2013. dec. 3.

Varga Zsuzsanna: József Attila hazaszeretete

Forrás: József Attila a Dunánál 1935. -  www.irodalmijelen.hu


I.       Történelmi háttér
II.      a)      A Dunánál
         b)      Hazám
III.    Összegzés


         Azt gondolom, igen nehéz szavakban leírni a hazaszeretet fogalmát úgy, hogy az hűen tükrözze érzéseinket. Ennek az érzésnek a szívünkben, lelkünkben kell ott lennie, hogy annak fényében cselekedni tudjunk.

         Nagyon kevés embernek adatik meg az a kiváló képesség, hogy ezektől az érzésekről frázisok nélkül tudjon beszélni és írni.

         József Attilát azon írók közé sorolom, akiknek gondolataiból az igaz hazaszeretet sugárzik. Nagyságát emeli, hogy tette ezt akkor, amikor a fasizmus ideológiája hazánkban is fojtogatta a tisztán és mélyen érző emberek lelkét és szívét.

         Márpedig az 1930-as évek második fele ilyen volt. A fasizmus térhódítása Európában szinte mindenütt éreztette hatását. Magyarország is megindult azon az úton, amelynek eredményeként a náci Németország politikai érdekszférájába sodródott. Ez a kor magyarázza meg József Attila akkori politikai szemléletét, hangulatát, verseinek gondolati tartalmát. A költő, aki 1930-ban kapcsolatba került az illegális kommunista párttal, tudatosan vallotta magát a proletariátus kötőjének. Később eltávolodott a mozgalomtól, s verseiben is fokozatosan nagyobb hangsúlyt kapott az aktuális problémákból fakadó érzelmek kinyilvánítása: a nemzetféltés.


         1936-ban jelent meg a Szép Szó negyedik-ötödik száma, Mai magyarok régi magyarokról címmel történelmi tanulmányokat között. József Attila erre a felkérésre írta A Dunánál és a Hazám című verseket, amelyek bizonyos értelemben „programversek”. A költemények végül a Szép Szó önálló kötetének bevezető költeményei lettek.

         A Dunánál című óda József Attila hazaszeretetének egyik legszebb megszólalása.

A sokrétű mondanivaló kifejtését a versen „átfolyó” Duna képe mutatja. Ezekben az években talán József Attila az egyetlen költőnk, aki sajátos módon, újszerűen értelmezte önmagát és magyarságát. A Dunánál című költeményében valóságos ellen-fajelméletet alkot akkor, amikor Közép-Európa-szerte tért hódít a fajelmélet.

         Az óda három részből épül fel: az elsőben a költő a látványt ragadja meg, a másodikban kinyilvánítja felfogását róla, s a harmadikban pedig levonja következtetéseit. Az első rész főmotívumát a Duna képe és asszociációi alkotják. Ez egy tájleírás József Attila-i módon: „A rakodópart alsó kövén ültem, / néztem, hogy úszik el a dinnyehéj.” Ez a kép egy belső folyamatot is megindít: a messziről áramló víz a múltat, az idő folytonosságát idézi fel. A folyó hullámai és a történelem, az eső és a múlt a költő belső világában eggyé válnak. „Mintha szívemből folyt volna tova, / zavaros, bölcs és nagy volt a Duna.” József Attila tudja, hogy az embernek a történelmi idő zaklató kérdéseivel szembe kell néznie. A hullámok úgy mozognak, mint a dolgozó ember izmai, majd olyan édesen folynak, mint az édesanya meséi. A lehulló eső is a végtelen múlt képére emlékezteti: „Az idő árján úgy remegtek ők, mint sírköves, dülöngő temetők.”

         A második részt általános értelmű összefoglaló válasz az első részben feltett kérdésekre: a jelen embere csak a „százezer ős” tapasztalatát elsajátítva munkálkodhat. Az ősök küzdelmei a jelen emberének erőfeszítéseiben nyerik el értelmüket. A költőnek pedig az ősök nevében is szólnia kell. „Verset írunk – ők fogják ceruzámat / s én érzem őket és emlékezem.” Tehát az előbbi állítás ellentéte is igaz. Ezt a paradox gondolatot paradox képek sora mutatja meg egészen a befejezésig. Ez a rész tételeket fogalmaz meg, ezért változik meg a strófaszerkezet és a hangnem is. „… százezer ős szemlélget velem. / Látom, mit ők nem láttak, … S ők látják azt, az anyagba leszálltak, / mit én nem látok, ha vallani kell.” A második részből kitűnök a nemzedékek családi összetartozás-tudata.

         A harmadik részben a költemény hangja ünnepélyes és emelkedett lesz. A költő a múltból és a jelenből vonja le a tanulságot a jövő számára. Először saját közvetlen múltját veszi birtokba, apja és édesanyja emlékét idézi fel, hogy különböző származásukkal utaljon a fajelmélet hazugságaira, és kimondhassa a felelősséggel járó tételt: „A világ vagyok – minden, ami volt, van”. Aztán egyéni létét kiterjeszti az őssejtig valamennyi ősre, végül már az egész világot felöleli. A történelembe a múlt minden eseménye egyenrangúan beletartozik. A teljes múltat a költő a történelmi harcok két típusával, a nemzeti- és osztályküzdelmekkel érzékelteti. Az utolsó két sorban jelenik meg a „rendezni” ige, ami nemcsak a Duna-völgyi népek megbékélését és összefogását jelenti, felhívás egy nagy társadalmi rendezésre s az abban való részvételre is vonatkozik. A múltért, a jelenért és a jövőért egyaránt felelős az egyén. Majd újra megjelenik a kezdőkép: a Duna hullámai a múltat, jelent és jövőt egyszerre görgetik tova, és egyetlen nagy tanulsággal szolgál, egyetlen nagy feladatot tű elénk: „A harcot, amelyet őseink vívtak, / békével oldja az emlékezés / s rendezni végre közös dolgainkat, / ez a mi munkánk; és nem is kevés.” Ezeket az agitatív gondolatokat nemcsak nemzetének fogalmazza meg, hanem a Duna-völgyi kis népeknek is, felszólítva őket a megbékélésre, az összefogásra. Ez egy nagy társadalmi rendezésre is felhívás: a múlt küzdelmeit csak közös dolgaink rendezése oldhatja békés emlékezéssé. Hirdeti, hogy a Duna menti népek megbékélése lehet a záloga egy szebb, békésebb, szelídebb jövőnek.

         Ezek a gondolatok a ma élő és a mát továbbvivő ember számára is szólhatnának, hiszen a körülöttünk lévő politikai feszültséget az értelem szavával kellene megoldani, hogy a népek nagy családjában – az Unióban – emelt fővel tudjunk élni.

         A Szép Szó 1973. júniusi, Mi a magyar most? című különszámához írta József Attila a Hazám című szonettciklusát, amely a magyarságért érzett felelősség utolsó nagy költeménye.

         A Hazám a nemzetközi fasizmus és a saját áruló urainak szorításába került nemzet sorsának átfogó képe; az igazi hazafiság kifejezése, mert egyesül benne a hibákat és bűnöket leleplező kíméletlen igazmondás és a hazához való feltétlen hűség gondolata.

         A szonettek önmagukban is zárt egészek, mégis egymásba kapcsolódó füzért alkotnak. Összefogja őket a költői én állandó jelenléte, aki az első és utolsó szonettben közvetlenül is megszólal.
        
         A bevezető szonett a nyári éjszaka különös hangulatában hazatérő férfi, a lírai én alakját mutatja, akire az utcán háló emberek látványával „rácsap” a nyomasztó valóság. Tudatára ébred, hogy eszméletét, nyelvét a nemzeti közösségtől kapta. Ugyanakkor megdöbbenve állapítja meg, hogy ennek a közösségnek legfőbb jellemvonása: a nyomor. A költő itt az országot mutatja be. A megszemélyesítésekkel – „tapsikoltak a jázminok” – a szép tájat állítja szembe a „nemzeti nyomor”-ral.

         A következő öt szonettben a „nemzeti nyomor” képeit idézi elénk József Attila. Először a falu, a parasztság helyzetéről szól. Rideg tényeket felsorolva ad hírt a falu elmaradottságáról, kiszolgáltatottságáról. Az „Ezernyi fajta népbetegség” kezdéssel megmutatja a bajok megszüntetésének módját is: „föl kéne szabadulni”, s „a dolgozó nép okos gyülekezetésben / hányni-vetni meg száz bajunk”. A földművelők élete nehéz, hiszen a földesúr sok esetben elűzi őket otthonról. A társadalmi körképben gazdag képsorokban tárja fel a nemzeti nyomor ezer megnyilatkozását: a nyílt szavazásos, csendőrök által biztosított választási rendszert: „Cicáznak a szép csendőrtollak”; az Amerikába „kitántorgó” másfél millió magyart; a kizsákmányolt munkásokat, akiknek körülményei nyomorúságosak. A költő joggal kérdezi: „miért nem a munkás védelmére gyámolítják a gyáripart.”? A munkabérről gúnyosan jegyzi meg: „kuncog a krajcár: ennyiért dolgoztál, nem épp semmiért”.

         Bírálja az embertelen földesurat is: „Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény”; a tengődő szegényparasztságot: „a summás sárgul, mint az asztag, de követelni nem serény.”; a terrorral megfélemlített népet: „Fortélyos félelem igazgat”. De keserűen emlegeti az elnyomottak „lelki restségét” és a megalkuvást is.

         A befejező részben a költő minden elmaradottság ellenére szereti szülőföldjét, s „sikoltva” kiált fel ennyi nyomorúság láttán, és ösztönösen tör fel belőle: „édes Hazám, fogadj szivedbe, hadd legyek hűséges fiad!” A vers utolsó sorai közvetlenül is a német fasiszta elnyomás halálos veszélyére céloznak. József Attila tudta: hazafisága most azt követeli, hogy azonosuljon a létében veszélyeztetett magyarság sorsával: „Adj magyarságot a magyarnak, hogy mi ne legyünk német gyarmat”. A költő életének a nép életével való elválaszthatatlan kapcsolata adja József Attila hazafiságának tartalmát. Reméli, hogy „az édes haza” sorsa jobbra fordul. Ebben a jelzős szerkezetben fogalmazódik meg a vers legfőbb mondanivalója: a hazafiság és a nemzetköziség, a haza és a haladás együttes szolgálatának parancsa.

         A vers nagyszabású áttekintést ad az ország állapotáról. Leírása valósághű. Nemcsak a jelenről ír, hanem a jövőről is. Előre látja, hogy népünk felszabadul, s akkor majd „a hozzáértő, dolgozó nép okos gyülekezetében” fogja intézni az ország ügyeit, s akkor a költő is „szépet, jót” fog írni.

         József Attila egy embertelen korban, egy emberidegen világ mind nagyobb terhével küzdve törekedett a teljes emberi és költői élet megvalósítására. Törekvése tragikusan reménytelen volt. Mindenhol a világ kegyetlen törvényeibe ütközött. Nem tudott megbékélni a világ értelmetlenségével, s a maga módján, a költészetével azon munkálkodott, hogy az értelem rendjének tiszta törvényeit állítsa az emberek elé. Célját elérte, hiszen zseniálisat alkotott.

Forrás: Házi dolgozatok könyve 4.,75-78. old. – Szerkesztette: Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése