hiányos taglétszámáról szóló hír elkerülhetetlenül az államfő fülébe jutott. Ez – az államfő – illő haragra gerjedt, haragját továbbította az érseknek, ő pedig egy átiratban, amely így kezdődött: „Scandalum fuisse…”, értesítette az esetről a Rómában székelő rendfőnököt, aki viszont Staechot vonta kérdőre, ragaszkodott ahhoz, hogy név szerint sorolják fel, ki volt jelen és ki hiányzott, és részletes felvilágosítást kért a távollevő szerzetesek úti céljairól.

A nyomozás természetesen elhúzódott egy darabig, és néhány erélyes intézkedés után is csak gyatra eredményre jutott: a távollevő szerzetesek közül csak tizenhat tudott megfelelő alibit igazolni; nyolcan minden gyanútól mentes tevékenységet folytattak; lelkigyakorlatot tartottak apácáknak, nyolcan előadói körútra mentek keresztény művelődési intézményekbe, részben színes diaképekkel, részben anélkül. Öt fiatalabb szerzetes egy irodalmi gyűlésre utazott („keresnünk kell a kapcsolatot hazánk haladó erőivel”), amelynek témája határozott homlokráncolásra késztette az államfőt és a püspököt: „Az orgazmus ábrázolása a modern német irodalomban”. Később kiderült, hogy négy ifjú szerzetes unalmasnak találta a témát, és az idő java részét moziban, mégpedig a dohányzópáholyban töltötték. A további tizenegy szerzetes alibije nem tisztázódott. Ketten állítólag egy baráti kolostorba utaztak, hogy ott bepillantsanak az Acta Sanctorum néhány kötetébe, amelyeket a háború utáni zűrzavarban elloptak a staech-i könyvtárból; de sohasem érkeztek meg a baráti kolostorba, és makacsul elzárkóztak az elől, hogy megmondják, hol is jártak valójában (máig tisztázatlan!). Egy szerzetes Hollandiába utazott, és utazásának volt ugyan indoka, de célja már nem; indok: a hollandiai katolicizmus terén zajló változások tanulmányozása. Ezt az utazási indokot a püspök „fölöttébb homályosnak” nevezte. Négy további szerzetes a következőképpen indokolta utazását: a bajor és osztrák barokk tanulmányozása: valahol Würzburg és a magyar határ között csavaroghattak, de alibiként meglehetősen tekintélyes színesdia-zsákmányt hoztak magukkal. Egy szerzetes az egyik észak-német egyetemi városba utazott, hogy egy neves fizikus áttérésénél segédkezzék: valójában, mint később kiderült (maga a fizikus világosította föl az államfőt egy fogadás alkalmával!), megpróbálta lebeszélni az áttérésről.

Nos, volt bőven bosszúság. Elmozdítani nem lehetett az apátot, csak leszavazni, de erre nem voltak hajlandók a szerzetesek. Kedvelték az apátjukat. Átmenetileg sikerült az apátnak korlátok közé szorítani az utazási kedvet. A következő állami vendég egy afrikai elnök volt, aki szakértőnek bizonyult, minthogy bencéseknél nevelkedett; harminckét szerzetes volt jelen, de harminckét szerzetes se igen hat úgy a staechi templom kórusában, mintha az zsúfolásig tele volna. Úgy hat, ahogy mondjuk százötven püspök hatna a Szent Péter templomban: öregecske ministránsok bámészkodó turistacsoportja. Az államfő, meglepődve az afrikai vendég szerzetbéli jártasságán, kifejezetten bosszúsnak mutatkozott a protokollfőnök előtt, és fölvetette azt a kérdést, hogy Staech betölti-e még egyáltalán a funkcióját. Szóbeli megbeszélésre ült össze a protokoll tisztviselője és a püspöki hivatal prelátusa. A beszélgetés tárgya titokban maradt, de egy és más elkerülhetetlenül kiszivárgott. A beszélgetés tárgya titokban maradt, de egy és más elkerülhetetlenül kiszivárgott: az utazási láz megfékezése óta kleptomániás és exhibicionista rohamokra került sor Staechban. Tizenegy ifjabb szerzetest be kellett szállítani egy idegklinikára. Az apát kérvényt nyújtott be, hogy a fontos állami vendégek látogatását jó előre jelezzék, és ehhez igazodva irányíthassa az utazási mozgalmat, de elutasították. Azt a lakonikus választ kapta, hogy Staech álljon mindig „bevetésre készen”, mert gyakran kell olyan kíváncsiskodó látogatók érkezésére számítani, akik váratlanul állítanak be, például újságírók a keleti tömbből.

Körülbelül egy éve tartott, amit „Staech-válságnak” nevezhetnénk, amikor egy csípős, de napsütéses tavaszi napon egyszer csak bejelentés nélkül látogatóba érkezett Staechba az államfő és a püspök. Sohasem derült ki, hogyan sikerült a két vén lurkónak titokban tartania ezt a megállapodásukat. Jól tájékozott körök feltételezik, hogy a Huberta Dörffler nevű apáca boldoggá avatásáért folyamodó kérvény kihirdetésekor beszéltek össze; látták sugdolózni kettőjüket. Ebéd után egyszerűen kiadták a parancsot, hogy „kantározzák fel” 600-as Mercedesüket, és irány: Staech; ott aztán találkoztak, és az apátot sem üdvözölve egyenesen a templomba mentek, ahol épp megkezdődött a tercia. Tizennégy szerzetes volt jelen.

Az apát nem csupán színlelte a higgadtságot a rákövetkező kis falatozás alkalmával, hanem valóban higgadt volt. Elmondta, hogy miután egy magas északi vendég látogatásakor sikerült csaknem az előirányzott létszámot felvonultatnia – negyvenhárom szerzetes a kórusban! -, megint ki kellett nyitnia a „szelepet”. A püspöknek arra a szarkasztikus kérdésére, hogy mit jelentsen a „szelep” szó a szerzetesi regula felől nézvést, az apát nyájasan úgy felelt, hogy szíveskedjen talán a püspök úr egy alkalommal átlapozni az idegklinika orvosi jelentéseit. A két úr, aki azért jött, hogy vereséget mérjen az apátra, maga szenvedett vereséget. Az apát kijelentette, hogy őt személy szerint teljesen közömbösen hagyják az állami látogatások, és terhére vannak a néhanapján Staechban menedéket kereső, vigaszra és nyugalomra szoruló politikusok. Kijelentette, hogy különösen fontos állami látogatások alkalmával hajlandó vendégként szerzetesi csuhába öltözött alumnistákat és a rend kötelékébe tartozó világi személyeket felléptetni a közös zsolozsmán. A kisegítő erők szállításáról és a kámzsák beszerzéséről azonban a nagyméltóságú püspök úrnak és a mélyen tisztelt elnök úrnak kell gondoskodnia. – És ha önök – tette hozzá cinikus nyíltsággal – netán színészekhez folyamodnának, ám legyen! Én semmi egyebet nem garantálhatok.

A következő állami vendég (egy délnyugat-európai katolikus diktátor) látogatásakor a staechi templom kórusában hetvennyolc szerzetes számláltak meg, túlnyomórészt fiatalokat. A fővárosba visszafelé menet a diktátor így szólt kísérőjéhez az autóban: - Ezek a németek! Verhetetlenek! Mennyi ifjú aszkéta! még a szerzetes-utánpótlásban sem lehet felülmúlni őket. – Hogy a legtöbb szerzetes morcosan nézett rá, sőt, néhányan el is mordultak, ez nem lepte meg: hozzá volt szokva a mogorva szerzetesekhez.

Soha nem tudta meg, amit a fővárosban se erősítettek meg soha, hogy a faital szerzetesek hatvan olyan diák volt, akik tüntettek a fővárosban a diktátor látogatása ellen, és ezért letartóztatták őket; megígérték nekik, hogy aki rááll az alkura, szabadlábra helyezik, és negyven márka kártalanítás ellenében rávették őket, hogy vágassák le a hajukat.

A fővárosban azóta az a híresztelés járja, hogy a protokollfőnök szóban megállapodott a rendőrfőkapitánnyal: az állami látogatások alkalmával tüntető diákokat nagyvonalúbban kell letartóztatni és nagyvonalúbban kell szabadlábra helyezni. Minthogy az állami látogatások és a tüntetések összefüggenek, akárcsak az állami látogatások és a staechi kirándulások, úgy vélik, a Staech-probléma megoldódott. Egy kelet-ázsiai államférfi látogatásakor, aki éppen ezért már-már udvariatlan közömbösséget tanúsított a szerzetesek iránt, nyolcvankét szerzetest számoltak meg.

Közben állítólag már felbukkantak hippi-félék is, akik a küszöbön álló állami látogatások időpontjáról pontosabb értesüléseket szereztek be, mint ahogy az eddig az apátnak sikerült, aztán – objektív megfigyelők szerint – túlságosan tüntetően tüntetnek, olykor még néhány paradicsomot és tojást is befektetnek a vállalkozásba, hogy letartóztassák, majd újra szabadlábra helyezzék őket, ingyen hajvágásban részesüljenek, sőt, még negyven márkát is inkasszáljanak ezért, és kiadós reggelihez jussanak Staechban, mely reggeli költségeit az apát kifejezett óhajára nem az államkassza, hanem a püspökség fedezi.

Zenei téren még nem volt semmi nehézség sem a hippikkel, sem a diákokkal. Úgy látszik, a gregorián-zene fekszik nekik. Nézeteltérések csupán a két különböző tüntető csoport között támadtak, az egyik „megvásárolható konzum-opportunistákként” gyalázta a másikat, emez pedig „gőzösfejű dogmatikusokként” amazt. A staechi apát mindkélt csoporttal jó kijön, néhány fiatalember pedig már belépett novíciusnak, és az, hogy kórusszolgálatkor imitt-amott egy Ho Shi Minh-t iktatnak be a gregorián ritmusba, eddig még senkinek sem tűnt fel, még egy nemrég áttért amerikai államférfinak sem, aki torkig lévén a NATO-tárgyalásokkal, hosszabb ideig maradt Staechban, mint a protokoll tervezte. Búcsúkommünikéjében kijelentette, hogy staechi tartózkodása fontos árnyalattal gazdagította Németország-képét.

GYŐRFFY MIKLÓS fordítása


Forrás: Nagyvilág 1973/2., 163-167. old.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése