2018. júl. 2.

Tabéry Géza: Vértorony (könyvismertetés)



(Athenaeum)

Tabéry az elsők közt ismerte föl az elszakított Erdély írói föladatait és lehetőségeit s azóta is vezéralakjai közé tartozik az ott fölserdült irodalomnak. Nem könnyen találnák még valakit, aki nálam több illetékességgel bocsáthatta volna közre e hősi serdülés Emlékkönyvét. (1930) Szóba kerül ebben a színes, gazdag füzetben a történelmi regény erdélyi reneszánsza is, amelyet jórészt a kényszer hozott létre: az író a múlt kosztümeibe burkolja a ma kínjait, hogy veszély nélkül elpanaszolhassa őket. Tabéry szerint a fő cél: „levetkőztetni a históriából mindazt, amit a politikum rápatinázott”. De akaratlanul elárulja, hogy a tárgyilagos átértékelésen kívül agitatív célja is van, mikor a történelmi regényíró munkáját a „gyakorlati küzdelem fanatikusaival” állítja párhuzamba erkölcsi bátorság szempontjából.

Az igazságkutatás és az irányzatosság közösen is jelentkezhetik,m int Eötvös a Magyarország 1514-ben megmutatta. Tabéry Vértornya is ugyanezt a kort választja tárgyul, de a mai regényíró nem ragaszkodik olyan aggódó gonddal a történelmi igazsághoz. Fontosabbnak tartja, hogy aktív hatóerő legyen. Sok közülük látszólag reálisabb, mint a féllábbal még a romantika világában álló Eötvös, tömérdek részletadat zsúfolódik kompozíciójába; olyan borzalmas színeket használ föl, olyan vad középkori jelenetek ábrázolására vállalkozik, amilyenekről a múlt század első felének illedelmes „polgárosult” művészete álmodni sem mert volna, s mégis: ezek a mai történelmi regények százszor gyanúsabbak, mint a XIX. század romantikus korképei; minden álarcukon keresztüllátunk s történelmi hátterüket legtöbbször festett kulisszáknak érezzük.

Az elszakított területek irodalmának ezer mentsége van erre, de nem állunk jobban a csonkaországi kísérletekkel sem, az egy Tündérkertet kivéve. Csupán ennek sikerült maximális aktualitásához a korhűség maximális látszatát is kelteni. Móricz emberformáló ösztöne ugyanis éppen a kulturálatlan típusok mintázásában lelki kedvét leginkább s a magyar múltból most csak ennek van a köztudatban „hitele”. Ki merné ma úgy megrajzolni a magyar reneszánsz műveltségi viszonyait, mint Kemény a Gyulai Pálban? Ha az író kultúrkörnyezetet keres, idegen alakokkal népesíti be regényét,mint Herczeg vagy Surányi. Móricz is eléggé belül marad annak az elképzelésnek a határain, amelyet Ady körvonalazott: vad bajszú, lármás, mokány nagyúr, meg Dózsa György szenvedő népe; de ő legalább szereti ezeket az alakokat s gazdag változatban mélyíti egyéni jellemekké őket, míg a legtöbb mai írónk, ha történelmi kompozíciókra vállalkozik, lélekben idegenül áll ezek előtt az alakok előtt s a nagyúrra ráárasztja palettája legfeketébb színeit, a jobbágyot pedig sokszor a legromantikusabb Viola-részvét aranyával glóriázza körül. Ez lehet a legnemesebb szándék sugallata, de történelmi szempontból is tarthatatlan, művészileg pedig, a tízedik, huszadik fölöntésben már elviselhetetlenül ízetlen és unalmas.

Mindez, ismétlem, nem csupán s nem mindenben a Vértoronyra vonatkozik, bár ez sem utolsó példája annak, hogy lehet a választott kort nem szeretni. Tabéry nem szereti a reneszánszot. Végigviszi főhősét Itálián, Beatrice magyarországi udvarán s a Dunai Tudós Társaság szórakozásain: mindenütt csak a sötét árnyakat festi. Ott válik melegebbé a hangja, ahol a regény végén a reformációnak örvendezhet. A Vértorony Tabéryja jellegzetesen barokk szellem, stílusában is, szétágazó kompozíciójában is, hősnőjének bizarr vallásos exaltációjában is, de talán legjellegzetesebben a borzalmas jelenetek részletezésében, amelyek egy erdészcsalád karóba húzatásának leírásában tetőződnek. Az a nyugodt, kesernyés humorú szellem, amilyennek Emlékkönyve mutatja Tabéryt, sehol nem található itt. Mintha valóban, programszerűen súrolgatná történelmünkről a „politikai patinát”, bizony nemegyszer a progresszív átértékelők naivságával, amint ez különösen Werbőczy szerepeltetésében látható, mindjárt a mű első lapjain.

Hol hát a regényben az az író, akinek vezéri jussa van a mai Erdély szellemi életében? Színes, hangulatosan megírt részletein kívül főleg abban a diszkrét lírai illatban, amellyel Fugger Katalinnak és három férfiának sorsát körülburkolja. Katalin meglehetősen modern alak, jórészt valami forradalmár diákkisasszony és ki százalékban egy misztikus rajongó keveréke, nem sok illúziókeltő erővel helyezve át Dózsa korába. De hite, részvéte, emberi nemessége őt teszi a munka legvonzóbb alakjává. Szépsége és jósága bűvöli köré a regény. Három legfontosabb férfihősét, az olasz udvar neveltjéből szerzetessé s keresztes alvezérré vált Darvadó Gergelyt, aki voltaképpen Drágfy-vér, jobbágyba oltva; aztán Drágfy Jánost, aki viszont kakukkfiók: nemtelen származású. (Szimbólum, amelynek a regény jóformán semmi hasznát nem tudja venni!) A harmadik férfi Katalin körül Thurzó György kamaragróf ; ennek a három különböző társadalmi típusnak az egymás mellé helyezése is jó elgondolás volna, ha kínálkozó ellentéteit az író el nem ejtené. A mese gazdag, érdekes ugyan, de nem egylendületű; túlságosan elágazik és jellemtörések árán jut előre. Az egyes jelenetek kidolgozása pedig sokszor félmegoldásokkal éri meg. Néha a történelmi beleélés hiánya, máskor az alakok elnagyoltsága vagy az elgondolás közhelyszerűsége okozza ezt.

De föltétlen értéke a regénynek nemes humanizmusa, amely némely divatos elfogultságával sem alacsonyabb rendű, mint az Eötvös Dózsa-regényéé. Tiszteletreméltó bátorsággal nyúl veszélyes erdélyi kérdésekhez s erdélyi volta különösen a mű második részében szembeszökő, ahol a parasztlázadásból mindössze annyit mutat, amennyi a Királyhágón túl lejátszódott. Érdeme e korfestés sok erős, találó vonása, s amit említeni is fölösleges: minden keserűsége ellenére hívő, lelkes magyarsága. Nyelve az a stilizált próza, amely az egyszerű elbeszélő hangot manapság szinte merőben kiszorította irodalmunkból: zsúfolt, néha mesterkélt, fölösleges díszekkel sallangozott, de legalább ízes, lendületes és sokszor szükségesen költői.

Ha egymás mellé teszem az Emlékkönyvet,amely bizonyára inkább pihenésül, különösebb igények nélkül született s a Vértornyot, amelyen a főmű miden nekifeszülése érzik, őszintén merem Tabérynak ajánlani, tegyen próbát a társadalmi regénnyel. Aki olyan emelkedetten s élesen látja és láttatja a mostani Erdélyt, azt hiszem, tisztább értéke alkotna a ma anyagából, mintha tovább is történelmi tárgyakkal kísérletezik, amelyek észrevehetően úgysem önmagukért érdeklik.

(Forrás: Napkelet 9. sz. 1931. szeptember 1.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése