2013. dec. 3.

A középkor irodalma

Villon (1431?-1461

I.       a)      A középkor ideje
         b)      A kultúra és a társadalom
II.      a)      Az egyházi kultúra
                   -        Szerzetesek
                   -        Szent Ágoston Vallomások
         b)      Az egyházi irodalom
                   -        Assisi Szent Ferenc Naphimnusz
                   -        Mária-kultusz
         c)      Ómagyar Mária-siralom
         d)      A prédikáció: Halotti Beszéd és Könyörgés
         c)      A legenda: Margit-legenda
         f)       A világi kultúra
         g)      Lovagok
                   -        Lovageposz: Roland-ének
                   -        Lovagregény: Trisztán és Izolda
                   -        Trubadúrok
         h)      Dante Isteni színjáték
         i)       Vágáns költészet – Villon Nagy testamentum
         j)       A középkori zene
         k)      A középkor építészete
III.    Összegzés


         A középkor elsősorban történelmi korszak, kezdetét a tudomány az 5. század végétől, a Nyugatrómai Birodalom bukásától számítja. Virágkora a 11-14. század, alkonya a 15-16. század. Művelődéstörténeti szempontból a középkor szűkebb időszakot jelent: az 5. századtól bontakozik ki, és a 14. század első felében kialakuló új korszak, a reneszánsz zárja le.

         Az emberiség történetének ellentmondásos, de értékeiben igen gazdag korszaka ez. Hosszú üldöztetés után eléri célját a kereszténység, véres háborúk után új birodalmak születnek. Emberek ezrei pusztulnak pestisben, keresztes hadjáratokban, s közben csodálatos tudományos és művészeti műalkotások születnek. A középkori kultúra a mai európai kultúra, a civilizáció kezdete. A középkor csodái közé tartoznak azok a világi egyetemek (a párizsi Sorbonne, a bolognai, a firenzei, a prágai és a krakkói), melyeken már univerzális képzés folyt: a „hét szabad művészet” (grammatika, retorika, dialektika és aritmetika, geometria, asztronómia, zene) mellett orvostudományt, jogot és teológiát is oktattak.

         A középkor „sötétnek” nevezett évszázadaiban (5-9. század) Európa jelentős részén igen alacsony szintre esett vissza a műveltség. Az emberiség fejlődése mégsem torpant meg ez idő alatt. Új szellemiséget, új világnézetet hozott a keresztény vallás, mely elsősorban a szegények és megalázottak között terjedt.  Az új vallás elutasította a nemzeti vagy társadalmi elzárkózást, s a megváltás eszméjét mindenkire kiterjesztette. Isten előtt minden embert egyenlővé tett, s az emberi élet elpusztítását bűnnek tartotta. A kialakuló feudális társadalomban nagy szerepet játszott az egyház, ami a törvényesség elvét, a műveltség igényét képviselte. A középkori egyház világszemléletének középpontjában az Isten és az ő világa állt, szemben az ókori műveltséggel, mely az emberre és világára összpontosította a figyelmet. Az egyház a földi élet célját a túlvilági boldogság, az örök üdvösség elnyerésében jelölte meg: siralomvölgynek mondta a földi életet, mely csak a túlvilághoz vezető út állomása. Az alapérték legfontosabb jellemzője a mindent átható keresztény szemlélet volt: a földi világ és a földi lét mulandó és tökéletlen, mellyel szemben ott áll a  tökéletesség, a végtelen és örök világa, Krisztus világa, aki az erényes élet legfőbb példája.


         A szellemi, művelődési élet központjai a kolostorok voltak. Mellettük a szerzetesrendek foltattak kultúrateremtő és kultúraterjesztő tevékenységet. A szerzetesek lelkészi feladataik mellett tanítottak, könyveket írtak és másoltak, képeket festettek, betegeket gyógyítottak. A középkor szerzetesrendjei közül a szent Benedek rendje, a „bencés” papok közössége emelkedett ki. Később alakultak az Ágoston-rendiek, a cisztercita vagy ferences szerzetesek rendje, akik latin nyelvű kultúrát terjesztettek. Az egyházi irodalom egyik képviselője Szent Ágoston, aki kezdetben tékozló életet élt, majd pedig óriási tekintélyre tett szert. Átvette a keresztyén filozófiába mindazt, amit az antikban fontosnak tartott. Teológiája szerint legjobb jó az Isten. A Sátán célja az, hogy bűnbe vigye az embert, s Isten célja pedig az, hogy az embert megmentse a Sátántól. Véleménye szerint a világban a harmónia a legcsodálatosabb. Vallomások című művében az önvallomás, a gyónás, az ima, a filozófiai elmélkedések és életrajzi adalékok keverednek. Az első rész (I-IX. könyv) életrajzi jellegű, Ágoston belső, lelki fejlődését mutatja be megtéréséig (édesanyja haláláig). A második rész (X. könyv) egy kicsit elvontabb: Ágoston saját lelkét a bűn és erény csatájának színtereként tárja fel. A harmadik rész (XI-XIII. könyv) a Teremtés könyvének magyarázatát tartalmazza: a semmiből való teremtés kérdéseit tárgyalja. A műben első ízben tekinthetünk bele az emberi lélek mélységeibe, egy keresztény hívő lelkébe. A három rész a lélek három állomásának felel meg (megtérés, önelemzés, kinyilatkoztatás) az Istenhez való közeledés útján. A keresztény szemlélet azt vallotta: a túlvilági boldogsághoz az önmegtagadáson keresztül vezet az út. Az ember legnagyobb ellensége a test, ezért böjttel, önsanyargatással kell kínozni a lélek megtisztulása érdekében.

         Az egyházi irodalom nyelve a latin volt, de később megindult a latin szövegek átdolgozása a különböző nemzeti nyelvekre. A vallásos irodalom műfajai közül az imádság, a prédikáció, a passió, a példabeszéd, a látomás, a himnusz és a legenda volt a legnépszerűbb. Az egyházi lírai költészet a himnuszokban érte el a csúcspontját. A középkori himnuszok istentiszteletek alatt énekelt Istent magasztaló, a szenteket dicsőítő, emelkedett hangulatú költemények. A himnuszköltők között is a legkiválóbbak közé tartozik Assisi Szent Ferenc (1182-1226), a ferences rend megalapítója. Költészetében a hitnek egészen más szellemisége szólal meg. A nép nyelvén ír és prédikál. Olasz nyelven írja híres énekét, a Naphimnuszt, mely a Mindenhatóhoz szól. Isten szinte azonosul a világgal, s a költő a természeti jelenségeket (nap, hold, csillagok, szél, víz, tűz) testvéreiként szólítja meg. Assisi Szent Ferenc számára a természet már nem a megvetendő siralomvölgy, hanem Isten gyönyörű alkotása. Isten dicsőítésében egyben a béke hirdetése is a himnusz. Assisi Szent Ferenc szellemiségének hatása az európai kultúrára az elkövetkező évszázadokra erősen rányomta bélyegét.

         A 12. század végén és a 13. század elején szembetűnő a Mária-kultusz alakulása. Jézus anyját a himnuszok minden ember anyjaként szólítják meg. A Mária-himnuszokban évszázadokig ez a gondolat tér vissza, különösen a cisztercita rend kialakulásával és erősödésével.

         A Mária-himnuszok egyik fajtája a siralomének. A Mária-siralmakban valóságos földi érzések, emberi fájdalmak, e világi gondok is kifejezésre jutottak.

         A középkori magyar nyelvű költészet első lejegyzett alkotása az Ómagyar Mária-siralom 1300 táján íródott, amelyben már fejlett rímek és tudatosan alkalmazott alliterációk találhatók. Változatos a rímelhelyezése: van benne párosrím (aabb), félrím (xaxa) és bokorrím is (aaa). Gyakori stilisztikai formája a túlzófok „világ világa”, melynek az lehet a jelentése: legragyogóbb világosság, fényesség.

         A költeményben Mária egyes szám első személyben szólal meg. A fia kínhalálát szemlélő asszony tehetetlen kétségbeesésében szólal meg. Hol önmaga nyomorult állapotát zokogja el, hol pedig fiát szólítja meg anyai becézgetéssel, s önmagát ajánlja fel a halálnak gyermeke helyett, hol pedig Jézus kínzóihoz könyörög kegyelemért. A vers befejezésében feltör a tébolyult anyai sikoly: ha már nem mentheti meg egyetlen fiát, legalább osztozni akar vele a halálban.

         A prédikáció eredete a Bibliáig nyúlik vissza. Az Újszövetség számos részlete jelentett követendő példát a középkori beszédek számára is.

         A Halotti Beszéd és Könyörgés 1200 körül keletkezett. Első magyar nyelvemlékünk, mely egy latin nyelvű prédikáció magyarra fordítása. A szertartási rend értelmében a koporsónak a sírba lebocsátása és szentelt vízzel való meghintése után hangzott el. A korabeli pap a halál megrendítő komorságát idézi fel. A bűn végzetes voltát igazolja, feleleveníti a paradicsombeli tilalmat, Ádám bűnbeesését és következményeit. Figyelmeztető gesztussal mutat a sírgödörbe: egy ember sem kerülheti el ezt a „vermet”, mert mindnyájan afelé közeledünk. Befejezésként imádkozásra szólít fel, a halott bűnös lelkekért. A szöveg kélt részből áll. Az első a beszéd, a második liturgikus szöveg, amelytől a szertartást végző pap nem térhetett el.

         A középkori legenda Krisztus, Szűz Mária vagy valamely szent életének, a velük kapcsolatos csodás történet prózai vagy verses elbeszélése. A szerzők legtöbbször egyesítették a földi létet megvető, az istenes életet propagáló történeteket az antik regényből, és a keleti mesekincsből vett motívumokkal tették érdekessé. A legendák kezdetben latin nyelven árasztották el Európát. Később, a 12-13. században anyanyelven szólaltak meg. Latin nyelven születtek meg az első magyarországi legendák, a 11-12. században Szent Istvánról, Szent Imréről, Szent Lászlóról, Gellért püspökről.

         A magyar nyelvű irodalom kezdetét a 13. század elejére vagy közepére kell tenni. A Margit-legenda, IV. Béla király szentté avatott leányának a története, 1310 körül keletkezett magyar nyelven. Margit az egyház által teremtett ideál megtestesítője. A legenda egyes eseményei a jellemzés eszközei. Margit rendkívüli egyéniség, aki a földi élet megvetésében, önsanyargató aszkézisben és a szegénységhez való ragaszkodásban minden társa fölött áll, s mennyei boldogságra törekszik.

         A Margit-legenda szerkezete nem egységes, négy különböző részből áll. Az első Szent Margit kolostori életéről szól, a második a halálát követő csodatételeit beszéli el, a harmadik a szentté avatási eljárás során kihallgatott apácák vallomásait írja meg, a negyedik rész a papok és világi személyek tanúságtételéből áll. Szent Margit élettörténetének eseményeit nem különíti el a legenda önálló fejezetekre, hanem bekezdéssel jelzi, hogy egy újabb példamutató cselekedet elbeszélése kezdődik.

          A keresztes háborúk után megjelent a polgárság, s vele együtt a középkori értelmiség is, aki szellemi munkából élt. A keresztes háborúk létrehozták a „lovagság” intézményét, s kitágították a középkori ember világképét. A lovagi ideál volt az európai ember egyik legelső olyan eszménye, amely már ezen a világon kereste és találta meg az élet értelmét, nem pedig a másvilágon. A lovag kötelességei közé tartozott a keresztény hit védelme, az elesettek, a gyámoltalanok, a nők oltalmazása. Az udvariasság, a testi ápoltság, a vidámság és az udvari szerelem a lovagias viselkedés jellemzői voltak. Így lettek a szellemi élet központjai az egyetemek, a főúri várkastélyok és a királyi udvarok. A lovagi kultúra teremtette meg a lovagi epikát: a lovageposzt és a lovagregényt. A lovageszményt dicsőítő hősi énekek közül a legnevezetesebb a francia Roland-ének a 12. századból. Roland, a császár rokona, a szaracénok ellen küzdve esik el árulás következtében a Pireneusok hegyei között. A költeményt a keresztes hadjáratok lelkesedése hatja át. Hősei igazi lovagok, akik Istenért, a királyért és Franciaországért harcolnak.

         A lovagi irodalom másik kiemelkedő műfaja a lovagregény. A középkor egyik leghíresebb lovagregénye, a Trisztán és Izolda a kelta mondára vezethető vissza. Trisztán megöli a hatalmas vérszomjas óriást, Morholtot, de a küzdelemben maga is halálos sebet kap, s csak abban az országban tudják meggyógyítani, ahonnan a ebet okozó méreg származik. Trisztán eljut az ír partokra, és ott a királylány, Aranyhajú Izolda meg is gyógyítja. hazatérése után menekülnie kell, hiszen mindketten ittak az örök szerelem italából. Ezzel megpecsételődik sorsuk: a fellángoló szenvedély ellen semmit sem tehetnek. Trisztán feleségül veszi Fehérkezű Izoldát, de amikor újra halálosan megsebesül, szerelméért üzen, de felesége félrevezeti a haldokló hőst. Trisztán meghal, szerelmese, Aranyhajú Izolda pedig követi a halálba.

         Ebben a műben az örök, legyőzhetetlen szerelem játssza a főszerepet. Trisztán és Izolda szerelme mellett eltörpül a világ minden gondja, semmivé foszlanak a vallási és a társadalmi kötöttségek. A kor felfogása szerint ilyen szenvedély csak házasságon kívül létezhet, hiszen a feudális házasság alapja nem a szerelem. Szükségszerű a halálos kifejlet,  hiszen a regény nem tudja törvényesíteni a főhősök szerelmét. Már csak a halálban lehetnek egymáséi, a sírokból kinövő, összeölelkező virágok formájában.

         A 12. század elejére a lovagság már nem egyszerűen a nemesi rétegek hadi szolgálatokat vállaló csoportja volt, hanem olyan társadalmi kör, amelynek fejedelmi és grófi udvarokban kultúrája alakult ki. Ennek a kultúrának egyik legjellemzőbb megnyilvánulása a hadijátékok szimbolikus liturgiája volt, amely a szolgálat vallásos gondolata köré szereződött. A korábbi lovagság a szolgálatot Isten és hűbérura iránt elkötelezett életformának tekintette. A 12. század elején kialakuló újfajta lovagi költészet ezt a viszonyt a világi élet területére vitte át, amelynek középpontjában a nő eszménye állt, neki szolgáltak, hódoltak szerelemmel. A lovagvilág jellegzetes szerelmi költészetének, a trubadúrlírának, Provance volt a bölcsője. Itt a trubadúrok provánszul énekeltek. Mindez német földre is átterjedt, ottani művelői a minnesängerek voltak. A szerelmes nő csak férjes nő lehetett, lány sohasem. Házasság és szerelem nem egyeztethető össze ebben a lírában. Igazán nagy mű csak akkor születik ebben a korban, amikor a személyes élmény és az őszinte hang megtöri a sablonos formát. Walther von der Vogelweide, a német irodalom legnagyobb lírikusa, aki egyénivé tudta tenni e műfajt azzal, hogy verseiben összeolvasztotta a népdal és a vágánsköltészet elemeit. Témái sokrétűsége, érzelmi gazdagsága, újszerű formai megoldásai révén a lovagi költészet a magasba ívelt. Lírájában nem az elérhetetlen nő után epekedik, hanem kölcsönös, beteljesülő szerelemre vágyik. Verseiben a természet a szerelmesek találkozásának színtere, és a földi szerelem elszakad a Mária-himnuszok égi szerelmének motívumaitól.

         A középkori irodalom legkiemelkedőbb egyénisége Dante Alighieri, a nemesi családból származó költő, tudós, politikus. 1265 májusában Firenzében született, és 1321 szeptemberében Ravennában száműzetésben halt meg. Dante a Német-Római Birodalomról és a békéről álmodozott. Olaszos szenvedéllyel vetette bele magát a pápaság és a császárság küzdelmébe. Előbb a pápapárti (guelfek) fehérek (mérsékeltek) oldalán harcolt. 1302-ben száműzték Firenzéből, majd a pápasággal szembeforduló császárpártiaktól (ghibellinek) várta és remélte a világbékét.

         Dante életét mindvégig a firenzei polgárháború eseményei és Beatrice emléke kísérte, azé a lányé, akit 9 évesen pillantott meg, s ettől kezdve egész életének meghatározó élménye lett. Beatrice 1290-beli halála miatti vívódások hatása alatt írta első költői művét, Az új életet. Ezt a 31 költeményből álló alkotást Beatricének szentelte. Ez az ihlet egy életen át vezérlő szimbóluma volt költői hitvallásának.

         A filozófiában is jártas költő már olasz nyelven írta a Vendégségben című művét, ami a humanizmus felé mutat. Arra hívja fel kora társadalma figyelmét, hogy az igazi nemesség forrása nem a vagyon, hanem a „virtus”, az erény.

         A nép nyelvén való Ékesszólásról című tanulmányában az olasz nyelvhasználat mellett áll ki a holt latinnal szemben. A világi nyelvet az irodalmi nyelv rangjára akarja emelni.

         A költő vágya és álma fogalmazódik meg Az egyeduralom című prózai alkotásában, ahol a világ egységéről, az emberi testvériségről ír.

         Dante legismertebb és legfantasztikusabb műve, az Isteni színjáték száműzetésének végső reményvesztettségében íródott Ravennában. Dante ezzel az alkotásával teremtette meg az olasz irodalmi nyelvet. A mű eredeti címe: Komédia, melyet az utókor az isteni jelzővel illet. A mű legjobb magyar nyelvű fordítója, Babits méltán minősítette az európai irodalom történetében a legnagyobb költeménynek. Helytálló ez az állítás, hiszen ilyen univerzális mű nincs még egy az  európai irodalomban. Egyszerre az emberiség egészéről szóló epika, egy lírai én belső történetének kifejezése és drámai jelenetek nagy kompozíciója, ami valóban a Másvilág három nagy birodalmáról szóló „útleírás”. A műben Dante egyetlen szóépítménybe foglalja össze a világegyetemről alkotott képét: vallásos hitét, filozófiáját, erkölcstanát, tudásának egész anyagát, s így válik a mű a középkor enciklopédiájává.

         Műfaja túlvilági látomás. Szerkezeti egysége, az Istenképre emlékeztetve, három részre tagolódik: Pokol, Purgatórium, Paradicsom. Egy bevezetőből és 3x33 énekből áll. Strófája háromsorú rímes vers, a tercina. Az egyes másvilági birodalmak szintén 3x3 részből épülnek fel: 9 körből, 9 gyűrűből és 9 égből. A hármas, illetve a kilences számnak misztikus értelme van: a 3 a Szentháromságra, a 9 pedig Beatricére utal.

         A mű főhőse maga a költő (vándor), aki a krisztusi korban (az emberélet útjának felén), 1300 nagycsütörtökén eltéved az életben, és a „nagy sötétlő erdőbe” jut, ahol három vadállat állja útját: a kéjvágy párduca, a gőg és erőszak oroszlánja és a kapzsiság nőstényfarkasa. A vándor szeretne feljutni az erény dombjára, de a három vadállat útját állja. Ekkor találkozik Vergilius árnyával, aki a halott, mennyei szerelmes, Beatrice követe a túlvilágról. A nagy római költő kalauzolja végig a vándort a Poklom és a Purgatóriumon át a földi Paradicsomig, ahol már Beatrice veszi át szerepét, s vezeti a mennyei Paradicsomba földi szerelmesét az Isten látásáig, 1300, húsvét hetének szerdáján.

         A vándorlás útján a költő azt látja, hogy a Pokolban a földi bűnök, gonoszságok méltán nyerik el büntetésüket. A Pokol kapujának felirata: „Ki itt belépsz, hagy fel minden reménnyel!” is jelzi ezt. A mű hőse a mindent tudni akarás kíváncsiságával járja be a kárhozottak birodalmát. Kutatja a híres embereket, hírt akar vinni róluk az élőknek, hogy figyelmeztesse, tanítsa a földi kortársait a bűnök következményeire. Elismeri a büntetés jogosságát, de szánalmat kelt szívében a sok-sok szenvedés. Meghatja a híres szerelmesek (Didó királynő, Kleopátra, Trisztán) sorsa, együtt érez velük, hiszen maga is érezte a szerelem gyötrő kínjait. A Pokolban rend és hierarchia van. A bűnösök bűnük súlya szerint más-más csoportba, körbe és ezen belül bugyorba tartoznak: mértéktelenek, eretnekek, erőszakosak, csalók és árulók. A Pokol legmélyebb bugyrában jégbe fagyva Lucifer vezekel, aki arra van kárhoztatva, hogy mindvégig szájában tartsa Júdást (Jézus árulóját), Brutust és Cassiust (Ceasar gyilkosait), akik megérdemelt büntetésükben szenvednek. Odüsszeusszal a hamis tanácsadók között találkozik, akit a világmindenség megismerésének telhetetlen vágya sodort ide.

         A föld oldalán emelkedik a Purgatórium hegye. Legtetején a Földi Paradicsom. A Purgatóriumban azok vannak, akik kisebb bűnöket követtek el, gyónás nélkül jutottak a másvilágra. A Purgatórium 31. énekében megjelenik Beatrice, aki Dantét az istenlátásig vezeti, s ezzel a túlvilági utast céljához segíti. A szerelem lényege Dante művében is eszköz a magasabb tökéletesség, az istenség megközelítésére.

         A Paradicsomban Dantét már Beatrice kíséri, vele száll fel a Paradicsom egyre fényesebb egeibe. Beatricét az angyalok istennőként szeretik szépségéért, tisztaságáért. Végül a legszélső égkör határain túl pillanthatja meg Dante az Atya, a Fiú és a Szentlélek személyű Istent.

         Dante művében találjuk meg az új típusú embert, a világot megismerni, Istent megérteni akaró ember ideálját. Vallásfilozófiai mű, de nagyon sok racionális elemet tartalmaz. Dante felismeri, hogy kora társadalmában olyan emberekre van szükség, akiknek tudásvágya és kitartása van a jó, a szép, az értékes megteremtése iránt. A mű már sejteti a reneszánsz ember életszemléletét.

         A latin nyelvű egyházi irodalom teremtette meg a vágánsköltészetet, ami a 12-13. századra a világi lírának egy erősebb, harsányabb hangú ágává fejlődött, amely az egyéniség és az ösztönök szabad kibontakozásáért szállt síkra az egyházi világnézet túlzásaival szemben. Költeményeikben keserű indulattal ostorozzák a papokat, a nemeseket és a parasztokat. Haragjuk a pénz hatalma és ereje ellen jut kifejezésre. Nem ismernek születési nemességet, és lenéznek mindenkit, aki műveletlen. Legfőbb témájuk az életöröm hirdetése, a szerelem dicsérete, az ifjúság magasztalása. A főleg latinul írt versek rendkívül változatos formájú, többször refrénnel is ellátott rímes alkotások. Gyakran a himnuszok dallamára komponálták őket. A leghíresebb gyűjtemény, a 13. századból való Carmina Burana, több mint kétszáz latin nyelvű diákéneket tartalmaz.

         A vándordiákok zenei és irodalmi hagyománya jelentősen meghatározta a Francois Villon (1431?-1461) francia költő művészetét is, aki a középkor másik nagy rendszerező, zseniális egyénisége. Az apja korai halála miatt árván maradt fiút nagybátyja, a jómódú egyházi férfiú és paptanár fogadta házába. Francois nevelőapja iránti hálából vette fel a Villon nevet. A százéves háború alatt nyomorba süllyedt Franciaország. A híres Sorbonne egyetem banditák menedékhelye lett. Villon itt keveredett a „Kagylósok” hírhedt bandájába. 1455-ben önvédelemből leszúrt egy papot, és ettől kezdve egész életét a bujdosás, halálfélelme, a pokoltól való rettegése és az isteni könyörületben való reménykedése a középkorhoz kapcsolta. Élete fő művei a Kis testamentum, ami inkább diákos tréfálkozások összessége, mint irodalmi mű, viszont a Nagy testamentum már igazi műalkotás. Önéletrajz komoly elmélkedéssel, amelyből a belső lelki válság és a haláltól való rettegés fejeződik ki. A mű 173 nyolcsoros strófából áll. 15 ballada, egy rondó, egy dal, egy panasz, egy tanítás és egy sírfelirat ékelődik a versszakok közé. A törvénytől üldözött csavargóköltő a halál fenyegető közelségében tekinti végig életét, készít számvetést. Az élet szépségei, örömei és súlyos viharai negatív módon jelennek meg mint örökre elvesztett értékek. Hatalmas ellentétek feszülnek Villon művében: a kicsapongó, züllött élet szemben áll a középkor vallásos áhítatával. Az életöröm állandóan ellentétbe kerül a gyötrő haláltudattal. Villon hívő keresztény volt, és elhibázott élete ellenére is hitt a megváltásban, az isteni megbocsátás kegyelmében. Egyéni szenvedéseinek emlékével kezdi költeményét, elpanaszolja életének keserű eseményeit, átkot szór a rabtartó orleánsi püspökre, kifejezi háláját a szabadító király iránt. Diomedes meséjével azt igazolja, hogy a szegényeket csak sanyarú helyzetük, a szükség kényszeríti bűnre. A költeményben jelentős szerepet játszik a halál, az élet gyors mulandóságának hangulata. A halál arra figyelmeztet, hogy a földi dolgok mulandóak, s a társadalmi egyenlőtlenségek megszűnését is jelképezi: a halálban a különböző rangú halandók mind egyformák. Villont nem a halál, hanem az élet elvesztése tölti el fájdalommal. A Jó tanítás balladája a rossz életűeknek című költemény a Nagy testamentum egyik fő betétje, amelyben azt összegzi, hogy nincs értelme az emberi életnek, és az emberi cselekedetek is céltalanok. A cím félrevezető, hiszen a vers éppen arról szól, hogy semmiféle jó tanítással nem váltható meg a világ. Villon cinikusan ismétli, hogy akár tisztesség, akár tisztességtelen valaki, pénze a borra, a jólétre, a nőkre megy el. Villon legfontosabb erénye a képmutatás tagadása, a hazugságokkal szembeforduló tisztaság. Különösen a női bájak összeomlása kelt benne borzadályt. A Szép fegyverkovácsné panasza című balladában a női szépség elmúlását siratja. A Testamentum végén álló Záróballada groteszk hangvételű. Egyes szám harmadik személyben szól a szegény Villonról, mint aki már halott, befejezte életét, lezárta a Testamentum lapjait. A kötő hangulatát tovább fokozza az Ajánlás gyászos hangvétele, hiszen a vers hőse tovább búcsúzik a földi élettől. A bor és a szerelem motívuma azt sejteti, mintha Villon életének ez lett volna legfőbb célja. Megrázó erővel tör fel belőle a megtisztulás óhaja, az őszinte búbánat imája.

         Fő művének megírása után 1462-ben visszatér Párizsba, ahol ismét börtönbe kerül. Ekkor írja Sírfelirat című balladáját, mely ismét könyörületre hív. Az akasztott emberek iszonyatos látványának leírásával indítva a részvétre szólít fel, a bűnbe esett ember lelkének megtisztulásáért esedezik. A pokoltól való félelem indítja a kérést, ezért Jézushoz fordul megváltásért. A többes számban való könyörgés azt mutatja, hogy saját fenyegetettségét általános emberi léthelyzetként értelmezi.

         A középkor zenjében is az egyházi van túlsúlyban. I. Gergely pápának köszönhetjük, hogy nemcsak a szöveget, hanem a dallamot is rögzítették és szájhagyomány útján megőrizték. A gregorián zene nagy hatással volt az európai zene fejlődésére. A középkor világi zenéje kezdetben az irodalomtól el sem vált, hiszen a trubadúrok zenekísérettel, énekelve adták elő műveiket. A zene fejlődésében már a technika vívmánya is megjelent, ami a hangszerek és a hangok tökéletesítésében nyilvánult meg.

A középkori építészet csúcsteljesítménye a templomépítészet. A román stílusú templom nemcsak a szentély szerepét töltötte be, de védelmező erődítményként is szolgált a vastag falakkal. A gótikus katedrálisok a világ építészetének remekei. A leghíresebb közülük is a párizsi Notre-Dame és a kölni dóm. A gótikus székesegyházak égbe törő csúcsai, finom mívű díszítőelemei, szobrai, üvegablakai mind Isten hatalmát és nagyságát hivatottak kifejezni.

         A középkor kulturális értékeinek számbavétele és a későbbi korokra gyakorolt hatásának lemérése olyan hatalmas munka, amellyel még a mai napig nem sikerült végezni. Még igen sok értéke fed homály.

Forrás: Házi dolgozatok könyve 1., 28-37. old. – Szerkesztette: Maczák Edit – ITEM Könyvkiadó


                            

1 megjegyzés: