2013. ápr. 11.

Petőfi Sándor (1823-1849): AZ APOSTOL





A Petőfi Irodalmi Múzeum őriz egy dagerrotipet névadójáról. Úgy tudjuk, ez az egyetlen hiteles arcmás a számos ránk maradt s nemegyszer idealizált Petőfi-ábrázolás közül. Ámde mégis fölmerül a kérdés, vajon van-e hiteles képünk a költőről.

A kérdés persze furcsának tűnik, hiszen aki Magyarországon iskolai bizonyítványt kapott, az tudhatja, hogy a költő Kiskőrösön született, hogy szülőföldjének Félegyházát tekintette, hogy Kecskeméten, Szabadszálláson, Sárszentlőrincen és Pesten járt iskolába, hogy Aszódon a szigorú Koren tanár úrral szemben lázadozó diákcsoportot szervezett, s itt kezdett „verseket csinálni” meg 15 évesen a színészettel kacérkodni. A kisdiák is tudja róla, hogy gyalog járta be szinte az egész akkori Magyarországot, hol kamaszkorú katonaként, hol vándorszínészként, hol meg a világban helyét kereső ifjú vándorként. Az is köztudott, hogy 21 évesen már neves költő, s rövidesen a radikális gondolkodású ifjú értelmiség vezéralakja. Ki ne ismerné ama nevezetes márciusi napnak a történetét, s ne tudná, hogy Petőfi verse, a Nemzeti dal volt „a magyar szabadság első lélegzete”. Végül Segesvár, ahonnan sokan évek múlva is visszavárták, és ma, közel másfél század múltán is akadnak, akik távoli tájakon keresik nyomát, mert nem tudnak belenyugodni, hogy a nemzet költője tömegsírban nyugszik. Igen, számtalan a közismert tény, maga az életmű darabjai a keletkezési idő és hely pontos jelölésével – ezt már Illyés megállapította – valóságos lírai önéletrajzot adnak. Az ismert tényekre azonban óhatatlanul rávetül március fénye és Segesvár tragikus árnya. A nemzeti dicsőség és tragédia egy sorson belüli fénytörésében a költő alakja a köznapi szemlélő előtt hérosszá, afféle nemzeti idollá magasztosul. Hivatalossá szürkült ünnepélyesség lengi körül, s ami vele jár, a kiüresedés.

Pedig mi sem állt távolabb Petőfitől, mint az üres fennköltség. „Én olyan ember vagyok, hogy amely házba bemegyek, szeretem magamat hanyatt vágni a ládán… miután tehát nálad bekopogtattam, s te ajtót nyitottál; megengeded, hogy egész kényelmemet használjam, annyival inkább, mert már barátomnak neveztelek, s te engemet viszont…” – írja Aranynak. Nos, az az ellenállhatatlan, hitelesen őszinte közvetlenség, amellyel Petőfi megszólítja olvasóját, amellyel hozzá bekopog, legyen bár szó szabadságról vagy zsarnokságról, tájról, hazáról, szerelemről, az barátunkká avatja, ismerőssé, aki magát otthonosan hátraveti nálunk, s kitárulkozik teljes gazdagságában, felszikrázik hatalmas tüzű szenvedélye, megcsillantja páratlan humorát. A költő maga töri szilánkokra azt a képet, amely a közemberben a rossz tanári sztereotípiákból, az ünnepélyek unalmából, a politikai acsarkodások hivatkozásaiból összeállt. Ám ehhez Petőfit olvasni kell! Olvasni a Borozótól a Szörnyű időig!

És ne feledjük a lírikus mellett az elbeszélőt sem. A János vitéz gyermekkorunk része. Már kevésbé ismert az ifjú házas költő boldogságának epikus tükre, a Bolond Istók vagy a Felhők válságkorszakát záró csodálatos Tündérálom. Valahogy ki ne maradjon a fergeteges humorú eposzparódia, A helység kalapácsa, amellyel az eladdig uralkodó irodalmi ízlést tette Petőfi köznevetség tárgyává.

Az epikus Petőfi talán legfontosabb, mindenesetre csak a János vitézhez mérhető jelentőségű alkotása, az 1848 augusztusában írott Az apostol. Illyés a költő eszméinek szótaraként említi. Az irodalomtörténet sokáig zavarban volt ezzel a művel. Kiérleletlen, romantikus túlzásoktól sem mentes vállalkozásként tekintett erre a rímtelen jambusokban fogalmazott elbeszélő költeményre. Valószínűleg Petőfi sem tartotta késznek művét, hiszen nincs nyoma, hogy foglalkozott volna a kiadás gondolatával. (A teljes szöveg csak 1874-ben látott napvilágot.) Benedek Marcell Irodalmi lexikonában (1927) a Petőfiről értekező Lengyel Miklós a szélsőséges költemények közé sorolja Az apostolt, amely szerinte is a költő forradalmi lelkének legerősebb megnyilvánulása. Ám bizonyos, hogy ennél is több: az 1848. júniusi szabadszállási követválasztáson kudarcot szenvedett, magára maradott forradalmár Petőfi önportréja, lelkiállapotának tükre, eszmei fejlődésének ábrázolása, egyben rendíthetetlen hitvallása eszméi mellett. Álljon itt egy rövid részlet, amely talán a legpontosabban tükrözi Petőfi költői és emberi-közéleti alapállását:

„A szőlőszem kicsiny gyümölcs,
Egy nyár kell hozzá mégis, hogy megérjék.
A föld is egy gyümölcs, egy nagy gyümölcs,
S ha a kis szőlőszemnek egy nyár
Kell, hány nem kell e nagy gyümölcsnek,
Amíg megérik? ez belékerűl
Évezredek vagy tán évmiljomokba,
De bizonyára meg fog érni egykor,
És azután az emberek belőle
Világvégéig lakomázni fognak.
A szőlő a napsugaraktul érik;
Míg édes lett, hány napsugár
Lehelte rája élte melegét,
Hány százezer, hány miljom napsugár?...
A földet is sugárok érlelik, de
Ezek nem nap sugárai, hanem
Az embereknek lelkei.
Minden nagy lélek egy ilyen sugár, de
Csak a nagy lélek, s ez ritkán terem;
Hogyan kivánhatnók tehát, hogy
A föld hamar megérjék?...
Érzem, hogy én is egy sugár vagyok,
Amely segíti a földet megérni.
Csak egy nap tart a sugár élete,
Tudom, hogy amidőn megérkezik
A nagy szüret,
Akkorra én már rég lementem,
S parányi művemnek nyoma
Elvész az óriási munka közt,
De életemnek a tudat erőt ad,
Halálomnak pedig megnyúgovást,
Hogy én is, én is egy sugár vagyok! –„

**
AZ APOSTOL

Sötét a város, ráfeküdt az éj.
Más tájakon kalandoz a hold,
S a csillagok behunyták
Arany szemeiket.

E fekete világban csak egy kicsiny padlásszoba „halvány mécse” világít. „Két testvér: a nyomor és az erény” virraszt itt. Egy szegény család: a bánatos, pergő könnyű asszony szopós csecsemőjével s nagyobbacska kisfiával, kit legalább az álom megkímél az éhezéstől, s az ifjú családapa sötét homlokán Istenhez szálló gondolatokkal. Nem zúgolódik, sőt megfogadja, hogy helyreállítja a földön az isteni rendet:

„Egy éltet adtál énnekem, atyám,
S én azt szolgálatodra szentelem.
Mi lesz a díj? vagy lesz-e díjam,
Nem kérdezem;
A legrosszabb rabszolga is kész
Fáradni,  hogyha megfizetnek érte. (…)
Adj, isten, adj fényt és erőt nekem,
Hogy munkálhassak embertársaimért!”

De ki is ez a csodálatos teremtmény, aki a nagyvilágot törekszik boldogítani, s akit az emberek egy része apostolnak, másik része szentségtelen gonosztevőnek tart? Íme, a történet.

Egy téli éjszakán, épp éjfélkor egy asszony – nem tudni, koldusnő vagy úri hölgy – nyöszörgő csecsemőt helyez egy várakozó hintóba. Nemsokára beszáll egy úri pár, de nem veszi magához a kis gyermeket, hanem a kocsis gondjaira bízza. A bérkocsisnak sem kell az „istenáldása”, egy kocsma küszöbére teszi a kis batyut. Egy öreg tolvaj talál rá, s megfogadja, hogy jó apja lesz, fölneveli tisztességesen – vagyis: ezután kettőjüknek lop majd. Eltervezi, ha kivénül a „munkából”, majd a gyerek lop neki is. Szomszédasszonyára bízza, ki épp most temette el kis fiát; s ő vállalja is jó fizetésért a szoptatást és a nevelést.

„Szomszédasszony, viselje gondját,
De jobban, mint saját fiának.
Nevelje föl, neveltetési
Költségeit magamra vállalom,…
Ugy bánjék vele, mint szemfényivel,
Mert a gyermek vén napjaim reménye.”

Látván, hogy kisfiú, Szilveszternek nevezik el, mivelhogy épp aznap éjjel találták. Az öregnek kedve telik a gyermekben, mert „ész s ügyesség villant ki belőle”. Alig négyesztendős, és már ügyesen lop. Ám a gondos nevelőt egy nap felakasztják, s mert nem fizethet tovább, a szomszédasszony kiteszi a fiú szűrét:

„Most már az ördög elvihet, fiam; menj
Isten  hirével a pokolba,
Mától megszűnt a fizetésem érted,
S magam költségén, nem kivánhatod,
Hogy itt hizlaljalak, mint a libát.
Jer, azt a szívességet megteszem,
Hogy kikisérlek a kapun. De
Ha visszajössz, a csatornába doblak.”

Az egész nap céltalanul kódorgó, fáradt kisfiút egy utcasarkon elnyomja az álom. Késő éjjel arra riad, hogy egy öregasszony áll előtte. Kikérdezi, majd kézenfogja s magával viszi. A vén banya házában hűséges társra lel egy kis kutyában.

Hozzásimúlt barátilag,
Átcsillogott szeme
Az éj sötétségén, s e csillogás
Olyan szelíd, olyan testvéri volt,
Hogy bátorságot és bizalmat
Öntött a kisfiúba.

Hamar rá kell jönnie, hogy itt sem szeretetből tartják. Koldulnia kell, mert a vénasszony már túl kövér ehhez a „munkához”.

„Koldúlni fogsz mindenkitől,
Kinek jobb a ruhája, mint tiéd,
És ilyet eleget találsz, ne félj.
Előre nyujtod kezedet,
Oldalra hajtod fejedet,
Fel- s összehúzod a szemöldököd,
A szádat le fogod biggyeszteni,
S szemed megnyálazod,
És ugy rimánkodol
Beteg anyád s az isten szent nevében.”

Bottal fenyegeti, ha nem tesz kedvére, s koplaltatja, hogy kellően sajnálatra méltó legyen, s több alamizsnát kapjon. Boldogtalanul nézi a játszó gyermekeket, neki nem jut öröm. Csak „koldult és koplalt, e kettőt tudá az életből…” Egyetlen barátja van csak, hálótársa, a kutya.

Egy hideg, ködös napon mogorva úr szólítja meg a mezítláb, hajadonfőtt ácsorgó kisfiút. Szilveszter könyörög, hogy vigye magával. A leselkedő vén szipirtyó mindent elkövet, hogy visszatartsa, de az úr legorombítja, s magával viszi a gyereket. Jobbra fordul sora, kimosdatják, szép, új ruhát kap. Egy dolga van csak: szolgálni az őr fiát, vakon teljesíteni minden parancsát. Hiába igyekszik azonban, a gaz kölyök – amilyenek rendesen a nagyságos úrfiak – örökké kínozza, ütlegeli. De eltűr mindent, mert

Az úrfi mellett eltanulgatott.
Ott állt mögötte észrevétlenűl,
Könyvébe kandikált,
S a nevelő minden szavára
Figyelmezett,
S mit egyszer megtanúlt,
El nem feledte.

Így éri meg a 16. esztendőt, így bontakozik elméje s igazságérzete:

„Mi jognál fogva vernek itten engem?
Mi joggal bánt embert az ember?
Különbnek alkotá az isten
Az egyik embert, mint a másikat?”

Elhatározza, nem tűr tovább. Legközelebb, amikor az úr kezet emel rá, kikéri magának, s örökre elhagyja a házat. A város végén éri utol az úrfi nevelője. Egyévi megtakarított pénzét adja oda neki, s csak egyet kér – sőt, parancsol: - tanuljon a hazának, a világnak. Azt jósolja, nagy ember lesz belőle. Megöleli, megcsókolja a fiút, s könnyes szemmel búcsúzik tőle. Végtelenül jólesik ez a fiúnak.

Tizenhat évig kellett élnie
S kínlódnia,
Míg oly emberre akadott,
Ki nem taszítá el magától,
Ki megölelte őt!

Végre szabadnak érzi magát, áhítattal fedezi fel a természet szépségeit. Teljesíti a nevelő óhaját: beiratkozik egy iskolába, s szorgalmasan tanul. Társai nem szeretik, irigység s gúny veszi körül. Nem érti, miért bántják, hiszen ő értük – másokért – tanul. Elvadul a világtól, egyre magányosabb lesz. A világtörténelmet tanulmányozza, ebből meríti életcélját:

„Mi célja a világnak?
Boldogság! s erre eszköz? a szabadság!
Szabadságért kell küzdenem,
Mint küzdtek érte oly sokan,
És hogyha kell, elvérzenem,
Mint elvérzettek oly sokan!”

Tanulmányai elvégzése után hívják nagy urak, kecsegtetik gazdag hivatalokkal, de nem akar többé szolga lenni. Inkább egy szegény faluba megy el jegyzőnek, hogy ott a nép tanítója s atyja legyen. Köztiszteletben álló ember lesz, de átkot mond rá a pap s az uraság, mert féltik tőle hatalmukat. Egyvalaki azonban csodálattal tekint rá a kastélyból, a kisasszony. Egyre gyakrabban találkoznak, s egyre bizalmasabbak egymáshoz. Hadjáratot indít ellene a földesúr, de Szilveszter nem ijed meg a fenyegetésektől, ezért a pap kiprédikálja. Lázítónak, istentagadónak nevezi, s pokollal fenyegeti azokat, akik követik. Bőszülten rohan az ifjúra a nép, s majd agyonverik. De ő nem az emberekre haragszik, hanem akik vakságban tartják:

„Szegény, szegény nép, mint sajnálom őt,
S ha eddig küzdtem érte, ezután
Kettős erővel fogok küzdeni!”

Mielőtt elhagyja a falut, elbúcsúzik kedvesétől. A leány egy gyűrűt ad neki, s megfogadja, csak őt szereti. Szilvesztert a fővárosba, gyermekkora nyomorának színhelyére viszi a lába. Kivesz egy padlásszobát .Még végig sem tudja gondolni, mihez fog kezdeni, mikor kopognak ajtaján. Utánajött a leány, hogy együtt tűrjön vele bút és nyomort.

Együtt maradtak, mint férj s feleség;
Nem pap kötötte össze őket,
Hanem az isten és a szerelem.

Hogy keresethez jusson, s célját, hivatását se feledte, írni kezd az ifjú. De a szerkesztők, bár írásait remekműnek tartják, nem vállalják a kiadást a cenzúra miatt. Hogy éhen ne haljanak, arra fanyalodik, hogy mások gondolatait másolgassa.

Ahogy jöttek s mentek az évek, négytagú lett a család – négyszeres a nyomor. Egy nap a kis csecsemő nem ébred fel többé – éhen halt. Nehezen csitul az élők fájdalma. Az apának, hogy illően eltemettethesse gyermekét, egyetlen kincsét, a jegygyűrűjét kell eladnia. Végre eljön a nap, mikor gondolatai bejárhatják a világot. Felfedez egy titkos nyomdát. Gyorsan terjednek könyvei, de a hatalom lázítónak, vallás- és felségsértőnek kiáltja ki. Lakolnia kell. Elfogják, elhurcolják és börtönbe csukják. Még el sem búcsúzhat családjától.

Kifáradt lélekkel, fásultan, megbilincselve szenved börtönében. Úgy érzi, halott, kit élve temettek el. Egy nap hitvese árnya jelenik meg, s fülébe súgja: „Én már kiszenvedék, Isten veled!” Fölugrik, de csak a sötétség karolja át. Tíz évig a négy fal foglya. Kihalt szívéből a bánat, a szenvedély. Egy nap azonban madárka száll a börtön falára, s ott dalolgat. Sejti, „a szabad világnak szabad vándora”, a szabadság hírmondója a kis madár. S valóban, csikorog a zárban a kulcs, szabad a rab.

Megifjitá a tiszta levegő
Megifjitá lelkének erejét,
De teste vén és roskatag maradt,
Csak vánszorogva, botra dőlve ment.
Hosszú fehér haját s szakállát
A szellők búsan lengeték.
Tíz év alatt száz évet élt.

Első útja egykori lakásába vezet, de nem talál ismerősöket. Megtudja, hogy feleségének bánatában meghasadt a szíve, fia eltűnt. De nem ez volt utolsó fájdalma. Meg kell tudnia, hogy a nemzet, a haza sem szabad: „Az emberméltóság naponta törpül, és a zsarnokság óriásodik.” Hiába lett volna annyi szenvedés? „Fölgyulladt benne a kihamvadó tűz”, s elhatározza, megöli a királyt. Ám a fegyver célt téveszt, a gyáva zsarnok felkél, letörli képéről a port – s néhány nap múlva az ősz Szilveszter feje a porba hull.

Stark Ferenc és Szathmáry Éva

(Forrás: 44 híres eposz, verses regény, elbeszélő költemény 504-512. old. – Móra Könyvkiadó 1992, 1995.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése