Forrás: www.literatura.hu
I. József
Attila
II. a) Külvárosi éj
b)
Holt vidék
c) Téli éjszaka
d) Reménytelenül
e) A város peremén
f) Elégia
g) Eszmélet
h) Levegőt!
i) Thomas Mann üdvözlése
III. Összegzés
A 20. század egyik
legnagyobb, legérzékenyebb és legszerencsétlenebb sorsú magyar költője József
Attila, akinek életét végigkísérte a nélkülözés, a sehová sem tartozás és a
depresszió. Eközben igen termékeny és páratlanul magas színvonalú művészi
pályát járt be.
Költészetében
már kezdettől jelen vannak a gondolati elemek. József Attila nemcsak saját
korának, hanem az egész huszadik századnak az alapkérdéseit tudta költészete fő
mozgatójává tenni. Széleskörű filozófiai ismerettel rendelkezett. Már első
köteteiben is találkozunk az élet alapvető kérdéseire választ kereső versekkel.
Nagy gondolati verseit a Külvárosi éj
és a Medvetánc című kötetekben fogja
össze, de szinte minden versére a tudatosság, a tárgyias racionalitás, a
„szabad ész” működése és az önkifejezés jellemző.
Az
1932-ben megjelent Külvárosi éj című kötetének megjelenésekor még csak 27 éves,
de gondolatai azt tükrözik, hogy a költő ekkorra már az élet sok kínját és
keservét átélte. Míg korábbi verseiben világképének csak egy-egy vonása jelenik
meg, ez időtől fogva teljes körképet fest társadalmáról. Ekkorra alakította ki
azt a verstípust, amelyik a legjobban megfelelt a gondolkodó, a világ és a lét
problémáira választ kereső ember megfigyelő, elemző magatartásának s
gondolatainak logikus összefűzésére. A Medvetánc című kötet mottója szerint,
aki költő akar lenni, annak meg kell járnia a poklokat. Sajnos, József Attila
minden bugyrát megjárta.
Az
1930-as évek eleje nagy változást hozott életébe. Bekapcsolódott az illegális
kommunista párt munkájába, ahol megismerkedett Szántó Judittal. Szerelmi
kapcsolata és mozgalmi élete sem bizonyult tartósnak. Mindkettőben csalódott. A
forradalmár költő elmagányosodása után új fordulat következett be
költészetében. Nemcsak a szemlélete változott meg, hanem új költői eszközöket,
motívumokat épített egymásra. Versformájára a laza kötés, a változó szótagszám,
a szabálytalan rímképlet és a különböző hosszúságú strófák jellemzőek. A
külváros a költő társadalmi verseinek tipikus kiindulópontja: ezzel szembesíti
az olvasót. Még a leírás konkrét motívumai is hasonlítanak egymásra: a
Külvárosi éjben olajos rongyokban jelenik meg az éj, az Elégiában füst száll az ólmos ég alatt, A város peremén című versben puha szárnyakon száll a korom. Az 1932 után született versei
fokozatosan elkomorodnak, egyre gyakoribbá válik bennük az alkony, az este, az
ősz és a tél képe, a fagy, a hideg motívuma.
Ennek a költői
fordulatnak igazi kulcsverse a Külvárosi
éj. A vers két gondolati egységből áll. Az egyik részét a csönd, a sötétség
motívuma határozza meg. A csönd hatása félelmetes, a sivárság, a mozdulatlanság
élményét színezi, de ugyanakkor azt jelzi, hogy valami elkezdődött. Ezt a
költeményt kettéosztó egy sor jelzi: a vonatfütty nemcsak megtöri a csendet,
hanem jelképesen szól. A gyárvidék látványa baljós elemeket vetít elénk: az
omladék, a nedvesség, a nyirkosság képzete a szegénységet, a kifosztottságot
mutatja. Az ódai szárnyalású rész egy eljövendő jobb világ reményét sugallja:
„piros kisdedet álmodik”. A külvárosi éj már 1932-ben, a fasizmus előretörésének
idején keletkezett. Ez a magyarázata annak, hogy az utolsó égy sor ismét a
sötétséget, a mozdulatlanságot, a nyomorúságot idézi.
A költő a külvárosi éj
sivárságában a magyar valóság jellemzőire ismer rá. Az „indulni erőtlen”
moccanások és a lírai én teljes azonosulása ezzel a világgal, az itt élőkkel –
sejteti a jövőt a jelenben.
József Attila 1932-ben
írta a Holt vidék című versét, amely
hangulatában és gondolatmenetében, de még szerkezeti felépítésében is hasonlít
a Külvárosi éjhez.
Először
látképet kapunk a téli tájról, ahol a csönd, a mozdulatlanság, a ridegség és a
agy motívumaival érzékelteti a költő az elhagyatottságot; majd közelképet
kapunk egy tanyáról, ahol a szegénység, a reménytelenség, a kilátástalanság
hatja át az emberek lelkét, ahol még az ima sem segít. A vers a tél elemein
keresztül az emberi kiszolgáltatottságot, a nyomorúságot és a haldokló
társadalmat mutatja be.
Az
utolsó gondolat adja meg a magyarázatot az előzőkre: csak az uraság él jól.
A
költő a vidékről, a magyar társadalomról ad látleletet: általános a nyomor, a
szegénység az 1930-as években. Ez vetül rá a tájra, a táj a társadalmi helyzet
metaforája lesz.
József
Attila egyik legnagyobb, összefoglaló költeménye a Téli éjszaka, mely 1933-ban íródott. Az ember és a világmindenség
kapcsolatát, a lét és a nemlét vidékeit jeleníti meg. A tájrajzban ember
nélküli tájat mutat be, hogy ezzel is kiemelte azt a fegyelmezettséget és azt
az ésszerű tisztaságot, mellyel mind a külső, mind a belső világ zűrzavarával
szembenéz, és az értelmes rend megteremtésének vágyát vezeti elő. A felszólítás
is erre figyelmeztet: „Légy fegyelmezett!” Igen, valóban nagy önuralomra van
szükség ahhoz, hogy az ember elviselje azt a világot, amibe beleszületett, és
ahol élnie kell. A vidék leperzselt föld, hang- és ember nélküli, kietlen,
jeges. Minden holttá dermedt. A levegő tiszta áttetszőségében a dolgok
szerkezetéig látni. A jelenségek ebben a költeményben is kettős értelműek: a
„szép embertelenség” az ember nélküli tájra is vonatkozik, és az ember kozmikus
magányát is jelenti. Az ember nélküli táj után az élő emberi világba vezet a
vers. Először a távoli hegyek között lévő tanyát látjuk. A hazatérő földműves
alakja egyszerre reális és mitikus. Az ember elidegenedett munkájától,
eszközeitől, környezetétől.
Majd
perspektívaváltás következik. Elhagyjuk a kis tanya világát, és a kép az
éjszaka felszállásával a végtelenbe tágul. A csend világába érkezünk. A téli éj
kozmikussá nyílik. Már csak az éber tudat működik, az elme ráeszmél a
bebörtönözöttség, a lelakatoltság állapotára. Az ész sikeres harca nem oldja
fel a szív keserűségét. Visszatér az ember nélküli pusztaság képe is. Aztán
feltűnik a tehervonat látványa, és ez ismét visszavezet az emberi világba. Az
utolsó gondolatban megjelenik a lírai én, és kialakítja sajátos magatartását:
éberen virraszt a világ éjszakájában. Átélte az egyén szorongatott magányát
társadalmi és világméretekben. Szembenézett az űr közönyös félelmetességével,
az elembertelenedett, sivár világgal.
Az
utolsó szakasz adja a vershelyzetet: a szemlélő átélte a teljes
elidegenedettséget. Az embertelen világtól elidegenedett embert mint természeti
és társadalmi lényt és mint egyént, egyaránt sújtja a keserű felismerés: a téli
éjszaka metaforája. Nem marad más magatartási forma, mint fegyelmezetten
tudomásul venni ezt.
Az
1930-as évek különös erővel mutatták fel az elidegenülés különböző tüneteit.
József Attila egyrészt világosan felismerte ezt az állapotot: az ember idegenül
mozog a világban, amelyben mozgástere korlátozott és behatárolt.
Az
elidegenülés motívuma a leghangsúlyosabb képpel a Reménytelenül című vers Lassan,
tűnődve alcímű első részében (1933) jelent meg. Az emberi tudat drámáját
jeleníti meg a költemény: a felismerést, s az abból levont következtetéseket.
„A semmi ágán ül szívem, / kis teste hangtalan vacog, / köréje gyűlnek szelíden
/ s nézik, nézik a csillagok.” Az ember életútján sok mindent megpróbál,
tapasztalatai felnőtté teszik, s a folyamat egy pontján azt kell tudomásul
vennie, hogy sorsa le van zárva, nincs mit remélnie. Ez látszólag
ellentmondásos, pedig csak ellentétről van szó, ami az ember és az ember
nélküli világ kietlensége között feszül. A vers ezt a tragikus helyzetet „szép”
képek, harmonikus formai eszközök alkalmazásával fogalmazza meg. Az ember életében
egyszerre van jelen a tagadás és az igenlés, az ember elaljasodása és hőssé
válása, reménye és reménytelensége. Eközben hol egyik, hol másik oldal válik
hangsúlyosabbá.
Míg
a vers első részében a költő a lírai én belső állapotára utal, s szomorúan veszi
tudomásul a kozmosz szelíd közönyét, addig a második részben: a „Vas-színű
égbolt” a külső világra utal. Ridegebb, reménytelenebb a helyzetkép, mintha
fokozódna a lírai én magánya és szenvedése. Az idő múlása, a halál közeledése
könyörtelenebb. Harmónia és diszharmónia, idill és tragédia, kristálytiszta
egyszerűség és nehezen megfogalmazható szorongás, magányérzés, bonyolult,
kavargó félelmek egyaránt jellemzőek erre a versre is.
A város peremén című vers (1933) a
külváros szomorú tájával való azonosulás, önvallomás az odatartozásról s a
munkásosztály történelemalakító hivatásáról szól. Míg a Téli éjszaka az egyén léthelyzetét vizsgálja, A város peremén
alanya a munkásosztály. A költő sorsközösséget vállalva a munkássággal tekinti
végig osztályának történelmi színrelépését, szerepét. Kétely nélkül vallja
magát a külvároshoz tartozónak.
A
költeményt olyan módszerrel indítja a költő, mely más hasonló jellegű verseiben
– Óda, Eszmélet, Levegőt!, A Dunánál
– is megfigyelhető. A lírai ént körülvevő világ szemléleti képét kaptuk a hely:
„a város peremén” és az idő: „alkony” megjelölésével. A konkrét kép a „Lelkünkre
így ül ez a kor” sorral emelkedik általános szintre, s lesz az emberi élet
minőségének jelzője. A költő célja nem a harcra buzdítás, az agitáció, hanem a
munkásosztály társadalmi helyzetének elemzésre.
A
mű keretes szerkezetű. A keret között egy peremkerület képe tárul elénk. Nem
egy bizonyos helyet ír le a költő, hanem általánosít, mégis nagy precizitással,
szigorú rend szerint ábrázol. A vers mégsem naturalisztikus, hiszen elvont
hasonlatokkal van teli.
Az
1933-ban írt verset mélyen átjárják a marxizmus József Attila által jól ismert
tanításai, s a gondolkodásmódon túl a derűlátás is erre az eszmerendszerre
vezethető vissza. Meghirdeti a munkásság szükségszerűen bekövetkező
forradalmának győzelmét, és meghatározza a maga költői szerepét is. Sürgeti az
internacionálét. Az új rend megvalósulásával belső átalakulást jósol: erre utal
a „megvalósul” és a „tudomásul veszi” kifejezés is.
Az
utolsó részben a költő visszatér a valóságba, ahol az igék megválasztásával
hangsúlyozza mondanivalójának fontosságát. A vers végén újra feltör
optimizmusa, és a „de” szócska után a szebb jövő képei elevenednek meg. Újra
találkozunk a törvény és a rend fogalmával, és József Attila reméli, tudja,
hogy az eljövendő kor mindenhol létrehozza a harmóniát. A költemény címe
először Óda volt, a költő az Elégia ikerversének szánta.
A város peremén című ódával közöl egy
időben keletkezett az Elégia. A
versindító helyzet szinte azonos a két műben, de míg A város peremén című
versében a hangsúly a munkásosztály történelmi küldetésén van, addig az
Elégiában az osztály jelenlegi helyzetén. Míg az előzőben a jövő és a jelen
ellentétét feloldotta a forradalmi látomás, az Elégiában keserű hangon, a lírai
én szomorúságával szólal meg, és írja, hogy az „egész emberi világ itt készül”
a külvárosban, pedig „Itt minden csupa rom”, ahol a lelkek üressé váltak,
tehetetlenül vágyakozva kínlódnak.
A
vers műfaját tekintve is elégia, a jövőt szinte csak elérhetetlen távlatként
csillantja fel. Lényegét tekintve mégis azonos a két vers szemlélete. A költő
itt is teljesen azonosul osztályával. A vers két legfontosabb elve a szemlélődő
magatartás és a teljes azonosulás kibontása. Innen származik a költő, itt él,
és ide köti a sorsa, a jövője is. Hovatartozását egyszerű vallomásban mondja
ki: „Ez a hazám”.
A
vers alapgondolata a jövőre váró jelen, a mozgásra váró dermedtség, a
benépesedésre váró magány.
romok világa, a külváros nem szép. Mégis
fellelhetők a versben a széppé formálás elemei, hiszen nem egy idegen világot
mutat be a kötő, hanem a sajátját, ahol otthon érzi magát. Az Elégia a hazaszeretet
verse.
Az
1934-es év József Attila életének különösen nehéz, válságos időszaka volt: a
párttól elszakadt, Szántó Judithoz fűződő élettársi kapcsolata felbomlóban
volt. A körülmények alakulása egyre nyomasztóbbá vált számára. A költőt az
önállóság, a „felnőttség” problémája is foglalkoztatta: a gyermeki vágyakat
tudósító analitikus kezelés eredménytelensége is szerepet játszott abban, hogy
úgy érezte, nem tud „meglett ember”-ré válni.
Ebben
a kilátástalannak tűnő élethelyzetben született meg az Eszmélet című vers
(1934), az eddig elért költői eredményeket összegező költemény. Érzelmi
magányosságában a költő az emberi lét legfontosabb kérdéseit veti el: van-e
értelmes rendje a világnak, van-e értelme az emberi létnek? Az eredmény
lesújtó: „ami van, széthull darabokra”, „a törvény szövedéke mindig fölfeslik
valahol”. A szín, a szépség, a szabadság csak az álmok logikátlan, de
kötöttségektől mentes világában létezik. Ezzel az álombeli világgal szemben az
ébrenlétben a „vas világ rendje” uralkodik. A szellem hiába vágyik szabadságra,
újra és újra rácsokba ütközik. Ezzel a világgal szemben csak kélt magatartás
lehetséges. Az egyik a felnőtt emberé, aki nem ragaszkodik semmihez, tudomásul
veszi a világ törvényeit; tudja, hogy az élet csupán ráadás a halálra. Nem rab,
de nem is akar senkit rabságban tartani. Az így ábrázolt, értelemmel megélt
élettel állítja szembe és utasítja el a költő másik lehetőséget, a pillanatnyi
örömöknek élő ember kisszerű, állati szintre süllyedt létét. Az eszmélet mégis
diadalmaskodik, bár az örök éjben rohanó vonatok ablakai az idő múlását
mutatják. Ezek a vonatok nem ember nélküliek. A költő saját magát vetíti ki,
mintegy magára véve az emberiség életét. A vers nyugvópontra jut. Még akkor is,
ha mi tudjuk, hogy a vasút, a tehervonat végigkíséri a költő életét mint
végzetes motívum.
Az
1930-as évek második felében a fasizmus ideológiájának térhódítása Európában
szinte mindenütt éreztette hatását. Magyarország is megindult azon az úton,
amelynek eredményeként a náci Németország politikai érdekszférájába sodródott.
Ez a kor magyarázza meg József Attila ekkori politikai szemléletét, hangulatát,
az ekkor írt verseinek gondolati tartalmát. A költő, aki 1930-ban kapcsolatba
került az illegális kommunista párttal, tudatosan vallotta magát a
proletariátus költőjének. Később eltávolodott a mozgalomtól, s verseiben is
fokozatosan nagyobb hangsúlyt kapott az aktuális problémákból fakadó érzelem: a
nemzetféltés.
József
Attila ezekben az években komoly egzisztenciális és lelki válsággal is küzdött,
melynek súlyosságáról a 30-as évektől egyre gyakoribb pszichoanalitikus
kezelései tanúskodnak. A kort és kétségbeejtő személyes sorsát jelzi a Levegőt! című költeménye. A költő
fuldokló kiáltása ez egy embertelen világban az életet jelentő levegőért.
A verset indító kérdés erőteljes, indulatos.
Célja, hogy azonnal feszültséget teremtsen, s kifejezze azt a lehetőséget,
amelytől a költő éppen tart: „Ki tiltja meg, hogy elmondja, mi bántott hazafelé
menet?” Mint azt József Attila nagy gondolati verseinél megszoktuk, az
eszmélődést természeti képekből bontja ki. A vers itt is tájfestéssel kezdődik,
amelynek helyszíne a város pereme, hangulata pedig az őszi este. Nem véletlen
az sem, hogy éppen hazafelé tart: kései költészetének egy jellegzetes gondolata
a hazára találás és az otthonra lelés vágya.
A műben
szereplő hasonlatokkal képet kaphatunk a korról. A bokrok körben „fürkészve”
állnak, mintha azok is figyelnének valamit. Az elhagyott tájon csak egy
férfival találkozik, aki magába fordulva tovább baktat. Majd a költő
tapasztalatain keresztül ismerjük meg a kor ellentmondásait. A személyes élmény
először még csak az egyén szabadságát sértő államgépezet ellen irányul, de a
sorok jelentése már politikai tartalmat kap: az államgépezet nemcsak „számontart”,
de lehallgat s feljegyzéseket is készít.
Ezután
a „rendről” ír, ahol a külső és a belső rend hiányát éli meg: „Én nem ilyennek
képzeltem a rendet.” A vers keletkezésének idejében történik a Gömbös-kormány
átszervezése. Az 1935 áprilisában rendezett választást példátlan erőszak és
család jellemezte, amely József Attilát is mélyen érintette. Mindezt tetézve a
pszichoanalitikus kezelés eredményes, amely megállapította, hogy a költő
skizofréniában szenved. József Attila számára a kezelés még inkább tudatosítja
problémáit, s szinte belehajszolja a freudi mélylélektanba, s állandóan a
gyermekkori élményeiben keresi lelki torzulásainak okát. Így kerül egymás mellé
a versben a külső és a belső rend párhuzama. A két élményt az utolsó két
versszakban veti össze. Hirtelen visszacsap a jelenbe, amikor kijelenti: „Felnőttem
már.”
A
8. versszak utolsó sorában előkerül a másik fogalom, melyet a rend mellé állít
a költő, s ez a szabadság. Ez a két érték adja a vers alapélményét: a
nemzetféltést és a gyermekkorból feltörő fájdalmas érzéseket. Gyermekkorban a
rend azt jelenti: hogy „jó szóval oktat”, a szabadság pedig azt, hogy „játszani
enged”. József Attila számára egyik sem adatott meg. Ez a két élmény vonul
végig a versen, s párhuzamba állítja az állam és a polgár viszonyát a szülő és
a gyermek viszonyával.
Az
utolsó versszak méltó zárókép. A himnikus lendület összegzi mindazt, amit
József Attila önmagának és embertársainak üzenni kíván: „Az én vezérem
bensőmből vezérel! / Emberek, nem vadak - / elmék vagyunk! Szívünk míg vágyat
érlel, / nem kartoték adat. / Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet, / jó
szóval oktasd, játszani is engedd, / szép, komoly fiadat!” A költő azt reméli,
hogy ebben a szabadság szülte új rendben fog majd a személyiség kiteljesedni.
József
Attila olyan költő volt, akinek a szívében egyszerre „elidőz a tigris és a
szelíd őz”. Az egyéni lét poklából való felemelkedését osztályának, népének
boldogulásához kötötte. Felismerte, hogy a lélek fájdalmának enyhítéséhez a
társadalom átalakítása szükséges. Tudta, hogy a szabadság rend nélkül
embertelen anarchia, a rend pedig szabadság nélkül lélektelen erőszak. Nemcsak
hirdette a demokrácia lényegét, de hitte, hogy eljön az az idő, amikor a
szabadság és a rend uralja a világot.
Művészete
tanúságtétele annak, hogy a 20. században az emberiségnek az emberiségről csak
az szólhat igazán hitelesen, aki azokkal forrt össze, akik „hű meghallói a
törvényeknek”, s akik helytállnak az emberiségért.
József
Attila életének utolsó három évét két, egymással ellentétes irányú folyamat
jellemzi: helyzete egyre nehezebbé, sorsa egyre kilátástalanabbá válik,
költészete pedig egyre nagyobb mélységeket hódít meg. A fasizmus előretörése, a
hazai humanista szellemi erők gyengesége következtében mind nyomasztóbbá vált a
politikai légkör.
1937.
január 13-án a Szép Szó című
folyóirat meghívására Budapestre érkezett az emigrációba kényszerült nagy német
író, Thomas Mann. Az akkor már évtizedek óta világhírű író meghívása a hitleri
barbársággal szembeforduló humanista bátorság kifejezése volt. A Thomas Mann üdvözlése című vers az író
előadói estjének bevezetőjére készült, de a rendőrség nyilvános előadását
megtiltotta. József Attila a gyermeki bizalom hangján szól versében az íróhoz.
Őszinte megilletődés, öröm, féltés, aggodalom és feloldódó szorongás
váltakoznak ebben az alkalmi versben. Üdvözlő költemény, de mentes minden
hagyományos pátosztól. A költő az író szavaira váró közönség hangulatát a
pihenni vágyó gyermek lelkiállapotához hasonlítja, s az együvé tartozás
bensőséges hangján szólítja meg a legnemesebb polgári hagyományokat képviselő
antifasiszta írót, hogy meséljen az igazságról és a fényről, „hisz egymás
nélkül sötétben vagyunk”. Újfajta szövetség és újfajta ars poetica fogalmazódik
meg József Attila soraiban, amely azokat köti össze, akiknek nem mindegy az
emberiség sorsa: „itt vagy velünk együtt / s együtt vagyunk veled mindannyian,
/ kinek emberhez méltó gondja van.”
Az
embertelenség idején az emberségről és a szabadságról kell beszélni. Az aggodalom
kérdés formájában fogalmazódik meg: mi vár még az emberiségre, amelyet
iszonyatos kór gyötör, lesz-e még hely a jövőben a humanizmus számára.
Egyszerre megrázó és felrázó, tettekre sarkalló sorokban idézi meg az új
barbárság terjedését: „Most temettük el szegény Kosztolányit / s az emberségen,
mint rajta a rák, / nem egy szörny-állam iszonyata rág / … / meddig lesz hely,
hol fölolvashatod?”
A
költő olyan szemléletet és magatartást kíván a neves írótól, amely a valóság
tényeit vizsgálva szétválasztja a látszatot az igazságtól: „az igazat mondd, ne
csak a valódit”. A költeményt a humánum tiszta fénye világítja be, mely
eloszlatja a szellemi sötétséget, de megvilágítja a gondokat és a bajokat, és a
szépségnek is fényt ad. Thomas Mann férfias nyugalma, aktív humanizmusának
varázsa még azoknak is erőt sugároz, akik nem értik a nyelvét, de boldogan
szemlélik jelenlétét, amelyet a költő olyan megragadóan hangsúlyoz azzal a
kifejezéssel, hogy „fehérek közt egy európai”. Az „európai” minősítés itt a
humánumot, a kulturáltságot, az emberiség mellett történő elkötelezettséget
jelenti.
József
Attila a megalkuvás nélküli, teljes emberség igényét vallja egész
költészetében, amely megvéd minden emberi jogot megnyirbáló erőszakkal szemben.
A Thomas Mannt üdvözlő versében is a teljes emberiség jogát védi, hogy a férfi
férfi, a nő pedig nő maradjon, szabad és kedves, „s mind ember, mert ez egyre
kevesebb…”
József
Attila költészetének minden szavából érződik, mit szenvedett ez a boldogságra
készülő, önfeledten nevetni nem tudó, ordítozó és toporzékoló, kedves és
csöndes, a felnőttségben gyermek, gyermekségben árva ifjú ember. Mit szenvedett
magányában, félelmében, hogy végül 32 évesen örökre megpihenhessen.
Forrás: Házi dolgozatok
könyve 4., 67-74. old. – Szerkesztette: Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése